Svårt att hitta rätt

Evildan
3 juli 2014 ·

CalleCalle skrev:

Malheus skrev:

CalleCalle skrev:
Ford Mondeo  2.0 FF 145 (eller 2,0 TDCI 163hk Automat)

Klistrar in det jag skrev vid trådstarten:

"Vill ha en säker kombi som inte rostar enkelt, med brett baksäte (vill få plats med två barnstolar samt en vuxen eller barn på bilkudde i mitten).

Ett plus om man inte behöver fixa grejer stup i kvarten.

Har mest tittat på årsmodeller från 2010-2012 då budgeten ligger kring 150 000."

Vilken årsmodell av Mondeon? Köper du en 2011 och upp får du Euro5 motorn..väldigt stabil och sällan några EGR problem (Som Euro4 kunde få)

Automat eller powershift? Powershift har 3år/6000 mil intervall på olja i växellådan.

Har kollat upp både en automat och en manuell (bägge 2011 för övrigt). Är den manuella "powershift" alltså? Inte superkunnig som du märker smile

Powershift är en automatiskt växlande manuell växellåda.
Du lägger i läge 'D' och lådan växlar sedan automatiskt med en växlingsrobot.
Mig veterligen brukar Fords lösning fungera bra.

Avensis som ligger mig varmt om hjärtat är dock min rekommendation då jag är svag för Toylådor och dess ypperliga tillförlitlighet som jag upplevt genom ett gediget omväxlande bilägande genom åren.
Avensis är givetvis inte någon racerbil med 1.8l 147hk, 0-100 på 9,7s i kombination med en angiven förbrukning om 6.6l/100km borde dock räcka för det vardagliga brukandet utan att göra slita ut bensinkortet.
Den 6 växlade manuell lådan är lättarbetad med den där härliga mekaniska känslan som alltid i Toyotas lådor, den automatiska är steglös likt Priusen/DAF/snöskoter/EU-moped/tunga anläggningsmaskiner och fartökningen sker alltså utan växlingar eller ryck med en förbrukning om 6.7l/100km.

xXSammy
4 juli 2014 · 6 580 Inlägg

Powershift är en "Manuell" växellåda, dubbelkopplingar och påminner lite om DSG..dock går dessa sällan sönder. wink
Den andra automaten är en vanlig med konverter m.m. Så kallat underhållsfri men det skadar aldrig att byta olja, brukar även lösa ifall växlarna känns hårda. smile
Finns även automat och bensin.. men då blir det antingen den äldre (Innan facelift 2011) med 2.3L motorn eller med den nya 2.0 Ecoboost & Powershift

Om du kör mestadels stadskörning och inga längre sträckor är det lika bra att köra på bensin, men kör du längre så håll dig till diesel. 20.000 mil/10års intervall på kamremsbyte

De/Dem
CalleCalle
4 juli 2014 · 5 Inlägg

Ah, då är jag med.

Jag kör max 6-700 mil landsvägskörning per år.

På Mondeon är det Bensin/etanol i kombination med manuell.
Eller diesel i komb med automat, är det garanterat "2.0 Ecoboost & Powershift" om den är från 2011?

xXSammy
4 juli 2014 · 6 580 Inlägg

Rätt säker på att 2.3an försvann med faceliften, bara lyfta på huven annars så står det på motorkåpan wink

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang