1916
Sök

Caddy MK1 -88 Diesel, ratlook, camber, sänkning mm.

Tanken är nu att ordna ratlook stuk på hög nivå, ska bli både lägre och fräckare än tidigare smile Även camberinställning är täknt att exprimentera med. Kommer att lägga upp bilder på ombyggnader på bla:... Visa mer

80 668 Visningar
Uppdaterades senast 4 augusti 2015
91 Inlägg
6 oktober 2014
Trådstartare
#41
https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158899/158899-10350472491d34c16582c741b4154780.jpg
Vy från backspegel, trevligt när man ser fälgen/däcket.
Senast redigerat av alexanderoberg_ (6 oktober 2014)


91 Inlägg
9 oktober 2014
Trådstartare
#42
https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158899/158899-fef0d00a2717e1c3d6e12952063ab34a.jpg
Hade ordentliga torrsprickor på en vattenslang, så det fick bli ett byte.
Den nya längst ner på bilden, om det inte syns : )
Senast redigerat av alexanderoberg_ (9 oktober 2014)


619 Inlägg
9 oktober 2014
#43
alexanderoberg_ skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/159/158899/158899-fef0d00a2717e1c3d6e12952063ab34a.jpg
Hade ordentliga torrsprickor på en vattenslang, så det fick bli ett byte.
Den nya längst ner på bilden, om det inte syns : )

Skadad som man är av förra jobbet som hydraulkonstruktör var jag tvungen att kolla vilket gummi det var.
EPDM stod det stort och tydligt på slangen... vilket är helt rätt val skulle jag säga big_smile

För de som undrar så finns det så vitt jag vet 3 huvudalternativ när man snackar vatten med kylmedium:

SILIKON: bra och följsamt men kan med tiden torka och spricka vid stora temperaturfluktueringar. Finns i olika färger för de "pimp"-glada.
PTFE (teflon): klarar nästan allt men är väldigt tunn. Är därför nästan alltid stålomspunnen för att klara tryck och är därför svårare att fästa (kräver pressade eller skruvade hylsor). Snyggt men dyrt.
EPDM: En gummisort speciellt anpassad för att klara bl.a. kylmedie. Får med tiden torrsprickor (precis som silikon) men klarar sig generellt betydligt längre. Slitvargen av de tre.

Hoppas det är ok att jag körde en mini-hijack på tråden. Jag har sett många maskiner stå stilla på grund av denna miss.

[EDIT]
PS: EPDM kan "slapna av" med tiden (se ändarna på gamla slangen). Ett tips är därför att använda fjädrande slangklämmor eller klämringar istället för standard.

http://www.datsport.com/products/images/cooling-norma-clamp.gifhttp://www.coolingstuff.se/photos/2/408.jpg
Senast redigerat av Gussam (9 oktober 2014)

91 Inlägg
10 oktober 2014
Trådstartare
#44
Vad jag vet så är ju EPDM inget fan av olja, så ev. så kan ju boven i dramat vara att det kommit olja på den gamla genom tiden samt att den säkert suttit ett tag.

Vilket fall, var i behov att bytas ut, använde vanliga slangklämmor, kommer säkerligen hålla många år.

Tack för ingående specifikation för olika alternativ.


91 Inlägg
13 oktober 2014
Trådstartare
#45
https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158899/158899-7e23ebd31fe3ed1d7127290c958d7150.jpg
Dags att se över länkaget till växellådan, spaken va sladdrig och svårt att hitta rätt lägen.
Köpte lite nya bussningar och div. delar


91 Inlägg
13 oktober 2014
Trådstartare
#47
https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158899/158899-e96d5d4d049534e411bfe6b48748fe5e.jpg
Gammalt vs nytt.
Någon som försökt sig på att minska glappet i den gamla med plast, inte helt lyckat. : )


91 Inlägg
13 oktober 2014
Trådstartare
#48
https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158899/158899-d129bf916230fdf2b0738c9afeb13c81.jpg
"lagningen" ngn försökt sig på : )
Senast redigerat av alexanderoberg_ (13 oktober 2014)


91 Inlägg
13 oktober 2014
Trådstartare
#49
https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158899/158899-5aaff1e59a10630c2a11abd534888d57.jpg
Byte av bussning, från växelspaken till första delen av länkaget.
Senast redigerat av alexanderoberg_ (13 oktober 2014)


619 Inlägg
16 oktober 2014
#50
alexanderoberg_ skrev:
Vad jag vet så är ju EPDM inget fan av olja, så ev. så kan ju boven i dramat vara att det kommit olja på den gamla genom tiden samt att den säkert suttit ett tag.

Vilket fall, var i behov att bytas ut, använde vanliga slangklämmor, kommer säkerligen hålla många år.

Tack för ingående specifikation för olika alternativ.

Inga problem smile
Ja, olja på slangen är ju inte optimalt. Tror dock du har helt rätt gällande livstid. Det är ju inge jättetryck så att slangen skjuter är nog ingen risk.

Vill du vara säker på att inte få olja på slangen kan du ju använda kabelsamlare. Finns typ som är en ribbad slang med ett längsgående snitt:
http://www.abergsvtc.se/product_thumb.php?img=images/artinfo/mm_67009.jpg&w=424&h=424
Färgutbudet är ju lite broende på vart man köper men jag tror att de flesta (IKEA, ClasOhlson, Kjell & CO, Biltema) har dem i någon form.

Inte det snyggaste men det funkar.

91 Inlägg
16 oktober 2014
Trådstartare
#51
https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158899/158899-e195422cd1a117f30bb8f8735192f0b8.jpg
Fick mig en ny dekal, kommen från Volvokulturen så är ju denna en självklarhet
Senast redigerat av alexanderoberg_ (16 oktober 2014)


91 Inlägg
17 oktober 2014
Trådstartare
#52
https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158899/158899-844e331cf5d184cfe36904fdaadb65ba.jpg
Köra bröte på jobbet funkar, men det tar i bak : )


619 Inlägg
17 oktober 2014
#53
Värt det för den bilden. Ser för j*vla bra ut med en hög bråte som går 3-4 dm över taket. wink

91 Inlägg
21 oktober 2014
Trådstartare
#54
https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158899/158899-d48a853cd3a47a06fcef9881d994523e.jpg
Fick en sväng till tippen en sväng med bla ett gammelt badkar


91 Inlägg
28 oktober 2014
Trådstartare
#55
https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158899/158899-fd99f744d13907bf7c8bca8ed0d6f1ca.jpg
Däcken skrapade i efter sänkningen, så det fick bli att åka med camber bak


1 966 Inlägg
28 oktober 2014
#56
alexanderoberg_ skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/159/158899/158899-fd99f744d13907bf7c8bca8ed0d6f1ca.jpg
Däcken skrapade i efter sänkningen, så det fick bli att åka med camber bak

Läckert, bild på detta?

91 Inlägg
29 oktober 2014
Trådstartare
#57
https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158899/158899-c80dcfbc8da500ba9c0647e0e78dece1.jpg
Syns lite hur det blev efter justering, svårt att fånga på bild.


1 966 Inlägg
29 oktober 2014
#58
alexanderoberg_ skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/159/158899/158899-c80dcfbc8da500ba9c0647e0e78dece1.jpg
Syns lite hur det blev efter justering, svårt att fånga på bild.

Gött!

MK1<3
367 Inlägg
29 oktober 2014
#59
Att man kunnat missa det här projektet är ju ett mysterium :S
Ser bara bättre å bättre ut ju.
Hur har du lagt brickorna på för vis å hur många? jag är sugen på att göra nått liknande på min caddy smile
kommer självklart följas!

Det finns bara 2 sorters bra musik Rock & Roll!
Caddy Mk1 Turbodiesel Projektet
Passat Pendlarprojektet

91 Inlägg
31 oktober 2014
Trådstartare
#60
Man tackar!
Du sitter inne med ett par riktigt fräna bilar ser jag smile

Nu är jag lite osäker på om bilden visar på hur det blev till slut.
Tror att det är som följer:
-Ingen bricka på de översta.
-mitten fyllde jag bara på utifrån vad som fick plats.
-3st bredare & tjockare brickor längst ned.
(längre bultar på mitten och längst ner)

Att tillägga så är väll inte detta ett optimalt sätt att ställa camber på, men det funkar.
Har kört med tunga lass och har ju inte märkt av ngt än smile
Finns färdiga plattor att köpa till Golf & Jetta MK1 som jag hittat men inga till caddy, så detta fick bli min lösning.


Sida 3 på denna tråd ser man hur det blir med belastningen på bultar/axlar/brickor.
http://www.vwcaddy.com/showthread.php?7 … -MK1/page3
Senast redigerat av alexanderoberg_ (9 januari 2015)



Sök