Stylingprojekt Volvo 945 LTT

Halloj! Har nu fått en nybessad Volvo 945 LTT -96 av en polare med enda problemet att bilen ej gick att backa! Var och hämtade "Containern", går riktigt fint. Detta projekt kommer handla om mitt stylingprojekt, rostlagning och annat småpill. Hoppas ni gillar detta och kommer med tips/feedback!
  • 9 Följare
  • 2 390 Visningar
  • Projektet avslutat 9 juli 2014
ZaroH
17 maj 2014 · 23 Inlägg

Tjena!
Har nu fått en nybessad Volvo 945 LTT av en polare!
Ska ta och styla/göra bilen i betydligt bättre skick.
Bilen är helt original.
Hoppas ni gillar det!roll

Senast redigerat av ZaroH (21 maj 2014)

BlackAss
17 maj 2014 · 131 Inlägg

Kul att höra! Detta ska följas wink

turbo98
17 maj 2014 · 1 362 Inlägg

följer;) följ gärna mitt d24 projekt;)

Volvo 740 limo "Limousine" (1990)
Volvo 960 "Breddad Turbofemma" (1991)
Chevrolet Impala "Diesel" (1964)
gromitSWE
18 maj 2014 · 1 677 Inlägg

Ska följas! smile

ZaroH
21 maj 2014 · 23 Inlägg

Första inlägget på detta projekt.
Kan börja med att berätta hur detta började, min kompis ringde mig en fredagskväll och frågade om jag ville ha en bil!
-Visst
-Men backen fungerar inte sa han.

Det första jag tänkte på var att växellådan hade rasat. Googlade och gjorde ett foruminlägg här på garaget. Fick svaret att växellådan har rasat då den inte går att lägga i backen + att bilen ej gick att rulla med neutral i.

Beställde då en begagnad M90-låda från bildelsbasen.
Fick denna hemskickad på fredagen den 16/5 och meckade med bilen den 18/5.

Nu till meckjobbet:
Började med att köra in bilen i verkstaden på jobbet, testade lägga i backen en gång och släppte upp kopplingen, gav lite gas och bilen stog still, kändes precis som någon broms låg på, plötsligt så fick jag punka på vänster bakdäck. Tänkte inte speciellt mycket mer på detta och började hissa upp främre delen på bilen för att lossa kardan och släppa ner lådan. När vi hade lossat kardanen så testade jag lägga i backen och startade bilen upp-pallad. Växlarna gick i fint wink - Då var det alltså inget växellådsbyte som behövdes göras roll
Det jag tänkte på då var att det hänt något med diffen/bakaxeln m.m. (ingen utbildad bilmeck) lol
Vi monterade tillbaks allt och tänkte : vi kan ju inte göra något mer idag ändå.
Bytte dock baklampor/sidoblinkers/blinkers fram till vita. Bilder kommer..
Efter bilen var nere på marken tog vi domkraften och började byta det trasiga däcket mot reservhjulet.
Då fick vi syn på att alufälgen har slipmärken på insidan och bromsoket likaså.
-Va i h*lvete!? Bromsoket sitter ju inte fast..... lol

Orsaken till att det ej gått att backa. Bromsoket satt bara med en bult och har lutats bakåt när man backat, då har det skrapat i fälgen och tillslut tog det tvärstopp och fälgen sprack = punka.

Var bara att ta en M10 bult och dra fast, sedan på med reservplåtfälgen. tongue

Nu blir det att sälja växellådan, köpa "ny" original alufälg och renovera bakbromsen pga gnissel.

Bilder kommer senare smile

BlackAss
22 maj 2014 · 131 Inlägg

Ibland är saker enklare än vad man trott big_smile

ZaroH
22 maj 2014 · 23 Inlägg

BlackAss skrev:
Ibland är saker enklare än vad man trott big_smile

Ja det kan man lugnt säga lol

piirken
22 maj 2014 · 39 Inlägg

Ska följas! smile

En expert är en person som har gjort alla misstag.
ZaroH
22 maj 2014 · 23 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193247/193247-8bd9cd49648b65f9dac1f53e3e0ada5f.jpg
Före-efter

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193247/193247-278613e917aa773f191f007d97e892fa.jpg
Fälgen som sprack pga bromsoket

Se fler bilder på från projektet i mitt album! cool

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang