Volvo 960. Byta till stel axel

Cederstrom96
1 april 2014 · 84 Inlägg

Tja !

Nu när min diff i min 960 multilink axel verkar ha gett upp. och man ändå behöver riva halva bilen för att få kollat över det så tänkte jag kolla om någon vet hur jobbigt det är att få dit en stel axel ? Någon som har gjort detta tidigare ?

kan även bara se fördelar med stel axel om man jämför med delad.
finns så många diskussioner om det på internet så vi tar inte upp det här.


Tacksam för hjälp. Länkar till projekt där detta görs kan va bra om ni vet något.


MVH
Marcus

Volvo 960 "T6" (1996)
eferm
2 april 2014 · 245 Inlägg

det du behöver göra är ett nytt fäste för panhardstaget och ett fäste till vaggan som stagar upp den stela axeln, annars är det bara att bulta dit.

Volvo 744 "Yngve" (1989)
Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
Burnout89 Överladdad!
2 april 2014 · 530 Inlägg

Är de inte "bara" drivaxeln som gått av på din då?

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)
Volvo 965 "T6" (1995)
Audi Q7 "Brunbjörnen" (2011)
Cederstrom96
2 april 2014 · 84 Inlägg

eferm skrev:
det du behöver göra är ett nytt fäste för panhardstaget och ett fäste till vaggan som stagar upp den stela axeln, annars är det bara att bulta dit.

Okej. det verkar ju inte va helt hopplöst då ju !



Är de inte "bara" drivaxeln som gått av på din då?

den går att köra med. fast den spinner bara på ett hjul. innan spann den alltid på båda när man lekte på låg fart. och hade den uppe på lyften i fredags och då när jag snurrade på kardanen så snurrade båda hjulen åt samma håll. men när jag kör så diffar den inte.

Känns bättre att sätta dit en stel. dom verkar ju hålla lite bättre tongue

Volvo 960 "T6" (1996)
Burnout89 Överladdad!
2 april 2014 · 530 Inlägg

Cederstrom96 skrev:

eferm skrev:
det du behöver göra är ett nytt fäste för panhardstaget och ett fäste till vaggan som stagar upp den stela axeln, annars är det bara att bulta dit.

Okej. det verkar ju inte va helt hopplöst då ju !



Är de inte "bara" drivaxeln som gått av på din då?

den går att köra med. fast den spinner bara på ett hjul. innan spann den alltid på båda när man lekte på låg fart. och hade den uppe på lyften i fredags och då när jag snurrade på kardanen så snurrade båda hjulen åt samma håll. men när jag kör så diffar den inte.

Känns bättre att sätta dit en stel. dom verkar ju hålla lite bättre tongue

Okey, låter som diffen har blivit grillad då tongue

Bakaxeldelar.se har tagit fram nya hubbar så att man kan montera i en torzendiff i huset smile Men de kostar ju en slant de med..

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)
Audi Q7 "Brunbjörnen" (2011)
Volvo 965 "T6" (1995)
Cederstrom96
2 april 2014 · 84 Inlägg

Som det ser ut nu så blir det en stel axel i höst när bilen ändå ska plockas ner. Något tips på vilken axel man ska ha  eller dom håller lika bra allihopa ? smile

Volvo 960 "T6" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang