4084
Sök

Missljud i Slutstegen. Vinar i frekvens med generatorn.

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
Tjenix.

Jag har ett vinande missljud som uppstår i mina slutsteg som följer motorvarvet.

Jag har provat samma ljudsystem i två olika bilar; saab 9000 och 200sx s13 (i S13 var batteriet monterat bak)

Jag har provat med olika huvudenheter varav en jag köpte för några dagar sedan och stoppade i.

Stegen jag kör är Teknikmagasinets "Denver CAP-4100" varav en är också nyköpt.

Jag har inga missljud när enbart tändningen är på.

Jag har provat med olika RCA kablar t.om kört från telefonen direkt in i stegen.

Om det är stegen, finns det någon kondensator man kan köra på 12v kabeln till stegen för att ge den en mer konstant ström?
Senast redigerat av Eddy (5 april 2014)

171 Inlägg
5 april 2014
har du kollat jorden ? det felet brukar uppstå om man har dålig anslutning till jorden , vilken jordpunkt använder du ?
vi kan utesluta huvudenheten och rca kabeln då du redan testat att koppla telefonen direkt in i steget

då återstår bara plus och minuskabeln som felsökningsalternativ

hur tjocka strömkablar kör du med?

tror dock inte strömkablarnas tjocklek ska ha någon betydelse till ett såpas klent steg.

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
n1k391 skrev:
har du kollat jorden ? det felet brukar uppstå om man har dålig anslutning till jorden , vilken jordpunkt använder du ?
vi kan utesluta huvudenheten och rca kabeln då du redan testat att koppla telefonen direkt in i steget

då återstår bara plus och minuskabeln som felsökningsalternativ

hur tjocka strömkablar kör du med?

tror dock inte strömkablarnas tjocklek ska ha någon betydelse till ett såpas klent steg.

Jag tror jag kör med biltemas elkablar som är specifikt till slutsteg.

Jordpunkten är chassiet i sig. På min förra bil var den både jordad och kablad till minus på batteriet och det var fortfarande missljud.

171 Inlägg
5 april 2014
vilken sida av bilen har du dragit samtliga kablar ?
dragit remoten på samma sidan som plus och är rca på samma sida med ?
kanske är för klent batteri ?
kanske kan funka med en kondensator, jag löste dock problemet som jag hade ( exakt samma )
med tjockare strömkablar och en riktigt rengjord jordpunkt , förslagsvis bulten där stolen är skruvad i golvet

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
n1k391 skrev:
vilken sida av bilen har du dragit samtliga kablar ?
dragit remoten på samma sidan som plus och är rca på samma sida med ?
kanske är för klent batteri ?
kanske kan funka med en kondensator, jag löste dock problemet som jag hade ( exakt samma )
med tjockare strömkablar och en riktigt rengjord jordpunkt , förslagsvis bulten där stolen är skruvad i golvet

Kablarna går genom mittkonsolen och under mattan.
RCA, signal och batteri är brevid varandra.
Har nyligen bytt batteri och var exakt samma missljud.

Jag kan testa om jag kör ett separat batteri om ljudet kvarstår.

Återkommer imorgon. Tack för hjälpen smile
Senast redigerat av Eddy (5 april 2014)

171 Inlägg
5 april 2014
testa för skojs skull med ett separat batteri som du ställer precis brevid slutsteget , koppla + på + och - på -
testa dra ut remotekabeln med och sätt steget på konstant on om det finns på det steget, remotekabeln kan ställa till med konstiga problem nämligen , kanske kass remote på stereon ?
då kvittar det ju om du skulle koppla telefonen till steget om det skulle vara remoten som spökar

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
n1k391 skrev:
testa för skojs skull med ett separat batteri som du ställer precis brevid slutsteget , koppla + på + och - på -
testa dra ut remotekabeln med och sätt steget på konstant on om det finns på det steget, remotekabeln kan ställa till med konstiga problem nämligen , kanske kass remote på stereon ?
då kvittar det ju om du skulle koppla telefonen till steget om det skulle vara remoten som spökar

Hur skulle den spöka? stör den rca kablarna? Den är nämligen fastlödd till + till stereon så stegen sätts på när stereon får ström.

171 Inlägg
5 april 2014
har du kollat i stereons instruktionsbok ? skall finnas en kabel som är till för remote

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
n1k391 skrev:
har du kollat i stereons instruktionsbok ? skall finnas en kabel som är till för remote

...kanske jag inte haft tongue

Ska ta mig en titt.

171 Inlägg
5 april 2014
den sladden från stereon är ofta blå eller blåvit randig , skickar ut en svagare signal än vanliga + , hoppas det är lösningen på ditt problem smile

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
n1k391 skrev:
den sladden från stereon är ofta blå eller blåvit randig , skickar ut en svagare signal än vanliga + , hoppas det är lösningen på ditt problem smile

springer ut och leker lite med den då smile

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
Japp. Det var det som var felet. har haft så i ett halvår bara för att jag var lat när jag kopplade in den... big_smile

Tack för hjälpen. Gjorde dagen ännu bättre smile

171 Inlägg
5 april 2014
det var så lite så ! smile glad att man kan hjälpa någon smile

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
6 april 2014
jag har samma fel i golfen , rca samt högtalar kablarna ligger på höger sida av bilen och ström på vänster, jorden sitter fastskruvad i bältes fäst anordningen.

har exakt samma störande ljud hela tiden, däremot tror jag att det är min stereo för det började efer en månad efter att jag hade bytt den hmm

Sök