2557
Sök

Köpråd, fräsh bil för ca 30k?

...has left the building...
4 474 Inlägg
11 juli 2014
Evil: Jag har ALDRIG behövt byta koppling på någon av mina BMW, utom M5 E39:an, men där är det mer regel än undantag att kopplingen ger upp runt 13000 mil, vilket den såklart gjorde för mig o det fanns med i kalkylen när bilen köptes. Alla bilar har typfel. Att vattenpump och kylare ger upp efter 10-15 år o mellan 15000-30000 mil är absolut inget ovanligt, oavsett bil, dessutom billiga enkla fel. Nä man kan snacka mycket skit om BMW, men de håller bra, speciellt med tanke på vad de får stå ut med i regel. En Omega behandlad på liknande sätt hade förmodligen varit helt färdig för skroten...Man får en fräsch välskött E39 för 30000 idag, till o med en "facelift".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Evildan
11 juli 2014
dawwe skrev:
Evil: Jag körde en del Prius Gen1. Tråkigare skitbil får man leta efter. Kände mig som värsta rå-homon i den bilen, körde så fort den bara gick så ingen såg mig, ställde sedan bilen vid jobbet o tog bussen hem istället för bilen smile. O jag kan inte säga att den var ubersnål, låg runt 0.6.
Visst Gen2 är säkert bättre, men den ger mig såna där råhomo-miljöpartist-höja-bensinpriset-till-30kr-litern-vi-är-rika-o-för-oss-kvittar-bensinpriset vibbar så det bara skriker om det *haha*

Gen I var lite speciell med sin gigantiska växelspak vid ratten och bulliga sedan kaross.
Gen I drog faktiskt enligt dåtidens cykel 0.59 i stadskörning och 0.51 blandad körning.
När den anlände på marknaden hösten 1997, då var det väldigt snålt.
Men tråkig tycker jag inte, beroende på vad man är road av såklart.
Att köra en bil så fort det bara går och hamna på stadskörningsförbrukningen är enligt mig rätt snålt, vad anser du?

Gen II är förbättrad på många punkter, och är snålare, jag körde min relativt snåltunder de 1300 mil jag ägde den utan att för den delen känna mig som ett råhomo-miljöpartist-höja-bensinpriset-till-30kr-litern-vi-är-rika-o-för-oss-kvittar-bensinpriset spektakel. big_smile

Jag har inte behovet av att hävda mig i varken trafiken som statusmässigt på parkeringen utan har valt min Gen III för att den uppfyller de kriterier jag har vid ett långvarigt bilägande, jag kör runt utan att känna några sexuella tveksamheter, men så är jag väldigt säker i min sexualitet utan att behöva förstärka min manlighet genom en lång motorhuv och stora hjul. Vilket som representerar vad förstår du säkert, annars finns det psykologiska utvärderingar att hitta på nätet i samband med bilval. wink

4 261 Inlägg
11 juli 2014
Evildan skrev:
dawwe skrev:
Evil: Är det du som säljer Omegan kanske:)? Iaf, jag gissar att "Bengan" är strax under 25, en ålder då man "lever livet", han har gott om tid att växa upp o vara "förnuftig" (Skoda någon*haha*?). En normalskött BMW med M50 eller M52 motor "rullar hur långt som helst". Hade blandat annat en 328i Touring mellan 29000-40000 mil, när den såldes var den "doomed" (spricka vindrutan, lysande ABS-lampa). Blev såld snabbt för en spottstyver, 3-4 månader dyker den upp hos returbilen i Malmö. O vad har då köparen plockat ut ur bilen? Jo drivlinan (motor,vlåda+diff). En annan fördel är att BMW E36/E46/46 är vanliga på skroten, något som inte kan sägas om Opeln, de sålde inte bra nog gissar jag...Skall man ha en prisvärd, pålitlig, relativt snabb bakhjulsdriven bil, ja då står BMW högt upp på listan. Alternativen är få, och ovanligare.

Ja. wink Är du sugen på en riktig bil, kom och köp min Omega så har du något att åka med emellan kopplingsbyten och defekta impellrar. big_smile

Jo, han är säkert född -90, bara för att någon är ung innebär det inte att man är oförnuftig.

Detta efterlystes i trådstarten:
Kriterier: Bakhjulsdrift, sedan, ingen volvo. snygg, så ny som möjligt.

Det behöver inte vara mycket hästar under huven, huvudsaken är att det är en bra bil.

Förslag??

Omegan uppfyller detta enligt mig bättre än BMW 328 eller för all del 523 då Omegan är en lågmilad Omega är en fräschare och bra bil.
Många hästkrafter är sekundärt enligt kriterierna, en Omega är då vad som bättre stämmer in på vad som önskas än en högmilad småsliten BMW E39 med allt vad det innebär i mek och pyssel med elfel i ABSenheter, airbag, krånglande lås och smårost när dom rullat 20000mil och uppåt.

Omegorna sålde inte i mängder det stämmer mycket väl, dom var rätt dyra för att vara Opel och Vectran pushades duktigt på av handlarna.
Dom som finns på vägarna är ofta välskötta då dom ägs/ägts av någon äldre person som vårdar och tar hand om sin bil.

Som vi tidigare avhandlat, dina och mina erfarenheter ang BMWs pålitlighet är väldigt olika tillika hur prisvärda dom är både som nya och begagnade, jag avstår dom just för att jag ägt relativt många.

snacka om att jämföra e39 med en opel omega..dessa tider jösses.

e39 var och är fortfarande bmws kanske bästa modell någonsin med motorer som 528-530 osv osv, opeln kan bara gå gömma sig nånstans och inte mumla så mke. har kanske sett en eller 2 max som kör omega när man ser e39 varje dag minst 3-4 styck. kom igen nu sluta jämföra giganter med skrotbilar.. spelar inge roll att omegan är lågmilad, det betyder ingenting. har en kompis som har en e39 535 med över 38.000 mil just nu som bilen inte har en enda  missljud

4 474 Inlägg
11 juli 2014
Ah, först den onda Evil, o nu även Hybrid smile. Vem kommer härnäst, en galen Honda Insight ägare, eller nån Lexus-Hybrid tok:)?
Men för all del, köp en Omega. Lunka fram o njut av livet. Se de andra susa förbi. Sen helt plötsligt en dag vaknar du o inser vad du gått miste om, o då "förköper" du dig på BMW...Hur jag kan veta detta? Jo min första bil var en (Opel) Ascona 1.9S, hade den tills jag var 25 (oj vad den fick lagas "varje vecka", trots fjölkörning i regel). Sedan dess har jag alltid ägt minst en BMW, idag äger jag hela 4 BMW, samtliga M. Men min bruksbil, det är en gammal pålitlig odödlig Passat. Den har (peppar-peppar) inte strulat alls under de 7 år jag ägt än, men då är jag en sån som "byter i förebyggande syfte" (tex vpump,termostat mm).

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

Evildan
11 juli 2014
panda666 skrev:
Evildan skrev:
panda666 skrev:

vad är livet utan några risker? ska man köra en tråkig och pålitlig bil bara för att spara några extra kronor? inte så att prius eller omegan är så jävla pålitliga heller.. har haft ett par stycken motorbyte samt el motor-ras på priusar på jobbet, kan tänka mig att omega är inget speciellt heller. beror helt på vad TS vill ha liksom,

jag skulle välja en sportigare bil med lite mer ägare men som jag har testat och provkört och sett till att allt det väsentliga funkar,, än att köpa nått tråkigt som jag endå senare kommer att vilja sälja för att köpa nått med mer krut i.

Näe, Prius är allmänt kända för sina många och stora driftsproblem. roll

Inte frågan om risker det är frågan om rationella beslut tagna efter ett gediget bilägande/skruvande sedan 12års ålder, ungefär 28 års bilpulande mao.

Alla bilar går sönder någon gång, vissa oftare än andra och vissa mer sällan.

Kan du utveckla detta elmotorras?
Vad gick sönder och vad reparerade du och hur?
Arbetar du alltså som bilmekaniker?
Detta fångade mitt intresse.

Just den sista meningen du skrev är svår, för det som är tråkigt för dig i en bil är kanske efterfrågad egenskap av mig och vice versa.

hehe det vill du säkert veta va? ang motorraset? yep jobbar som bilmekaniker/biltestare, har kommit in några priusar på sistone som strular med allt från el motorn och fel på elektronik. tex att växellådan inte växlar alls frammåt eller bakåt. men vi behöver inte gå in på det mer än så. bara för att det är toyota betyder inte att bilen har God mode.  Visst finns det bilar som går sönder oftare än andra men tycker inte att bmw kan klassas som en som går sönder ofta, tvärtom faktiskt är dom väldigt välbyggda bilar med mycket bra komfort och körglädje och det tycker jag är mycket viktigare än Bara att vara pålitlig som en totoyta men resten av bilen är tråkigt och meningslöst, tråkigaste växellådan jag sett på mina 28 år här på jorden samt utseende mässigt ser den ut som nått dom tänkte och rita på 2 minuter..

Givetvis fångar det mitt intresse och jag vill gärna få det utvecklat, här eller i PM.
Utveckla gärna tydligare, vad bytte du? Hur? Vad var felet på elmotorn? Vad för elektronikfel?
Hur såg växellådan tråkig ut? Utveckla.

4 474 Inlägg
11 juli 2014
Evil: Aha, då var det en Gen2 jag körde då det var en 2006:a, ser ut som din gamla...

5 153 Inlägg
11 juli 2014
Mercedes w202 är helt ok bilar, finns fina exemplar med skaplig utrustningsnivå till bra priser.
Lite tråkiga original men med en sänkning sats så går dom fint efter vägen.
relativt liten men rymlig bil, åker ledigt 4 vuxna och helt ok skuff. Oftast snällt körda och bra pris på delar, även originaldelar.
Desutom är dom inte så poppis att sladda sönder runt macken med så välvårdade bilar i regel, tyvärr finns det rostiga exemplar men det finns även fina.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Evildan
11 juli 2014
dawwe skrev:
Evil: Aha, då var det en Gen2 jag körde då det var en 2006:a, ser ut som din gamla...

Med så dålig kunskap om körd bil föll din trovärdighet angående din recension om körd bil i mina ögon snabbare än en Ericsson aktie juni 2002.

dawwe: "Jag testade en bil jag inte uppskattade alls."

Polarn Pär: "Jaha, vad för en modell?"

dawwe: "En röd, fast dålig var den".

Lite på det viset framstår det i mina ögon.

4 261 Inlägg
11 juli 2014
Evildan skrev:
panda666 skrev:
Evildan skrev:

Näe, Prius är allmänt kända för sina många och stora driftsproblem. roll

Inte frågan om risker det är frågan om rationella beslut tagna efter ett gediget bilägande/skruvande sedan 12års ålder, ungefär 28 års bilpulande mao.

Alla bilar går sönder någon gång, vissa oftare än andra och vissa mer sällan.

Kan du utveckla detta elmotorras?
Vad gick sönder och vad reparerade du och hur?
Arbetar du alltså som bilmekaniker?
Detta fångade mitt intresse.

Just den sista meningen du skrev är svår, för det som är tråkigt för dig i en bil är kanske efterfrågad egenskap av mig och vice versa.

hehe det vill du säkert veta va? ang motorraset? yep jobbar som bilmekaniker/biltestare, har kommit in några priusar på sistone som strular med allt från el motorn och fel på elektronik. tex att växellådan inte växlar alls frammåt eller bakåt. men vi behöver inte gå in på det mer än så. bara för att det är toyota betyder inte att bilen har God mode.  Visst finns det bilar som går sönder oftare än andra men tycker inte att bmw kan klassas som en som går sönder ofta, tvärtom faktiskt är dom väldigt välbyggda bilar med mycket bra komfort och körglädje och det tycker jag är mycket viktigare än Bara att vara pålitlig som en totoyta men resten av bilen är tråkigt och meningslöst, tråkigaste växellådan jag sett på mina 28 år här på jorden samt utseende mässigt ser den ut som nått dom tänkte och rita på 2 minuter..

Givetvis fångar det mitt intresse och jag vill gärna få det utvecklat, här eller i PM.
Utveckla gärna tydligare, vad bytte du? Hur? Vad var felet på elmotorn? Vad för elektronikfel?

spelar ingen roll hur och vad, du menar alltså att det är omöjligt? kommer en kund och säger att motorn startar inte längre och då efter massor av felsökning så fattar jag att el motorn e helt slut, ny kostar skjortan så det fick bli en från skroten istället. inte så mke billigare där heller.

växellådan gick inte att köra alls på. inte fram eller bak. var nog nått elfel där med, men det projektet fick en annan kollega ta över. men det låter som att du tror att dom bilarna är odödliga men där har du fel. dom krånglar också. dom har så mke el och program att jag hellre kör en gammal rostig bmw där jag vet sånna skit besvär kommer inte uppkomma;) bara en gammal hederlig motor och låda utan massa el tjafs

4 474 Inlägg
11 juli 2014
Evil: Nu har jag ju inte mina BMW för att "hävda mig", är inte för inte som jag tydligen kallas för "Jesus" i vissa BMW-kretsar, "Alla har hört talas om honom men få/inga har träffat honom"*haha*. Har inte varit på en endaste "bilträff", o inte har jag emblem på bilarna som avslöjar att det är M heller. Nej stealth-mode är det som gäller. Gasar gör jag när det ges tillfälle, men inga race trots "provocerande" medtrafikanter. Evil, skaffa en M du med, ditt liv kommer få en helt ny dimension smile

Of World
3 378 Inlägg
11 juli 2014
Har både haft Bmw E39 och Omega likt den länkade och Omega var bra mycket större i kupén samt gick mjukare på vägen.

Jag la aldrig några pengar på 2300mil jag ägde den smile

på bmwn gick allt som kunde gå på den olika ventiler till Airbag problem.. 20k mil..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Evildan
11 juli 2014
mb_pucken skrev:
Mercedes w202 är helt ok bilar, finns fina exemplar med skaplig utrustningsnivå till bra priser.
Lite tråkiga original men med en sänkning sats så går dom fint efter vägen.
relativt liten men rymlig bil, åker ledigt 4 vuxna och helt ok skuff. Oftast snällt körda och bra pris på delar, även originaldelar.
Desutom är dom inte så poppis att sladda sönder runt macken med så välvårdade bilar i regel, tyvärr finns det rostiga exemplar men det finns även fina.

Dom är trevliga små smidiga bilar med en uppsjö ollika motorer och effekter beroende på hur ofta ägaren vill besöka tappen. Kompressorversionerna är det skön gång i.

Det enda felet på dom är att det är inte en odödlig BMW. roll

4 474 Inlägg
11 juli 2014
Evildan skrev:

Du får ursäkta att jag inte har full koll på Prius, ungefär som du har koll på BMW o M i synnerhet gissar jag. Men som sagt, den där Gen2 var katastrof, enligt mina värderingar.

Evildan
11 juli 2014
panda666 skrev:
Evildan skrev:
panda666 skrev:

spelar ingen roll hur och vad, du menar alltså att det är omöjligt? kommer en kund och säger att motorn startar inte längre och då efter massor av felsökning så fattar jag att el motorn e helt slut, ny kostar skjortan så det fick bli en från skroten istället. inte så mke billigare där heller.

växellådan gick inte att köra alls på. inte fram eller bak. var nog nått elfel där med, men det projektet fick en annan kollega ta över. men det låter som att du tror att dom bilarna är odödliga men där har du fel. dom krånglar också. dom har så mke el och program att jag hellre kör en gammal rostig bmw där jag vet sånna skit besvär kommer inte uppkomma;) bara en gammal hederlig motor och låda utan massa el tjafs

Nej, jag menar inte att det är omöjligt att en Prius går sönder.
Jag vill gärna att du beskriver vad du gjorde och med vilka detaljer, för du har väl reparerat någon av bilarna du påstår att du skruvade med?
Din kollega som nu plötsligt ploppade fram tog visst och lagade den du nyss påstod själv att du reparerade.
Har man själv lagat något så minns man detaljer och delar hur det är uppbyggt.

4 474 Inlägg
11 juli 2014
Jag vill dock tillägga att det fanns en positiv sak med Gen2. O det var när chefen o en annan anställd hämtade de två nya Priusarna. Donnan i fråga backar ut den ena, rakt in i den andra *haha*. Den påbackade bilen fick börja sitt liv med en reparation, o den andra en lätt  bynglig kofångare smile

4 474 Inlägg
11 juli 2014
Evil: BMW i3, kan det vara nåt för en miljöentusiast som du:)? Eller varför inte en i8? Eller en ActiveHybrid femma? Det finns en BMW för alla smile

Evildan
11 juli 2014
dawwe skrev:
Evildan skrev:

Du får ursäkta att jag inte har full koll på Prius, ungefär som du har koll på BMW o M i synnerhet gissar jag. Men som sagt, den där Gen2 var katastrof, enligt mina värderingar.

Vissa har mer eller mindre bredd på sin kunskap, inget märkligt med det, det har nog med intresse för olika ting att göra.
Tro mig, jag har tillräckligt med kunskap och fakta angående BMW och M versionerna för att veta om jag kör en E39 eller E34, tillika E36 eller E46. Jag är ju ändock bilintresserad. wink

4 474 Inlägg
11 juli 2014
Evil: Som sagt. Prius var inte min utan det var en bil jag tvingades köra mer eller mindre. Jag avskydde den bilen. Jag är rätt övertygad om att dina detaljkunskaper om M i synnerhet inte är lika goda som mina, iaf när det gäller E34,E36 samt E39, där har jag råkoll på "allt" smile .
Men för att återgå till ämnet: Bengan90, köp en Opel Omega. Sen när den börjar strula eller nåt annat så kan du alltid skylla på att du följde ett elakt (Evil) råd smile

4 261 Inlägg
11 juli 2014
Evildan skrev:
panda666 skrev:
Evildan skrev:

Nej, jag menar inte att det är omöjligt att en Prius går sönder.
Jag vill gärna att du beskriver vad du gjorde och med vilka detaljer, för du har väl reparerat någon av bilarna du påstår att du skruvade med?
Din kollega som nu plötsligt ploppade fram tog visst och lagade den du nyss påstod själv att du reparerade.
Har man själv lagat något så minns man detaljer och delar hur det är uppbyggt.

kommer inte ihåg vad exakt vi gjorde, vi har lite annorlunda stil när vi jobbar hos oss, vi får jobba med lite olika bilar beroende på vad som har mest bråttom, den dagen hade jag bråttom med andra bilar så jag fick inte jobba med växellådan men jag fick byta el motorn, vad är ditt problem? jag bryr mig inte alllllls om du tror mig eller ej.
förlorar ingen som helst sömn över det. Som jag sa förut så felsökte jag el motorn och det var nån dator chip-styrenhet som vart helt paj,bränd. minns inte 100%  javvist mina kollegor kan ploppa fram precis när som helst för det är så vi jobbar hos mig, vi hjälper till där det behövs. fan har det med saken att göra? det är teamwork som gäller, om du vill lära dig att skruva prius kan du väl ta en kurs vetja och sluta gapa på forums istället

377 Inlägg
11 juli 2014
http://i60.tinypic.com/1ggff6.gif

Sök