3213
Sök

Trött På Baslådan!!!

477 Inlägg
25 juni 2014
Trådstartare
Tjo alla ljudälskare big_smile

Har efter några år med rejält basande i ryggen börjat tröttna på detta, och tänkte istället byta ut lådan mot 6/9:or eller liknade. Söker mer rent och klart ljud som tåls att spela högt. Vill ju självklart ha kvar lite trycka i basen men tror att det finns tillräckligt för mig att hämta ur ett par vanliga 6/9:er.
Tänkte först bara köpa 4 st 6/9er o "plugga" in i det älskade steget jag har, men har läst någonstans att mitt monoblock steg inte passar till annat än basar. Någon som vet hur det ligger till? GAS ALPHA 500Wrms (tror den heter X500.1)

För att hålla utgifterna låga var grundplanen i så fall att sälja bas o steg (kanske kan få ca 2000-3000:- för detta då nypriset då var runt 7-8000:-) men känns som man inte får så mycket av de jag vill ha för den summan så nån 1000 lapp utöver de är väll taket just nu. Har alltid haft kärleken riktad till JBL men måste tänka ekonomiskt och hålla nere kostnaden, så alla märken  välkomnas.
För övrigt har jag original högtalare bak och Infinity reference 6.5 framsystem med delningsfilter och lösa skrikare, allt kopplat på huvudenheten. låter väll helt okej men känns som det skriker mer än det "ljudar". Lite därför baslådan införskaffades för att överrösta tongue
Enligt förra ägaren skulle framsystemet tydligen kunna låta riktigt bra med ett steg inkopplat, så detta är kanske värt att behålla och lägga mer pengar på bara 2 högtalare och ett bra steg för att driva detta.

Skriv gärna vad ni tycker och tänker. Öppen för alla förslag, men gärna inom min budget cool
Senast redigerat av blink_pj (25 juni 2014)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

221 Inlägg
25 juni 2014
Hmm, varför inte ställa ner baslådan till lagom volym?
Sure om du är trött på att baslådan tar uppe utrymme, men om det inte är något problem så tycker jag det vore dumt.

Jag har baslåda men jag har ställt ner den ganska rejält för att få rent ljud, fast ibland så får man sug för att verkligen känna basen igenom hela kroppen och då ställer jag bara upp den (genom stereon tar ju 5 sekunder)

Rekommenderar dig att göra det samma.

477 Inlägg
25 juni 2014
Trådstartare
förstår vad du menar men jag har en baskontroll från steget framdraget till förarplatsen så jag kan gå från 0-100 i nuläget. känner dock att jag saknar de där välfyllda klara ljudet från "musiken"
Utrymmet... hum nja visst är det alltid bra med lite mer plats men de är inte på grund av det som basen röstas bort... wink

nu kan jag välja att antingen spela hög musik med skrikande diskant ljud, lite brusande bakgrund och floppande överansträngd bas från dörrarna, eller så kan jag överrösta detta (i liknelse med gammalt "bandspelar ljud") med en grovt masserande mustig och ljudlig bas från bagaget...
Hoppas du förstår vad jag menar. Vill kunna spela HÖGT och KLART ljud från musikens ALLA toner smile
Man kan väll kanske kalla det att jag helt enkelt saknar ett mellan register smile
Senast redigerat av blink_pj (25 juni 2014)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

477 Inlägg
26 juni 2014
Trådstartare
uppdaterar infon lite. skruva ner o kollade exaxt vad jag hadde i dörrarna fram. Är inte 6.5 som jag fick för mig att förra ägaren nämnde.  dom som sitter där är Infinity 5.25 5010cs på 75Wrms. Hittade samma kitt som jag har för mer info. http://www.sonicelectronix.com/item_774 … 010cs.html

221 Inlägg
26 juni 2014
Ditt problem att du inte har högt klart ljud är inte baslådans fel, det är dina högtalares fel. Köp bättre högtalare, sänk baslådan och vips du har högt klart ljud.

Jag har original 6.9" i min bil som enbart spelar bas, men så fort jag sätter på baslådan så känns ljudet MYCKET klarare faktiskt. Alltså, när den spelas på en lagom nivå, blir ett lagomt "tryck" i bilen.

Men sen har jag Harman Kardon, 3 2.5" mellanregister på instrtumentpanelen, 6.5" i fram och 5.25" i bakdörrarna. Spelar väldigt klart. Du kan ju prova stänga av baslådan och dra upp volymen rejält, om det inte låter bra vid höga volymer så har du ju ditt problem. Jag kan spela så högt så att öronen inte orkar med mer utan att det låter oklart t.ex.

Ubåtsingenjör
7 380 Inlägg
26 juni 2014
köp ett ordentligt framsystem och ett slutsteg till det ! behåll din baslåda om du kan leva med mindre utrymme i kofferten.

1 494 Inlägg
26 juni 2014
Köp en ny stereo (om du inte redan har en fin) den kan göra enorm skillnad utan att byta elementen, om stereon är för dålig så kommer det nog aldrig låta riktigt rent å bra oavsett vad du slänger i för högtalare å steg.

Baslådan ska du ha kvar precis som de andra föreslår, den hjälper också till otroligt mycket om du vill spela högt och rent på framsystemet för då låter du baslådan ta alla bastoner så kommer framsystemet slippa jobba så hårt å då kan du höja mer smile

Om diskanten är skrikig och jobbig så går det att ställa till viss del på stereo/delningsfilter men är det fortfarande skrikigt så kan du löda på små motstånd.

Ubåtsingenjör
7 380 Inlägg
26 juni 2014
Fjong skrev:
Köp en ny stereo (om du inte redan har en fin) den kan göra enorm skillnad utan att byta elementen, om stereon är för dålig så kommer det nog aldrig låta riktigt rent å bra oavsett vad du slänger i för högtalare å steg.

Baslådan ska du ha kvar precis som de andra föreslår, den hjälper också till otroligt mycket om du vill spela högt och rent på framsystemet för då låter du baslådan ta alla bastoner så kommer framsystemet slippa jobba så hårt å då kan du höja mer smile

Om diskanten är skrikig och jobbig så går det att ställa till viss del på stereo/delningsfilter men är det fortfarande skrikigt så kan du löda på små motstånd.

väldigt sant smile Rekommenderar kenwood bt-92sd !

Teknisk
328 Inlägg
26 juni 2014
CHEEVA skrev:
Fjong skrev:

väldigt sant smile Rekommenderar kenwood bt-92sd !

Instämmer helt! Hade precis hämtat ut min BT92sd på mitt utlämningsställe och funderade på hemvägen om jag skulle ta och byta ut mina högtalare fram nu när jag skaffat ny HU.
Efter att jag kopplat in Kenwooden blev det så stor skillnad att jag behöll mina högtalare istället.

Så vilken huvudenhet man har spelar stor roll.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

477 Inlägg
27 juni 2014
Trådstartare
ok. tack för svar alla... Har provat och pillat på både stereon och delningsfilterna och basen. tycker jag har hittat den "bästa läget" men är ändå inte riktigt nöjd. Baslådan dras oftast ner på "volym lägre" idag, därför känns den på något sätt ej nödvändig längre och tänkte då att de måste bli bättre att byta ut den mot bättre högtalare i dörrarna ist.
Stereon (Pioneer DEH-9300SD)är nyköpt för ca 1 år sedan och de blev stor skillnad på ljud då och trivs som fan med den så den kommer få sitta kvar. http://www.pioneer.eu/uk/products/archi … /page.html

7 281 Inlägg
27 juni 2014
En bra montering med dämpning av framsystemet gör MYCKET och kostar inga jättemängder.

221 Inlägg
27 juni 2014
Om du vill ha ett klart ljud så ska du inte sälja baslådan. Som andra sagt, så blir det mindre skrikande från de andra högtalarna då baslådan spelar basen istället. Ifall du säljer baslådan och köper vanliga högtalare istället så kommer du först och främst förlora en jävla massa pengar på baslådan+slutsteget eftersom andrahandsvärdet är så himla lågt.

Har du inte råd att köpa nya högtalare trots att du behåller baslådan? Tror helt ärligt du kommer ångra dig efteråt när du märker vilket klent tryck du får. Och du kommer förlora en typ av "helhet" när baslådan försvinner. De är en enormt bra komplettering till ett par bra högtalare.  Även vid låga volymer är en baslåda att föredra för att det blir ett fylligare ljud vid låg volym.

Som sagt, jag har själv 6.9" i hatthyllan original och om jag stänger av baslådan och låter de spela så blir det verkligen undermåttligt ljud.. Inte alls nöjd, och då har jag trots allt även 6.5" som spelar bas i framdörrarna. Trycket, och kvaliten av ljud blir helt annorlunda så fort baslådan kommer på, även om den står på ganska låg nivå.

Jag försöker inte va stönig, och inte låta dig sälja din baslåda om det är vad du vill. Men jag försöker snarare övertala dig att förstå att med största sannolikhet så kommer du ångra försäljningen efteråt. Köp nya högtalare, låt baslådan vara avstängd - spela. Sätt på baslådan - spela. Är du nöjd som det låter utan baslådan, ja då kan du väl sälja den då smile

1 494 Inlägg
27 juni 2014
Åk in till BRL eller annan ljudbutik/mässa å provlyssna lite grejer, då får du reda på vad du behöver och om du snackar runt lite så kanske du får lite tips på hur du kan lösa ditt ljud problem eller vad som gör mest nytta att byta tongue

Om man är riktigt kräsen och vill ha riktigt bra SQL ljud så kommer det också att kosta en slant :o

Ubåtsingenjör
7 380 Inlägg
27 juni 2014
http://www.rsaudio.se/bilhogtalare/6-5/ … io-ref-602 dessa hade jag köpt, mer ljud för pengarna är enligt mig svårt att hitta

bygger själv med de samt en 15" bas i samma serie

sen får man absolut inte glömma bort att dämpa
Senast redigerat av CHEEVA (27 juni 2014)

477 Inlägg
28 juni 2014
Trådstartare
hum... många svar som lutar åt att baslådan bör stanna. trodde inte att jag skulle behöva den längre men får nog ta o tänka om nu. Tur att jag frågade om de här innan jag gjorde som jag tänkt smile
skulle gärna köpa ett par rejälare fram högtalare men då kärringen inte alls har något delat intresse för detta är budgeten utan försäljning av låda o slutsteg ganska låg tongue
Har kollat runt lite på framsystemet jag har och även fast det bara är 5.25 så ska dom spela bra med slutsteg till.
Får nog hålla mig på de jag har och köpa ett litet slutsteg till fram och dämp matta runt om.
Bilen dånar redan så jävligt på vägen så de är en bra investering på flera sätt...

Jula säljer dämpmatta billigt och ligger mig nära. kollade därför lite snabbt vad dom hade för steg bara för skoj skull. Har av nån anledning inte litat fullt ut på liknade "billigare" butiker när det gäller sånt här, men hittade ett 2 kanals steg som kanske duger gott ändå? Ska kunna kopplas till en kanal i 4 ohm och då ge ut 150 wrms. om man då splittar kabeln till varsin högtalare borde man landa på 75wrms per högtalare. Mina högtalare ligger på 4 ohm och 75wrms per styck, eller har jag fel nu igen? tongue
http://www.jula.se/slutsteg-300w-610097
Fan kanske blir fel iaf om jag nu har en kanal ut 150 wrms i 4 ohm till två högtalare på 4 ohm vardera, blir det väll fel belasting/motstånd ändå?

tack alla för att ni står ut med att försöka hjälpa mig smile
Senast redigerat av blink_pj (28 juni 2014)

1 494 Inlägg
28 juni 2014
Kopplar du som du beskrev så blir det antingen 2 eller 8 Ohm och jag tror inte det steget är 2 Ohms stabilt och i 8 Ohm får du knappt ut nån effekt. Dessutom är det nog inga kvalitéts grejer dom säljer där så kanske bara gör saken värre. Då är det bättre att försöka få tag på ett begagnat steg eller bjuda damen på en fin middag och snällt be om en större budget wink

Finns för övrigt ganska hyfsade steg på BRL för runt tusenlappen och lägger du på ett par hundringar så får du en fyrkanalare tongue

Ubåtsingenjör
7 380 Inlägg
28 juni 2014
blink_pj skrev:
hum... många svar som lutar åt att baslådan bör stanna. trodde inte att jag skulle behöva den längre men får nog ta o tänka om nu. Tur att jag frågade om de här innan jag gjorde som jag tänkt smile
skulle gärna köpa ett par rejälare fram högtalare men då kärringen inte alls har något delat intresse för detta är budgeten utan försäljning av låda o slutsteg ganska låg tongue
Har kollat runt lite på framsystemet jag har och även fast det bara är 5.25 så ska dom spela bra med slutsteg till.
Får nog hålla mig på de jag har och köpa ett litet slutsteg till fram och dämp matta runt om.
Bilen dånar redan så jävligt på vägen så de är en bra investering på flera sätt...

Jula säljer dämpmatta billigt och ligger mig nära. kollade därför lite snabbt vad dom hade för steg bara för skoj skull. Har av nån anledning inte litat fullt ut på liknade "billigare" butiker när det gäller sånt här, men hittade ett 2 kanals steg som kanske duger gott ändå? Ska kunna kopplas till en kanal i 4 ohm och då ge ut 150 wrms. om man då splittar kabeln till varsin högtalare borde man landa på 75wrms per högtalare. Mina högtalare ligger på 4 ohm och 75wrms per styck, eller har jag fel nu igen? tongue
http://www.jula.se/slutsteg-300w-610097
Fan kanske blir fel iaf om jag nu har en kanal ut 150 wrms i 4 ohm till två högtalare på 4 ohm vardera, blir det väll fel belasting/motstånd ändå?

tack alla för att ni står ut med att försöka hjälpa mig smile

jag hade kollat efter ett begagnat steg istället om det ska va så billigt smile

477 Inlägg
28 juni 2014
Trådstartare
som jag misstänkte... får nog kolla begagnat se vad som finns. vad bör ett lämpligt 2/4 kanals steg i 4 ohm ligga på i wrms? över eller under det som mina högtalare är på?

Ubåtsingenjör
7 380 Inlägg
28 juni 2014
blink_pj skrev:
som jag misstänkte... får nog kolla begagnat se vad som finns. vad bör ett lämpligt 2/4 kanals steg i 4 ohm ligga på i wrms? över eller under det som mina högtalare är på?

ungefär det samma eller strax över smile men watt är inte allt !

Sök