PerArne
Mycke vill ha mer...
27 juni 2014
· 611 Inlägg
Bättre sent än aldrig att börja en projekttråd halvvägs in i renoveringen.
Motorn i Dodgen va väldigt trött och hade noll kompression på 6ans cyl så det va dags för en översyn. Nu i efterhand vid syning av grejerna så är man lite förvånad att den gick överhuvudtaget...
Utgångsobjektet
*Mopar 318 block från 1984, orörd i stort sett för dom har bytt vevlager i den nångång och ena topplockspackningen..
* Orginal 318 toppar med gjutnummer 4027163, fullt fungerande men dom ska bytas ut.
* Kamaxel orginal Hydraliska lyftare, Flat tappet, .373/.400 Lift, 240/248 Duration, inget att hurra över så denna byts ut.
* Insug 340/360 gjutjärn mopar orginal, 4bbl spread bore, EGR (urkopplad), väger bly och samlar på sig värme så denna byts ut.
* Förgasare Edelbrock 1406 Black 600cfm, den är fräsch och räcker till så den får sitta kvar.
* Grenrör Headers 4-1 med 3" kollektor som sen kopplas till dubbelt 2,5", detta får också sitta kvar dock ska avgasystemet byggas om.
Nya delar
* Topplock 318 toppar med mindre förbränningsrum (closed chambers) för bättre förbränning och högre kompression (mer effekt) gjutnummer 4323302
* Kamaxel Comp Cams High Energy 268H sprillans ny med nya lyftare. Motsvarar 340/360kamaxeln med 268/268 duration, .454/.454 lift, ska ge liv i 318 och ge den ett lite schysstare ljud på tomgång.
* Kamaxel drivning från Comp cams med double roller för extra livslängd.
* Insug Weiand Action aluminium dual plane, 4bbl squarebore, lättare, blir inte lika varm då det kyls av lättare och modernare utformning som allt tillsammans ger mer effekt.
Fortsättning följer med bygg bilder och beskrivningar.
Senast redigerat av PerArne (27 juni 2014)
//Per-Arne