2865
Sök

Saab 9-5 Sportcombi cosmic blue motorbygge m.m (Saabina)

Denna bil ska bli mer åt familjebilshållet fast ändå vara kul att köra och se bra ut.

218 977 Visningar
Projektet avslutat 1 december 2015
1 702 Inlägg
21 augusti 2014
Trådstartare
#201
Funkiee skrev:
nejdå är motorn varm är det inga problem. hade samma pinnbult avdragen o den lät när den va kall men när den va varm var det aldrig ngt problem smile

Jag ska filma och lägga upp här när jag provkör nästa gång så får vi se hur du tycker det låter då:)
Svårt att förklara med ord men frutt-frutt typ

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

George
1 956 Inlägg
21 augusti 2014
#202
Skruvar till det skrev:
Jobbat lite igen.

Draget skulle ju fixas ordentligt va det ja.

Det ska sitta bultat i krockbalken och som synes på bilden så har nån limmat fast bultarna, jag tänker på det som är runtom bulten.
Så inte konstigt att 2 av 3 bult var avdragna.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Dom var rätt mjuka så att borra ut dom var ganska lätt ändå.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Baksidan krockbalken.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Det här momentet var lite jobbigare,att dela på krockbalken och kofångarhöljet.
Men nödvändigt för jag sätter genomgående bult/mutter istället för att gänga om för jag har helt inte verktyg till det hemma.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Så här satt det fast innan, bara undertill vilket jag nu inser är vansinnigt ju mer jag ser på det.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Översta hålet klarade sig med orginalgängorna och de andra fick bult/låsmutter.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Sådär blev det då.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

På plats på bilen.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Sitter fast både i krockbalk och kaross nu, det känns säkert att dra släp nu.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Nu behöver jag lite expertutlåtande.
Jag hälsade på Robert i lördags för jag skulle hjälpa han med motorlyft.
När jag väl var där så passade jag på att ta lite kort på ett block som jag börjat bygga på så smått.
Det är tänkt att det ska bli T5 kolvar och stakar i när jag får tag i det.
Frågan lyder det som syns längst upp i loppen är väl vändkanter men dom känns inte, är det ok att använda detta block?
Jag kan ju stoppa i en kolv och kolla spelet först men undrade mest visuellt hur ni tycker det ser ut??
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Det är lika på alla cylindrar det som skiljer är att cyl2 och 3 där känns krysshoningen mest men det kommer ändå honas om.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Det blev lite suddigt men men.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Vad jag kan se på bilderna så ser jag inga som helst konstigheter med det blocket.. krysshoningen ser också ok ut.. men ska det ändå honas om så ska det absolut inte vara några bekymmer.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

1 702 Inlägg
21 augusti 2014
Trådstartare
#203
Nä det är jag som är nojig bara för honingen känns t.o.m i cyl 1&3 och de andra cylindrarna är det den där hala fina ytan.
Det ser ju värre ut än vad det är antagligen.
Jag har bara haft isär en motor tidigare och det var min ca18 i nissan 200: n, vevlagerras och kass vev sure men loppen och kolvar var jättefina.
Körde med samma ringar och hade 13,5 i komp över alla fyra så det var i ga problem.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

George
1 956 Inlägg
21 augusti 2014
#204
Inget å nojja över.. skruva kan du.. t5 motorer finns det gott om.. så bara bygg! big_smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

1 702 Inlägg
22 augusti 2014
Trådstartare
#205
Jo det finns gott om T5 motorer så det ska väl inte vara nåt problem,är nöjd att motorn jag har i troligen kommer gå bra ända tills jag byggt ihop nästa.
Tack för att du kollade på bilderna.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
25 augusti 2014
Trådstartare
#206
Ännu en helg som bara for förbi men det blev ändå lite gjort.

Börjar med en gammal bild från när jag ryckte ut alla dubb ur vinterdäcken, det blev en liten hög av det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-669a1039cda8f1cf6133e42e0f4300a4_large.jpg

Men nu till det jobb som gjordes.

Först var det ju dags att städa som vanligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2156377c15d1d7352c2ba322b63fd836_large.jpg

Mycket bättre.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a1180b7e8b3b14cab6fe37a65201ddeb_large.jpg

Ja då var det dags att byta airbag i passagerarstolen, Nyllet gör ju ett jobb i sin 9-5:a där han skiftar skum/klädsel från tyg till halvskinn och det blev ju över ett helt stolskelett så att säga så jag fick ta airbagen från den passagerarstolen.

Man börjar med att köra fram stolen så att de bakre bultar går att lossa.

Pilmannen slår till igen!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-661c678fc810cf25a9c26d658ad19b38_large.jpg

Sedan så kör man bak stolen hela vägen och lossar de 2 bultarna fram.
NU!!! Stäng av tändningen!!!så länge airbagen är urkopplad ska tändningen vara av.
Nu kommer stolen luta bakåt så att man kommer åt kontaktstycket och kan lossa det.
Jag hittar mera fukt och mögeläckelpäckel där stolen stod så det var ju bra att jag tog loss den.
Det finns 2 plastkrokar som man lossar under stolen med, de håller upp kablaget så det åker med stolen fram/bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5127e15130734c2438b1590294b007d1_large.jpg

Bara att lyfta ur stolen försiktigt, jag tog ut sitsdelen först bakåt genom dörren och svängde med ryggen så det gick smidigt trots lite plats.
Där står den på operationsbordet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9b5a6ac4c7becd2fe666c3b3f13669de_large.jpg

OBS det här ska göras i bil, blev lite oordning bland bilderna bara.
Börjar med att plocka av sidoplasten där elmanövreringen sitter.
Med en smal mejsel får man bort dessa två plastlock.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-09f306032831d4b2fc5703cccb982ad7_large.jpg

Där bakom sitter små torx-skruvar som enkelt lossas, det sitter även en liten torx längst fram på kåpan underifrån men fick ingen bild på den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-898118bfd8a36405b38868c65a8bc989_large.jpg

Nu kommer man åt snabbfästet för bältet där man tar en plattmejsel och trycker på den spärren så kan man dra loss bältet rakt upp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-80616a52b86ed4cede1cbfe3bc44e5d9_large.jpg

Nu är stolen färdig att plockas ut ur bilen så vi fortsätter inne i garaget nu.

För er som undrar så ser fläkten ut under sitsen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2eeab2206d3089391c65674f1f58a420_large.jpg

Jag lade stolen så att jag kom åt undersidan där diverse kablar behöver lossas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f73edbf497f81ed01f8a89bdca41d690_large.jpg

Här i hörnet är dom alla samlade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-94d6c9589fdfb6a02d0400ac03b3a1ed_large.jpg

Isärtagna, det är airbag,fläktkabel och värmedynans kabel som ska lossas, nu visste jag inte vilka de var så jag lossade alla.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3a3dacf844e86d943147cc970ff6fc00_large.jpg

Detta snöret ska lossas från kroken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-bca4184672e8cb3cbbf0aae6ff9a64bb_large.jpg

Det snöret håller fast ett skydd kan man väl kalla det så baksätespassagerare inte kan fastna med fötterna i nåt under framstolen.
Under detta skydd sitter ryggens bakre klädsel fast i en plastskena som man bänder loss med typ en mejsel, i denna klädseldel är det ett hål där kablarna från ryggen går igenom och behöver dras ut genom det hålet nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2265d4ab47acf56a05ee57cfd772f93b_large.jpg
Denna bilden visar höger sida på ryggens bakklädsel, den sitter också med plastkanter som man får pilla ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-123f74c0afd509e379b3f92ee654517c_large.jpg

Det syns nog bättre på denna bilden där det är en svart list som ryggklädselns list viks över och låses på så sätt.
Ryggens fläkt syns även här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b8db274a2854aa081f8686f50093f65b_large.jpg

Här är multikontakten som sitter under sitsen och det här allt kopplas ihop.
Så den gula delen är alltså airbagkontakten och den är löstagbar, det sitter en tunn plastflärp på kortsidan denna kontakt under den gula delen och denna flärp bänder man väldigt försiktigt utåt och petar loss airbagens kontakt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-087918a5a6be5316e87072173b71e773_large.jpg

Dessa stiften är det som gäller för airbag och kan vara en bra grej att kolla efter om dom ärgat eller så om varningslampan lyser i instrumenpanelen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-82f24e6b35bf6d65a7c5ae1a185c8205_large.jpg

Bilens kontakt motsvarar dessa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1a70f5838bc7e6fbfac01f1886faf35b_large.jpg

Här har vi den som ska monteras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3450e82d0163edaf1934396f87a7408d_large.jpg

När höger och vänster plastskenor lossats så kommer man åt airbagkabeln som sitter med 2 plåtclips.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2af301ec29dd541c94c9d2210f81922c_large.jpg

Där sitter dom fast.På den plåtkanten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6a23acaf83d9a6609f9c8070f206ce3d_large.jpg

Nu närmar vi oss själva airbagen, den sitter på höger sida stolsryggen med 3st 8mm låsmuttrar, det är dom guldiga på bilden.
Pilarna däremot visar en fjäder som behöver hakas loss för att komma åt den muttern längs till vänster i bild, den andra pilen visar en samling vassa jävlar som man ska akta sig för noga, de håller ännu en klädsellist på plats och det är nästa man ska lossa för det är den klädseln som är utanpå airbagen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8f2336df5718da0969d708d913359316_large.jpg

För att få bort klädseln utanpå airbagen behövs det även lossas på svankjusteringens ratt och den är "bara" att dra rakt ut men sitter rätt hårt, nu kan man först då lossa de 3 muttrarna och sen krångla ut airbagen så slipper man ta bort mera klädsel än nödvändigt.
Så nu är det bara att sätta tillbaka nya airbagen och montera allt man tagit loss.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-444fa2edda470b01bb05ba556a3f1399_large.jpg

Viktigt att sätta fast kablarna på samma plats så de inte fastnar i nåt när man åker fram mm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d2c566e72f3aca0c9cbbeb18e1ce6585_large.jpg

Det var väl kul att följa detta jobbet:)
Min airbaglampa lyser fortfarande så vi får se om det behövs tech2 eller ej för att den ska slockna.

Nästa jobb lovar jag att det blir byte av grenrörspackning.
Senast redigerat av Skruvar till det (25 augusti 2014)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

2 564 Inlägg
25 augusti 2014
#207
det blev en del dubb tongue hur lång tid tog det får dom dubbfria wink

hoppas att du löste problem nu med stolen...

tack till:
www.MBSCA.com

1 702 Inlägg
25 augusti 2014
Trådstartare
#208
nyllet skrev:
det blev en del dubb tongue hur lång tid tog det får dom dubbfria wink

hoppas att du löste problem nu med stolen...

Dom sletnaste däcken blev dubbfria på en kvart st ungefär, men de andra tog nog 2 timmar att fixa.

Ja har jag tur så kanske lampan släcker sig innan besiktning annars blir det Tech 2 efteråt.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

2 564 Inlägg
25 augusti 2014
#209
Skruvar till det skrev:
nyllet skrev:
det blev en del dubb tongue hur lång tid tog det får dom dubbfria wink

hoppas att du löste problem nu med stolen...

Dom sletnaste däcken blev dubbfria på en kvart st ungefär, men de andra tog nog 2 timmar att fixa.

Ja har jag tur så kanske lampan släcker sig innan besiktning annars blir det Tech 2 efteråt.

ja vissa säger att den ska släckas vissa inte.. ska kolla med magnus tongue

tack till:
www.MBSCA.com

1 702 Inlägg
25 augusti 2014
Trådstartare
#210
nyllet skrev:
Skruvar till det skrev:
nyllet skrev:
det blev en del dubb tongue hur lång tid tog det får dom dubbfria wink

hoppas att du löste problem nu med stolen...

Dom sletnaste däcken blev dubbfria på en kvart st ungefär, men de andra tog nog 2 timmar att fixa.

Ja har jag tur så kanske lampan släcker sig innan besiktning annars blir det Tech 2 efteråt.

ja vissa säger att den ska släckas vissa inte.. ska kolla med magnus tongue

Ja gör det han borde veta om någon.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
25 augusti 2014
#211
Måste påpeka att du får ett nytt smeknamn nämligen: Ringmannen! haha wink

Hoppas det löste sig nu med airbagen. Tips är att skruva ur andra sätet o baksätet drar du loss o spolar rent golvmattorna med högtryck o skrubbar lite! De blir som nya smile


1 702 Inlägg
26 augusti 2014
Trådstartare
#212
Jag hoppas att det hjälpte med bytet så det bara är att släcka lampan sen men det får jag ju se då.
Här gör man en ring och får ett nytt namn direkt, du har humor du Patrik....funkiee.
Jag vill bara få iordning på allt så bilen blir körbar först, sen kommer det bli en hemmarekond för det behövs verkligen efter alla motordelar som legat i bilen och fukten som var överallt.
Det kan mycket väl hända att hela inredningen åker ut i nästa vår/sommar, allt beror på hur jag kommer trivas med den ljusa som är i nu.
Jag vill nog ha svart skinn eller delskinn och allt annat kanske flockat svart?? men det är nästa års planeringar.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
26 augusti 2014
Trådstartare
#213
Nu ska mekonomen få bra kritik för en gångs skull, jag ringde runt 12-tiden igår och kollade om det fanns grenrörspackning på lager då hemsidan sa begränsat antal.
Men det fanns ju givetvis inte så jag frågade när dom kan få hem den och det överraskande svaret var- jaa ca 16:15... öhh idag eller-jajjemän vi är snabba här ser du säger killen.

Så för min del innebär det ta bussen hem från jobbet hoppa av vid en hållplats typ 50 meter från mekonomen,handla och sen kom nästa buss så perfekt så jag fick jogga ikapp den lite så väldigt smidigt.

Då fick jag ju börja skruva så fort jag kom hem vilket var planerat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9ac999893ad08aec6ae6111baf19fa69_large.jpg

Började med att plocka av allt som var ivägen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ee3eda31deb8955fa418a13ab4c4a88a_large.jpg

Lossade på kobran,magnetventil och bypassröret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7b3bcb7a3e2f6b2013d11b16ac01e4d0_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3ac40a55413ff5f546459e925b6c6cf2_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2ba2c912d5a171130bfac137c4f8bbd9_large.jpg

Lättare att jobba utan detta ivägen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3907b0aa60dd3377dda50501bec200d1_large.jpg

Ska man gå efter wis så vill dom att turbon ska loss och en massa extra jobb, så jag lossade alla grenrörsmuttrar och givetvis lyckades jag dra av en pinnbult så nu har jag två som behöver borras ut, men jag gav mig fan på att det ska gå att få loss grenröret utan att lossa turbons olje och vattenrör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a7b41fc76e238e7e091658daedc9608b_large.jpg

Allt gick bra jag lossade ju givetvis turbon från grenröret men inget mer, och fick ju nästan ut grenröret meeen här i vänstra hörnet satt ju servopumpen ivägen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e95c7d485ebed54d1aa5933a19752000_large.jpg

Såklart det blir pilar....
De understa pilarna visar var bultarna till servopumpen sitter och den behöver komma loss för att komma åt fästbultarna till servopumpens fäste som resten pilar visar på. alla är 13 mm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-feec4f1c06ad79c2704fdf227c26c3bc_large.jpg

Ja ja nu blev några röda... men iaf servopumpens fäste sitter även på dessa två bultarna som sitter genom hästsko-motorfästet och dessa är 16mm skalle.
Sen får man även lossa på spännaren till drivremmen och haka av remmen från servohjulet.
Den lilla röda visar nåt otrevligt, jag har inte kört många meter och det är väl turbon som läcker oljan antagligen, nu var det ingen ny turbo direkt som vi satte dit men den glappade inte då.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f2d50d22359e8086594f8b12602d5bed_large.jpg

Nu är den loss och grenröret ska nu ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2b94626c69c66202a226fc8ad2ac1281_large.jpg

Pinnbultarna är ju rätt långa så det är precis att grenröret går fritt så att det går att lyfta det rakt upp från turbons anslutning, det krävdes en del övertalning och fick bända lite men loss kom det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c9729c260ca62fb2877a9356d4eabf8a_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a44dbb29a4823a2c0b4a3a74d80bf542_large.jpg

Problemområdet är 4:ans cylinder, där var redan en pinnbult av och nu är det 2.
Så alla tips är välkomna hur man bäst åtgärdar detta och helst med toppen kvar i bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d11d4389b5a6f9d14440ea9fb37f5e36_large.jpg

Gött knapriga ventiler där inne, ser inte alls bra ut det kanske behövs se över iaf???
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-be37fbb85764364203e7986f29624812_large.jpg

Den har gått av rätt långt in så ingen möjlighet att på tag i med polygrip eller liknande.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-cc8c33e6e7ad771ec0b91e5048d14ecc_large.jpg
Bättre vinkel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-67467add5ccf39179b8835b6b5f173f7_large.jpg
Ser hyfsat borrbart ut och sen i med en urdragare eller lika bra att borra och gänga om direkt ??
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-270f7bf04c69626122ad4cd91cf16485_large.jpg

Så långt hann jag igår och nästa tillfälle så får jag göra rent från allt skit och sot.
Gamla packning var bästföre datumet ute för länge sen.Skulle bytt den när motorn var i stativet....
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-fb9411d3a6335fbc6d02ba838ac2d2b7_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a4f9150db6fed74550a9bb7e4d5de3ca_large.jpg

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

2 564 Inlägg
26 augusti 2014
#214
kan dom inte se ut så pga att bilen inte gått på länge då ? ?


får du snygga till servopump och grenrör när du river ner smile även kobra

tack till:
www.MBSCA.com

George
1 956 Inlägg
26 augusti 2014
#215
Utöver min beskrivning på JKs tråd så skulle jag definitivt ta bort servopumpen från sin hållare och skruva tillbaka själva hållaren med älghornet på stöten!
Alternativt hissa upp motorn.. för det har du inte skrivit att du gjort.. smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

1 702 Inlägg
26 augusti 2014
Trådstartare
#216
jojje81 skrev:
Utöver min beskrivning på JKs tråd så skulle jag definitivt ta bort servopumpen från sin hållare och skruva tillbaka själva hållaren med älghornet på stöten!
Alternativt hissa upp motorn.. för det har du inte skrivit att du gjort.. smile

Nu är det mycket trådar vi skriver i så jag hänger inte med riktigt, vilket jobb är du skulle göra detta med servo mm.
Antar att du menar att jag ska ta bort pumpen sätta tillbaka fästet och sen lossa motorfästet(hästskon) för att kunna lyfta upp motorn lite och på så sätt komma åt pinnbultarna bättre????

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
26 augusti 2014
Trådstartare
#217
nyllet skrev:
kan dom inte se ut så pga att bilen inte gått på länge då ? ?


får du snygga till servopump och grenrör när du river ner smile även kobra

Ja grenröret kan jag ju måla om jag orkar, jag kommer ju ha värmeskyddet där så det syns ju knappt...
Servopumpen är väl snygg nu;)Ventilerna "ser" kanske ut så på en motor som gått långt för jag har ingen aning om miltal alls.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

George
1 956 Inlägg
26 augusti 2014
#218
Skruvar till det skrev:
jojje81 skrev:
Utöver min beskrivning på JKs tråd så skulle jag definitivt ta bort servopumpen från sin hållare och skruva tillbaka själva hållaren med älghornet på stöten!
Alternativt hissa upp motorn.. för det har du inte skrivit att du gjort.. smile

Nu är det mycket trådar vi skriver i så jag hänger inte med riktigt, vilket jobb är du skulle göra detta med servo mm.
Antar att du menar att jag ska ta bort pumpen sätta tillbaka fästet och sen lossa motorfästet(hästskon) för att kunna lyfta upp motorn lite och på så sätt komma åt pinnbultarna bättre????

Ja det blir mycket nu i olika trådar tongue

Servo fästet ska du skruva tillbaka för att hela din motor hänger nu på hästskons 2 skruvar som e kvar på baksidan och då belastas allt snett.. Sen ser jag risken med att ngt brister när du står där och mekar.. att motorn faller neråt och du klämmer dig nånstans..

Du har lika gott om plats även om fästet från servopumpen e skruvad på sin plats.. Så skruva gärna tillbaka det alternativt hissa upp motorn.

Det var så jag mena smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

1 702 Inlägg
26 augusti 2014
Trådstartare
#219
jojje81 skrev:
Skruvar till det skrev:
jojje81 skrev:
Utöver min beskrivning på JKs tråd så skulle jag definitivt ta bort servopumpen från sin hållare och skruva tillbaka själva hållaren med älghornet på stöten!
Alternativt hissa upp motorn.. för det har du inte skrivit att du gjort.. smile

Nu är det mycket trådar vi skriver i så jag hänger inte med riktigt, vilket jobb är du skulle göra detta med servo mm.
Antar att du menar att jag ska ta bort pumpen sätta tillbaka fästet och sen lossa motorfästet(hästskon) för att kunna lyfta upp motorn lite och på så sätt komma åt pinnbultarna bättre????

Ja det blir mycket nu i olika trådar tongue

Servo fästet ska du skruva tillbaka för att hela din motor hänger nu på hästskons 2 skruvar som e kvar på baksidan och då belastas allt snett.. Sen ser jag risken med att ngt brister när du står där och mekar.. att motorn faller neråt och du klämmer dig nånstans..

Du har lika gott om plats även om fästet från servopumpen e skruvad på sin plats.. Så skruva gärna tillbaka det alternativt hissa upp motorn.

Det var så jag mena smile

Jaaaa nu fattar jag, du vill inte att jag ska skada mig för då blir det inga mer inlägg från mig på länge wink
Jo det är sant ska skruva tillbaka det fästet pronto, men idèn om att höja motorn är inte alls dum för det blir mer plats för att borra pinnbulten då.

Har googlat lite och ett sätt är ju att svetsa rakt uppepå pinnbulten för att bygga material så den kommer utanför toppen och sen svetsa dit en ny mutter på allt och dra loss den, då blir det ju automatiskt att jag värmer den så det lossar lättare.
Låter enkelt och har fungerat för vissa, annan metod är borra och slå i ett lämpligt torxbit och försöka lossa men problemet är ju om bitset går av för då är det ju ännu värre än innan.

Någon hade tätat med avgasmonteringspasta på båda sidor av packning innan montering och fått det tätt.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

George
1 956 Inlägg
26 augusti 2014
#220
Skruvar till det skrev:
jojje81 skrev:
Skruvar till det skrev:

Nu är det mycket trådar vi skriver i så jag hänger inte med riktigt, vilket jobb är du skulle göra detta med servo mm.
Antar att du menar att jag ska ta bort pumpen sätta tillbaka fästet och sen lossa motorfästet(hästskon) för att kunna lyfta upp motorn lite och på så sätt komma åt pinnbultarna bättre????

Ja det blir mycket nu i olika trådar tongue

Servo fästet ska du skruva tillbaka för att hela din motor hänger nu på hästskons 2 skruvar som e kvar på baksidan och då belastas allt snett.. Sen ser jag risken med att ngt brister när du står där och mekar.. att motorn faller neråt och du klämmer dig nånstans..

Du har lika gott om plats även om fästet från servopumpen e skruvad på sin plats.. Så skruva gärna tillbaka det alternativt hissa upp motorn.

Det var så jag mena smile

Jaaaa nu fattar jag, du vill inte att jag ska skada mig för då blir det inga mer inlägg från mig på länge wink
Jo det är sant ska skruva tillbaka det fästet pronto, men idèn om att höja motorn är inte alls dum för det blir mer plats för att borra pinnbulten då.

Har googlat lite och ett sätt är ju att svetsa rakt uppepå pinnbulten för att bygga material så den kommer utanför toppen och sen svetsa dit en ny mutter på allt och dra loss den, då blir det ju automatiskt att jag värmer den så det lossar lättare.
Låter enkelt och har fungerat för vissa, annan metod är borra och slå i ett lämpligt torxbit och försöka lossa men problemet är ju om bitset går av för då är det ju ännu värre än innan.

Någon hade tätat med avgasmonteringspasta på båda sidor av packning innan montering och fått det tätt.

Hehehe ja precis så menar jag big_smile

Jag skulle iaf inte svetsa som ett första skede då den gått av så lång in. Skulle du fylla upp med svets så förstör du även gängan... gänga upp till större sen är inte heller att rekomendera då kylvattenkanaler går på insidan.

Jag skulle iaf börja med att föröka skruva ut den med en urdragare eller liknande smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!


Sök