Caddy MK1 -88 Diesel, ratlook, camber, sänkning mm.
Tanken är nu att ordna ratlook stuk på hög nivå, ska bli både lägre och fräckare än tidigare smile Även camberinställning är täknt att exprimentera med. Kommer att lägga upp bilder på ombyggnader på bla:... Visa mer
Var på jakt efter en billig bil att pendla med, hade tänkt mig något lite nyare, letade i förstahand efter en Volvo av något slag då man haft det sedan tidernas begynnelse.
Hittade istället en caddy MK1 diesel som jag föll för, fräck tänkte jag och slog till. Vad jag hört skulle de även vara billiga att både äga och köra samt praktisk att lasta saker på. "win win situation"
Tanken är nu att ordna ratlook stuk på hög nivå, ska bli både lägre och fräckare än tidigare Även camberinställning är täknt att exprimentera med.
Kommer att lägga upp bilder på ombyggnader på bla: -Bromsreduceringsventil / lastavkännare -flippa bakaxel -sänkning -inställning av camber -roliga attiraljer + mkt. mera
detta togs när jag hämtade den, var redan då lite stuk på den, och har tänkt fortsätta i den andan. Roligare fälgar och sänkning kommer göra gott! Satt då även ett "sidepipe" liknande avgassystem, som nätt och jämt hängde kvar.
Den har här inte heller varit besiktad sedan 2010, så det kommer krävas en ordentlig översyn
Senast redigerat av pluginanddie (22 augusti 2014)
Svetsade nya säten till bakaxeln så den ska ligga stabilt mot bladfjädern. Gjorde de nya (överst på bild) lite längre för att fördela trycket mot fjädern ytterligare.
Innan låg den men den runda sidan mot bladet, vilket resulterat i att den vridit sig och bottade ena stötdämparen som blev skrot, samtidigt som den blev stötig att åka i.
Bakaxeln på plats igen, ditsatta med U-bult tillhörande sänkningssats, därav de något långa gängorna Tog sin tid att skruva upp muttrarna i topp, va ganska mör i armar i slutet.
Fick tag på Graystone sänkninssats för bakaxeln, kommer sänka den 2". Skall monteras så snart den gått igenom besikning. Kan finnas risk för att man inte kommer upp på liften annars, vilket de brukar vara föga imponerade av.
Dags för byte/bygge av avgassystem. Det gamla "sidepipe" va inge vidare, hängde på tre kvart och läckte som ett såll.
Blir nu i 2" från grenröret, flexskarv, flexslang till en början så man får bort de värsta vibrationerna. Även massa nya upphängningar för att det ska komma så högt över marken som möjligt för att undvika att det skrapar i.
Införskaffat ersättning till original "lastavkännare". 2st bromsreduceringsventiler från Mekonomen, både billigare och enklare än originalet, som ändå inte funkade.
Funktion: reducerar trycket i bromsledningarna, så att bakbromsarna (som på caddy är större än fram) bromsar mindre än fram.
Efter ett par timmars svetsande och skruvande är den ihopmonterad och redo för besiktning.
På bild även men dragkrok monterad då den sen tidigare är reggad med detta. Åker troligen av direkt efter då den inte är speciellt vacker, samt att den hamnar så långt ner att stödhjulet på kärran skulle skrapa i
Inte så farligt ändå, relativt enkla fel att åtgärda.
-Byta strålkastare -Dra åt hjullager, missade när jag monterade ihop allt dagen innan. -Någon hade använt för liten bult vid montering av coilsen på ena sidan, därav glappet som va rejält. -Klarade inte ställa dem mjukare an va de var -Jag tyckte höger började se mindre bra ut, motsatt uppfattning hade de
Fint med en caddy projekt. Men ttcker att det är lite synd att du ska göra den till ratlook. Hadr varit bättre o försöka återställla den till de fina original utseendet
Men det är bara min åsikt preem lägges!
Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Då är inte detta något bra utgångsprojekt, få ställen som den är rak i plåten.
Ska brukas som pendlingsbil samt transportera massa bröte hit å dit. Nu slippa bry sig om nån repa, buckla, rostfläck här och där, samt att det redan finns så många som är iordninggjorda redan