BMW e36 4,4l v8 turbo

E36 coupé som får M62B44, turbo, 6-växlad låda mm
  • 280 Följare
  • 214 948 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 november 2018
42emil
10 maj 2015 · 539 Inlägg

edinZ skrev:
hur går det ? wink

Haha. Ja, haft lite fullt upp med andra bilar och jobb. Så har inte hänt så mycket här. Har skaffat lite rör, slang och kopplingar till soppan bara.

BMW 344i coupe "V8 turbo" (1995)
Volvo V70 "D5 AWD Summum" (2011)
42emil
26 juni 2015 · 539 Inlägg

Tjo.
Har gått riktigt segt med det här projektet nu ett tag, har inte hänt ett skit faktiskt. Sorry för det alla som följer med spänning wink Har haft fullt upp med jobb, familj, hus och andra bilar. Så har prioriterat bort den här lite.

Men tog iaf isär oljepumpen för rengöring och lite moddning, får se om jag hinner med lite mer i helgen kanske tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-f2fb3a41413e8b7cbc8e76d60dd3bf07.jpg

Bara jag får ihop det här med pumpen och tråget så ska jag försöka ta en helg framöver och få ner moroten på plats, tillverka motorfästen och ev grenrör. Sen blir det väl lite eftersom när det hinns.

Hade varit så galet mycket enklare och motiverande om jag haft riktigt garage där jag kan ha bilen ståendes dock. Men bor ju i fel stad för det, och har man inga kontakter eller 7000kr i månaden till garagehyra så är det svårt. sad
Men som sagt, ska försöka pilla på lite när jag kan framöver.

BMW 344i coupe "V8 turbo" (1995)
Volvo V70 "D5 AWD Summum" (2011)
42emil
6 juli 2015 · 539 Inlägg

Har tagit ur lite ur väggarna på pumpen, och klippt till lite 3mm aluplåt som ska svetsas i så vevstaksbultarna går fritt
https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-a0aefad2525da42d74565cc522da15d4.jpg

Sen va ja ut en sväng ikväll och röjde och sorterade lite i och runt bilen. Inte så intressant kanske, men kan väl va kul och se hur bilen set ut nu.
Börjar bli lite patina på den iaf. Coilsen och 17" plåtisar har jag fått på fram  oxå big_smile
Drog igång larmet på grannens Volvo, tre gånger, av att bara gå förbi den. Känsliga grejer, får väl dra i magen mer nästa gång tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-3fcf13a001966ef7092fbbb833ba6945.jpg

Volvo V70 "D5 AWD Summum" (2011)
BMW 344i coupe "V8 turbo" (1995)
marntell
7 juli 2015 · 31 Inlägg

varför grejjar du så mycket med oljepumpen?

Volvo 940 (1993)
WDB EVOLUTION GARAGE
7 juli 2015 · 366 Inlägg

marntell skrev:
varför grejjar du så mycket med oljepumpen?

Antar Emil tänker likadant som mig, vägrar ha en framtung bil. Och då behöver motorn vara så långt bak som möjligt. Så tråget hamnar bakom framvagnsbalken. Inte framför som majoriteten av byggena är. Men det är bara min gissning ^^

Bygger likadant själv fast använder en oljepump ifrån bmw x5 v8an. :]

Dodge RAM SRT-10 "Nurburgring-truck" (2005)
BMW E36 "E36 V8 Banbil" (1995)
42emil
8 juli 2015 · 539 Inlägg

WDB skrev:

marntell skrev:
varför grejjar du så mycket med oljepumpen?

Antar Emil tänker likadant som mig, vägrar ha en framtung bil. Och då behöver motorn vara så långt bak som möjligt. Så tråget hamnar bakom framvagnsbalken. Inte framför som majoriteten av byggena är. Men det är bara min gissning ^^

Bygger likadant själv fast använder en oljepump ifrån bmw x5 v8an. :]

Exakt. Värt att lägga ner lite tid på om jag får det att lira.

Volvo V70 "D5 AWD Summum" (2011)
BMW 344i coupe "V8 turbo" (1995)
42emil
31 juli 2015 · 539 Inlägg

Ja, dött här.
Har jobbat som en dåre, så inte funnits så mycket tid till projektet.
Bara gjort lite småsaker. Bla med oljepumpen, men den är ni så less på att höra om, så uppdaterar om den när den är helt klar istället. tongue

Börjat med ena kollektorn
https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-bd4d4265b516563120905be58a282c77.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-04a772ed2d861728aa9963abb6590ac4.jpg
Tänkte göra nya v-band i svartstål med labyrinttätning senare.

Sen är bilen nerhissad på backen för första gången på länge.
Ser ut såhär för tillfället:
https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-245de12101c302fd51d4c1b2ce658859.jpg

Fick även för mig att jag skulle byta turbo och köpte en hx55a med 25ans avgashus. Men snubben jag köpte av försökte blåsa mig och skickade ingen snurra. Hade hans persnr och allt, så när jag hotade med att hänga ut honom överallt samt göra en polisanmälan så blev han skraj och swishade tillbaka pengarna.
Så har kvar h2d:n för tillfället tills nästa infall wink

BMW 344i coupe "V8 turbo" (1995)
Volvo V70 "D5 AWD Summum" (2011)
42emil
7 augusti 2015 · 539 Inlägg

Ja blev tamefan ett infall ändå tongue

Blev en Garrett gt45, a/r 1.15, T6, runt 70mm in och 80mm ut. cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-f52ad29e4c27b646b10d2eeab9294d71.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-db64b84bd256e9f13e1e2f501f583ff8.jpg

Volvo V70 "D5 AWD Summum" (2011)
BMW 344i coupe "V8 turbo" (1995)
WDB EVOLUTION GARAGE
12 september 2015 · 366 Inlägg

Har börjat fundera på om mitt val av pump var vidare bra då det är ett jäkla projekt att bygga om den.

Hur mycket fick du modifiera n62 pumpen för att lira? Matchade n62 pumpen med in och utgångarna i blocket?

Dodge RAM SRT-10 "Nurburgring-truck" (2005)
BMW E36 "E36 V8 Banbil" (1995)
42emil
14 september 2015 · 539 Inlägg

WDB skrev:
Har börjat fundera på om mitt val av pump var vidare bra då det är ett jäkla projekt att bygga om den.

Hur mycket fick du modifiera n62 pumpen för att lira? Matchade n62 pumpen med in och utgångarna i blocket?

Jo, krävs ju endel funderare för att få det att lira. Typ inget passar med n62 egentligen. Men jag har gett mig fan på att få ihop det.
Det jag har kvar nu med pumpen är att fixa rören, anslutningarna, modda fästena för den lirar inte riktigt mot tråget, modda/korta axeln, sen fixa tråget.

Har eventuellt garage/mekplats på gång nu. Så förhoppningsvis blir det lite större ingrepp med bilfan snart.

BMW 344i coupe "V8 turbo" (1995)
Volvo V70 "D5 AWD Summum" (2011)
WDB EVOLUTION GARAGE
14 september 2015 · 366 Inlägg

42emil skrev:

WDB skrev:
Har börjat fundera på om mitt val av pump var vidare bra då det är ett jäkla projekt att bygga om den.

Hur mycket fick du modifiera n62 pumpen för att lira? Matchade n62 pumpen med in och utgångarna i blocket?

Jo, krävs ju endel funderare för att få det att lira. Typ inget passar med n62 egentligen. Men jag har gett mig fan på att få ihop det.
Det jag har kvar nu med pumpen är att fixa rören, anslutningarna, modda fästena för den lirar inte riktigt mot tråget, modda/korta axeln, sen fixa tråget.

Har eventuellt garage/mekplats på gång nu. Så förhoppningsvis blir det lite större ingrepp med bilfan snart.

Ja, redig mekplats är väsentligt! smile
Ska bli spännande å se om du får ihop det.

Är det längden på pinbultarna i överslagen som pumpen monteras i som gör att tråget inte passar på kanske? Eller är det fel geometri på pumpen som hindrar att den är bolt on?

Du har inte möjlighet att mäta längden på din pumpaxel? Vore roligt om den var rätt längd till hur jag modifierar min pump.

BMW E36 "E36 V8 Banbil" (1995)
Dodge RAM SRT-10 "Nurburgring-truck" (2005)
42emil
15 september 2015 · 539 Inlägg

WDB skrev:

42emil skrev:

WDB skrev:
Har börjat fundera på om mitt val av pump var vidare bra då det är ett jäkla projekt att bygga om den.

Hur mycket fick du modifiera n62 pumpen för att lira? Matchade n62 pumpen med in och utgångarna i blocket?

Jo, krävs ju endel funderare för att få det att lira. Typ inget passar med n62 egentligen. Men jag har gett mig fan på att få ihop det.
Det jag har kvar nu med pumpen är att fixa rören, anslutningarna, modda fästena för den lirar inte riktigt mot tråget, modda/korta axeln, sen fixa tråget.

Har eventuellt garage/mekplats på gång nu. Så förhoppningsvis blir det lite större ingrepp med bilfan snart.

Ja, redig mekplats är väsentligt! smile
Ska bli spännande å se om du får ihop det.

Är det längden på pinbultarna i överslagen som pumpen monteras i som gör att tråget inte passar på kanske? Eller är det fel geometri på pumpen som hindrar att den är bolt on?

Du har inte möjlighet att mäta längden på din pumpaxel? Vore roligt om den var rätt längd till hur jag modifierar min pump.

Geometrin. Pumpen är två delar, själva pumphuset med pickup och oljefilterhållare, och främre delen som är som en "lagring" för axeln samt att den skarvar oljeanslutningarna. Behöver kapa endel för att få det att passa. Sen behöver skruvhålen i pumpen flyttas nån mm för att filterhållaren ska ligga rätt i hålet i tråget. Alternativt får jag flytta hålet i tråget, men är lite tajt om utrymme för det. Ska se om jag hinner mäta axeln sen.

Här är lite bilder på vart jag är idag med pumpen/tråget:

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-5e3357d09d7dfa2d66f298b1ba460635.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-813b017bee3ce067f5a07d496244b1aa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-6a38f8522fa9e7d86842d468391e83ab.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-77ba1be0259cc452fbbc33448378c67b.jpg

BMW 344i coupe "V8 turbo" (1995)
Volvo V70 "D5 AWD Summum" (2011)
Low
15 september 2015 · 3 313 Inlägg

prem smile

42emil
16 september 2015 · 539 Inlägg

Org. n62 pumpaxel har en totallängd på ca 378mm

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-6ffd6976cb26e891c317d308347cf4b7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-16af5b6944fc1bd6c8d3ccdaa9ff403e.jpg

BMW 344i coupe "V8 turbo" (1995)
Volvo V70 "D5 AWD Summum" (2011)
WDB EVOLUTION GARAGE
16 september 2015 · 366 Inlägg

42emil skrev:
Org. n62 pumpaxel har en totallängd på ca 378mm

http://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-6ffd6976cb26e891c317d308347cf4b7.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-16af5b6944fc1bd6c8d3ccdaa9ff403e.jpg

haha fy fasen så stört! Vad jag behöver! Får införskaffa mig en och sno axeln smile Tackar!

Lust att göra två mätning till? smile Diametern på axeln och mäta diametern på de där "runda sakerna som pumpar upp oljan" (Som du har med på bild) Kan inte minnas vad det heter! (Gör mig förbryllad!)

Edit: Kom på en mätning till som vore guld att få reda på! Avståndet på änden till drevet när det är monterat. Tack på förhand! smile

Senast redigerat av WDB (16 september 2015)

BMW E36 "E36 V8 Banbil" (1995)
Dodge RAM SRT-10 "Nurburgring-truck" (2005)
2sec ///BMW
4 oktober 2015 · 7 Inlägg

Ser riktigt bra ut, keep it up! smile

BMW 525d (2012)
BMW 530dA (2005)
42emil
4 oktober 2015 · 539 Inlägg

2sec skrev:
Ser riktigt bra ut, keep it up! smile

Tack

Volvo V70 "D5 AWD Summum" (2011)
BMW 344i coupe "V8 turbo" (1995)
42emil
20 oktober 2015 · 539 Inlägg

Pular vidare med tråget

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-46b7973277f404177640627245fb8aa2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-accaee4f59699462be1936fa9a3a11cd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-dd019aba5b64c72130b719fa4d1b7bfd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-b8f385bd31fe5ec948f832ee9e3aa0ee.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-cb135a8e40a3753aadf7b08b4c329928.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139635/139635-245f42a5edcfe8f025d022860ebf066a.jpg

BMW 344i coupe "V8 turbo" (1995)
Volvo V70 "D5 AWD Summum" (2011)
marntell
20 oktober 2015 · 31 Inlägg

Ser ut som du kan din sak!

Volvo 940 (1993)
42emil
21 oktober 2015 · 539 Inlägg

marntell skrev:
Ser ut som du kan din sak!

Nja, höftar mest tongue

BMW 344i coupe "V8 turbo" (1995)
Volvo V70 "D5 AWD Summum" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang