Hela tanken med projektet är att få ihopa en godkänd och körklar husvagns dragare till sommaren 2014 alla upptåg! Vad jag har att lira med är en Volvo 245 GL - 92:a. Importerad dock vet jag ej ursprungsland. Mycket kommer att... Visa mer
Fråga angående växellådan. Vet att den ska passa i princip bolt-on men den kommer väl inte hålla för effekten du siktade på? har för mig jag läst nån siffra på att den pallar omkring 450nm högst, om ens det.
Fråga angående växellådan. Vet att den ska passa i princip bolt-on men den kommer väl inte hålla för effekten du siktade på? har för mig jag läst nån siffra på att den pallar omkring 450nm högst, om ens det.
Hejsan taxus! Opel lådan är rätt så klen och det vet jag. Men det finns ju lite småsaker som man kan göra för att förhindra ras risken lite. Fixa så lådan kan andas bättre. Öppen vent tex. Och såklart en bra olja.
Anledningen varför just jag väljer r25/28 lådan just nu är av ekonomiska skäl. Fick denna för 1000kr och den har rullat 14k mil.
En bmw zf låda ifrån bakaxel delar som är omsvetsad och klar skulle gå på 7500kr.
Så den får komma när ekonomin tillåter det
Men för att svara på din fråga. Mest troligen så kommer den hålla för effekten. En arbetskolega ligger på 570nm med r25/28 och han har kört 3 säsonger på strippen utan ras. Dock börjar lagerna säga upp sig nu.
I fredags så började vi med att bygga motorfästen till motorn samt passa in lådan.
Började med att köpa B19 motorkuddar. Kändes ganska hårda!
Bort med tapparna, dom behövs inte
Här står "hon", redo för att få ett nytt hjärta. Finns en del att göra i motorutrymmet, ska bli duktigt mer cleant! Testa en gång att använda motorfästena som sitter original och "bygga på" funkade inte så bra
Ny packbox och kåpan på
Växellådan fick även åka på
Första testet gick självklart inte bra. Sumpen tog i överallt. Så markerade upp delar som skulle bort och kapade av
Sen efter att ha passat in lådan och motorn i rätt vinkel så började vi bygga dessa simpla motorfästena!
och efter många om och men så låg den där i
Ska ta lite fler bilder på själva fästena imorgon så ni ser
Kardanen diffar på ca 15 cm så skall förlänga volvons kardan med opel:ns så jag får rätt medbringare på kardanen mot hardyskivan på lådan
Men lurte på om du hadde noen instruksjoner på hur man lager de framlyktene? hur fester du rundlykta i lampehuset? hur kobler du ledninger osv? bruker org. pære? Har du kanskje flere bilder ta hur du gjorde det?
Mycket har hänt och projektet har fortsatt att rulla på! Har mycket i rullning så som hus köp osv!
Sitter på telefonen nu så tänkte dra en foto moms ikväll.
Saker som har hänt
#växellådsfästet är byggt och klart. #kardanen är förlängd och in passad med nytt stödlager. #bytt diff. #svetsar klart oljetråget. #köpt en turbo - switcher s200
Haha ja, det är roligt att få bygga lite mer för att få att allt ska lira
weber242 skrev:
Riktigt ballt bygge jag följer !!!
Jag tackar! Det går framåt iallafall
Idag har jag fått satt på fästet för dubbla bromsok bak. Var en polare som byggde dessa och där var en jäkla bra passform
Fick även byggt en adapter till oljefilterhållaren. Var tvungen att flytta den ifrån sin vanliga plats pga. att filterhållaren hade tagit emot framvagnsbalken.
Så det blev snabbt fixat med en bit aluminium På bilten testade jag emot min förflyttning på motorn!