VW golf V Tappar laddtryck

muffintsi
14 maj 2014 · 11 Inlägg

Hej,
Har en vw golf 1.4 tsi 07 som laddar som den ska (kompressor) fram till 3500 varv när turbon ska kicka in. Jag lämnade in den till VAG för någon månad sedan och fick N75 ventilen utbytt men problemet kvarstår fortfarande nu när bilen är varmkörd.
Någon som har nått tips på vad det annars kan vara? Har kollat felkoderna förut men fick inte upp någonting då, och jag har inte fått upp någon varningslampa tidigare heller.

Mvh
Muffin

nakti
15 maj 2014 · 249 Inlägg

Hej, Har likadan bil som du, har du kollat Återcirkulationsventilen (Dumpventilen) N249 ?
Jag har bytt denna på min men ej N75 som ska bytas i helgen så fort jag får mina slang klämmor.

Har du scannat bilen efter felkoder ?
När jag scannade bilen efter felkoder så fick jag ej ngt på att N249 var fel.
Startade bilen gasade pytte lite och stängde av bilen och scannade om då fick jag felet på N249 Electrical malfunction. Prova och se

muffintsi
15 maj 2014 · 11 Inlägg

nakti skrev:
Hej, Har likadan bil som du, har du kollat Återcirkulationsventilen (Dumpventilen) N249 ?
Jag har bytt denna på min men ej N75 som ska bytas i helgen så fort jag får mina slang klämmor.

Har du scannat bilen efter felkoder ?
När jag scannade bilen efter felkoder så fick jag ej ngt på att N249 var fel.
Startade bilen gasade pytte lite och stängde av bilen och scannade om då fick jag felet på N249 Electrical malfunction. Prova och se

Nej den har jag inte kollat på ännu, körde motorväg först igår på länge och det var då jag märkte att den inte gick på fullt vid omkörning när jag nådde 3500 varv. Var är N75:ans funktion? Är det den som styr flödet till och från turbon och kompressorn? Ska åka in och prata med dom och be dom kolla på Dumpen ifall det är den som strular. Dock bra att få N75:an bytt ändå då den som sitter orginal är av plast och den nya är uppgraderad smile

Hoppas att det inte ska kosta lika mycket på felsökning och skit då dom sa att den skulle varit fixad då den var inne sist. Antagligen ingen riktig provkörning.

nakti
16 maj 2014 · 249 Inlägg

Hej,
Magnetventilen (N75) reglerar hur mycket turbons wastegate skall öppnas.
N249 Dumpen är den som krånglar mest i vår TSI motor. Dumpen kostar runt 450-470:-

Om Vag sa att den ska vara fixad så borde dem kolla upp utan att det ska kosta tycker jag.

Senast redigerat av nakti (16 maj 2014)

nakti
19 maj 2014 · 249 Inlägg

Min bil funkar bättre med ny N75 och N249.

muffintsi
20 maj 2014 · 11 Inlägg

nakti skrev:
Min bil funkar bättre med ny N75 och N249.

Okej men var sitter n75 ventilen? Hittade en slang som var läckage på men vet inte vad den går till. Kan ladda upp bild imorgon, men kan du förklara var n75 ventilen sitter så vore jag tacksam smile

nakti
21 maj 2014 · 249 Inlägg

muffintsi skrev:

nakti skrev:
Min bil funkar bättre med ny N75 och N249.

Okej men var sitter n75 ventilen? Hittade en slang som var läckage på men vet inte vad den går till. Kan ladda upp bild imorgon, men kan du förklara var n75 ventilen sitter så vore jag tacksam smile

Hej här har du N75:
http://data.motor-talk.de/data/gallerie … -37179.jpg
http://data.motor-talk.de/data/gallerie … 270813.png (denna visar både N249 och N75.)

Senast redigerat av nakti (21 maj 2014)

muffintsi
24 juni 2014 · 11 Inlägg

nakti skrev:

muffintsi skrev:

nakti skrev:
Min bil funkar bättre med ny N75 och N249.

Okej men var sitter n75 ventilen? Hittade en slang som var läckage på men vet inte vad den går till. Kan ladda upp bild imorgon, men kan du förklara var n75 ventilen sitter så vore jag tacksam smile

Hej här har du N75:
http://data.motor-talk.de/data/gallerie … -37179.jpg
http://data.motor-talk.de/data/gallerie … 270813.png (denna visar både N249 och N75.)

Slangen med hål i var det som gjorde att den gick som en påse skit när turbon skulle kicka in, dock så har jag märkt av att den tappar trycket vid 3500 varv 3 ggr de senaste veckorna. Ska in med bilen en tredje gång till möller bil. Behöver inte betala någon felsökning osv och får en bil till låns. Känns dock som dom inte kommer hitta nått denna gång heller, var ju jag som hittade den trasiga slangen efter att kollat och klämt på slangarna. Tog sisådär 2 min tills ja hitta den. Man tycker ju att sånt borde dom ju kolla på en gång! Amatörer det finns:|

>Går din som den ska hela tiden nu?

nakti
30 juni 2014 · 249 Inlägg

Ah låter bra att du hitta felet. Jag har inget fel på N75 eller N249 nu problem med min är bara att wastegaten verkar ha fastnat, ska se om jag kan kolla de på något sätt då turbon inte funkar.

muffintsi
2 juli 2014 · 11 Inlägg

nakti skrev:
Ah låter bra att du hitta felet. Jag har inget fel på N75 eller N249 nu problem med min är bara att wastegaten verkar ha fastnat, ska se om jag kan kolla de på något sätt då turbon inte funkar.

Lätt inget bra, min har strulat igen. Och nu har dom hittat felet tydligen. Var nått med flänsarna som tar i när turbon ska kicka in, ska prata mera när jag hämtar bilen. Fattar inte varför inte detta sker hela tiden isf, och tydligen var ett byte av turbon enda alternativet. 12k spänn skulle dom ha, men ska ta reda på exakt vad det är som är fel och kolla runt lite med andra verkstäder om pris!

nakti
4 augusti 2014 · 249 Inlägg

Hm, Jag provade min wastegate och sen rörde sig iaf, och turbo flänsarna på min va normal och snurrade fint.

Putteliten
8 augusti 2014 · 9 068 Inlägg

Om flänsarna tar i när turbon ska snurra igång, så betyder det att turbon är sopslut. Antar att turbon inte är kullagrad utan att det är bussningar istället som har börjat glappa så att axeln till turbon inte sitter kvar i centrum. Vilket gör att flänsarna tar i när turbon snurrar igång. Fortsätter du köra med den turbon så är det snart motorbyte som gäller för då har du snart slagit sönder hela impellern och bitar av den har då gått in i motorn.

nakti
29 augusti 2014 · 249 Inlägg

Putteliten skrev:
Om flänsarna tar i när turbon ska snurra igång, så betyder det att turbon är sopslut. Antar att turbon inte är kullagrad utan att det är bussningar istället som har börjat glappa så att axeln till turbon inte sitter kvar i centrum. Vilket gör att flänsarna tar i när turbon snurrar igång. Fortsätter du köra med den turbon så är det snart motorbyte som gäller för då har du snart slagit sönder hela impellern och bitar av den har då gått in i motorn.

Flänsarna tar inte i när turbon snurrar.
Har kollat detta med en mekaniker.

spriten
19 juli 2018 · 1 Inlägg

Jag har en golf 5 tsi  1,4 140hk ven rycker

OttoM
19 juli 2018 · 321 Inlägg

Sitter det inte ett vacuum don som öppnar och stänger turbon? Är det helt? är slangen dit hel?
Inga lager i min g4:a, funkar ungefär som smörjning/lagring vevstakar/kamaxel mm. Borde ryka lite vitt om lagringen ger upp och släpper igenom olja. Inte bra för catten heller.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang