2804
Sök

Saab 9-5 Sportcombi cosmic blue motorbygge m.m (Saabina)

Denna bil ska bli mer åt familjebilshållet fast ändå vara kul att köra och se bra ut.

218 980 Visningar
Projektet avslutat 1 december 2015
2 564 Inlägg
15 augusti 2014
#161
Skruvar till det skrev:
nyllet skrev:
Skruvar till det skrev:
Nej jag har inte ens kollat vart man startar torkaren bak ännu, men fram funkar fint med de nya biltema bladen.

Har ju fyllt på spolarvätska men likt förbannat plingar låg nivå i siden, nåt du minns om det alltid vart så? saabsjukdom?

nej så har det inte varit för mig..  kolla på behållaren hur det ser ut.. kanske inte i kopplad nivå givaren ?


den sitter höger sida. på den knappen längst ut på armen bara tycka o se glad ut.. smile  måste bak funka på besiktningen ut ?

Fram är väl den dom kollar främst på, alla bilar har ju inte torkare bak, men det är väl som vanligt finns det ska det fungera!

dom bak gillar inte stå still.. vet på pappas har det varit problem för han använde inte den.. så den spruta rakt ner i klädseln bak i stället ut.. för det hade satt igen sig

tack till:
www.MBSCA.com

1 702 Inlägg
15 augusti 2014
Trådstartare
#162
nyllet skrev:
Skruvar till det skrev:
nyllet skrev:

nej så har det inte varit för mig..  kolla på behållaren hur det ser ut.. kanske inte i kopplad nivå givaren ?


den sitter höger sida. på den knappen längst ut på armen bara tycka o se glad ut.. smile  måste bak funka på besiktningen ut ?

Fram är väl den dom kollar främst på, alla bilar har ju inte torkare bak, men det är väl som vanligt finns det ska det fungera!

dom bak gillar inte stå still.. vet på pappas har det varit problem för han använde inte den.. så den spruta rakt ner i klädseln bak i stället ut.. för det hade satt igen sig

Det får vi kolla för nu har ju bilen stått ca 2 år kanske, så det är inte omöjligt att det är stopp.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
15 augusti 2014
#163
Hoppas att besiktningen betalar för 17. arbetsordern de ev. skapar!!


1 702 Inlägg
15 augusti 2014
Trådstartare
#164
Funkiee skrev:
Hoppas att besiktningen betalar för 17. arbetsordern de ev. skapar!!

Haha jo jag försöker ju hålla ner på 2:orna men tyvärr så lär det bli nerslag på lysande airbaglampa och så får vi se vad dom hittar mer.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
15 augusti 2014
#165
men fixa det innan du åker dit då?


2 564 Inlägg
15 augusti 2014
#166
Funkiee skrev:
men fixa det innan du åker dit då?

han måste ha tech 2 och för komma till den så måste han åka en bit går inte åka med bil som är obesiktigad sad

tack till:
www.MBSCA.com

490 Inlägg
15 augusti 2014
#167
givaren till nivån är kass i spolarvätskebehållaren,
Tips från Coachen: gå ner under burken och skarva ihop sladdarna till givaren, problem solved!

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
16 augusti 2014
#168
Srs lampan släcks när den delen som inte fungerar eller har kontakt är korrekt igen, så en tech2 är bara för o få reda på vad felet är smile


1 702 Inlägg
18 augusti 2014
Trådstartare
#169
Funkiee skrev:
men fixa det innan du åker dit då?

Det skulle jag kunna göra om jag visste exakt vad felet var, men tänker inte ge typ mechanum den möjligheten när jag kan få felkoderna utlästa på annat håll, men för att inte gå i konkurs "om" jag blir stoppad så väljer jag att besiktiga först och få den 2:an på srs.
Nyllet fick ju fram att det var lågt motstånd i passagerarstolens airbag men minns inte vad värdet var i ohm.
Det behövs kanske bytas hela airbagen, men det kan kosta lika mycket som en begagnad inredning vi får se vad som händer.

nyllet skrev:
Funkiee skrev:
men fixa det innan du åker dit då?

han måste ha tech 2 och för komma till den så måste han åka en bit går inte åka med bil som är obesiktigad sad

Stämmer bra det, jag är för feg att åka obesiktigad bil.

robertfab skrev:
givaren till nivån är kass i spolarvätskebehållaren,
Tips från Coachen: gå ner under burken och skarva ihop sladdarna till givaren, problem solved!

Om jag byter till en ny nivågivare så är problem solved och den fungerar som den ska.
Men ditt sätt funkar ju med, men varningen försvinner helt då eller??

Funkiee skrev:
Srs lampan släcks när den delen som inte fungerar eller har kontakt är korrekt igen, så en tech2 är bara för o få reda på vad felet är smile

Nu har jag läst trådar om stolsbyten där tändningen slagits på utan att airbag varit inkopplad och srs-lampan lyser och dem har varit tvungna att åka till saab för att släcka.

Men även så ska det ta 15-20 starter så ska lampan slockna själv!

Vad är det egentligen som stämmer???

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
18 augusti 2014
Trådstartare
#170
Jobbat lite igen.

Draget skulle ju fixas ordentligt va det ja.

Det ska sitta bultat i krockbalken och som synes på bilden så har nån limmat fast bultarna, jag tänker på det som är runtom bulten.
Så inte konstigt att 2 av 3 bult var avdragna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-35bd8b8dcc2ab789ac81ba6f290b1127_large.jpg

Dom var rätt mjuka så att borra ut dom var ganska lätt ändå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2c2980c676dd85fc65908fc9bc2bc9f6_large.jpg

Baksidan krockbalken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-edaafefdc793352601a362670b61b8e1_large.jpg

Det här momentet var lite jobbigare,att dela på krockbalken och kofångarhöljet.
Men nödvändigt för jag sätter genomgående bult/mutter istället för att gänga om för jag har helt inte verktyg till det hemma.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5e33b48351dbab04bf969c601fd89d7c_large.jpg

Så här satt det fast innan, bara undertill vilket jag nu inser är vansinnigt ju mer jag ser på det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-62bb88f3499466cd86557c71161793d0_large.jpg

Översta hålet klarade sig med orginalgängorna och de andra fick bult/låsmutter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-11e2be62d9ee2ef2a1f75edda966c15a_large.jpg

Sådär blev det då.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5b2b7b72242f02c8582ec199e3b0a4ae_large.jpg

På plats på bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3796e74c59fa013551169c789bda9273_large.jpg

Sitter fast både i krockbalk och kaross nu, det känns säkert att dra släp nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-338f2460e450064531d6ec04f7884768_large.jpg

Nu behöver jag lite expertutlåtande.
Jag hälsade på Robert i lördags för jag skulle hjälpa han med motorlyft.
När jag väl var där så passade jag på att ta lite kort på ett block som jag börjat bygga på så smått.
Det är tänkt att det ska bli T5 kolvar och stakar i när jag får tag i det.
Frågan lyder det som syns längst upp i loppen är väl vändkanter men dom känns inte, är det ok att använda detta block?
Jag kan ju stoppa i en kolv och kolla spelet först men undrade mest visuellt hur ni tycker det ser ut??
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e89a8e5cef5cbae65a356ae5f382e06a_large.jpg

Det är lika på alla cylindrar det som skiljer är att cyl2 och 3 där känns krysshoningen mest men det kommer ändå honas om.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0225c6f423005b37be064a36bc778ad2_large.jpg

Det blev lite suddigt men men.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e4385bd066616e973cc1de957eb9462c_large.jpg

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
18 augusti 2014
Trådstartare
#171
Tagit från saabturboclubs forum, ett inlägg av Dr Boost som har bra koll på saab!


Hej !

Följande kan man göra, även om det är MYCKET DUMT !
I stället för stolsairbagen så monterar man en resistor på 2.15 Ohm, eller nå't i den stilen. Sedan släcker man airbaglampan med hjälp av diagnosverktyget Tech 2.

ÅTERIGEN, det måste påpekas att det är dumt att köra utan airbag.

Så visst jag kan sätta ett motstånd på airbagkabeln det ska ju funka.
Men om jag vill ha en fungerande sidokrockkudde kan jag då kolla med tech2 vad nuvarande motstånd är Säg 1 ohm och sen montera ett på 1,15 ohm och få det att fungera eller "lurar" jag fortfarande airbagsystemet??

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
18 augusti 2014
#172
För o få en fungerande kudde är det bara felsöka vad som felar, att sätta ett motstånd kommer inte lösa felet utan bara släcka lampan när du raderat felkoden. Resistorn motsvarar bara airbagenheten i stolen vilket gör att datorn tror att den är okej!


1 702 Inlägg
18 augusti 2014
Trådstartare
#173
Funkiee skrev:
För o få en fungerande kudde är det bara felsöka vad som felar, att sätta ett motstånd kommer inte lösa felet utan bara släcka lampan när du raderat felkoden. Resistorn motsvarar bara airbagenheten i stolen vilket gör att datorn tror att den är okej!

Då var det som jag trodde då, men jag är nöjd om jag kan släcka lampan innan besiktningen och det innebär väl att man sätter ett motstånd istället för att koppla in kontakten från airbagen.
på så sätt tror datorn att airbagen finns där ändå.
Jag vill ju få allt att fungera som det ska men inte vara tvungen just nu.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
18 augusti 2014
#174
få bilen bessad sen byter du airbagen o så är allt frid o fröjd!


490 Inlägg
18 augusti 2014
#175
Dessa U-vinklar längst ut på kofångaren, har du monterat dem, skruvat åt dom fyra M8:orna på varje sida?
Förstärkningar av sidofästen!
Dom fyra grejerna upp till vänster på bilden....

MYCKET VIKTIGT ATT INTE GLÖMMA DESSA!

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-eee84ac0a876d72c431325d6d6016ada.jpg






  robertfab skrev:

givaren till nivån är kass i spolarvätskebehållaren,
Tips från Coachen: gå ner under burken och skarva ihop sladdarna till givaren, problem solved!


  Slarvar till det skrev:
Om jag byter till en ny nivågivare så är problem solved och den fungerar som den ska.
Men ditt sätt funkar ju med, men varningen försvinner helt då eller??


JA! Byta givare är bäst, men lättast att skarva kabeln.  Och den kommer ej upp mer som ett felmeddelande.
Funkar lika bra på Kylarvätskebehållaren...
(är du snabb, så har SponsorRobban en givare eller två liggandes)

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

1 702 Inlägg
19 augusti 2014
Trådstartare
#176
robertfab skrev:
Dessa U-vinklar längst ut på kofångaren, har du monterat dem, skruvat åt dom fyra M8:orna på varje sida?
Förstärkningar av sidofästen!
Dom fyra grejerna upp till vänster på bilden....

MYCKET VIKTIGT ATT INTE GLÖMMA DESSA!

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 016ada.jpg






  robertfab skrev:

givaren till nivån är kass i spolarvätskebehållaren,
Tips från Coachen: gå ner under burken och skarva ihop sladdarna till givaren, problem solved!


  Slarvar till det skrev:
Om jag byter till en ny nivågivare så är problem solved och den fungerar som den ska.
Men ditt sätt funkar ju med, men varningen försvinner helt då eller??


JA! Byta givare är bäst, men lättast att skarva kabeln.  Och den kommer ej upp mer som ett felmeddelande.
Funkar lika bra på Kylarvätskebehållaren...
(är du snabb, så har SponsorRobban en givare eller två liggandes)

Du menar du har givare på hyllan eller sitter på en skrotbil??

Där vid pilarna så har jag två fästen som krockbalkens 4 bultar går in igenom och som sen 4 muttrar drar fast inne i bilen.
Det är allt som satt på min bil iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-44c9c1b3c53136a4938cc033e46e5f55_large.jpg

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
19 augusti 2014
#177
Pil-Ragnar cool


1 702 Inlägg
19 augusti 2014
Trådstartare
#178
Funkiee skrev:
Pil-Ragnar cool

Kopplingscharlie,pilragnar..... smeknamnen hopar sig:) hehe.

Btw jag hittade airbagmotstånd 3,30 ohm hos Mr.tuning som passar till stolar och sidoairbag.

Det finns även ett motstånd på 2.0 ohm men det var bara för ratt och passagerarairbag.

Ska väl bara va att plugga i dessa i airbagkontakten på stolen och släcka med tech2:an.

Det står att man ska plocka bort batteripolen innan man monterar dessa motstånd.

1.Det finns ett inbyggt batteri i srs-enheten som gör att krockkuddarna kan lösa ut även om bilens batteri inte funkar vid krock. så det hjälper ju inte att plocka batteripolen för den sakens skull eller hur?

2.Jag har läst ett inlägg på  saabturboclub där en kille som har jobbat vid framställning av dessa airbags säger att systemet blir "förvirrat" när man plockar bort batteripolen.
Så för 9-5:or gäller batteripolerna på och tändning AV vid jobb med airbags och det tänker jag följa.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

2 712 Inlägg
19 augusti 2014
#179
Detta måste ju följas..
Kan inte förstå hur man kan göra såhär mot en bil..

Plötsliga stoppet är det som dödar..

2 564 Inlägg
19 augusti 2014
#180
amoreex skrev:
Detta måste ju följas..
Kan inte förstå hur man kan göra såhär mot en bil..

det var min gammal bil tongue jag skulle skicka den till skroten då jag hade tagit nästan alla roliga delar så köpte Tommy den för 5 kr och rädda den

tack till:
www.MBSCA.com


Sök