NU har jag legat och krälat på garagegolvet igen som en orm...
Först är det ju dags för den rutinmässiga städning för att ens komma in i garaget med bil.
Nä först en bild på vad jag har att roa mig med....
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d91ee0af88100ce8237f6239493c7cf6.jpg]()
Nu bild på det underbara kaos som råder jämt här inne, hur det nu blir så;)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c798058843f284d0f0d5429308e4a1fa.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-484d77efe947c2173674ea741fc870f4.jpg]()
Några svettiga timmar senare så har jag återigen lyckats få plats med en bil utan att släng något, bara pusslat ihop det bättre bland hyllor mm. En rejäl röjning är att vänta.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-fd806637459c7cc6cfd4e2516c347bc9.jpg]()
Det räckte inte riktigt för nosen på bilen var fortfarande utanför och jag vill ju ha så varmt det går när jag grejar så dessa sakerna fick flyttas på och sen var den helt inne.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6617727ff94ce2c95b1b95167fe0a697.jpg]()
Vänster sida bromsrör som inte klagats på men ser illa ut.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c187a66be2287664c1dc2baae65ba198.jpg]()
Höger sida och detta är bak då på denna och föregående bild.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-40384f3399dea0913eb074df2aa12c90.jpg]()
Detta röret gnälldes det på och det är vänster baks bromsrör som först går längsmed höger sida och vidare under bakaxeln till vänster sida.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3759d502a8291563cd1215bf259c03e5.jpg]()
Här var det nog som sämst och det är ovanför bränslefiltret, detta röret gick av när jag skulle ta ner det så det var nog dags att byta.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-dc3d23c0fc52ee6f7ea1741746c3d832.jpg]()
Japp det var bara att sätta igång då och som utlovat fanns det en skarv vid torpedväggen på varje rör och denna var inga som helst problem att lossa. 14mm nyckel på den stora muttern och en 11 mm på bromsrörsnippeln, jag använde en öppen 6-kantig fast 11:a som har en liten öppning för bromsröret endast så den gör alltid ett bra jobb.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d8cb2db574103d9ffd35d00d0d6e468b.jpg]()
Den här lille fan däremot var mycket svårare att komma åt för det var styrservoslang ivägen och subframen var ivägen så tillslut kom jag på den bra idèn att klippa av röret nära kopplingen och sen ta en djup 11:a hylsa och lossa den på det sättet.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a9c1ccddeceef1f2d36b231d8960722d.jpg]()
Så när det var loss fram gick jag på där bak vid bromsarna och det lossade fint på höger sida men inte vänster, nu är det så finurligt på saaben att det går rör hela vägen fram till första bromsslangen och sen går det en pytteliten bit rör till och så ännu en slang som går in i oket.
Bra för då finns det fler ställen att få loss bromsröret på om nipplarna är dåliga vilket var fallet på en så jag lossade den ena slangen med resten av röret för som vi minns så hade jag ju köpt blomsslangar som låg fint i garaget och väntade inte som vissa här skriver som jag har ligger....? vad menas med det????
Så iaf det löste sig.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7006a860c31e6b9a258d8e38ded487e3.jpg]()
Jämförelse saab orginal till höger och min egna till vänster, sjukt nöjd över biltemassatsen som jag konade med den funkar ju bäst fast i ett skruvstäd men det blir ju svårt när man behöver kona den ena änden på plats eftersom man inte vet hur långt röret ska bli innan det är draget på rätt plats.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-31811755fcb6bbe09d15cc2e1f5f12bf.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b95df680a31f9a447032d3d68b6e5279.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-72af696da643e950192d326c96b755ed.jpg]()
Så började fram då med att dra denna lite löst först.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-dcdb538c25b659b72a1d6f13faefe075.jpg]()
Fina hållare hela vägen så röret hamnade på orginalplats.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-31cd0c23d456bcc65b6d0b1eb950f780.jpg]()
Här svänger vi upp mot tanken.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8817bc3d19b0fca9914d8ab15b728f68.jpg]()
Ligger bredvid bränsleledningar men ska upp ovanför dessa så nu bara löst draget för stunden.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-df757a3e3c123b35997f0383be07919d.jpg]()
På väg bort mot vänster bak även här orginalplats.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-243ba427f3dce918d932cd7e484936a6.jpg]()
Här kommer det fram till vänster broms och här syns även den nya slangen.
Skulle jag göra samma jobb igen så hade jag börjat dra röret härifrån och slutat där framme för dels hade det funnits mer plats att jobba på med koningen och tror nog att det gått lättare runt tanken från andra hållet.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6e5ac81eaad24d90d1229242574a001e.jpg]()
Här är det lilla röret som går mellan bromsslangarna och det gömmer sig på insidan länkarmen så det fick jag tillverka eget där med.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9bb3b183d5ee67e651478794acce9e5f.jpg]()
Bild på rörets dragning vid tanken.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-670712e130415ae2f3931da83cb17737.jpg]()
Ser att jag glömt fota det högra röret men det var ju enklare för det gick i stort sett bara rakt bak till bromsen.
Så nu är det luftning kvar och så hoppas vi att det håller läääänge för det var ett riktigt tråkigt skitjobb men hade man haft lyft så vore det ju toppen, nu tog det väl en 5-6 timmar alltsom allt.
En kul grej var att när jag kikade under bilen så såg jag att det satt powerflexbussningar även i bakvagnen(dom som alltid byts på saab. Så nu slapp jag det iaf, känns bra.
Vidare på listan är ju då avgassystem, mitt orginal drog jag ju sönder på två ställen så jag behöver nytt.
Biltema: ca 1650 för mittenljuddämparen och ca 1000 för bakdämparen.
Rakarör Rostfritt samma delar 2690 kr alltså samma pris som biltemas som ej är rostfritt ( biltema har ej något slutrör på sina utan är den dolda varianten).
Rakarör/a-alt avgassystem 2,5" sportavgas i rostfritt 2990, sen behöver jag oavsett ett nytt flexrör kostar 990 kr.
Eller JT 3" för 3400 plus frakt.
Märkväl det är en bruksbil som inte körs endast av mig. Jag vill inte ha nåt jobbigt ljud i motorvägsfart. Bara lite mysigare brumm-brumm
Troligen blir det 2,5" från Rakarör för de hade allt på hyllan och för mig är det bara att hämta så inga fraktkostnader.
Skriv vad ni tycker och era egna uppfattningar av era avgassystem.