3453
Sök

Saab 9-5 Sportcombi cosmic blue motorbygge m.m (Saabina)

Denna bil ska bli mer åt familjebilshållet fast ändå vara kul att köra och se bra ut.

218 969 Visningar
Projektet avslutat 1 december 2015
1 702 Inlägg
3 september 2014
Trådstartare
Jag citerar mig själv "med motorn igång blir det nog klarare"

Det blev det inte alls det blev torrare.....

Ok till att börja med bör bilen byta namn till Claire efter Claire Bennet i Heroes med hennes förmåga att självläka,

lika passande hade varit Mystery Wagon då jag har en slående likhet med shaggy varje morgon när jag vaknat och tittar mig i spegeln och vissa dagar även scobydoo....

Jag gjorde iordning ett tvättkit bestående av en flaska T-sprit,en tandborste och några trasor.
Jag bytte batterier i både min hand och pannlampa så jag var redo.

Tvättade rent allt oljesöl jag kunde se och komma åt och torkade rent.

Nu startardes motorn och så var det bara att vänta på läckan och vänta och vänta,nej inget som läcker hrrrm
då rullade svärfar in med sin moppe på garageuppfarten så han blev kommenderad att sitta i bilen och varva lite men ingen olja på rymmen där heller.

Bad honom "köra" lite för jag hade ju bilen på pallbockar så han började köra och växla och inget oljespill....stängde av och funderade på om lutningen av bilen hade nåt med det att göra för jag hade inte satt upp bakändan ännu.

Lyfte upp bakänden och satte pallbockar under och gick och kollade oljenivån och det var längst ner på stickan hrrm fyllde väl på ca en halvliter olja och nu var nivån mitt på stickan.

Jag tänkte att nu läcker den väl som ett såll igen när det väl är rätt nivå men näääää eller jaaaaa heter det väl för visst det är skumt att den inte läcker längre men gött som fan.

Jag kan ju inte säga att jag hittat felet med oljeläckaget men när den beter sig såhär så kan jag ju bara ut och köra igen för att se om det mot alla odds är tätt.

Nån som haft samma symptom, jag kan tänka mig att det är bromsvätska som letat sig neråt från växellådan då jag höll på mycket med huvudbromscylindern och monterade den ett antal gånger och nu har allt runnit ner.

Det läcker inte från turbon varken på tomgång,lite varv eller simulerad körning och det blåryker mindre och mindre.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
5 september 2014
Trådstartare
Ja born from jets heter det ju, för 4:e gången står hon utan hjulen och är ute och övningsflyger igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-858748ef10a02b61b93617f62688ac75_large.jpg
Dags för att prova bromsarna individuellt så jag tvingade (läs mutade med kaffe och bullar) ut min kära förkylda sambo så hon fick sitta och bromsa medans jag tog ett hjul och monterade.

Jag började med bakbromsarna och bad henne bromsa lite försiktigt och kände när jag snurrade hjulet fram och tillbaka tills det bromsade lite ok - bromsa fullt nu och det gjorde hon så jag med all min kraft inte kunde rubba hjulet.

Vad jag ville få fram med hjälp av denna metod var att när jag körde sist så kändes allt normalt vid lugn inbromsning medans från högre fart så fick jag inte full bromsverkan på ett tramp utan fick pumpa en gång till innan det stannade.

Så teorin var då att framhjulen tog mer än bakhjulen och ja bromsverkan är ju mer fram än bak det vet jag men nu ville jag verkligen se att bromsoken funkade vilket de gjorde.

Nu kan man inte jämföra denna metod med att försöka bromsa för hand mot att få stopp på 1,5 ton på väg men det hade ju märkts om nåt ok kärvade iaf.

Nå efter denna koll så gjorde vi en vanlig bromsluftning på alla hjulen igen och återigen fanns ingen luft i systemet.
Så jag luftade även huvudcylindern igen och nu får det vara nog.

Nu kladdade jag lite extra när jag fyllde bromsvätska för att se om min teori stämmer om oljeläckan som plötsligt försvann.

Bilen har stått uppallad i några dagar nu utan en droppe olja under, förrän igår då denna pölen uppenbarade sig.
Av placeringen att döma så kommer det från mitt spill vid bromvätskebehållaren och det är mer till höger än innan så den troliga oljeläckan som har varit måste ha varit bromsvätska eftersom det har sölats mycket vid bytet av huvudbromscylinder och det har runnit längsmed växellådan och ner på downpipen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1e70e013690508ed85f9fb8e72599bdd_large.jpg

Vi närmar oss bilprovningen nu vilket känns fint.

Tommy Out.

1 702 Inlägg
8 september 2014
Trådstartare
Lite jobb blev det i helgen.

Min vänstra drivaxel var ju inte så fräsch direkt utan det var hål i både inre och yttre damasken så jag kolla med min lokala saabdelsleverantör (Robert) om det fanns nåt på lager och visst likt en självplocksskrot så åkte jag hem till han och skruvade loss ett bra exemplar och tog med mig hem.

Van saabskruvare som man är vid det här laget så tog det ca 20 min att byta drivaxeln för ingenting var ju fastrostat.

Så detta är vad man behöver för verktyg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-acc0d26581cf238879d9ea12b4c16952_large.jpg

Först ska bilen stå på hjul så det är lättare att lossa navmuttern, men om man redan pallat upp hela bilen så behövs denna.
Mutterknackaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-186743cc8130a0338ea93459228bdbeb_large.jpg

32mm hylsa är det till navmuttern och när den är loss så får man lossa stabilisatorstaget till krängningshämmaren.
Nästa att lossa är den genomgående bulten till spindelleden och banka loss den från navet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-da1afb038ff53fd5fb8e0811e2f7e090_large.jpg

Vidare så behövs styrleden även lossas.
Nu är navet ganska löst sitter bara i fjäderbenet och det räcker för att få ut drivaxeln.

Loss från navet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d779a0f201cbf2b539f7b6734e3af2b0_large.jpg

Nu kommer det svåraste momentet att få ut drivaxeln från lådan utan att spilla ut all växellådsolja.
Man får vara förberedd och hitta splinsen fort, jag tror ca 1-2dl rann ut så jag är nöjd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-bcec3a93fb4ce31e9e15bd371d6046c5_large.jpg

Då var det dags att montera hjulhusplasten där det går.
Jag hittade den plasten som sitter framför remskivan men tyvärr var den delen som går under subframen trasig men det får duga tills jag hittar nån hel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6e259fa3e6069638725e1bdfc7b2f2f5_large.jpg

Det var ju en hel hög med olika plastskärmar så jag hittade höger fram och 2 uppsättningar bak där två var trasiga så dom slängdes.

Skitigt men helt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0afb0facb2c1e4c507f10069515b781f_large.jpg

Skitigt och trasigt "nån" har kört med stora 19 tummare och slipat till hjulhusplasten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b7d9925a87d8a6d4750d8b41322bf9cc_large.jpg
Bak har ju nyllet valsat så det var lite problem att få dit dom och sen saknade jag rätt skruvar för att få fast dom så det blir ett senare problem.

Nu är vi färdiga för besiktning för alla punkter på listan är avbockade så tex fixa avgasläckan Check det läcker ännu mer när jag lyckades dra av en "örat" som bulten går igenom vid en skarv....men fuck that jag får ändå minst en 2:a på airbaglampan så nu kvittar det jag behöver kunna köra bilen för att fixa det som behövs inför en ombesiktning ändå.

Punkt 3 Varningstriangel CHECK!
Punkt 5 Smörja dörr       CHECK!
Punkt 7 Avgasläcka        CHECK! Fucked it up CHECK!
Punkt 12 Hjulhusplast    CHECK!
Punkt 14 Tvätta in och utvändigt är ju kvar att göra men det är ju bara trevligt jobb.

Så då ska det bokas tid här framöver när det finns cash till att ställa på bilen.

Tommy Out.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
8 september 2014
fan va underbart! då blir det bes ungefär samtidigt som min gamla 9000 då smile

1 702 Inlägg
10 september 2014
Trådstartare
För en gångs skull så vräkte inte regnet ner över blöteborg så jag kontrolldrog mina hjulbultar och tog en liten sväng med Saaben.

Märkte att bromsarna fortfarande var lite sega, så gasa upp i 70 och svängde in på en busshållplats och tvärnita och lyckades få igång abs så det är inte så dåliga bromsar.
Jag ska få känna på nyllets bil och jämföra då vet jag säkert.

Övrigt var bara positivt,ingen varm oljelukt inne i bilen längre så det verkar vara tätt.
Det behövs en framvagnsinställning men annars kändes det bra.

Tommy Out.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 september 2014
ut o grisnita mer, låter som du har lite beläggningar på bromsskivorna eftersom den stått. var så för mig så fick en 2a på ojämn bromsverkan fram.... stått i 4år o endå i varmgarage

1 702 Inlägg
11 september 2014
Trådstartare
Funkiee skrev:
ut o grisnita mer, låter som du har lite beläggningar på bromsskivorna eftersom den stått. var så för mig så fick en 2a på ojämn bromsverkan fram.... stått i 4år o endå i varmgarage

Låter som en bra plan för det är inga vackra skivor nånstans och bilen har ju stått länge ja och utomhus hela tiden.
Tack för tipset.

Tommy Out.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
11 september 2014
Tips är o lägg i 2an o stå rätt hårt på bromsen samtidigt som du gasar så man "svarvar" av beläggningen. Går mycket fortare då smile

1 702 Inlägg
12 september 2014
Trådstartare
Jag tog en rejäl sväng utan nån direkt förbättring,fick upp lite värme i bromsarna men det tog ändå inte som jag vill.

Jag åkte med nyllet till skroten igår och fick köra hans bil på ditvägen och det tog 2 sek så kände jag skillnaden på bromsar.

Min bil nitar inte alls om jag tokbromsar utan bromsar in mjukt och fint, abs-funktionen går inte att få igång alls nu.
Jag har luftat många gånger nu även sen jag skiftade sida på frambromsarna, så det känns som det finns två komponenter som kan bråka huvudbromscylindern och bromsservot.
Men ska ändå kolla bakbromsarna för det behövs justeras på handbromsen.

Om nu bromsservon är kass ska det inte låta om den typ vakumläcka????
Några tips ??

Tommy Out.

1 702 Inlägg
12 september 2014
Trådstartare
Funkiee skrev:
Tips är o lägg i 2an o stå rätt hårt på bromsen samtidigt som du gasar så man "svarvar" av beläggningen. Går mycket fortare då smile

Jag fick efter jag kört själv igår liten åktur när svärfar körde Saaben och han var inte snäll mot bromsarna så om det fanns beläggningar kvar så bör dom vara borta nu.

Sen satt han och mös bakom ratten och tyckte bilen överlag var väldigt trevlig så han kanske köper saab som nästa bil vem vet.

Oj vilket drag det var i den.... hans kommentar.

Vilket jag kom på att tänka på när jag kikade med laptopen och körde och laddade 22 psi vilket innebär 1,51 bar och jag har original gt17 i nu så den lär ju inte leva länge men jag kör lugnt innan turbobyte.

Men nästa på inköpslistan är ju en aeroturbo minst men ska en 15T klara 1,5 bar för det är tydligen vad mitt biopowerprogram på 250hk ger i ladd??

Tommy Out.

1 702 Inlägg
7 oktober 2014
Trådstartare
Äntligen dags för besiktning.
Bokat på fredag den 10 oktober så får vi se vad dom säger.
Jag har haft en massa annat för mig så saaben har fått vänta en stund men nu är det dags.
Jag har bytt packningen till oljereturen från turbon och om det har hjälpt mot oljeläckaget får vi se på fredag.
Jag tog mig en liten sväng igår kväll och då var det iaf ingen bränd oljelukt nånstans, men som sagt det var en liten fegis-sväng bara.

Återkommer med hur det gick senare.

Tommy Out.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
7 oktober 2014
håller tummarna för ett blankt papper!!

1 702 Inlägg
7 oktober 2014
Trådstartare
Funkiee skrev:
håller tummarna för ett blankt papper!!

Kan jag säga att det inte blir för min airbaglampa lyser ju fortfarande.
Men resten av alla möjliga fel hoppas vi på blankt( yeah right).

Jag gissar på 3st 2:or så får vi se vad dessa är,spännande.

Tommy Out.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
7 oktober 2014
haha fixa det innan då! åk till saab med bullar så fixar dom det!

1 702 Inlägg
13 oktober 2014
Trådstartare
Ja här skulle ett kort på besiktningsprotokollet vara med men det tyckte inte min sladd till telefonen tydligen så jag får väl skriva en lista för omväxlings skull.

Fordonet har följande fel:

1. Parkeringsbroms, bromsverkan otillräcklig

2.Färdbroms huvudcylinder, fastsättning bristfällig??????

3. Varningstriangel saknas

4. Bromsrör tvärgående bak rostskadat

5. Avgassystem,läckage avgasmätning ej utförd

6. SRS-indikering (krockkudde) varnar för fel i systemet

Ok det var några punkter jag visste om redan innan men även några bonusar hehe.

Nr 1 Det var en sån där grej att jag ska självklart spänna handbromsen ute vid bakhjulen, men ska bara.......först.
Så det var en miss från min sida.

Nr2 Det är den punkten som förvånar mig mest för så som det är beskrivet syftar dom ju på huvudbromscylindern som sitter i motorrummet, att det är den som sitter löst, men nej det har jag kollat nu.
Det var min kära föredetta sambo som nu är min fru som var och besiktiga och sa att mitt problem med att inte få full bromsverkan ska ha att göra med nåt av felen från besiktningen, det var va besiktningsmannen sagt så jag ska ringa till stationen här strax och få reda på mer.

Nr3 Den varningstriangeln den låg där i bagaget, men man får öppna sina fredagströtta ögon för att se den så det var ju bara löjligt att sätta en 2:a på det.

Nr4 Bromsrör är ju aldrig skoj och speciellt tvärgående bak för det är väl nära tanken kan jag tänka mig.
Men det är väl bara att hissa upp och kika för besiktningsgubben sa även att det läckte lite.

Nr5 Ja jag lyckades dra av mellanrörets fästöron eller va vi ska kalla det, det är ju klantigt men det blev ju inte tätt ordentligt så jag spände bulten lite till osså liiite till..knak... jaha skiter jag i innan besiktning gick tankarna då, fixar efter.

Nr6 Huvud2:an som gjorde att jag visste bilen inte skulle gå igenom prickfritt, jag kollade faktiskt med Saabverkstad vad dom skulle ha för att släcka srs-lampan och det gör dom för 295 kr, så nu med facit i hand hade jag då gjort det och sen åkt på besiktning och fått bromsröret mm så hade det kostat mig 855 för att få igenom bilen( utan materialkostnad såsom bromsrör mm) istället så betalar jag 360(bes) +privat tech2 ( lock öl??) efterkontroll 200=runt 700 typ.
Men fördelen med det sistnämda är att skulle det visa sig att srs-lampan tänds igen så kan vi kolla upp vad det är för samma pris, medans saabverkstad skulle ha 1600 så därför valde jag att vänta tills efter besiktningen.

Har nu då äntligen fått vara ute och köra en sväng och tyckte jag kände lite bränd oljelukt men inte alls som innan.
Bromsarna gör ju att man får planera sin körning så man tänker den dubbla bromssträckan mot vanligt men det går.
Saaben är en trevlig bil och efter några mil igår tändes ju motorlampan men det var ingen skillnad på motorgången alls, ska kolla vilken felkod det var efter jobbet.

Så nu går den iaf.

Kostnad:
Bil 5 kr
Hämta bil med släp+bensin ca 1000
Motor/låda uppskattat pris 5-6000 mitt pris ca 2-3000
Div delar ca 500-1000
Jävla koppling 1000/tryckplatta+ lamell+ 500 tryckplatta+lamell nr 2
Bes kommer bli 560

Slutpris 5565-7065 nånstans där imellan.

Återkommer med mer info från besiktningsgubben när jag får tag i han.

Tommy Out.

1 702 Inlägg
13 oktober 2014
Trådstartare
Tjoff tjoff ett samtal och jag fattar vad han menar nu med huvudbromscylindern, det var när en kollega till han satt inne och bromsade som dom såg att den flyttade på sig och det bör innebära att jag kommer få full bromsverkan om jag fixar det, hoppas jag iaf.
Så kan det gå när man ofta är ensam och skruvar bil.

Tommy Out.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
13 oktober 2014
tråkigt med 2or, men huvudsaken är att de vitala delarna är kollade. Tycker bes är oftast riktiga rövhål som jobbar där. Ex. din triangel.... idioter. men men bara fixa dina 2or o ut o gasa som fan smile

1 702 Inlägg
13 oktober 2014
Trådstartare
Funkiee skrev:
tråkigt med 2or, men huvudsaken är att de vitala delarna är kollade. Tycker bes är oftast riktiga rövhål som jobbar där. Ex. din triangel.... idioter. men men bara fixa dina 2or o ut o gasa som fan smile

Det är ju bra att få reda på grejer som rör bromsarna, triangeln ja den låg där men det låg även 4 fälgar utan däck som jag glömt plocka ut men  den syntes ändå bra, fast lådan till triangeln råkade vara grå plast och om den inte är röd så fanns den tydligen inte.

Ja jag ska fixa det med bromscylindern direkt och ut och testa.

Tommy Out.

1 702 Inlägg
14 oktober 2014
Trådstartare
Gjorde lite snabbt jobb igår, började med huvudbromscylindern där hade jag glömt dra åt den nedre muttern mot bromsservot aja baja.... men den där cylindern har varit på och av säkert 4 ggr när jag felsökte varför bromsarna inte tog alls i början så ja.

Drog ut på en provtur med förhoppning om bättre bromsverkan men neeeejdå det blev en bättre känsla i pedalen med det bet inte alls som det ska göra.

Jag fick 2.0 på vänster frambroms och 2.7 på höger så jag får kolla oken och se om nåt kärvar.

Kikade lite på felkoderna igår med och jag fick:

P1181 luft/bränsleblandning mager, det kan bero på vakumläcka eller lambdasensor eller lmm.

P1303 Misständning cyl 3

P1334 Misständning cyl 3 och 4

Så dags att byta alla vakumslangar till nya och sen kan det vara dags för att byta tändkassetten kanske.

Nollade alla så får vi se om och när dom dyker upp igen.

Så senare i eftermiddag är det dags för bilen att äntra 4 pallbockar igen så jag kommer åt:

Kolla på det rostiga bromsröret och byta det, sen lufta bromsarna överdrivet mycket.

Justera handbromsen och vid behov byta bromsbackarna.

Ta ner avgassystemet och få det tätt.

Så än så länge har jag fixat, huvudbromscylindern och varningstriangeln 2 st 2:or åtgärdade.

Tommy Out.

490 Inlägg
14 oktober 2014
Bra jobbat: 2 GOGR fixade....

Bara resten kvar nu, jag har bromsrörs-bockare/konare verktyg du kan låna till att bygga ett nytt bromsrör.
Tänk på att det nya röret behöver inte gå EXAKT där det gamla går, dra det på ett ställe som är smidigt för dig.

Jag har även en givare till spolarvätskenivån.

Misständningar?
Otrevligt:
DI-kassetten eller vevaxelgivaren?
(Jag kan ha en tändkassett hemma med)

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

Sök