Nu ar det dags igen för en uppdatering.
Det har ju varit en ledig dag mitt i veckan och även en helg så jag har grejat lite med diverse på Saaben.
Fyndet från skroten hehe, det är lite repor samt sprucket dimljusglas men jag fick den och en aeroläpp för 100 kr så det var lätt värt det trots att läppen var i 2 delar äh bara limma lite.
Inga repor på denna sidan iaf.
Håller på att pussla ihop ett bromsok av flera ok som fanns med bilen.
Det här var enligt biltemas katalog bromsslang fram och jag köpte den innan jag kollat hur dom verkligen ser ut så jag har köpt bromsslangar till bak tydligen.
Därför fick jag jobba mig med att lossa avklippta bromsrör som satt kvar i slangarna på framoken för att få ihop det.
Såhär ska ju ena änden se ut med en banjokoppling mot oket.
Nu är vi ute vid bilen och även där satt det kvar gammalt som nån lat (nyllet) bara klippt av bromsslangen, så det var ju ett kul jobb att fixa loss när det är rostigt men dränka i wd40 och ta en kaffepaus senare så var det lättare att få loss.
Själva bromsröret ser inte så frächt ut, undrar när det blir dags att byta det???
Ingenting ser väl direkt fräscht ut men nu är det först och främst funktion som gäller, jag vill ut och testa bilen så fort motorn hoppar igång.
Vänster sida klar endast luftning av broms kvar.
Nu hoppar vi raskt vidare till soppasystemet, så kul kan det se ut (suck) dessa nipplar är snabbkopplingar för bränsletillförsel och retur.
Vit är tillförsel och svart retur, den vita har en backventil och den är hyffsat trasig här.
Den svarta är också sleten.
Att dessa går sönder är tydligen vanligt, så vanligt att nu finns dem på mekonomen och kostar endast 71 kr/st
Det syns på bilden att även returen som satt där hade backventil eller va det vita i botten nu är så kanske det är original från saab när den var ny.
Japp trasigt här med på bränsleledningarna vid armaturen, original ser det ut som den nedersta slangen och det är en hård plastslang med en nippel ipressad men på returen då så verkar det som nån har lyckats göra sönder plastslangen och ersatt med en annan bit slang som sitter med slangklämmor runtom orginalet och funkade det för nyllet när han körde så funkar det för mig med.
Den vita var faktiskt hel så det ända som behövdes på den var nya oringar.
Jag köpte givetvis en ny till trycksidan med men efter att jag prövat få loss den ipressade nippeln utan nån lycka så kände jag att den sitter bra där och jag gör nog med skada än nytta om jag våldar mer på den så den fick oringarna från den nyköpta nippeln och det blev jag nöjd med.
Så blev det till slut.
Dags att fixa armaturen då.
Jag fick med 2 armaturer och 3 pumpar så jag testade först funktionen på dem och jag tyckte nog en av dem lät vassare än den andre och det såg ut som en typ walbropump så det blev den som jag använde.
Kände mig tvungen att öppna för att se hur den är uppbyggd, bra att veta.
Denna silen saknades på den första armaturen och den gick inte att flytta över så jag fick flytta pump och annat till den med sil.
Denna var rektangulär i botten där silen ska sitta och den som silen satt på var rund så det är helt olika tillverkare av armaturerna tydligen.
Dessa två blev tillsammans en fungerande enhet.
Då var den på plats i tanken och det var trevligt att den gula plastbiten var hel för det är dom hakarna som håller nipplarna säkert på plats, den delen finns att beställa löst om det skulle behövas men tyvärr inte på mekonomen.
Sen var jag under bilen igen och märkte att lägsta delen är växellådsfästet och det är även hårt och vasst.
Men jag var där under och drog fast några subframebultar samt monterade downpipen och fick även skarva oljetryckskontakten för den var avsliten från bilens kablage och kvar var bara en lös kabel. Tror jag fick till det.
En välbehövlig tvätt och det kommer behövas en hel del kärlek innan den blir ren igen,rubbing och vax till att börja med.
Blev ju ok men bättre sak det bli.
Här är en bättre bild på fronten.
Det sista som skedde i helgen var luftning av bromsar och koppling och det blev bra på höger frambroms men på vänster läckte banjon i oket så det får kollas upp samt här på bilden syns slavcylinderns hydraulkoppling och tittar man noga ser man ett spår i den och i detta spår ska en låsring sitta som håller anslutningen på plats.
Denna vitala del saknades givetvis och utan den så blev det blött överallt när man försökte sig på att lufta alltså den hoppade loss.
Ska ringa runt lite och höra vart den finns att köpa, mechanum var ett tips men vet nån här på garaget så hojta till.
Det är inte jättemycket kvar innan jag kan provstarta men det kan bli problem med styrboxarna jag har fått med då ingen av dem har samma chassinummer som bilen och det krävs lite utrustning för att läsa ur boxarna vad det är för program i dom.
Men jag känner på mig att det inte blir nåt stort problem.
Jag har ju satt in instrumentpanelen och kopplat in alla kontakter där och även stereon så jag satt och lyssnade lite och testade fläktarna i stolarna mm så allt sånt funkar så nu är det bara motorn kvar.
Mer på gång såklart.
Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.