Vw Passat 1.8T -99 Bakdörr går ej att låsa upp?

Jolle87
13 maj 2014 · 1 585 Inlägg

Hej jag har precis köpt mig en Vw Passat 1.8T -99, men för någon dag sedan så låste höger bakdörr inte upp sig. Tidigare ägaren sa att just den dörren har varit så ibland och att den funkar som den ska ibland. Men har försökt låsa och låsa upp nu säkert 500ggr men den förblir låst. Om jag försöker öppna dörren från insidan så händer det inte mycket mer än att "låspinnen" på dörren åker upp men åker ner igen så fort jag släpper handtaget. Är det dörrkistan som har gjort sitt eller är det någon vajer eller så som kan vara felet? Väldigt tacksam för svar. Även gällande hur jag får loss dörrsidan inifrån bilen.

it_mutt Avstängd
13 maj 2014 · 10 388 Inlägg

Jolle87 skrev:
Hej jag har precis köpt mig en Vw Passat 1.8T -99, men för någon dag sedan så låste höger bakdörr inte upp sig. Tidigare ägaren sa att just den dörren har varit så ibland och att den funkar som den ska ibland. Men har försökt låsa och låsa upp nu säkert 500ggr men den förblir låst. Om jag försöker öppna dörren från insidan så händer det inte mycket mer än att "låspinnen" på dörren åker upp men åker ner igen så fort jag släpper handtaget. Är det dörrkistan som har gjort sitt eller är det någon vajer eller så som kan vara felet? Väldigt tacksam för svar. Även gällande hur jag får loss dörrsidan inifrån bilen.

Här har du iaf en sprängskiss, om det hjälper något;

http://autopartmaster.com/imgbank/cat/vw4/img.asp@mdl=404&unit=AC8101DA

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mokeee Mister
13 maj 2014 · 10 Inlägg

Öppna bildörren, skruva loss det bultar som håller dörrsidan på plats. Använd sen skruvmejsel för att lossa på dom "klämmorna" som finns runt hela dörrsidan. När dom lossna så är ju dörrsidan av, och då borde du kunna se vad felet är.

it_mutt Avstängd
13 maj 2014 · 10 388 Inlägg

mokeee skrev:
Öppna bildörren, skruva loss det bultar som håller dörrsidan på plats. Använd sen skruvmejsel för att lossa på dom "klämmorna" som finns runt hela dörrsidan. När dom lossna så är ju dörrsidan av, och då borde du kunna se vad felet är.

Att läsa är överskattat....


Jolle87 skrev:
Hej jag har precis köpt mig en Vw Passat 1.8T -99, men för någon dag sedan så låste höger bakdörr inte upp sig. ... Om jag försöker öppna dörren från insidan så händer det inte mycket mer än att "låspinnen" på dörren åker upp men åker ner igen så fort jag släpper handtaget. ... Väldigt tacksam för svar. Även gällande hur jag får loss dörrsidan inifrån bilen.

Senast redigerat av it_mutt (13 maj 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mokeee Mister
13 maj 2014 · 10 Inlägg

it_mutt skrev:

mokeee skrev:
Öppna bildörren, skruva loss det bultar som håller dörrsidan på plats. Använd sen skruvmejsel för att lossa på dom "klämmorna" som finns runt hela dörrsidan. När dom lossna så är ju dörrsidan av, och då borde du kunna se vad felet är.

Att läsa är överskattat....


Jolle87 skrev:
Hej jag har precis köpt mig en Vw Passat 1.8T -99, men för någon dag sedan så låste höger bakdörr inte upp sig. ... Om jag försöker öppna dörren från insidan så händer det inte mycket mer än att "låspinnen" på dörren åker upp men åker ner igen så fort jag släpper handtaget. ... Väldigt tacksam för svar. Även gällande hur jag får loss dörrsidan inifrån bilen.

Men inte att vara dryg. Iallafall, om du får loss dörrsidans överdel borde du kunna böja den tillräckligt för att kanske se vad som är fel, eller att dra i vajern så att dörren går upp. Ägt en passat - 99 och det är relativt enkla bilar att ha att göra med. Rätt logiska enligt min mening.

Senast redigerat av mokeee (13 maj 2014)

it_mutt Avstängd
13 maj 2014 · 10 388 Inlägg

mokeee skrev:

it_mutt skrev:

mokeee skrev:
Öppna bildörren, skruva loss det bultar som håller dörrsidan på plats. Använd sen skruvmejsel för att lossa på dom "klämmorna" som finns runt hela dörrsidan. När dom lossna så är ju dörrsidan av, och då borde du kunna se vad felet är.

Att läsa är överskattat....


Jolle87 skrev:
Hej jag har precis köpt mig en Vw Passat 1.8T -99, men för någon dag sedan så låste höger bakdörr inte upp sig. ... Om jag försöker öppna dörren från insidan så händer det inte mycket mer än att "låspinnen" på dörren åker upp men åker ner igen så fort jag släpper handtaget. ... Väldigt tacksam för svar. Även gällande hur jag får loss dörrsidan inifrån bilen.

Men inte att vara dryg.

Jag tycker, trots allt, att om man svarar i en tråd, så kan man börja med att läsa, och förstå, vad TS är ute efter. Om problemet är att dörren inte går att öppna, så ser jag ett svar som börjar med "öppna bildörren" som ganska ogenomtänkt.

Fine, när dörren väl är öppen är det kanon, men det hjälper ju inte riktigt TS i nuläget eller med det som faktiskt är problemet. Sen får du se det som att vara dryg om du vill, det är inte riktigt mitt problem..

Som sagt, beskrivningen på hur man får loss dörrsidan är det absolut inget fel på.

- - Edit - -

"Hakas" inte dörrsidan i i ovankant? (som på A4:an) Eller sitter den, utöver fästskruvar, "bara clipsad"? Isf bör det som du skriver, även gå att få ut ovankanten så pass att det går att komma åt att möjligen öppna dörren. Och sen passar din beskrivning som sagt alldeles ypperligt

Senast redigerat av it_mutt (13 maj 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mokeee Mister
13 maj 2014 · 10 Inlägg

it_mutt skrev:

mokeee skrev:

it_mutt skrev:

mokeee skrev:
Öppna bildörren, skruva loss det bultar som håller dörrsidan på plats. Använd sen skruvmejsel för att lossa på dom "klämmorna" som finns runt hela dörrsidan. När dom lossna så är ju dörrsidan av, och då borde du kunna se vad felet är.

Att läsa är överskattat....



Men inte att vara dryg.

Jag tycker, trots allt, att om man svarar i en tråd, så kan man börja med att läsa, och förstå, vad TS är ute efter. Om problemet är att dörren inte går att öppna, så ser jag ett svar som börjar med "öppna bildörren" som ganska ogenomtänkt.

Fine, när dörren väl är öppen är det kanon, men det hjälper ju inte riktigt TS i nuläget eller med det som faktiskt är problemet. Sen får du se det som att vara dryg om du vill, det är inte riktigt mitt problem..

Som sagt, beskrivningen på hur man får loss dörrsidan är det absolut inget fel på.

Nu måste ditt självförtroende ha skjutit i höjden! Ge adress så skickar jag en kaka smile

it_mutt Avstängd
13 maj 2014 · 10 388 Inlägg

mokeee skrev:

it_mutt skrev:

mokeee skrev:

Men inte att vara dryg.

Jag tycker, trots allt, att om man svarar i en tråd, så kan man börja med att läsa, och förstå, vad TS är ute efter. Om problemet är att dörren inte går att öppna, så ser jag ett svar som börjar med "öppna bildörren" som ganska ogenomtänkt.

Fine, när dörren väl är öppen är det kanon, men det hjälper ju inte riktigt TS i nuläget eller med det som faktiskt är problemet. Sen får du se det som att vara dryg om du vill, det är inte riktigt mitt problem..

Som sagt, beskrivningen på hur man får loss dörrsidan är det absolut inget fel på.

Nu måste ditt självförtroende ha skjutit i höjden! Ge adress så skickar jag en kaka smile

Egenbakat eller färdigköpt? wink tongue

(Nej, vi drar inte OT:n längre än såhär tycker jag tongue )

Noterade din EDIT, och det var ju ett alldeles ypperligt förslag om den bara är clipsad

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Jolle87
13 maj 2014 · 1 585 Inlägg

Tack för alla svar! Dörrsidan är loss och försöker lokalisera felet men kan inte se att där skulle vara något som är sönder eller så.hmm Så vet inte riktigt hur jag ska göra för att få upp dörren först och främst, och ja sen återgärda felet.

bronco_z
14 maj 2014 · 604 Inlägg

Köp en ny låskista och fram med huggmejsel och hacka sönder den gamla.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Jolle87
27 maj 2014 · 1 585 Inlägg

Kan någon svara på hur jag får loss fönstret? Har rivit bort dörrsidan som sagt och lossat på plåten där låskistan osv sitter fast monterade i. Men även fönstret sitter fast där. Har kikat på massa forum men det skiljer sig. Jag har inga bultar eller så som man ska lossa för att lossa på rutan och sedan kunna dra ur den. Är det något speciellt man måste göra för den sitter fast. Ser ut som det är någon form av plast kula som går in i rutan men har försökt bända bort den men går ej. Finns det någon smidig lösning? Allt är ju så mycket mer komplicerat då dörren ej går att få upp.

OverZed
27 maj 2014 · 49 Inlägg

Hade samma problem på svärfars Polo -02. Rev bort dörrsidan men hittade inget fel så jag letade runt lite på internet och fick då reda på att om du tar en lång skruvmejsel och en hammare och sen knackar du försiktigt på låskistan samtidigt som en kompis låser och låser upp bilen med nyckeln eller knappen i dörren. Är tydligen motorn som kärvar ihop efter ett tag. Får ni den att röra på sig så är det bara att smörja låskistan ordentligt sen smile

skyliner_1958
27 maj 2014 · 90 Inlägg

Hade samma problem med de på pappas passat. Fick ett tippa om att kolla kablar å boxar som sitter under mattan på förar sidan fram. Va ett gäng me kablar som hade erjat av. Lödde ihop dom å sen funkade låset som de skulle plus lite till.

bronco_z
27 maj 2014 · 604 Inlägg

Jolle87 skrev:
Kan någon svara på hur jag får loss fönstret? Har rivit bort dörrsidan som sagt och lossat på plåten där låskistan osv sitter fast monterade i. Men även fönstret sitter fast där. Har kikat på massa forum men det skiljer sig. Jag har inga bultar eller så som man ska lossa för att lossa på rutan och sedan kunna dra ur den. Är det något speciellt man måste göra för den sitter fast. Ser ut som det är någon form av plast kula som går in i rutan men har försökt bända bort den men går ej. Finns det någon smidig lösning? Allt är ju så mycket mer komplicerat då dörren ej går att få upp.

Du får sänka ner rutan och ta bort en gummiplugg. innanför sitter det en vit lite plastpinne du trycker in så lossar rutan.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang