Kan avgassystemet gå sönder?

GladAnka
12 juni 2014 · 31 Inlägg

Go'dag allihop!

Det är nämligen så att jag och några polare skulle vilja dra till Dreamhack nu om några dagar vilket blir en 20 mils-resa och det hänger då på att jag kör i min farsas bil dit och tillbaka.
Problemet är att farsan har sagt ett tag att avgassystemet inte är bra på bilen i fråga och han är orolig för att jag skulle åka så långt med bilen i fall det helt plötsligt bara skulle falla till marken.

Är hans farhågor befogade eller överdriver han rejält?
Anledningen till att han är skraj över det är att det han hänt morsan för länge sedan på 80 eller 90-talet och han har nu uppmärksammat att det är rostigt men jag känner att han överdriver och att det inte borde kunna hända så lätt på modernare bilar och särskilt inte en så lågmilad bil.

Bilen i fråga är en Volkswagen Passat 2004 1.8T som har gått blyga 13k mil.
Alla svar uppskattas enormt!

Senast redigerat av Saitham (12 juni 2014)

Szummi
12 juni 2014 · 268 Inlägg

svårt att säga om avgasröret skall gå isönder då man inte vet skicket på det. om ni har en kompis som kan något om bilar låt han/hon titta på det och avgöra om det går att köra med.

Och om det är så dåligt så varför har man inte åtgärdat det då?

GladAnka
12 juni 2014 · 31 Inlägg

Szummi skrev:
svårt att säga om avgasröret skall gå isönder då man inte vet skicket på det. om ni har en kompis som kan något om bilar låt han/hon titta på det och avgöra om det går att köra med.

Och om det är så dåligt så varför har man inte åtgärdat det då?

Det är nämligen så att farsan själv är väldigt bra på bilar och har därför upptäckt att det har blivit dåligt med tiden (Han har ett garage med smörjgrop) men det har helt enkelt varit mycket annat att ta tag i för honom den senaste tiden så han har skjutit upp det men har tänkt åtgärda det till semestern.

Trots att farsan vet mycket om bilar så tvivlar jag dock på att det är så illa som han säger för han tenderar att vara överdrivet försiktig när det gäller andra saker här i livet...
Skulle några amatörfoton under bilen från smörjgropen räcka för en diagnos eller måste någon kunnig kolla fysiskt på avgassystemet i så fall?

simlar
12 juni 2014 · 5 525 Inlägg

Är det tillräckligt rostigt och gummiupphängningarna är tillräckligt dåliga så kan i princip hela avgassystemet ramla ner på backen.

Vanligast är dock att t.ex en ljuddämpare lossnar från röret och hänger sedan löst i gummiupphängingarna.


Inte säkert att det far på 20mil, men man vet aldrig då det låter på din farsa som att det är riktigt dåligt.
Det värsta som kan hända är att ni blir ihjälgasade men förmodligen blir ni bara dåsiga av avgaserna och mör i skallen av oljudet OM nu avgassystemet skulle ramla i backen under den resan.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
caromania Forummoderator
12 juni 2014 · 9 296 Inlägg

Jag har tappat ett halvt rör, det var på Essingeleden (där det alltid är ganska trafikerat) och folket bakom blev... upprörda? Haha

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
VipMartie
12 juni 2014 · 537 Inlägg

Bästa metoden... åk in till OKQ8 eller någonstans där det finns lyft. Hissa upp bilen och kolla själv... Kolla på gummiupphängningen, är den torr och det finns sprickor så är detta ett problem. Kolla skarvarna om du ser "svaga länkar"/brister, rostade skruvar. Har rören rostat så pass illa att den kan bändas loss?? Är det redan hål i systemet?

Ta bilder och lägg upp här så får du bättre och snabbare svar wink

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Drunk A.Sörman
12 juni 2014 · 1 299 Inlägg

Kör bara går det sönder ja då går det sönder!  inte mer med det smile slipper ju farsan din plocka bort det gamla med.

GladAnka
12 juni 2014 · 31 Inlägg

VipMartie skrev:
Bästa metoden... åk in till OKQ8 eller någonstans där det finns lyft. Hissa upp bilen och kolla själv... Kolla på gummiupphängningen, är den torr och det finns sprickor så är detta ett problem. Kolla skarvarna om du ser "svaga länkar"/brister, rostade skruvar. Har rören rostat så pass illa att den kan bändas loss?? Är det redan hål i systemet?

Ta bilder och lägg upp här så får du bättre och snabbare svar wink

MVH / Martie

Jag tror nog att jag satsar på att åka ändå men för säkerhets skull så lägger jag upp några bilder imorgon.
Bilen råkar vara väldigt skitig just nu så det blir en handtvätt på just OKQ8 imorgon, då ska jag försöka få några bra bilder wink

Tack för snabba svar hittills allihop!

Senast redigerat av Saitham (12 juni 2014)

Muttley
12 juni 2014 ·

De är en passat på 10 år.  Passater är rosthögar och du bör kolla upp de och rycka och ha dig.   Inte kul om de går av och du inte har något att laga ihop de med tillfälligt wink

ZonaX Svetsare
17 juni 2014 · 3 150 Inlägg

Jag tappade mitt från efter downpipen på motorvägen tongue Som tur var så gick det bara halvt av så det hängde kvar lite där fram och över bakaxeln sen släpade det imellan i marken tongue

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang