Köpte mig nyligen en A3'a som gått 25.000 mil. I förbyggande syfte så tänkte jag serva den rätt ordentligt med tanke på milen, byta då växellådsolja bla. Växellådan känns lite sliten så jag undrar vad som ev kan ta skada eller behöver bytas mer än oljan om man inte gör nått åt det.
*När man drar växelspaken åt höger och vänster i friläge så känns(och låter) det som att man drar två metallbitar mot varandra, som att det skulle va sand eller nått i mellan. Detta händer också ibland när man lägger i ettan och femman. Vad kan detta bero på? Finns det några risker? Hur åtgärdar jag detta? Det låter som att det kommer från själva kulan där spaken sitter fast, inte växellådan. Låter även såhär när bilen är avstängd.
*I allmänhet så är det trögt att lägga i växlar, inte jätte jobbigt dock. Men ibland kan man få ta i extra, händer väldigt oregelbundet. Risker? Antar att ett oljebyte kan lösa detta till viss del?
*Hur mycket olja ska det vara i växellådan? Samt vilken typ av olja(syntet?) och specifikationer på den? Hittar inget i instruktionsboken eller på google.
Prova att göra rent och smörja kulan och wirarna (stavas?) på växellådan Brukar göra skillnad Olja och mängd vet ja inte googla oljeguid, där kan.det stå. Finns ett par olika
Prova att göra rent och smörja kulan och wirarna (stavas?) på växellådan Brukar göra skillnad Olja och mängd vet ja inte googla oljeguid, där kan.det stå. Finns ett par olika
Det kan funka eller någon form utav trögflytande olja på jobbet använder jag en kedjeolja. Den flyter ut och kryper men blir en fet hal yta Tror det mesta utom 5-56 eller wd40 funkar bra