Övertydligt så du hajjar: En Opel (eller annan valfri bil) från mitten/slutet av 90-talet har ingalunda "bra" dämpare, om det är samma dämpare som sitter på när bilen var ny. Du kan gunga så mycket du vill, men det kommer säga ungefär INGENTING, man måste ha "gungat" en massa bilar för att känna/se/veta när en dämpare rimligtvis är OK iaf. Bussningarna lär oxå ha sett sin bästa dagar, men när en bil "vinglar" så kan det mycket väl vara dämparna, speciellt med tanke på att Bilprovningen inte sa något om kassa bussningar/leder (sällan de anmärker på dämpare, helt enkelt för att de inte hinner märka det den korta sträcka de kör...). Får man anmärkning på dämparna är det i regel pga läckage. Ja en torr dämpare kan mycket väl vara tvärslut...
Det bästa är att plocka bort dämparna o bort med fjädrarna, då får du svart på vitt om de är bra nog eller tvärslut. O eftersom du frågar hur en frisk dämpare skall kännas när man gungar så lovar jag dig att det du kommer komma fram till betyder INGENTING, man måste ha lite erfarenhet för att kunna få sig ett hum om skicket genom gungmetoden.
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure