Volvo v70 går ej på alla cylindrar, hjälp!!

Jbergsten
4 maj 2014 · 35 Inlägg

Hej!

Har en volvo v70 t5 från 97, automatare.
Var ute och körde med den och drog på rätt bra, vid en högre hastighet dog den till men sedan fortsatte utan problem.
Dock när jag sakta in och fortsatte att gasa gick den inte på alla cylindrar (lät som en traktor) plus skaka väldigt mycket vid gasning men ej sen vid jämn gas, stillastående skaka den rätt bra. Märkte också att den drack lite mer, ca 1,5-2 dl mer milen.
Ingen motorlampa som lyser eller dylikt.

Vad kan detta beror på? Tändstift, tändkablar eller är det en ventil som gått?
Väldigt tacksam för svar om vad ni tro det kan vara!

Tack på förhand

ValP2k
4 maj 2014 · 1 122 Inlägg

stift,kablar,tändspole/ar. Antar d händer så fort laddet kommer?

gasa nu foer faen!
Jbergsten
4 maj 2014 · 35 Inlägg

ValP2k skrev:
stift,kablar,tändspole/ar. Antar d händer så fort laddet kommer?

Att den skakar eller vad menar du?

ValP2k
4 maj 2014 · 1 122 Inlägg

Jbergsten skrev:

ValP2k skrev:
stift,kablar,tändspole/ar. Antar d händer så fort laddet kommer?

Att den skakar eller vad menar du?

Skrev lite kasst. Menade när du gasar på järnet och laddet kommer är d betydligt värre då än vid tomgången? Tänkte om den alltid går som en cyl e borta?

gasa nu foer faen!
Jbergsten
4 maj 2014 · 35 Inlägg

ValP2k skrev:

Jbergsten skrev:

ValP2k skrev:
stift,kablar,tändspole/ar. Antar d händer så fort laddet kommer?

Att den skakar eller vad menar du?

Skrev lite kasst. Menade när du gasar på järnet och laddet kommer är d betydligt värre då än vid tomgången? Tänkte om den alltid går som en cyl e borta?

Tomgång och vid gasning går den lika illa men sen vid jämn gas hörs inte mycket och skakar inte heller på samma vis

xXSammy
4 maj 2014 · 6 580 Inlägg

Har du olja i motorn? Kolla ifall någon slang har hoppat.

De/Dem
Jbergsten
4 maj 2014 · 35 Inlägg

Malheus skrev:
Har du olja i motorn? Kolla ifall någon slang har hoppat.

Jo det är olja i motorn mem en slang kan väl inte påverka så mycket att den bara går på 4 cylindrar?

Mickius
4 maj 2014 · 4 670 Inlägg

Passa på och gör ett komptest oxå!

Jbergsten
4 maj 2014 · 35 Inlägg

ValP2k skrev:
ok. Men som sagt stift,kablar,tändspole/ar och annars kan du ju kolla felkoder för att vara lite säkrare

Okej tack ska göra det! Hoppas det är ett enkelt fel, känns som att det här kommer kosta..

Jbergsten
4 maj 2014 · 35 Inlägg

Japs-Micke skrev:
Passa på och gör ett komptest oxå!

Hur gör man ett komptest? Är inte så kunnig tyvärr

volvo-93
4 maj 2014 · 625 Inlägg

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … re-151314/

En sådan ska du ha för att mäta bara skruva ut ett tändstift i taget och sen bara skruva i kompmätaren och kör med startmotorn så får du ett värde sen helst ska du ha full gas och varm motor när du gör det. Godkänt värde brukar ligga mellan 10-14 kg

Senast redigerat av volvo-93 (4 maj 2014)

spokenratt
4 maj 2014 · 3 860 Inlägg

Jbergsten skrev:

ValP2k skrev:
ok. Men som sagt stift,kablar,tändspole/ar och annars kan du ju kolla felkoder för att vara lite säkrare

Okej tack ska göra det! Hoppas det är ett enkelt fel, känns som att det här kommer kosta..

Kan också vara så enkelt som ett tändstift... Då kostar det inte farligt.

Läs ur felkoder, kolla stift och tändspolar samt kontakterna där.
Nyligen hade jag ett sprillans nytt org stift (trasigt redan vid montering på verkstad) som ställde till det något så in i!

Först, gick den illa på tomgång men bra under belastning, normal som stress.
Sen gick den illa konstant och tände slutligen motorlampan.
Därefter blinkade motorlampan men bara precis när man pressade. På tomgång och normalkörning så tändes inte lampan men den gick skit och skakade ändå.

Hur gamla är stiften på din?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Jbergsten
4 maj 2014 · 35 Inlägg

volvo-93 skrev:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Kompressionsprovare-151314/

En sådan ska du ha för att mäta bara skruva ut ett tändstift i taget och sen bara skruva i kompmätaren och kör med startmotorn så får du ett värde sen helst ska du ha full gas och varm motor när du gör det. Godkänt värde brukar ligga mellan 10-14 kg

Okej blir nog att åka och köpa en sån och kolla! Tack!

Jbergsten
4 maj 2014 · 35 Inlägg

spokenratt skrev:

Jbergsten skrev:

ValP2k skrev:
ok. Men som sagt stift,kablar,tändspole/ar och annars kan du ju kolla felkoder för att vara lite säkrare

Okej tack ska göra det! Hoppas det är ett enkelt fel, känns som att det här kommer kosta..

Kan också vara så enkelt som ett tändstift... Då kostar det inte farligt.

Läs ur felkoder, kolla stift och tändspolar samt kontakterna där.
Nyligen hade jag ett sprillans nytt org stift (trasigt redan vid montering på verkstad) som ställde till det något så in i!

Först, gick den illa på tomgång men bra under belastning, normal som stress.
Sen gick den illa konstant och tände slutligen motorlampan.
Därefter blinkade motorlampan men bara precis när man pressade. På tomgång och normalkörning så tändes inte lampan men den gick skit och skakade ändå.

Hur gamla är stiften på din?

Yes är nog ingen dålig idé att kolla felkoder, hoppas verkligen det bara är ett tändstift!
Aha så fort jag gasar låter den riktigt illa och skakar, dock ingen motorlampa även vid hård gasning.

Jag är rädd för att dem inte är bytta på ett bra jäkla tag, tänkte ändå göra en service på tändstift och hela tändsystemet så allt blev nytt

xXSammy
4 maj 2014 · 6 580 Inlägg

Byt inte hela tändsystemet, börja med att läsa ur felkoder och ta komp. prov

Skulle allt vara bra där så byter du tändstift, det är ingen 80 tals Volvo där hela tändsystemet rasar över en kväll vi pratar om.

Senast redigerat av Malheus (4 maj 2014)

De/Dem
Jbergsten
4 maj 2014 · 35 Inlägg

Malheus skrev:
Byt inte hela tändsystemet, börja med att läsa ur felkoder och ta komp. prov

Skulle allt vara bra där så byter du tändstift, det är ingen 80 tals Volvo där hela tändsystemet rasar över en kväll vi pratar om.

Jo självklart men hade ändå planer på att byta det då det säkert aldrig är bytt men blir att läsa felkoder!

Saffranskalle Palfinger tekniker
4 maj 2014 · 1 248 Inlägg

Om vi tar allt från början istället. Vet du vilken cyl den inte går på? Om du inte vet det så börja med att ta bort kåpan över insprutarna. Sedan när motorn går tar du bort en kontakt i taget. Om motorn börjar gå sämre när kontakten är borta så är det inte den cylindern. Pröva detta på alla 5 tills du hittar vilken cylinder som inte tänder.

När du har hittat det så skiftar du plats på tändstiftet till den cylindern och en som fungerar. Följer felet med till den cylindern är det tändstiftet som det är fel på. Stannar felet kvar på den första defekta cylindern är kan det vara spridarfel. Då skulle jag byta plats på även 2 spridare för att se om det blir skillnad. Är det inte det så har du antagligen kompfel eller tändkabel fel. Testa även att om du har tillgång till en multimeter att ohm mäta tändkablarna alternativt låna tandkablar av någon.

Om du börjar med detta så slipper du åka och köpa nya saker innan du vet vart felet ligger.

Volvo Xc70 (2001)
puschpassionred
4 maj 2014 · 11 Inlägg

VKN_940 skrev:
Om vi tar allt från början istället. Vet du vilken cyl den inte går på? Om du inte vet det så börja med att ta bort kåpan över insprutarna. Sedan när motorn går tar du bort en kontakt i taget. Om motorn börjar gå sämre när kontakten är borta så är det inte den cylindern. Pröva detta på alla 5 tills du hittar vilken cylinder som inte tänder.

När du har hittat det så skiftar du plats på tändstiftet till den cylindern och en som fungerar. Följer felet med till den cylindern är det tändstiftet som det är fel på. Stannar felet kvar på den första defekta cylindern är kan det vara spridarfel. Då skulle jag byta plats på även 2 spridare för att se om det blir skillnad. Är det inte det så har du antagligen kompfel eller tändkabel fel. Testa även att om du har tillgång till en multimeter att ohm mäta tändkablarna alternativt låna tandkablar av någon.

Om du börjar med detta så slipper du åka och köpa nya saker innan du vet vart felet ligger.

*Klockren ju big_smile

Jbergsten
4 maj 2014 · 35 Inlägg

VKN_940 skrev:
Om vi tar allt från början istället. Vet du vilken cyl den inte går på? Om du inte vet det så börja med att ta bort kåpan över insprutarna. Sedan när motorn går tar du bort en kontakt i taget. Om motorn börjar gå sämre när kontakten är borta så är det inte den cylindern. Pröva detta på alla 5 tills du hittar vilken cylinder som inte tänder.

När du har hittat det så skiftar du plats på tändstiftet till den cylindern och en som fungerar. Följer felet med till den cylindern är det tändstiftet som det är fel på. Stannar felet kvar på den första defekta cylindern är kan det vara spridarfel. Då skulle jag byta plats på även 2 spridare för att se om det blir skillnad. Är det inte det så har du antagligen kompfel eller tändkabel fel. Testa även att om du har tillgång till en multimeter att ohm mäta tändkablarna alternativt låna tandkablar av någon.

Om du börjar med detta så slipper du åka och köpa nya saker innan du vet vart felet ligger.

Den tackar jag för, ska ut och göra det nu!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang