Köpa en obesiktad bil vad tycker ni om det ?

Lojdstrom
13 maj 2014 · 194 Inlägg

Undrar lite allmänt om man vågar köpa en obesiktad bil som senast besiktades för ca 10månader tillbaks utan anmärkning? Har en polare som är sugen på en bil som detta är aktuellt för då bilen han är sugen på skall säljas obesiktad till ett reducerat pris. Och vi diskuterade detta och jag menade på att säljaren måste kunna besikta bilen så polaren kan vara lite tryggare med hela affären, Men av olika anledningar verkar säljaren inte ha tid  i dagsläget  pga av mycket jobb och andra saker som tar upp hans fritid enligt polaren (tar inte många minuter + ca 300kr av ens tid enligt mej)

Jag själv har aldrig köpt en obesiktad bil och aldrig sålt en obesiktad bil utan känns som något självklart att bilen skall vara besiktad alla fall om jag skall sälja en bil till någon

förstår inte det där med att man inte har tid eller andra anledningar att inte besikta  jag menar det tar ju inte många minuter att bes och dyrt är det inte heller och bilen blir genast attraktivare nybesiktad  och mer lättsåld (om den går igenom så klart)

vad tycker ni om att köpa en obesiktad bil ? Polarn verkar mest titta sej blind på att priset är reducerat och sen inte så mycket längre TEX framtida bes med eventuella 2or /dolda fel osv som man kan få reda på en besiktning

BMW E34 M5 3.8 "Original" (1994)
IROC-Z4EVER
13 maj 2014 · 72 Inlägg

Tycker väl att man som säljare kan besiktiga bilen innan försäljning, båda vinner ju på detta, om inga fel hittas och bilen blir godkänd och efter ett tag skulle rasa - då kan man ju inte börja anklaga säljaren, allt kan ju hända...

Marlboroman
13 maj 2014 · 8 228 Inlägg

Beror ju lite på prisklassen på bilen också. Men visst kan det vara värt att slå till på en obesiktad bil om priset är rätt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Lojdstrom
13 maj 2014 · 194 Inlägg

Ja precis så tycker jag också men polarn verkar som sagt helt insnöad på att priset är reducerat ganska kraftigt men jag menar också på som du skriver allt kan ju hända och då är ju priset inte så reducerat längre han verkar ganska inställd på att köpa i alla fall ska bli intressant sen om han köper den obesiktad


när jag säljar bilar vill jag gärna att den är nybesiktad eller relativt nybesiktad i alla fall så både jag som säljare känner mej trygg att släppa iväg bilen och att köparen känner sej trygg och bilen blir ju genast attraktivare och mer lätt såld nybesiktad

Men kanske finns folk som gjort riktiga klipp på obesiktade bilar ? Eftersom man kan pruta friskt utan att skämmas då wink

BMW E34 M5 3.8 "Original" (1994)
Lojdstrom
13 maj 2014 · 194 Inlägg

Marlboroman skrev:
Beror ju lite på prisklassen på bilen också. Men visst kan det vara värt att slå till på en obesiktad bil om priset är rätt.

Absolut polarn har denna bil på G i 25-30 000 klassen tycker det är lite chansning men som du säger kanske ett klipp men det vet man ju inte förns efteråt hahaha tongue

BMW E34 M5 3.8 "Original" (1994)
baltis
13 maj 2014 · 1 948 Inlägg

Varför kan man inte sälja/köpa en bil som är obes.?
Är om du frågar mig en gambling både utav säljaren och köparen att sälja/köpa en obes. till reducerat pris.
Blankt papper = säljaren kunde fått mer betalt, många 2or = köparen har gjort bort sig.

Så är din polare sugen för att priset är bra, kolla på bilen så gott det går och sen slå eventuellt till.

Och jag förstår säljaren som säger att han inte har tid, kan ju faktiskt vara så att man jobbar dagtid då besiktningen är öppen och på helgen så gör man hellre roligare grejjer. Sen är det ju inte alls som bryr sig om ifall dom kan få 2 tusenlappar extra för bilen bara för att den är besiktigad.

Evildan
13 maj 2014 ·

Vad kostar en likadan besiktigad bil?

Vad ska han få betala?

Vad är det för bil?
Modell.
Årgång.
Motor.
Låda.


Att som säljare komma med sådana ursäkter är enligt mina erfarenheter oftast en undanflykt, då denna vet/anar att det kommer bli ett dyrbart nedslag.

baltis
13 maj 2014 · 1 948 Inlägg

.... och jag i min tur har bara köpt en enda obes. bil... fick den för ungefär halva marknadsvärdet, smörjde lite bromsar (3 år sen senaste besiktning) och den gick igenom med blankt papper...

andreas1
13 maj 2014 · 1 020 Inlägg

Har både köpt o sålt obes.
2 bilar var färdiga för bes men palla inte bry mig, båda gick genom med blanka papper.
Sisra jag köpte hade dom blivit av med bespapper men lova att den bara fått för ett bromsrör året innan. Visade sig 15st 2or så ja ibland tjänar man ibland förlorar man...

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
mb_pucken
13 maj 2014 · 5 083 Inlägg

Varför inte kolla grundligt innan affär så bör man ju upptäcka ungefär samma fel som en besiktningsman ser, dessutom brukar det slarvas en del hos våra kontrollorgan så en nybesiktad bil kan mycket väl vara en dålig affär.
Ser inga hinder att köpa en obesiktad bil så länge man kontrollerar den innan köp. Dock kan avgasvärden osv vara svåra att kontrollera men.å andra sidan kan den vara besiktad med etanol osv lika väl som andra fel dålts.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Lojdstrom
13 maj 2014 · 194 Inlägg

Lite kluven när det gäller obesiktat men finns ju säkert folk som gjort klipp medans andra gjort bort sej totalt men igentligen ska man väl bara kolla igenom bilen noga och gör en helhets bedömning av bilen och inte stressa fram ett beslut och inte enbart se priset..

BMW E34 M5 3.8 "Original" (1994)
Lojdstrom
13 maj 2014 · 194 Inlägg

mb_pucken skrev:
Varför inte kolla grundligt innan affär så bör man ju upptäcka ungefär samma fel som en besiktningsman ser, dessutom brukar det slarvas en del hos våra kontrollorgan så en nybesiktad bil kan mycket väl vara en dålig affär.
Ser inga hinder att köpa en obesiktad bil så länge man kontrollerar den innan köp. Dock kan avgasvärden osv vara svåra att kontrollera men.å andra sidan kan den vara besiktad med etanol osv lika väl som andra fel dålts.

Ja dom kan minst sagt missa sjuka saker ibland våra kära besiktningmän big_smile ja man får kolla noga så klart och göra en bedömning av bilen, så svårt är det ju inte att svänga förbi en verkstad och kolla avgasvärdena tar inte många minuter direkt just problem med avgasvärden kan ju vara ett helvete ibland då det kan vara så mycket olika saker..

BMW E34 M5 3.8 "Original" (1994)
Lojdstrom
13 maj 2014 · 194 Inlägg

andreas1 skrev:
Har både köpt o sålt obes.
2 bilar var färdiga för bes men palla inte bry mig, båda gick genom med blanka papper.
Sisra jag köpte hade dom blivit av med bespapper men lova att den bara fått för ett bromsrör året innan. Visade sig 15st 2or så ja ibland tjänar man ibland förlorar man...

Hahaha härligt med 15st 2or jävlar va nöjd man skulle vara wink

BMW E34 M5 3.8 "Original" (1994)
Lojdstrom
13 maj 2014 · 194 Inlägg

baltis skrev:
.... och jag i min tur har bara köpt en enda obes. bil... fick den för ungefär halva marknadsvärdet, smörjde lite bromsar (3 år sen senaste besiktning) och den gick igenom med blankt papper...

Ja du ser gjorde ett klipp du då cool

BMW E34 M5 3.8 "Original" (1994)
silversnurran
13 maj 2014 · 773 Inlägg

Köpte min Saab 9000 (nuvarade) ny bessad, kollade bilen och allt såg bra ut. Sen när ajg började riva hittade jag 2 oljeläkage som jag tvivlar gått igenom utan lite muta, och en drivknutsdamask som vart av i gummit i princip hela varvet runt. Så ny bessad bil är långt ifrån det bästa, jag personligen har bara haft tur med obessade. Dock krävs ju kunskap och plats till att skruva om det finns fel vid köp.

Så från min sida sett begrunda bilen väl, besiktia den efter eget känn. Slå till eller ge kalla handen.

Ha de bra och lycka till

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
horbybonnen
13 maj 2014 · 1 160 Inlägg

offra 300 spänn bes bilen är den okey köp

Buljong
13 maj 2014 · 44 Inlägg

Jag anser att köpa obesiktigade bilar är ingen fara egentligen, man får ju oftast betala bra mindre, många är ju så att dom känner inte för att pilla och vill bara bli av med bilen då dom köpt ny.

Nissan Bluebird "blåfågeln" (1987)
joH900
13 maj 2014 · 414 Inlägg

De flesta av alla bilar jag har köpt har varit obesiktade bilar som har stått minst 1år så alla har behövt lite lättare fix innan besiktning men inget allvarligt har jag stött på hittils.

Kan man skruva lite själv så är det bara och handla obesiktat om bilen är vettig i övrigt. Är det dessutom bilar som kostar 0-10 000kr så kan man i princip alltid få tillbaka pengarna på bilen i delar (om man inte gjort en dunderdålig sunkaffär) i absolut värsta fall om det visar sig va skrot.

Cadillac_The_King
14 maj 2014 ·

Köpa obs bil är bara ta med på släp kärra eller ställ på den så du har nån försäkring så gjorde jag när jag köpte än dodge van som var obs körde 3 mil hem dock små vägar och än vän låg bakom mig hela tiden värsta som kan hända är böter

Celeron
14 juli 2014 · 1 322 Inlägg

obesiktad, inga problem:P

köpte en 855a som ligger uppe här. Den betala jag 500:- för. och då slängde säljaren i ca 7L bensin. Jag räknade med 2or, så jag åkte in.

Jag visste att jag kommer få på
avgasmätning, för de ej va tät
ABS lampan som lös
och vassa kanter i skärmen. men chansade, jo jag fick enbart på detta!

slutsats: kolla bilen noga innan köp, visst allt kan man inte kolla, om de finns en besikning i närheten, kan man få göra avgasmätning där om dom har lite att göra och är på bra humör..

är de ett bra pris så bara handla....

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang