Jag har googlat lite på om man kan sätta på ett avgassystem från en bensinare som har dubbla utblås på en diesel som bara har ett, men jag hittar ingen info om någon som gjort detta så staller frågan här. det kanske inte passer raktpå men jag vill veta om motorn kan ta skada av detta?!
Lite info om min bil.
En S40 från 09 som har en Drive motor på 1,6l. Den har steg ett från autotech som ger från ca 115 till 140 hk. Min bil har snart gått 4000mil
Info om den andra bilen. En S40n från 04 som har en bensinmotor 2,4i.
Jag vill enbart ha dubbla utblåsför utseendets skull
Hur mycket av systemet har du tänkt att ersätta? Sjukt dålig koll på detta men dieslarna med sina filter hit och dit är väl annorlunda på så sätt mot en vanlig bensinare. Jag har ju till exempel en stor ljuddämpare under baksätet på min bil medan T5-systemet jag ska sätta på har en del där som är knappt hälften så stor.
Man kan ANTA att han bara vill ha den bakre dämparen men det framgår absolut inte i hans inlägg. Jag själv ville ju byta hela systemet för att slippa svetsa och göra nödlösningar så att jag istället kunde lossa bultarna och på med det nya istället.
Jag har inte bestämt vilka delar jag vill ha. Men passar allt rakt på så är ju det smidigt. Antingen hela eller bara den sista damparburken med dom dubbla utblåsen. Antar att burken inte passar med det orginal som sitter på nu?!
Beror på hur du menar med passar. Du behöver ju kapa en del av ändröret på det befintliga men har du tur så är rördiametern densamma och kan då enkelt skarva ihop det. Upphängningen finns redan, behövs bara ett extra gummi.