2386
Sök

Saab 9-5 Sportcombi cosmic blue motorbygge m.m (Saabina)

Denna bil ska bli mer åt familjebilshållet fast ändå vara kul att köra och se bra ut.

218 981 Visningar
Projektet avslutat 1 december 2015
1 702 Inlägg
7 augusti 2014
Trådstartare
robertfab skrev:
En klockren GOGR av "GOGR:ar till det"

"Skamsen gick jag och kollade på mina bromsar bak och där satt nippeln uppåt = jag har inte rört dessa oken, då gick jag vidare och kollade fram och mycket riktigt där satt nipplarna neråt = jag har rört dessa oken....Djuuuupare suck än innan."

En klockren GOGR av mig:

Jag skulle bränna bort två sönderrostade bultar till ett krängningshämnarstag på en 95:a fram,  den undre gick bra, den övre kom jag inte åt så bra och brände hål i fjäderbenet (för där sitter övre fästet väldigt nära ).
Så när oljan började spruta ut ur hålet va det bara att byta hela fjäderbenet. Fuck!

Det är av detta vi lär oss att inte göra samma fel 2 ggr.

Fattar inte varför saab gjort så man kan sätta oken fel?
Fast det kanske gäller många bilmärken utan att man tänker på det.
Faktiskt första bilen som oken var demonterade på när jag började projektet. Därför det blev fel oerfaren meckare helt enkelt.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 958 Inlägg
7 augusti 2014
Skulle nog säga att ATE som har gjort bromsoken inte tänkte på att göra en pokayoka på bromsoken. wink Dvs ett sätt arr inte kunna vända dem upp och ned. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

1 702 Inlägg
7 augusti 2014
Trådstartare
Mr_Lööf skrev:
Skulle nog säga att ATE som har gjort bromsoken inte tänkte på att göra en pokayoka på bromsoken. wink Dvs ett sätt arr inte kunna vända dem upp och ned. smile

Jag var med när det monterades maptun bigbrakekit på en 9-5:a och där finns ju luftning både uppe och nere på oken så maptun tänker på möjligheten att det kan sättas fel:)

Äh kom på att det var ju flerkolvsok så då har det väl separat luftning i par kanske.
Senast redigerat av Skruvar till det (7 augusti 2014)

Tommy Out.

1 958 Inlägg
7 augusti 2014
Kan mycket väl vara så att det var separat luftning. smile
Vet iaf att när jag monterade ett par Brembo bromsar på en NG9-5 så lyckades jag också med bravuren att vände dem fel. wink

Så du är verkligen inte den förste eller den siste att göra det misstaget. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

77 Inlägg
7 augusti 2014
När du börjar ta tag i problemet med att SID'en larmar med service stöldlarm så dokumentera gärna! Har samma problem, plingar till i SID'en helt random ibland och jag vågar inte låsa med fjärrdosan längre då larmet kan gå av när som helst.. Funderat på att försöka få det bortprogrammerat totalt bara för att kunna låsa med dosan men kanske inte är så avancerat att byta batteri?

490 Inlägg
7 augusti 2014
Larm å sån skit som krånglar kan man programera bort med Tech2:an....

(har jag hört)

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
8 augusti 2014
eller så byter man batteri i sirenen så är det klart smile

1 702 Inlägg
8 augusti 2014
Trådstartare
Lite offtopic men det gäller ändå en saab 9-5 Sabinas kusin faktiskt.
Denna bilen har varit på mechanum mm med checkenginelampa tänd som fel.
Felkoderna anger spjällhuset och mechanum säger vi har "tittat " på det och det såg bra ut och släcker felkoderna.
Visst ägaren kör vidare och det bråkar igen checkengine så han vänder sig till en annan verkstad som verkar mer intresserade och dom hittar att istort sett alla vakumslangar som går till gasspjället är torra och spruckna och helt av på ett ställe.
Detta hade mechanum "tittat" på och inget sagt eller inte alls "tittat på " eller helt enkelt inte brytt sig alls.

Så det nollställs felkoder och nya vakumslangar sätts på plats och lilla verkstan dömer även ut hela gasspjället, så ett begagnat från en skrot sätts dit.
Nu åker ägaren på semester med barn och fru och ....kommer inte så långt för nu Tadaaaa LIMPHOME-läget såklart.
Han får linka bilen till verkstan igen där felkoderna släcktes och limphomeläget återställdes och det försäkrades att det gasspjället fungerar för det var testat på skroten det köptes ifrån.

Ok nu kommer han äntligen hem till mig med bilen med checkenginelampan som lyser igen.
Jag åker med med laptopen ikopplad och läser ur en koder för spjällhuset.
P1231 Spjällägesgivare 1och2 spänning utanför gränsvärde (ingen limphome) vilket stämde för det var ingen limphome nu när han kom med bilen.

Jag raderade den koden under färd och vi fortsatte köra, det är även problem med laddtryck typ finns inget men jag kommer till det snart.

Vi kör till biltema och hem typ 2 mil och ingen lampa lyser.
Väl hemma stänger vi av bilen och startar igen och väntar på felkoden och där kom nästa.

Check Engine och tcs off lyser konstant och bilen dör, ingen tomgång och vi får linka hem.
Denna gången pressade vi bilen ordentligt för att få felkoder.
Nu fick vi:
P1251. Spjällmotor full pwm i stängd riktning/ notera kan sättas om spjällmekanismen ej återställs.

Det brukar vara skit i gasspjället som gör att dessa felkoder sätts men kan även vara lödningarna inne i spjällmotorn som glappar för det har uppmärksammats av vissa på saabturboclub.

Jag har inte mer tid och greja och ägaren skulle iväg själv så vi återställer limphome och raderar felkoden.

Men fortfarande så har vi problemet med laddtrycket och den lilla verkstan som fixade det begagnade spjällhuset får lov att undersöka saken.

Vad han gjort vet jag inte men ägaren sa att dom gav upp och tyckte att bilen skulle skrotas mer eller mindre.
Nu igår då så tog jag mig tid att skruva lite på denna Saaben och jodå checkengine lös så fint när han kom med bilen.

Men jag började felsöka vart laddtrycket tar vägen och börjar med det lätta.
Jag vet att magnetventilen är helt ny så jag rycker den översta vakumslangen märkt R för att se om den går bättre för då är det de blåa backventilerna som är dåliga och släpper igenom laddtrycket den vägen.
Ingen skillnad, men då provar vi mittenslangen W som går till wastegatetryckklockan för att se om det hjälper men nej.

Vidare i felsökning tar jag loss downpipen i tron om att katten är tät, provkörning gav inte mycket mer än ett lite tuffare avgasljud.

Då är det bara stackars turbon i sig kvar och jag väntade med den till sist för jag gillar inte den klämman som kobran sitter ihop med turbon men nu blev jag tvungen.

Tänk nu på att bilen går bra ryker varken blått,vitt,svart och inga missljud mer än kamkedjans rassel (ska bytas)
när jag känner på turbinen efter glapp går den inte att rubba alls sitter så gött fast, alltså innan jag har dissekerat den får jag tro på ordentligt skurna lager p.g.a dålig smörjning (oilsludge).

Frågan är har det hänt er saabägare att original GT17 skurit så illa att den bara fastnat och inte bränner varken vatten eller olja.

Fråga 2 det var riktigt oljegeggigt i gasspjäll insug mm, påverkas mängden oljerester snabbare av att turbon är trasig.

För det var bara ca 1 månad sen som gasspjället byttes ( vet inte om det blev rengjort innan montering).

Nu hade jag ett extra gasspjäll i garaget som jag lånade ut och hoppas att det inte ger några felkoder för det var rent och fint.

Ja svara gärna och få igång en disskution för det är kul med andras åsikter.

VÅGA VÄGRA VERKSTAD!! i detta fallet är det bekräftat att går det inte läsa på datorn så är det inget fel enligt dagens verkstäder.

Tommy Out.

1 702 Inlägg
8 augusti 2014
Trådstartare
vetus skrev:
När du börjar ta tag i problemet med att SID'en larmar med service stöldlarm så dokumentera gärna! Har samma problem, plingar till i SID'en helt random ibland och jag vågar inte låsa med fjärrdosan längre då larmet kan gå av när som helst.. Funderat på att försöka få det bortprogrammerat totalt bara för att kunna låsa med dosan men kanske inte är så avancerat att byta batteri?

Här köper man batterierna på speedparts tex och de ska lödas in.
Larmsirenen sitter i vänster hjulhus fram under innerskärmen.
Finns bra video på youtube hur man tar loss den.
Det ska självklart dokumenteras hur jag gör när jag byter batterierna.

Jag har t.o.m funderat på att börja filma sånt som är intressant när jag skruvar och lägga upp på min youtubekanal, har inte riktigt kommit igång med det än men den första filmen kan ju bli om byte batterier i larmsirenen.

Skulle det uppskattas av garagetläsarna??

Det här är Eric the carguy som grejar, han är duktig och jag har lärt mig mycket av honom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-dbd99754e699e26ecc494b8276060c9d_large.jpg

robertfab skrev:
Larm å sån skit som krånglar kan man programera bort med Tech2:an....

(har jag hört)

Du det låter mer och mer som om jag vill ha en egen tech2:a för att slippa höra orden, det kan bara saabverkstad fixa.
Senast redigerat av Skruvar till det (8 augusti 2014)

Tommy Out.

1 702 Inlägg
8 augusti 2014
Trådstartare
Mr_Lööf skrev:
Kan mycket väl vara så att det var separat luftning. smile
Vet iaf att när jag monterade ett par Brembo bromsar på en NG9-5 så lyckades jag också med bravuren att vände dem fel. wink

Så du är verkligen inte den förste eller den siste att göra det misstaget. smile

Nä det stämmer nog att jag inte är ensam, men om fler kunde erkänna sina misstag så hade det varit lättare att hitta informationen på nätet smile

Tommy Out.

840 Inlägg
8 augusti 2014
Skulle helt klart prenumerera på din kanal smile

1 705 Inlägg
8 augusti 2014
Skruvar till det skrev:
Jag har t.o.m funderat på att börja filma sånt som är intressant när jag skruvar och lägga upp på min youtubekanal, har inte riktigt kommit igång med det än men den första filmen kan ju bli om byte batterier i larmsirenen.

Jag skulle mycket hellre se skrivna guider med bilder än filmer på youtube.
En guide kan man skriva ut och ha med sig i garaget mycket smidigare än en film på youtube, dom är dessutom lättare att indexera och samla på sig.
Att försöka söka i en film eller hitta just det moment man håller på med när man ligger under en bil på ett skitigt garagegolv är ett rent helvete, då har jag mycket hellre steg-för-steg beskrivningar utskriva på vanligt papper med några illustrativa bilder.
Men visst, man kan ju filma när man håller på och sedan plocka bilder ur filmen vid lämpliga punkter och på så vis få en användbar guide, men filmer i sig gillar jag inte alls.

1 702 Inlägg
8 augusti 2014
Trådstartare
cars4ever skrev:
Skulle helt klart prenumerera på din kanal smile

Tack det låter bra men det gäller lite att kunna göra sig på film med så det inte bara blir gör si gör så med en tråkig berättarröst utan mer bosse bildoktorn haha, jag ska öva lite först.

rcy skrev:
Skruvar till det skrev:

Jag skulle mycket hellre se skrivna guider med bilder än filmer på youtube.
En guide kan man skriva ut och ha med sig i garaget mycket smidigare än en film på youtube, dom är dessutom lättare att indexera och samla på sig.
Att försöka söka i en film eller hitta just det moment man håller på med när man ligger under en bil på ett skitigt garagegolv är ett rent helvete, då har jag mycket hellre steg-för-steg beskrivningar utskriva på vanligt papper med några illustrativa bilder.
Men visst, man kan ju filma när man håller på och sedan plocka bilder ur filmen vid lämpliga punkter och på så vis få en användbar guide, men filmer i sig gillar jag inte alls.

Jag håller med om att det man ser på rörliga bilder är svårare att ta med sig i minnet när man väl ska skruva.
Det är väl mer tänkt att jag ska göra både och ,filma samt ta kort under jobben så på garaget ska det sen finnas länk till filmen samt mina vanliga bilder med text till. Dock vill jag få till bilderna i ett program som kan lägga till pilar som visar exakt vart skruv etc sitter.
Kanske går i paint? eller Powerpoint? ska kolla detta.

Tommy Out.

1 702 Inlägg
8 augusti 2014
Trådstartare
Ja såhär borde duga.

Typ titta det där är en ratt där pilen pekar smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-65bcaa52a2c6838ab0e4cb7e8c9f505f_large.jpg

Tommy Out.

1 702 Inlägg
11 augusti 2014
Trådstartare
Första helgen efter semestern avklarad.
Det fick bli lite skruvande mellan regnet.

Gamle dragkroken fick lite svart färg för det är snyggare än rostbrunt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e63dcb8935ebd7d8718061ec14bfb3c3_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1cc9ad86bf54e3bb88a62a525a8db03c_large.jpg

Jag tog bort kofångaren för två skäl.
Första är att draget skulle monteras ordentligt då det bara satt på 2 bultar när jag släpade runt på bilen innan motorn va i.

Andra skälet var att jag inte satt i kontakten för backvarnaren så varje pling när backen lades i påminde mig om detta, så nu tog jag tag i det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e6354f053da07b58ead91f0945b790a5_large.jpg

Gött då var ännu en viktig grej gjord inför besiktningen.

Nästa inköp blir nya torkarblad, det är väl det sista som behövs.
Sen har jag nya stift som ska monteras, en sista luftning av bromsarna och tvätta städa bilen.

Tommy Out.

1 702 Inlägg
15 augusti 2014
Trådstartare
Vad vore garaget utan Tommys attgörainförbesiktningslistan.

1. Peta ut dubben från vinterdäcken ( det var gött sletna ändå så nu kan jag besiktiga med dessa på).  CHECK !

2. Kontrollera lufttryck i däcken. CHECK!

3. Lägga fram varningstriangel   CHECK!

4. Kontrollera all belysning         CHECK!

5. Smörja upp höger framdörr    CHECK!

6. Lufta bromsar ( lite svampig pedal så finns luft kvar nånstans) CHECK!

7. Fixa läckande avgas ( nånstans runt katten låter det som)

8. Montera torkararm/ Nya torkarblad CHECK!

9. Montera grillen moddad eller ej. CHECK!

10. Få ut kondensvattnet från bakljusen hehe CHECK!

11. Montera draget på rätt sätt denna gång ( både robert och nyllet har vart på mig om det.) CHECK!

12. Montera hjulhusplast mm

13. Göra komptest och byta tändstift ( Bcpr7es11) CHECK!

14. Tvätta och städa (sanera) in och utvändigt.

15.Boka besiktningstid.

16. Ställa på och försäkra

17. Snällt ta emot arbetsordern från bilprovningen.....

Nu kör vi på!!
Senast redigerat av Skruvar till det (5 september 2014)

Tommy Out.

2 564 Inlägg
15 augusti 2014
Skruvar till det skrev:
Vad vore garaget utan Tommys attgörainförbesiktningslistan.

1. Peta ut dubben från vinterdäcken ( det var gött sletna ändå så nu kan jag besiktiga med dessa på).  CHECK !

2. Kontrollera lufttryck i däcken.

3. Lägga fram varningstriangel   CHECK!

4. Kontrollera all belysning

5. Smörja upp höger framdörr

6. Lufta bromsar ( lite svampig pedal så finns luft kvar nånstans)

7. Fixa läckande avgas ( nånstans runt katten låter det som)

8. Montera torkararm/ Nya torkarblad CHECK!

9. Montera grillen moddad eller ej.

10. Få ut kondensvattnet från bakljusen hehe

11. Montera draget på rätt sätt denna gång ( både robert och nyllet har vart på mig om det.)

12. Montera hjulhusplast mm

13. Göra komptest och byta tändstift ( Bcpr7es11)

14. Tvätta och städa (sanera) in och utvändigt.

15.Boka besiktningstid.

16. Ställa på och försäkra

17. Snällt ta emot arbetsordern från bilprovningen.....

Nu kör vi på!!

har du testat ditt nya torkarblad bak ? tongue

tack till:
www.MBSCA.com

1 702 Inlägg
15 augusti 2014
Trådstartare
Nej jag har inte ens kollat vart man startar torkaren bak ännu, men fram funkar fint med de nya biltema bladen.

Har ju fyllt på spolarvätska men likt förbannat plingar låg nivå i siden, nåt du minns om det alltid vart så? saabsjukdom?

Tommy Out.

2 564 Inlägg
15 augusti 2014
Skruvar till det skrev:
Nej jag har inte ens kollat vart man startar torkaren bak ännu, men fram funkar fint med de nya biltema bladen.

Har ju fyllt på spolarvätska men likt förbannat plingar låg nivå i siden, nåt du minns om det alltid vart så? saabsjukdom?

nej så har det inte varit för mig..  kolla på behållaren hur det ser ut.. kanske inte i kopplad nivå givaren ?

den sitter höger sida. på den knappen längst ut på armen bara tycka o se glad ut.. smile  måste bak funka på besiktningen ut ?

tack till:
www.MBSCA.com

1 702 Inlägg
15 augusti 2014
Trådstartare
nyllet skrev:
Skruvar till det skrev:

nej så har det inte varit för mig..  kolla på behållaren hur det ser ut.. kanske inte i kopplad nivå givaren ?

den sitter höger sida. på den knappen längst ut på armen bara tycka o se glad ut.. smile  måste bak funka på besiktningen ut ?

Fram är väl den dom kollar främst på, alla bilar har ju inte torkare bak, men det är väl som vanligt finns det ska det fungera!

Tommy Out.

Sök