5520
Sök

Volvo 1031 lamelldiff

3 Inlägg
12 mars 2014
Trådstartare
Tjena!

Införskaffade mig en trött gammal 945-93 (ganska säker på att det var en 93a, kan vart en 92a) Som billig bruks och lekbil.

Visade sig att det satt en lamelldiff i denna! Glad över det är jag, den låser ju ganska bra på grus, förvånadsvärt bra faktiskt! Brukar inte dessa vara HELT slut?
Dock låser den kasst på asfalt, man får tvinga up den på ställ och gasar man rätt fram så spinner bara höger.

Så min fråga är om det är någon ide att ge sig på att shimsa/slänga dit någon bricka? Och hur man går till väga med detta isåfall?

Har aldrig skruvat i en lamelldiff förut, eller någon annan diff med diffbroms för den delen heller...
Senast redigerat av Stupror (12 mars 2014)

1 231 Inlägg
12 mars 2014
Och du är säker på att det är lamell så det inte är en slungdiff? Skillnaden är att lamelldiff är vääääldigt ovanliga smile råkar det vara en slungdiff så förstår jag varför den enhjular! Dom diffarna låser bara upp till cirka 6km/h

3 Inlägg
12 mars 2014
Trådstartare
Slungdiffar klunkar la en del när man svänger i låga hastigheter? Det gör inte min!

Kollade också upp nupprorna på bakaxeln, och enligt volvo var det en lamelldiff!

1 948 Inlägg
12 mars 2014
Varför bromsar den inte på asfalt för då? svårt att tro att det är lamell diff, men ta bort kåpan och titta.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
12 mars 2014
Vad jag förstått så finns ej lamelldiff från fabrik på 940. Däremot finns ju slungdiff (1041). Eller har jag läst på fel och är ute på monarken?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

3 Inlägg
12 mars 2014
Trådstartare
DiwraZ skrev:
Vad jag förstått så finns ej lamelldiff från fabrik på 940. Däremot finns ju slungdiff (1041). Eller har jag läst på fel och är ute på monarken?

Är nog jag som är väldigt trött och ute o cyklar xD Knepigt dock hur min annars alltid spinner på båda hjulen (Även om höger "råkade" bli blank slitet, även när det blanka däcket står på gräs och det bättre på grus. Medans polarns nästan identiska bil mest bara vill spinna på höger hela tiden... Min är också mycket behagligare att åka brett med...

Har nu förstått det som att 1031 hade lamelldiff i en del utrycknings fordon och 1045 med lamelldiff fanns som tillval till 940 serien...

Och den låter inte alls som dom locker(slung) diffarna jag har hört me klonkandet...

Får hoppas att ja får tid o skit t att öppna och kolla...

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
13 mars 2014
Stupror skrev:
DiwraZ skrev:

Är nog jag som är väldigt trött och ute o cyklar xD Knepigt dock hur min annars alltid spinner på båda hjulen (Även om höger "råkade" bli blank slitet, även när det blanka däcket står på gräs och det bättre på grus. Medans polarns nästan identiska bil mest bara vill spinna på höger hela tiden... Min är också mycket behagligare att åka brett med...

Har nu förstått det som att 1031 hade lamelldiff i en del utrycknings fordon och 1045 med lamelldiff fanns som tillval till 940 serien...

Och den låter inte alls som dom locker(slung) diffarna jag har hört me klonkandet...

Får hoppas att ja får tid o skit t att öppna och kolla...

Har aldrig upplevt att en vanlig 1041 slungdiff tickar/klunkar. Eller tänker du på en aussilocker? De för ju ett jävla liv. Öppna och kolla vet ja!!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

948 Inlägg
13 mars 2014
Hade lamelldiff (kallas väl även dana diff?) på en 940turbo jag hade, dock så kom den från en 740 från början. Har med hört att lamelldiffbromsen satt på utryckningsfordon. Hade väldans tur med min när jag behövde hjälp med att renovera och montera, en jobbade på volvo och den andra körde rally. Om jag inte minns fel så bytte dom nån lamell och ett axelkors och även "spände" upp den. Så få tag i nån gammal rallyräv som kan hjälpa dig. Efter detta var det inga problem alls att 2hjulsburna eller göra donuts wink
Hittade även bra sida med renoveringssats mm. http://www.videbilservice.se/produkter/?cat_id=4
Senast redigerat av TobbeTT (13 mars 2014)

Sök