3401
Sök

Chippad bil går sämre än vad jag väntat?

59 Inlägg
12 juli 2014
Trådstartare
Ska ju nu ha ca +40 hk extra efter jag BSR chippat min V40, effekten är märkbar men inte så pass mycket som jag hade väntat. Vännen sa att bilen går som bäst 50 mil efter optimeringen och att effektskillnaden kommer bli större?
Är det så? Isåfall kanske det vore värt att ta en långrunda idag smile

Hittar inga trådar om detta och google ger mig inget, mvh Victor.

Steg 1 alltså

Cupra_
12 juli 2014
Victuhh skrev:
Ska ju nu ha ca +40 hk extra efter jag BSR chippat min V40, effekten är märkbar men inte så pass mycket som jag hade väntat. Vännen sa att bilen går som bäst 50 mil efter optimeringen och att effektskillnaden kommer bli större?
Är det så? Isåfall kanske det vore värt att ta en långrunda idag smile

Hittar inga trådar om detta och google ger mig inget, mvh Victor.

Steg 1 alltså

Vad har du för motor?
Jag hade en S40 2,0t -02 som jag chippade hos dem.
Effekten blev rätt rejält kännbar.

Det du kan behöva göra är att spänna staget till din wastegate då det läcker laddtryck där om det inte är tight.

Har du någon laddtrycksmätare inkopplad?
2,0t ska iaf ladda runt 0,6 orginal och min laddade ca 1,0-1,2 efter chippning. Men då hade jag en halvsats och Insatsfilter också.
Senast redigerat av Deception (12 juli 2014)

59 Inlägg
12 juli 2014
Trådstartare
det är en 2,0t och visst märks den, men 40hk? mja
laddar den inte 0.45 original? Nej har ingen laddtrycksmätare inkopplad. Kunde varit värt och koppla in en bara för att kolla. Hur mycket ska den ladda nu?

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 juli 2014
du har en bil med elektroniskt styrt laddtryck... Dvs du ska under några som helst former aldrig skruva på wastegaten då de är ett mekaniskt ställdon för att  ställa laddtrycket... ställer du in wastegateklockan fel är risken stor att allt blir pannkaka å du står med en motor mindre.... dvs åter igen, rör inte den.

De är dock inte ovanligt att den elektroniska magnetventilen blir "insliten på lågt laddtryck" å kommer således inte ladda nämnvärt högre efter att du chippat bilen å den själv försöker uppnåt högre laddtryck.

Prova köp ny magnetventil på volvo, kostar runt 600 kr å tar dig typ 5 minuter å byta så lär du få se på en helt ny bil...

Cupra_
12 juli 2014
Magnetventilen som ovanstående skrev är som sagt värt att kolla också. Wg-armen kan ändra sig med tiden pga av vibrationer och annat. Jag menar ju inte att han ska dra den för kung och fosterland. BSR drog åt min när de chippade o inte rasade min motor för det..

59 Inlägg
12 juli 2014
Trådstartare
Xuri skrev:
du har en bil med elektroniskt styrt laddtryck... Dvs du ska under några som helst former aldrig skruva på wastegaten då de är ett mekaniskt ställdon för att  ställa laddtrycket... ställer du in wastegateklockan fel är risken stor att allt blir pannkaka å du står med en motor mindre.... dvs åter igen, rör inte den.

De är dock inte ovanligt att den elektroniska magnetventilen blir "insliten på lågt laddtryck" å kommer således inte ladda nämnvärt högre efter att du chippat bilen å den själv försöker uppnåt högre laddtryck.

Prova köp ny magnetventil på volvo, kostar runt 600 kr å tar dig typ 5 minuter å byta så lär du få se på en helt ny bil...

Tack men skulle kunna se på en laddtrycksmätare hur mycket den laddar först om det ligger nära originalet istället?
Kan mycket väl vara så att jag hade högre förväntningar bara smile

1 353 Inlägg
12 juli 2014
jaha då var de dags för en sån här tråd igen... och jag får väl nästan leta fram mina gamla svar men går snabbare att svara direkt..

antingen så JA du hade för stora förväntningar, eller så lite mer åt de själklara hållet..
är din bil helt ny? är motorn och kringutrustning helt ny och frisk?

programvaran är det inget fel på. DET GARANTERAR JAG DIG..  men bara för det innebär inte att just din bil ska gå som ett skott.. som tidigare nämnt så gäller det att alla komponenter är i bra skick, där ingår hela motorn, fräscha stift, tändspolar, turbo avgas, ingen igensatt gammal kat osv..

lite samma sak som att köpa en enhjuling och ge till 10 olika personer, 2kmr kanske klara av att cykla på den men dom andra är helt enkelt för dåliga...

så ta o kolla igenom din bil så kommer du garanterat hitta ett fel eller läckage, kan va en tryckslang med torrspricka i big_smile
MVH

59 Inlägg
12 juli 2014
Trådstartare
Crille88 skrev:
jaha då var de dags för en sån här tråd igen... och jag får väl nästan leta fram mina gamla svar men går snabbare att svara direkt..

antingen så JA du hade för stora förväntningar, eller så lite mer åt de själklara hållet..

programvaran är det inget fel på. DET GARANTERAR JAG DIG..  men bara för det innebär inte att just din bil ska gå som ett skott.. som tidigare nämnt så gäller det att alla komponenter är i bra skick, där ingår hela motorn, fräscha stift, tändspolar, turbo avgas, ingen igensatt gammal kat osv..

lite samma sak som att köpa en enhjuling och ge till 10 olika personer, 2kmr kanske klara av att cykla på den men dom andra är helt enkelt för dåliga...

så ta o kolla igenom din bil så kommer du garanterat hitta ett fel eller läckage, kan va en tryckslang med torrspricka i big_smile
MVH

Jag tror förväntningarna varit för höga och att det inte är något fel på bilen. Stift nyss bytta och bilen är välvårdad och inte gått så många mil smile Får ut och filma lite och jämföra tider på olika hastigheter jag tog innan jag rullade in till BSR smile har inte hunnit köra jättemycket heller och turister överallt så haft lite svårt att gasa, får bli att ge sig ut på motorvägen och gasa ur han senare.

Men kan konstatera att bilen inte "kommer gå bättre efter 50 mil" och min kompis pratar goja då smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 juli 2014
har din bil blivit trimmad skulle jag vilja säga att de är obligatoriskt att man byter magnetventil...
De är huvudkomponenten som ger rätt laddtryck...  kan lova dig att bilen kommer gå bättre om du byter magnetventil...   De är ingen som byter den förrens de är "för sent"  den borde bytas ut typ vartannat år eller nått..

1 324 Inlägg
12 juli 2014
Bilen kommer gå optimalt efter 50mil när styrboxen har fått "känna"  efter ordentligt..

1 353 Inlägg
12 juli 2014
Victuhh skrev:
Crille88 skrev:

MVH

Jag tror förväntningarna varit för höga och att det inte är något fel på bilen. Stift nyss bytta och bilen är välvårdad och inte gått så många mil smile Får ut och filma lite och jämföra tider på olika hastigheter jag tog innan jag rullade in till BSR smile har inte hunnit köra jättemycket heller och turister överallt så haft lite svårt att gasa, får bli att ge sig ut på motorvägen och gasa ur han senare.

Men kan konstatera att bilen inte "kommer gå bättre efter 50 mil" och min kompis pratar goja då smile

Kan säkert va så mellan 160 200hk är skillnad men inte så du skiter på dig tongue

mja visst adaption hit o dit, men man har direkt försett bilen med nya värden o den följer dom så inget du kan märka av efter mils körning.. däremot märker du skillnad om du är ute o testar mitt på dagen o det är stekhett.
ta en sval kväll istället så blir de positivare upplevelse big_smile

59 Inlägg
12 juli 2014
Trådstartare
Crille88 skrev:
Victuhh skrev:
Crille88 skrev:

MVH

Kan säkert va så mellan 160 200hk är skillnad men inte så du skiter på dig tongue

mja visst adaption hit o dit, men man har direkt försett bilen med nya värden o den följer dom så inget du kan märka av efter mils körning.. däremot märker du skillnad om du är ute o testar mitt på dagen o det är stekhett.
ta en sval kväll istället så blir de positivare upplevelse big_smile

Ok anser du att jag ska byta magnetventilen som Xuri säger? smile

1 353 Inlägg
12 juli 2014
om det är fel på den så självklart, börja med att koppla in en laddtrycksmätare, och om du har möjlighet låna en mv o testa o se om de blir skillnad

59 Inlägg
12 juli 2014
Trådstartare
Crille88 skrev:
om det är fel på den så självklart, börja med att koppla in en laddtrycksmätare, och om du har möjlighet låna en mv o testa o se om de blir skillnad

OK smile har du någon aning om vad den bör ladda nu?

1 353 Inlägg
12 juli 2014
ska ligga som post nr 2. 1-1,2 nånstans

59 Inlägg
12 juli 2014
Trådstartare
oj det var värst smile ska kolla upp detta annars börja felsöka lite grann då.
tack för allt grabbar

847 Inlägg
13 juli 2014
2.0t har på tok för liten turbo. Hade en själv förut som va chippad. Bottendraget blir betydligt bättre men uppe på högre varv klarar inte turbon leverera tillräckligt. Effektkurvan blir liksom rakt upp till 4000rpm sen rasar den rätt ner igen.

59 Inlägg
13 juli 2014
Trådstartare
mr_green skrev:
2.0t har på tok för liten turbo. Hade en själv förut som va chippad. Bottendraget blir betydligt bättre men uppe på högre varv klarar inte turbon leverera tillräckligt. Effektkurvan blir liksom rakt upp till 4000rpm sen rasar den rätt ner igen.

Det är nog som du säger, har varit ute någon timme och blivit avsevärt nöjdare än jag var vid trådstarten
Men bilen går som bäst mellan 2-4 tusen RPM. Så det är där man ska ligga om man vill gasa smile

Sök