dawwe skrev:
Opel hit o dit... Omegan är en stor sävlig FAMILJEBIL. BMW 3-serie är en mindre, "sportigare" förarorienterad bil. Man kan inte jämföra en Omega med 3-serien, Omega skall jämföras med 5-serien (E39), men även där vinner BMW vad gäller körupplevelsen, o köper man en E39 523i så har man en redig snålvarg (0.8/mil) som rör på¨sig hyffsat. Mitt råd är trots att du har förvisso en budget på 30000, inte låta det hindra dig från att titta på dyrare bilar, priserna på blocket är begärda priser, vad de blir sålda för är en annan sak...
Givetvis går det att jämföra alla bilar mot varandra, din M3 kan jämföras med min Prius, liknelsen blir dock inte rättvis då min bil är större, rymligare, tystare, snålare, modernare, driftsäkrare kort sagt mer fullkomlig som bil.

M3 är snabbare och svänger bättre såklart, körglädjen är dock subjektiv och inte mätbara fakta.
(Absolut inte menat som något löjligt märkeskrig eller hetsande utan bara en jämförelse mellan två väldigt olika bilar för helt olika kundkretser, trots att en kamrat till mig åker Prius till och från arbetet och leker med sin M3 på banan.)
Givetvis är Omegan större och rymligare än en 3-serie, den är även större och rymligare än en E39 samt med likvärdig förbrukning i laboratoriet då bägge vill ha 9.4l/100km blandad körning.
Förmodligen blir förbrukningen lägre då Omegan inte 'uppmanar' sin förare att kamikazeväxla vid rödstoppet och sladda förbi busshållplatsen i försök att imponera på skolungdomar då den är som du skrev stor och sävlig eller som jag skulle utrycka det, en bekväm glidare.
Jag vidhåller att en förmodligen snällt körd 'stor sävlig familjebil' som rullat 11500mil är ett bättre köp än en några år äldre UNGDOMSBIL som rullat MER än det dubbla.
Jag med den erfarenheter jag har av bilägande genom åren är att den länkade Omegan förmodligen bjuder på ett bekymmersfriare bilägande än en jämngammal BMW för samma pengar då en BMW för liknande pengar i regel har rullat mycket längre och haft flera ägare som uppskattat denna förarorienterande bil och framfört den därefter.
Givetvis står det var och en fritt att välja den bil som denne tycker känns bäst efter de kriterier som önskas, jag är ju ändå närapå gubbe och eftersöker kanske andra ting i mitt bilköp än någon yngre.