Caddy MK1 -88 Diesel, ratlook, camber, sänkning mm.
Tanken är nu att ordna ratlook stuk på hög nivå, ska bli både lägre och fräckare än tidigare smile Även camberinställning är täknt att exprimentera med. Kommer att lägga upp bilder på ombyggnader på bla:... Visa mer
Skadad som man är av förra jobbet som hydraulkonstruktör var jag tvungen att kolla vilket gummi det var. EPDM stod det stort och tydligt på slangen... vilket är helt rätt val skulle jag säga
För de som undrar så finns det så vitt jag vet 3 huvudalternativ när man snackar vatten med kylmedium:
SILIKON: bra och följsamt men kan med tiden torka och spricka vid stora temperaturfluktueringar. Finns i olika färger för de "pimp"-glada. PTFE (teflon): klarar nästan allt men är väldigt tunn. Är därför nästan alltid stålomspunnen för att klara tryck och är därför svårare att fästa (kräver pressade eller skruvade hylsor). Snyggt men dyrt. EPDM: En gummisort speciellt anpassad för att klara bl.a. kylmedie. Får med tiden torrsprickor (precis som silikon) men klarar sig generellt betydligt längre. Slitvargen av de tre.
Hoppas det är ok att jag körde en mini-hijack på tråden. Jag har sett många maskiner stå stilla på grund av denna miss.
[EDIT] PS: EPDM kan "slapna av" med tiden (se ändarna på gamla slangen). Ett tips är därför att använda fjädrande slangklämmor eller klämringar istället för standard.
Vad jag vet så är ju EPDM inget fan av olja, så ev. så kan ju boven i dramat vara att det kommit olja på den gamla genom tiden samt att den säkert suttit ett tag.
Vilket fall, var i behov att bytas ut, använde vanliga slangklämmor, kommer säkerligen hålla många år.
Tack för ingående specifikation för olika alternativ.
Vad jag vet så är ju EPDM inget fan av olja, så ev. så kan ju boven i dramat vara att det kommit olja på den gamla genom tiden samt att den säkert suttit ett tag.
Vilket fall, var i behov att bytas ut, använde vanliga slangklämmor, kommer säkerligen hålla många år.
Tack för ingående specifikation för olika alternativ.
Inga problem Ja, olja på slangen är ju inte optimalt. Tror dock du har helt rätt gällande livstid. Det är ju inge jättetryck så att slangen skjuter är nog ingen risk.
Vill du vara säker på att inte få olja på slangen kan du ju använda kabelsamlare. Finns typ som är en ribbad slang med ett längsgående snitt: Färgutbudet är ju lite broende på vart man köper men jag tror att de flesta (IKEA, ClasOhlson, Kjell & CO, Biltema) har dem i någon form.
Att man kunnat missa det här projektet är ju ett mysterium :S Ser bara bättre å bättre ut ju. Hur har du lagt brickorna på för vis å hur många? jag är sugen på att göra nått liknande på min caddy kommer självklart följas!
Man tackar! Du sitter inne med ett par riktigt fräna bilar ser jag
Nu är jag lite osäker på om bilden visar på hur det blev till slut. Tror att det är som följer: -Ingen bricka på de översta. -mitten fyllde jag bara på utifrån vad som fick plats. -3st bredare & tjockare brickor längst ned. (längre bultar på mitten och längst ner)
Att tillägga så är väll inte detta ett optimalt sätt att ställa camber på, men det funkar. Har kört med tunga lass och har ju inte märkt av ngt än Finns färdiga plattor att köpa till Golf & Jetta MK1 som jag hittat men inga till caddy, så detta fick bli min lösning.