Förstabilsprojekt, Golf mk2 -88.

Uppfräschning av min golf mk2!
  • 12 Följare
  • 4 737 Visningar
  • Projektet avslutat 8 november 2014
waxezz
1 maj 2014 · 9 Inlägg

Tjenare! Jag har som sagt var införskaffat mig min allra första bil! En golf II cl från 1988.

Jag hade sedan en tid tillbaka bestämt mig för att skaffa en bil att pilla med då jag efter ha skadat knät hade alldeles för mycket tid över och att 18 årsdagen börjat närma sig. Efter att bevakat billiga bilar på blocket och en de besök hittade jag en golf för ett ruskigt bra pris med tanke på min budget som inte är allt för stor.
Bilen hade fått några 2:or på besiktningen och efter lite googlande så var jag helt säker på en affär.

Jag själv har alltid varit intresserad av motorer och att lära mig nya saker. Jag har aldrig innan mekat med en bil men jag gillar att utforska saker och lära mig genom att göra saker så därför tyckte jag att denna bilen var ett perfekt första projekt.

Målet med bilen:

-Få till ett schysst stuk

-Gå igenom besiktningen med blanka papper

-Få mer mekarvana


Olika slags tips välkomnas alltid!

/Albin

Teori är när man vet allting, men ingenting fungerar.
Praktik är när allt fungerar men ingen vet varför.
På denna plats är teori och praktik förenade. Ingenting fungerar och ingen vet varför.
BMW 320i "E36" (1998)
waxezz
1 maj 2014 · 9 Inlägg

Har idag införskaffat mig nya länkarmar och hade tänkt att byta de tillsammans med framvagnsbalken. Så imorgon ska jag beställa en sådan. Någon som ha erfarenhet av ett sådant byte? Tips på hur jag kan hålla upp växellåda/motor när jag lossa bakre motorfäste utan motorlyft? Om ni är sugna på lite bilder så finn det ett album i min profil. cool



Ha d gott!

Teori är när man vet allting, men ingenting fungerar.
Praktik är när allt fungerar men ingen vet varför.
På denna plats är teori och praktik förenade. Ingenting fungerar och ingen vet varför.
BMW 320i "E36" (1998)
Celeron
2 maj 2014 · 1 322 Inlägg

ska följa!smile

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
waxezz
2 maj 2014 · 9 Inlägg

Celeron skrev:
ska följa!smile

Det uppskattas!

Teori är när man vet allting, men ingenting fungerar.
Praktik är när allt fungerar men ingen vet varför.
På denna plats är teori och praktik förenade. Ingenting fungerar och ingen vet varför.
BMW 320i "E36" (1998)
waxezz
2 maj 2014 · 9 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204459/204459-d6a84f2d8ba089ef01e1cb43f66aa9bf.jpg
Påbörjat framaxelbyte idag, upptäckte att framaxelbalken var i riktigt dåligt skick men på måndag ska jag inhandla en ny! smile

Teori är när man vet allting, men ingenting fungerar.
Praktik är när allt fungerar men ingen vet varför.
På denna plats är teori och praktik förenade. Ingenting fungerar och ingen vet varför.
BMW 320i "E36" (1998)
Borren
2 maj 2014 · 77 Inlägg

kul med första bilen smile

hade själv en golf 2 cl som första bil faktiskt och det är roliga bilar att hålla på med, även rätt lätt att få till lite stuk på dem wink

Livet är för kort för slöa bilar!
Opel Manta B "GSI Exclusive" (1987)
Opel Astra GSI 16V "Saab B204 Turbo" (1992)
waxezz
2 maj 2014 · 9 Inlägg

Jaså? ja de är ju det.

Borren skrev:
kul med första bilen smile

hade själv en golf 2 cl som första bil faktiskt och det är roliga bilar att hålla på med, även rätt lätt att få till lite stuk på dem wink

Teori är när man vet allting, men ingenting fungerar.
Praktik är när allt fungerar men ingen vet varför.
På denna plats är teori och praktik förenade. Ingenting fungerar och ingen vet varför.
BMW 320i "E36" (1998)
waxezz
4 maj 2014 · 9 Inlägg

Tjenare!
Hann med några timmar i garaget idag trots fotboll på tv:n och ryggpass på gymmet.
Tog idag bort de gamla länkarmarna och jag kan säga att vissa utav bultarna satt utav bara helvete! Tur man har lite kraft i armarna samt mutterdragare.
Imorgon blir det till att fixa en ny balk och och sen blir nästa projekt att få ner den gamla, vi får se hur mycket blod och svordomar det går åt för att få ner den. Inte allt för mycket hoppas jag.

Ha det! smile

Teori är när man vet allting, men ingenting fungerar.
Praktik är när allt fungerar men ingen vet varför.
På denna plats är teori och praktik förenade. Ingenting fungerar och ingen vet varför.
BMW 320i "E36" (1998)
volvo_-racing
7 maj 2014 · 386 Inlägg

ska följas !! smile

waxezz
11 maj 2014 · 9 Inlägg

Har varit i garaget både igår och idag och det enda jag har hållit på med är att försöka få loss den här bulten
https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204459/204459-e79c1a2488c9daa1e5bc345b51e56eac.jpg

Någon utav mina få följare som har några tips på hur jag ska göra eller själv har lossat framvagnsbalken tidigare.

Tack o hej!

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Teori är när man vet allting, men ingenting fungerar.
Praktik är när allt fungerar men ingen vet varför.
På denna plats är teori och praktik förenade. Ingenting fungerar och ingen vet varför.
BMW 320i "E36" (1998)
waxezz
25 maj 2014 · 9 Inlägg

Hallå igen lite dålig uppdatering här då lite annat kommit ivägen för bilmekande. Jag håller fortfarande på att försöka få bort bult-fan som sitter som ett as. Jag har värmt flera gånger spejat på liter med rostlösare och resultatet av det är en runddragen bult. Det jävliga med just den bulten är att du inte kommer åt med något annat än hylsa med förlägnare. Snart blir det vinkelslip underifrån i själva gummikudden som håller upp motorn.

Tack och hej!

Teori är när man vet allting, men ingenting fungerar.
Praktik är när allt fungerar men ingen vet varför.
På denna plats är teori och praktik förenade. Ingenting fungerar och ingen vet varför.
BMW 320i "E36" (1998)
Celeron
25 maj 2014 · 1 322 Inlägg

går de inte med rörtång?

synn jag inte åkte golf längre.. annars hade jag kunnat gå ut å kollat, å försökt ge dig tips..

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
waxezz
26 maj 2014 · 9 Inlägg

Celeron skrev:
går de inte med rörtång?

synn jag inte åkte golf längre.. annars hade jag kunnat gå ut å kollat, å försökt ge dig tips..

Nej den får inte plats. Bromsrör och skit ivägen, blir till att köra med vinkelslipen imorgon. smile

Teori är när man vet allting, men ingenting fungerar.
Praktik är när allt fungerar men ingen vet varför.
På denna plats är teori och praktik förenade. Ingenting fungerar och ingen vet varför.
BMW 320i "E36" (1998)
lordhelmet
9 juni 2014 · 9 Inlägg

Kör hårt! Lagt prem smile

//Henke
waxezz
10 juni 2014 · 9 Inlägg

Tjenare igen!
Började fundera lite på om jag skulle byta den här delen...
http://www.parts4vws.com/images/parts/357199471.JPG

Nu är saken den att att få tag på en sådanhär i sverige verkar näst intill omöjligt, hittade en sida som kunde skicka till sverige men då då blev den här lilla delen nästan dyrare än bilen. så är det någon som har en sådan här i hyfsat skick eller vet någon som har delar till motorupphängningen eller golf2 får gärna höra av sig!

Teori är när man vet allting, men ingenting fungerar.
Praktik är när allt fungerar men ingen vet varför.
På denna plats är teori och praktik förenade. Ingenting fungerar och ingen vet varför.
BMW 320i "E36" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang