3082
Sök

Vad tror ni om detta motorbygget? dubbla spridarrader!? b230fk

266 Inlägg
19 juli 2014
Trådstartare
#1
Tjenare är på jakt efter mer effekt i min 242 jag nydligen monterat FK i, (chip tänd+bränsle och ställbar wg nu allt annat orört det sk "220hk receptet"

men har lite ideer och funderingar då jag har det mesta liggandes till dessa motorer,

Har tänkt köra med HX40 (ja den e stor för detta ändamål men har man en liggandes så kan man använda den..)

HX40

hemmafilad 398 topp (=samma kanaler som 530)

K-kam

Hemmabyggt grenrör + 3"tryckrör

större IC typ biltema 3"

3" lmm

Orginal botten,

men nu till frågan har kollat lite om spridare visst 968or är simpelt men tänkte lite såhär...

orginal FK spridare lämnar 300cc @3bar
och orginal F spridare  203cc @ 3bar

så tänkte varför inte ha dubbla rader? alts¨å montera F spridare bakom "FK" spridarna och köra helt egen pump samt en separat  tur&retur ledning för F spridarna, vilket borde ge totalt 503cc@3bar?

även En tanke med detta är att kunna köra med svinlågt ladd på turbon och ha ena pumpen för F spridarna avstängd, och när man vill busa/räjsa bara slå på pump "2" och höjja laddet? låter detta idiotiskt eller va tror ni? tongue

eller kommer LMM med detta cpa över? neutral

mål ca 300hk...

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

8 263 Inlägg
19 juli 2014
#2
Finns ingen vettig anledning att köra dubbla rader. Det blir bara mer strul. Dessutom hur hade du tänkt styra den extra raden av spridare?


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
19 juli 2014
#3
För den låga effekten/små spridarna låter det totalt onödigt att köra dubbla rader.   Köp nya spridare i stället.

Desutom kommer du aldrig få det att lira bra utan att riktigt sprut att styra spridarna med.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

266 Inlägg
19 juli 2014
Trådstartare
#4
Marlboroman skrev:
Finns ingen vettig anledning att köra dubbla rader. Det blir bara mer strul. Dessutom hur hade du tänkt styra den extra raden av spridare?

Bygla rätt över ifrån "orginal spridarna" är väll inget annat en en liten inpuls som sejer till när   det är dax att öppna.  Men som sakt det är en idé. Men vore ju något om de kunde gå smile

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

8 263 Inlägg
20 juli 2014
#5
elgh33 skrev:
Marlboroman skrev:
Finns ingen vettig anledning att köra dubbla rader. Det blir bara mer strul. Dessutom hur hade du tänkt styra den extra raden av spridare?

Bygla rätt över ifrån "orginal spridarna" är väll inget annat en en liten inpuls som sejer till när   det är dax att öppna.  Men som sakt det är en idé. Men vore ju något om de kunde gå smile

Visst är det tekniskt möjligt att få till det. Men det finns ingen vettig anledning att hålla på om man inte gör det bara för skojs skull. Dubbla spridare höll man på med när k-jet fortfarande var high-tech. Garagegrannen byggde en BMW med dubbla sprut bara för att kolla om det gick. Ett för vanlig drift och sen satte han i ett till som startades av en tryckgivare. Så vid 0,4 bar så startade det andra sprutet som gav soppa från en extra rad med spridare och det sprutet hade ett eget bränslesystem.

Så visst går det om man vill och inte är rädd för att bygga om, laborera och krångla. Men jämfört mot hur mycket enklare det är att byta spridare så känns det inte värt det.


2 Inlägg
20 juli 2014
#6
droppa i en 300D i ställlet så du får lite originalkrut med svartrök!


Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
20 juli 2014
#7
elgh33 skrev:
Marlboroman skrev:
Finns ingen vettig anledning att köra dubbla rader. Det blir bara mer strul. Dessutom hur hade du tänkt styra den extra raden av spridare?

Bygla rätt över ifrån "orginal spridarna" är väll inget annat en en liten inpuls som sejer till när   det är dax att öppna.  Men som sakt det är en idé. Men vore ju något om de kunde gå smile

Spridarna har konstant ström. sen jordar dom genom boxen.  "byglar" du som du säger kommer du troligtvis bränna spridarstegen i boxen.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Fri fart för ett fritt folk!
14 580 Inlägg
20 juli 2014
#8
finns lösning om du behöver köra dubbla spridar rader smile

har ett tillskotts sprut du kan få köpa för 1500kr om du vill smile slår igång på angivet tryck och är ställbart var 1000varv.  polarn har kört med sånt på sin b230Fk med e85 fungerade mycket bra  273hk på hjulen med ett 16t

Kör fort så hinner inget hända...


Sök