Här pågår det ett långtidsprojekt för min VOLVO S40 N. Årmodellen är 2010 och är en 1,6l disel som är chippad på aoutotech till hela 140 väldigt snabba hästar. Tanken är att bilen ska bli mer pesonlig och uppseendeväckande, men med en clean stil över det hela.
KALL3 skrev: Tack! jag blev riktigt nöjd faktiskt:cool: Baktill blir det nog toning av avgaspiporna och sen dippa volvo märket ibak i svart
Låter spännande!
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Här står det helt stilla! Men jag tänkte visa och berätta hur det gjordes med ögonlocken och hur baslådan ser ut när den blev klädd.
Så jag börjar där jag sluta med baslådan. Nu har jag spcklat och slipat en del för att limma på tyget.
Efter lite sträckning såg det ut så här. Jag anväde ett spraylim. Typ kontacktlim på burk.
Och sen in i skuffen för att se hur det blev. Det är så här långt jag kommit idag. Så det ska dras sladdar och kopplas i slutsteg mm. Men det blir fortsättning på detta till sommaren
Japp det hänger en led slinga där. Den ska sitta fast i hatthyllan för att ge mer ljus i skuffen men har tyvärr släppt här.
Sen var det ögonlocken jag gjorde. Började med att plasta in dom med gladpack.
Sen på med tre lager glasfiber och sen drog jag runt ett par varm med gladpack på för att få glasfibern att forma sig efter lampan och pressa ut eventuell luft. Lät det torka i ca 1 timme.
Av med "ögonlocken". Det va inte helt tort men tillräckligt för att det skulle behålla formen och vara lätt att få av.
Sen markera jag upp med tejp på lamporna hur jag ville ögonlocken skulle se ut.
Sen på med dom helt torra glasfiberavgjutningarna. Satte en lampa imot så man såg vart man satt tejpen, sen var det bara att rita sträck i konturen. Detta var det enklaste sättet jag kunde komma på för att få till en bra form på ögonlocken.
Sen satte jag en tejp efter det sträcket som jag ritat. Mest för att det är lättare att se vart jag ska kapa.
Efter lite klippning och kapning så såg det ut så här
Efter det så fick jag jämna till kanten med slippapper för den blev lite vågig när jag kapa till dom. På med spackel, slipa, spackla ,slipa till jag var nöjd. Anväde både vanligt snickar spackel och pp100. Ett spackel till bilkarosser bland annat.
Har tyvärr inga bilder på slutresultatet. Bara en när dom sitter på. Den visas i slutet av detta inlägg.
Sen ville jag ha det svart i mittet på läppen. Svårt att beskriva hur jag ville ha det men här kommer bilder på även det
Eftersom man inget garage har så får man hålla till på lite olika ställen. Denna gången blev det i vardagsrummet bland babyskydd och barnvang mm.
Trångt var det!
Jag satte på balnksvart folie/wrapp på både kofongarens nederkant och läppen.
Gjorde likadant på grillen. Det blev inte perfekt i dom övre hörnena. Men det syns inte om man inte tittar riktigt noga.
Och så här såg den ut på Dingle träffen 2015.
Kan till lägga att jag är ute i god tid som vanligt med såna här projekt. Så jag fick ihop fronten ett par timmar innan jag skulle åka dit och sen låg både ögonlock, dimljus ramar för att torka till sig på hatthyllan ibak Dom var klibbtorra så därför satte jag inte på dom. Så åkte till dingle och hyrde en stuga och sov över där för att slippa gå upp så himla tidigt på träffdagen. Gick ändå upp typ kl 7 för att hinna tvätta och torka och montera sakerna.
Det kommer komma upp lite bättre bilder på ögonlocken när dom är helt klara. Plus att jag ska göra om dom från scratch då dom paja på vägen hem för att jag inte limmat/tejpat fast dom.
Gillar verkligen lösningen med baslådan. Dunk i all ära men det ser för jävla 740 ut när det är en blaffa i skuffen som kanar omkring när man kör. Det där gjorde du riktigt bra.
hyrbil skrev: Gillar verkligen lösningen med baslådan. Dunk i all ära men det ser för jävla 740 ut när det är en blaffa i skuffen som kanar omkring när man kör. Det där gjorde du riktigt bra.
Håller helt med. Sen har jag ju redan litet bage så någon låda som tar plats ville jag inte ha. Tack:D
Att jag missat att följa detta är ju katastrof, Men nu är jag här och ska läsa igenom allt. Måste säga att av vad jag sett så har du gjort ett grymt jobb!
If you wanna be the best, you have to take out the best. And im undefeated homie"
Antinoxious skrev: Att jag missat att följa detta är ju katastrof, Men nu är jag här och ska läsa igenom allt. Måste säga att av vad jag sett så har du gjort ett grymt jobb!
Tack, alltid kul med uppskattning! Sorry för det sena svaret men har nyss köpt hus. Så nu ligger mycket prio på att göra iordning lägenheten för försäljning och sen planering inför övertagandet av huset. Men det är ett mindre garage till så nu är parkeringsmekandet slut
Håller på att kolla på dragkrok till bilen. Det blir nog en avtagbar från westfalia. Den ska tydligen inte ens synas när den inte sitter på så man slipper den fula blöjan som sitter original
Avtagbar är klockrent! Nu har jag förvisso den tjusiga blöjan som syns men det är såpass diskret ändå och ljusår bättre än en konstant synlig krok. Så kör hårt!
hyrbil skrev: Avtagbar är klockrent! Nu har jag förvisso den tjusiga blöjan som syns men det är såpass diskret ändå och ljusår bättre än en konstant synlig krok. Så kör hårt!
(Och grattis till huset!)
Hålle helt med. Allt är bättre än ett synligt. Och tack
Nu tycker jag att det är dags att kicka igång denna projekt tråden! Jag har grejat en del med huset men även med bilen. Det blev en westfalia avtagbar dragkrok. Sjlvamonteringen var enkel och jag behövde endast ta ur 10 mm djupt och ca 100 mm långt i bakstöten.
Men vilken skit det va med att lägga in bbcode! Var mycket lättare förr men men. Här kommer alla bilder som har med draget att göra.
Sen blev det ögonlocks tillvärkning igen. Denna gången gick det inte riktigt lika bra. På något vis hade glasfibern ångat igenom gladpacken som jag lindat runt lampan för att skydda den. Så nör jag tagit av glasfibern va hela strålkastarnas lampglas helt knottrigt! Kul! Det va bara att börja slipa och slipa för att få bort det värsta. Det syns fortfarande att dom är matta. På nära håll kan man även se att dom fortfarande är prickiga. Förstår inte riktigt hur denna kemiska reaktionen mellan polyester och plast har kunna uppstå så plasten har börjat bubbla sig.
Blev några bilder tagan. Dock inga under slipningen av lyktorna. Bara före och efterbild
Sen fick jag tag på ett begagnat k-sport coilovers kit till riktigt bra pris. Stavning? Fick hjälp med att montera det av killen jag köpte det av. Sen väl hemma så justera jag ner det lite till. Vet inte hur mycket mer jag sänkte bilen allt som allt. Men gissar på ca 2 cm i fram och 3cm i bak?!
Blev en lite ledram pmonterad. 22". Sitter som en smäck under reggskylten. Bra ljus med. 600kr på ebay Fick föstärka upp plasten som fästena skruvades i med buntband som syns på bilderna. Och sen stagade jag upp det med två hålband så den inte hoppar och far för mista lilla gupp på vägen. Har dock ingen bild på hur det ser ut med fram stöten på. Men det kommer!
Även innan sänkning med collisar så blev det lite snedslitet på bakdäcken. hajfener blir det på insidan av däcken, kallar dom det?! Drar man handen över däcken så känner man det. I och med et så får man ett fenomen som gör att det vibbrerar och viner mer eller mindre i olika hastigheter. Sen nu efter sänkning med collisar så blev det ingen skillnad i vinandet med det sliter ju rätt bra på däcken och hajfenorna blir ännu tydligare nu. Ska ta en bild sen när jag byter till vinterdäcken. Så för att lösa detta så behöver cambern ställas in. Som många av er vet så går inte det på C30 V50 S40. Så fick beställa justerabara camberstag från usa genom ebay. Men när dom var monterade och jag justera ut däcket lite på känn så tog det i innerskämarna ibak för jag har lite för breda däck. Så fick justera tillbaka det igen. Efter hjulskiftet till vinterdäck med hjulinställning så blir det riktigt hoppas jag. Dessa sommardäcken kommer skrotas för dom är utslitna/snedslitna. Så ist för 235 som jag har nu blir det 225 nästa sommar. Och det kommer gå fritt hoppas jag.
Camberstagen var busenkelt att montera ska tilläggas.
Det blev inte så ingående i detalj hur allt har gjorts. Ville bara få uppdatera allt snabbt och enkelt för att kunna komma till nutid. Men finns det frågor så ställ dom så svarar jag!
Vad händer nu. Jo nu kollar jag på några trevliga 17" vinterfälgar. Tänkte ha däckdimension 205/50 Hankook friktionsdäck. Varför så smalt? Jag tänker som så att blir det snömodd så ska bilens däck inte agera skidor. Utan jag vill få ner dom så jag får bra grepp. Så anser jag att det blir bäst. Rätt eller fel?! Men orginal är det 15" 195/65 och det har funkat kanon dom två vintrarna jag kört med bilen.
Sen har jag en bit blanksvart folie som jag ska sätta på huven igen, innan vintern kommer. Funderade på att sätta på taket ist. Men antennen försvårar det hela och jag vet inte hur lätt det är att montera av den?!
Och sist men inte minst. Jag har fått hjälp att göra om bakstöten till en one of a kinde stöt på en S40N. Det kommer bli plastsvetsning men inte av mig. Mer än så avslöjas inte just nu
Härligt med massa fix! Önskar jag hade tid till det med... 17" som vinterpuckar med 205 kommer nog funka utmärkt. Jag hade ju ett par 18" Medea som jag ville montera dubbdäck på men 225 kändes i största laget under vinterhalvåret. Jag vet att folk säger att det inte alls är någon fara men de har allt som oftast haft större och därmed tyngre bilar där det kanske fungerar bättre. Antennen sitter väl bara med nån 3M-tejp om jag minns rätt, dvs den ska gå att ta bort med smörkniv. Jag tar inte gift på det men jag är tämligen säker att den INTE är skruvad inifrån.
Spännande med plastsvetsning! Sånt skulle jag vilja lära mig.
(Åh, nu blev jag ju sugen på att fixa massa med min bil!)
hyrbil skrev: Härligt med massa fix! Önskar jag hade tid till det med... 17" som vinterpuckar med 205 kommer nog funka utmärkt. Jag hade ju ett par 18" Medea som jag ville montera dubbdäck på men 225 kändes i största laget under vinterhalvåret. Jag vet att folk säger att det inte alls är någon fara men de har allt som oftast haft större och därmed tyngre bilar där det kanske fungerar bättre. Antennen sitter väl bara med nån 3M-tejp om jag minns rätt, dvs den ska gå att ta bort med smörkniv. Jag tar inte gift på det men jag är tämligen säker att den INTE är skruvad inifrån.
Spännande med plastsvetsning! Sånt skulle jag vilja lära mig.
(Åh, nu blev jag ju sugen på att fixa massa med min bil!)
Okej får forska vidare i detta ang antennen. Jag hade gärna lärt mig det med men en plastsvets är inte så billig och inte heller plast stavarna man använder. Så jag överlåter det till en som kan
Nä fy, det är nog jävligt meckigt. Men man kan ju alltid titta på! Nu måste jag fan beställa hem lite delar inför vinterns projekt.
Okej! Ser ut som att det är piggar som går igenom plåten. Synd hade nog tagit bort den helt om det inte fanns hål för det Tack för infon! Nu kanske det blir folierat tak ist eller om jag gör det med
Hittade en bra video på hur man byter camberstag. Dock på en mazda men det är samma plattform och stagen sitter och ser ut på samma sätt. https://www.youtube.com/watch?v=kWxrUMPnW90
Ja exakt. Såg en Swedespeed-tråd där det diskuterades, var en snubbe som också surade över hålen i taket, annars hade han provat Evo-taggarna på sin S40N.
Njea inget radikalt egentligen. Alla mattsvarta detaljer ska bli blanksvarta tänkte jag och fälgarna ska göras om, inte riktigt bestämt mig för kulör ännu men det lutar åt något koppar-variant tror jag. Ev lite ljusare sådan. I januari går jag på föräldraledigt så hoppas jag får lite tid till att besöka bilskrotar och plocka delar till interiören.
Sambon var inte helt övertygad om blanka partier, men jag tänker liksom för enkelhetens skull, V70 Sport med de blanksvarta partierna. Det är riktigt snyggt!
Angående fälgarna så vill jag ju ha något nytt och fräscht, det ska synas men inte poppa för mycket liksom och inte se vulgärt ut. Neonrosa är inget jag går igång på så att säga.
Framförallt är det att montera USB och gärna bluetooth för telefon men det verkar ohyggligt lurigt. Har kollat info i månader och jag blir verkligen inte klok på det. Eftermontera USB med originaldelar verkar helt annorlunda mot hur det är när man får det från fabrik. Jag förstår det som att fabriksmonterat så sitter "USB-modulen" inuti själva cd-enheten/radion medan om man eftermonterar hos Volvo så är det en separat modul. Vissa påstår också att man inte kan ta en begagnad cd-enhet/radio och montera i en annan bil, dvs de är gifta med varann och inte ens mjukvara kan lösa det. Tycker det låter jävligt märkligt men vi får se... Sen vill jag montera lite nya alu-paneler invändigt, jag har en hel uppsättning hemma men inte haft tid. Lite nya mattor, gummi och tyg osv osv. Önskelistan är lång.