2790
Sök

Opel rekord 1900 -75 Dör vid högre hastigheter!

Hobbymekaniker
471 Inlägg
15 april 2014
#21
CO'n skulle jag ställa till ~1,5-1,8 ca, det gör du enklast hos SBP på deras avgasmätare. Den brukar vara utanför byggnaden och gå bra att låna en stund för justering wink Då bör den gå Bra, vill du att den ska gå Snålt så ställer du den runt 1.0.

Den andra skruven, kan det vara tomgångsskruven? När CO'n är "rätt" så justerar du den tills du har önskvärd tomgång. Ca 8-900 rpm.

Givetvis förutsätter jag att du strobbat tändningen så den står rätt Innan du justerar gasaren?

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

Fri fart för ett fritt folk!
14 653 Inlägg
15 april 2014
#22
Cassius skrev:
CO'n skulle jag ställa till ~1,5-1,8 ca, det gör du enklast hos SBP på deras avgasmätare. Den brukar vara utanför byggnaden och gå bra att låna en stund för justering wink Då bör den gå Bra, vill du att den ska gå Snålt så ställer du den runt 1.0.

Den andra skruven, kan det vara tomgångsskruven? När CO'n är "rätt" så justerar du den tills du har önskvärd tomgång. Ca 8-900 rpm.

Givetvis förutsätter jag att du strobbat tändningen så den står rätt Innan du justerar gasaren?

exakt den ska ställas med mätare...

skulle gissa runt 1.5-2.0 borde fungera bäst

brukar ha ett litet knep som fungerar otroligt bra när man håller på med K-jetronic.

man väljer att lägga co`n inom inställningsvärdet  i detta fallet troligen runt 1.5-2.0

sen brukar jag skruva så den hamnar inom den och där Hc halten är som lägst

då brukar dom gå klart bäst!
fungerar på alla bilar man kan ställa förgasare och sprut på.   för hc är inget posetivt att ha jättehögt.
för man vill ha både ekonomi och en motor som går bra

hur högt hc hamnar på beror helt på hur skicket är på motorn
så några generella värden går inte att uppge men hamnar den där den är som lägst så har man optimerat det så mycket man kan.

för det skiljer väldigt mycket även med små ändringar.

Kör fort så hinner inget hända...

78 Inlägg
15 april 2014
Trådstartare
#23
Hittade felet på Opeln det var kamaxeln. Det var så att nocken på kamaxeln till ena avgas ventilen var så ner slipad att den kvävde sig själv.
På grund av att den inte öppnades tillräckligt mycket för att släppa ut avgaserna så byggdes det bara på med mer.

Nu går den jämnt och fint igen.


Sök