Lite jobb blev det i helgen.
Min vänstra drivaxel var ju inte så fräsch direkt utan det var hål i både inre och yttre damasken så jag kolla med min lokala saabdelsleverantör (Robert) om det fanns nåt på lager och visst likt en självplocksskrot så åkte jag hem till han och skruvade loss ett bra exemplar och tog med mig hem.
Van saabskruvare som man är vid det här laget så tog det ca 20 min att byta drivaxeln för ingenting var ju fastrostat.
Så detta är vad man behöver för verktyg.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-acc0d26581cf238879d9ea12b4c16952_large.jpg]()
Först ska bilen stå på hjul så det är lättare att lossa navmuttern, men om man redan pallat upp hela bilen så behövs denna.
Mutterknackaren.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-186743cc8130a0338ea93459228bdbeb_large.jpg]()
32mm hylsa är det till navmuttern och när den är loss så får man lossa stabilisatorstaget till krängningshämmaren.
Nästa att lossa är den genomgående bulten till spindelleden och banka loss den från navet.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-da1afb038ff53fd5fb8e0811e2f7e090_large.jpg]()
Vidare så behövs styrleden även lossas.
Nu är navet ganska löst sitter bara i fjäderbenet och det räcker för att få ut drivaxeln.
Loss från navet.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d779a0f201cbf2b539f7b6734e3af2b0_large.jpg]()
Nu kommer det svåraste momentet att få ut drivaxeln från lådan utan att spilla ut all växellådsolja.
Man får vara förberedd och hitta splinsen fort, jag tror ca 1-2dl rann ut så jag är nöjd.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-bcec3a93fb4ce31e9e15bd371d6046c5_large.jpg]()
Då var det dags att montera hjulhusplasten där det går.
Jag hittade den plasten som sitter framför remskivan men tyvärr var den delen som går under subframen trasig men det får duga tills jag hittar nån hel.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6e259fa3e6069638725e1bdfc7b2f2f5_large.jpg]()
Det var ju en hel hög med olika plastskärmar så jag hittade höger fram och 2 uppsättningar bak där två var trasiga så dom slängdes.
Skitigt men helt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0afb0facb2c1e4c507f10069515b781f_large.jpg]()
Skitigt och trasigt "nån" har kört med stora 19 tummare och slipat till hjulhusplasten.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b7d9925a87d8a6d4750d8b41322bf9cc_large.jpg]()
Bak har ju nyllet valsat så det var lite problem att få dit dom och sen saknade jag rätt skruvar för att få fast dom så det blir ett senare problem.
Nu är vi färdiga för besiktning för alla punkter på listan är avbockade så tex fixa avgasläckan Check det läcker ännu mer när jag lyckades dra av en "örat" som bulten går igenom vid en skarv....men fuck that jag får ändå minst en 2:a på airbaglampan så nu kvittar det jag behöver kunna köra bilen för att fixa det som behövs inför en ombesiktning ändå.
Punkt 3 Varningstriangel CHECK!
Punkt 5 Smörja dörr CHECK!
Punkt 7 Avgasläcka CHECK! Fucked it up CHECK!
Punkt 12 Hjulhusplast CHECK!
Punkt 14 Tvätta in och utvändigt är ju kvar att göra men det är ju bara trevligt jobb.
Så då ska det bokas tid här framöver när det finns cash till att ställa på bilen.