2662
Sök

Orion HCCA 12.2 Basport?

268 Inlägg
7 juli 2014
Trådstartare
Ja då var det dags att bygga en liten låda till min Orion HCCA 12.2. Och som jag har förstått så rekommenderas det en låda på ca 82 liter till denna portad. och jag har mätt lite och fått fram en del mått men det jag inte blir klok på är basporten :-/ (Vill ha den i trä och inte i plaströr. Alltså en basport i trä)

Basen skall sitta i en Peugeot 206 och jag har följande mått att leka med.

Höjd 355 mm
Djup 380 mm
Längd 900 mm MAX (sedan kommer batteribanken.

Tänkt att bygga lådan i 22 mm spånplatta och där basen kommer sitta kommer det att vara dubbla 22 mm för att vara säker att det sitter där wink (porten och basen kommer att vara riktade uppåt)

Så här har jag tänkt då att lådan skall vara utformad.

http://www.ur-upload.de/i/2014/07/07/1.jpg

och då får jag ju lådan till att ha ca 82 liter men då får jag problemet att porten får inte plats eller att den blir lång som en flaggstång enligt programmet.

Här är själva manualen till basen så man kan få alla parametrar till den om man vill kolla.

https://www.dropbox.com/s/9g1scz7uaxvms … Manual.pdf

så finns det någon vänlig person (typ Drönirettab wink ) som kan titta på det och kanske kan hjälpa mig med att hitta en lämplig port för lådan? eller om ni har något annat förslag på låda med port?

Basen kommer att matas med 2200W rms vid 1 Ohms belastning.

Tack på förhand.

21 761 Inlägg
7 juli 2014
Ska lådan enbart spela jättehögt/peakat eller ska den även spela musik?

Manualen föreslår ca 55 liters låda och i teorin ger det ganska peakad frekvensåtergivning. Porten ser dock ut att behöva vara större än manualens förslag (ca 144 cm2 rektangulär) för att kunna hantera 2200 W, jag vill ha uppåt 250 cm2 och då blir den väldigt lång (som vanligt i mina förslag). smile
Senast redigerat av Drönirettab (7 juli 2014)

268 Inlägg
7 juli 2014
Trådstartare
Jag hade tänkt använda det till det mesta. Lite burpande. Men mest så kommer den ju spela musik. 

Har alltid svårt när det kommer till portar. Gör det något hur stor porten är? Tänkte mer hur stort hålet är. Och hur mycket skall ner i lådan?

Kommer ytterliggare en dum fråga. Hur räknar jag ut 250 cm2 som en port? 

Och Drönirettab du är en ängel som vanligt :-D

21 761 Inlägg
7 juli 2014
Portens area avgör till stor del hur hög lufthastighet det kommer att bli när man spelar högt. Hela porten kan sitta i lådan, men det går även bra att stor del av porten sitter utanför låda. Det viktiga är att man tar hänsyn till hur stor plats porten tar upp när man bygger lådan, jag utgår ifrån 55 liter netto i den här portuträkningen.

Exempelvis 40x6,3 cm i innermått på porten blir 252 cm2 och då ska den vara totalt 79 cm lång för att få 38 Hz avstämning, borde funka tycker jag. Fast jag är tveksam till att lådan passar till flera musikstilar med tanke på att den teoretiskt är peakad. smile

268 Inlägg
7 juli 2014
Trådstartare
Nu kanske jag är helt ute och cyklar. började kolla upp lite mått på lådan nu och så här ser den ut om jag har räknat rätt nu.

http://s9.postimg.org/e6eh83crj/image.jpg

då är denna lådan på 55,49 liter. och då är det beräknat att basen sitter så långt åt höger som möjligt men jag får ju inte plats med porten någonstans om jag har räknat rätt. (eller så är det ölen och för lite sömn som gör att jag inte får det att stämma) när lådan är ihopsatt så har jag max 336 mm längd att leka med för basporten då lådmatrialet är 44mm tjockt. (22+22 (båda sidor inräknade)) går det att göra om porten så det stämmer med dessa måtten ? eller ennu bättre typ 330 mm max i bred för att ha lite att spela på :-P

Som sakt tänkte att basporten skall gå längs med C sidan på bilden om man säger så. eller är jag helt ute och cyklar?

Tack på förhand.

268 Inlägg
8 juli 2014
Trådstartare
Vad hade du rekommenderat om det skall enbart vara till musik och vara så optimal för att spela varierande musikgenreér?

Jag hade tänkt att lådan skulle se ut ungefär som denna.

http://s27.postimg.org/syfqmkgxv/2nsz7kx.jpg
Lånad bild.

som sagt den skall ju byggas i 22 mm spånplatta. och de 2 måtten som skall ta hänsyn är ju följande.

Höjden MAX 355 mm. (innermått 311 mm)
Djup    MAX 380 mm. (Innermått 336 mm)

Och tak ennu en gång. wink

21 761 Inlägg
8 juli 2014
Porten måste vinklas, annars får den inte plats. Jag har kollat en extra gång i manualen och de verkar ha skrivit lite fel angående volymerna, det är bruttovolymen som ska vara 55 liter om man kollar på deras  lådmåttsförslag och nettovolymen blir ca 44 liter i så fall. jag har gjort en ny beräkning och utgår ifrån 45 liter netto istället, då blir lådans yttermått så här (ca 75 liter brutto):

Höjd: 355 mm
Djup: 380 mm
Bredd (längd): 762 mm

Porten kommer att bli ca 202 cm2 och innerbredden ska vara 65 mm hela vägen, innerhöjden är 311 mm. Porten vinklas alltså mot bakre väggen och första portväggen sticker in 271 mm i lådan (slutar precis 65 mm från bakre väggen, sedan är andra portväggen 465 mm lång.

Basen måste sitta så långt ut åt höger som möjligt för att inte andra portväggens mynning inuti lådan ska riskera att komma för nära basens magnet, sedan sitter ju porten längst ut till vänster. Hoppas att det inte blev för krångligt nu. smile
Senast redigerat av Drönirettab (8 juli 2014)

Sök