Service på min 965 kostar 14,814kr låter det rymligt?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
25 juli 2014 · 3 730 Inlägg

Evildan skrev:

DiwraZ skrev:

kjell-gbg skrev:
Om värdet på bil med stämplar i service boken har ett högre värde
så tycker jag man skall ta med arbetskostnaden verkstaden debiterat ...
och till exempel lägga den kostnaden på inköpspriset...
för att sedan räkna ut värdeminskningen vid en försäljning / värdering

bilen har ju egentligen inget värde annat än när den byter ägare ...
precis i det ögonblick pengar och bil byter ägare

det viktiga är att service / underhåll utföres ...

jag köper hellre en bil med en pärm kvitton av en bilmekaniker
än en bil som har stämplar i serviceboken

Håller med dig angående "värdet" på stämplarna. Jag är inne på 3e bilen med full servicebok. Men jag lämnar inte in bilen bara för att fortsätta stämpla. Jag för noggranna anteckningar om allt som görs med bilarna och fyller i böckerna. Tycker det ger ett minst lika seriöst intryck vid en försäljning, och är ett bevis på att jag skött bilen klanderfritt.

Jag instämmer i princip.
Sparar kvitton på allt samt antecknar allt som görs med bilen online vilket sparas och kan följa bilen vid en ev försäljning.
Däremot avgör bilens ålder en del av värdet på stämplarna.
För exempelvis en 20år gammal bil är inte servicestämplar av samma betydelse som på förslags vis min 4år gamla Toylåda som skulle vara tokdöd på marknaden utan stämplar från auktoriserad serviceverkstad.

Riktigt. Om dom körde 945an 500mil för långt innan servicen -94 och den inte havererat än så spelar det ju ingen roll

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Evildan
25 juli 2014 ·

DiwraZ skrev:

Evildan skrev:

DiwraZ skrev:

Håller med dig angående "värdet" på stämplarna. Jag är inne på 3e bilen med full servicebok. Men jag lämnar inte in bilen bara för att fortsätta stämpla. Jag för noggranna anteckningar om allt som görs med bilarna och fyller i böckerna. Tycker det ger ett minst lika seriöst intryck vid en försäljning, och är ett bevis på att jag skött bilen klanderfritt.

Jag instämmer i princip.
Sparar kvitton på allt samt antecknar allt som görs med bilen online vilket sparas och kan följa bilen vid en ev försäljning.
Däremot avgör bilens ålder en del av värdet på stämplarna.
För exempelvis en 20år gammal bil är inte servicestämplar av samma betydelse som på förslags vis min 4år gamla Toylåda som skulle vara tokdöd på marknaden utan stämplar från auktoriserad serviceverkstad.

Riktigt. Om dom körde 945an 500mil för långt innan servicen -94 och den inte havererat än så spelar det ju ingen roll

Precis min tanke.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 juli 2014 · 13 744 Inlägg

Evildan skrev:

DiwraZ skrev:

kjell-gbg skrev:
Om värdet på bil med stämplar i service boken har ett högre värde
så tycker jag man skall ta med arbetskostnaden verkstaden debiterat ...
och till exempel lägga den kostnaden på inköpspriset...
för att sedan räkna ut värdeminskningen vid en försäljning / värdering

bilen har ju egentligen inget värde annat än när den byter ägare ...
precis i det ögonblick pengar och bil byter ägare

det viktiga är att service / underhåll utföres ...

jag köper hellre en bil med en pärm kvitton av en bilmekaniker
än en bil som har stämplar i serviceboken

Håller med dig angående "värdet" på stämplarna. Jag är inne på 3e bilen med full servicebok. Men jag lämnar inte in bilen bara för att fortsätta stämpla. Jag för noggranna anteckningar om allt som görs med bilarna och fyller i böckerna. Tycker det ger ett minst lika seriöst intryck vid en försäljning, och är ett bevis på att jag skött bilen klanderfritt.

Jag instämmer i princip.
Sparar kvitton på allt samt antecknar allt som görs med bilen online vilket sparas och kan följa bilen vid en ev försäljning.
Däremot avgör bilens ålder en del av värdet på stämplarna.
För exempelvis en 20år gammal bil är inte servicestämplar av samma betydelse som på förslags vis min 4år gamla Toylåda som skulle vara tokdöd på marknaden utan stämplar från auktoriserad serviceverkstad.

exakt det är ålder och värde som avgör hurvida en service bok har någon betydelse eller ej.
det viktiga är att ha bevis för vad man gjort.
kvitton och anteckningar är fullt tillräckligt.

jag litar mer på en bil som är hemma servad av någon med ett intresse än någon som lämnar in bilen på en verkstad framför allt märkesverkstäder.. hör ständigt folk som blivit lurade när dom lämnat in sina bilar på märkesverkstäder oavsätt märke.
privatkunder är inte viktiga för dom så dom behöver inte jobba för sitt rykte.

bästa är att hitta en verkstad som är helt fristånde och gärna då någon som har kunskap på samtliga modeller av bilar för dessa har en förmåga att tänka själva och har oftast stor och bred kunskap om alla typer av problem.


vet märkesverkstäder som inte löser dom mest simpla felen.

höll på med en caddy 2006 eller nått sånt 5st verkstäder hade varit på bilen och inte löst en felkod som ingen av dom lyckades få bort.
var någon givare som gav felkod   dom 5 som varit innan och rört bilen var både märkesverkstäder och fristånde som står under mekonomen meca och sånt

ingen av dom löste problemet. visst det tog 2gubbar 3timmar att hitta felet men det var en skadad kabel i elsystemet och att dom inte hittade det förstår jag ej.
vi hittade t.o.m stället där kabeln var skadad.

nu tycker jag iof att sånt är en utmaning och sen håller jag inte på och mekar bilar hela dagarna utan hjälper till när någon verkstad eller polare behöver hjälp

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jonas 740
25 juli 2014 · 429 Inlägg

Vilket bilfolk det finns här... Byter inget förens det går sönder när det är slitage grejer/service delar som finns intervaller att följa efter?
Har inte läst allt här men endel här vill man inte ha en bil efter...
Vänta att byta ett bränslefiter tills den börjar läcka? vet man ens hur ett filter funkar då? skiten i fitret försvinner inte och börjar den rosta så är det god tid att byta det så varför inte byta.. ont av pengar?

Finns en anledning till att det är intervaller på alla service delar (visst det är marginal på delarna) då filter fylls med smuts och tändstift slits o ger dålig/sämre gnista.
Vill man ha en fräsch bil så får man väl kosta på den lite och köra runt med dåliga filter eller tändstift blir dyrare i längden då den drar onödigt med bränsle o sämre effekt ut motorn...

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
25 juli 2014 · 3 730 Inlägg

jonas 740 skrev:
Vilket bilfolk det finns här... Byter inget förens det går sönder när det är slitage grejer/service delar som finns intervaller att följa efter?
Har inte läst allt här men endel här vill man inte ha en bil efter...
Vänta att byta ett bränslefiter tills den börjar läcka? vet man ens hur ett filter funkar då? skiten i fitret försvinner inte och börjar den rosta så är det god tid att byta det så varför inte byta.. ont av pengar?

Finns en anledning till att det är intervaller på alla service delar (visst det är marginal på delarna) då filter fylls med smuts och tändstift slits o ger dålig/sämre gnista.
Vill man ha en fräsch bil så får man väl kosta på den lite och köra runt med dåliga filter eller tändstift blir dyrare i längden då den drar onödigt med bränsle o sämre effekt ut motorn...

Tack!!! Tur det finns nån som håller med

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
torpis Forummoderator
25 juli 2014 · 10 572 Inlägg

jonas 740 skrev:
men endel här vill man inte ha en bil efter...

Precis...


https://www1.garaget.org/archive/13/12887/30577/30577-3336947.jpg

Men serviceboken är ifylld...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
25 juli 2014 · 10 572 Inlägg

DiwraZ skrev:
Tack!!! Tur det finns nån som håller med

Du borde bytt lampa innan den pajjade... och när du byter så glöm inte den sidan som fungerar med.

https://www1.garaget.org/archive/108/107373/354221/354221-3346727.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Dirtymike
25 juli 2014 · 1 532 Inlägg

torpis skrev:
Du är lurad vid din bilaffär. Skall man lita på någon som luras och blåser dig?

Motivering följer;

Dirtymike skrev:
Värdering - 200kr

Med stämplar i boken värderade Rejmes bilen till ca 32000kr utan stämplar hade värdet sjunkit markant sa dom. Så har man köpt en bil som har fullstämplad bok ska man enligt Rejmes fortsätta lämna in bilen för att bibehålla marknadsvärdet någelunda. Volvo V90 -97 -98 enligt Rejmes står mellan 27000-54000kr beroende på skicket av bilen.

Du betalar 200kr för att få veta att bilen du ska köpa är värd 27-54kkr. Volvo är noga med att påpeka att stämplarna är viktiga. Ditt exemplar är extra fint och bör då hamna på 54kkr. Varför nämner de annars 54kkr om din bil inte är värd det med tanke på dess superba skick?


Dirtymike skrev:
Inköpet - 21000kr. Så 21500kr totalt med prutningen från 25000kr.

Okej, du köper bilen som bevislingen inte är värd mer än 21000kr.

Vad har hänt nu då? Jo, Volvo har blåst dig på 200kr för en värdering som felade med 167%. De har dessutom invaggat dig i tron om att bilens värde är 54kkr om du fortsätter serva bilen hos dem själva. och... dem har lyckats.  Frågan är om det är lagligt så som dem gjort.

Varningsklockorna måste börja ringa när man stöter på sådant.

Bilen är köpt privat hos en privat person.
För att inte gå på en nit besiktade vi bilen hos Rejmes och även värderad.
Så jag förstår inte alls hur du tänker nu?
Är det nån som blivit lurad så är det ju ägaren innan.

Bilar har ett visst värde med alla möjliga orsaker.
Du har inte köpt och sålt så mkt bilar va?

Jeep J20 (1978)
Dirtymike
25 juli 2014 · 1 532 Inlägg

torpis skrev:

jonas 740 skrev:
men endel här vill man inte ha en bil efter...

Precis...


http://www1.garaget.org/archive/13/1288 … 336947.jpg

Men serviceboken är ifylld...

Du som forum moderator får du använda andras bilder såhär?
http://www.bildombudsmannen.se/sv/conte … a-facebook

Detta gäller inte BARA Facebook

Just saying

Jeep J20 (1978)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
25 juli 2014 · 3 730 Inlägg

torpis skrev:

DiwraZ skrev:
Tack!!! Tur det finns nån som håller med

Du borde bytt lampa innan den pajjade... och när du byter så glöm inte den sidan som fungerar med.

http://www1.garaget.org/archive/108/107 … 346727.jpg

Åhh personangrepp!!! Hittade du inte nåt att klaga på mina bilar? Men jag får väl ta åt mig å flickvännens vägnar.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mack Forum- och sitemoderator
25 juli 2014 · 26 151 Inlägg

DiwraZ skrev:

torpis skrev:

DiwraZ skrev:
Tack!!! Tur det finns nån som håller med

Du borde bytt lampa innan den pajjade... och när du byter så glöm inte den sidan som fungerar med.

http://www1.garaget.org/archive/108/107 … 346727.jpg

Åhh personangrepp!!! Hittade du inte nåt att klaga på mina bilar? Men jag får väl ta åt mig å flickvännens vägnar.

Personangrepp?
Han gav dig ju bara ett vänskapligt tips?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
25 juli 2014 · 3 730 Inlägg

Mack skrev:

DiwraZ skrev:

torpis skrev:

Du borde bytt lampa innan den pajjade... och när du byter så glöm inte den sidan som fungerar med.

http://www1.garaget.org/archive/108/107 … 346727.jpg

Åhh personangrepp!!! Hittade du inte nåt att klaga på mina bilar? Men jag får väl ta åt mig å flickvännens vägnar.

Personangrepp?
Han gav dig ju bara ett vänskapligt tips?

Eller ovidkommande trams... det ligger ju i betraktarens öga.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 juli 2014 · 13 744 Inlägg

Dirtymike skrev:

torpis skrev:
Du är lurad vid din bilaffär. Skall man lita på någon som luras och blåser dig?

Motivering följer;

Dirtymike skrev:
Värdering - 200kr

Med stämplar i boken värderade Rejmes bilen till ca 32000kr utan stämplar hade värdet sjunkit markant sa dom. Så har man köpt en bil som har fullstämplad bok ska man enligt Rejmes fortsätta lämna in bilen för att bibehålla marknadsvärdet någelunda. Volvo V90 -97 -98 enligt Rejmes står mellan 27000-54000kr beroende på skicket av bilen.

Du betalar 200kr för att få veta att bilen du ska köpa är värd 27-54kkr. Volvo är noga med att påpeka att stämplarna är viktiga. Ditt exemplar är extra fint och bör då hamna på 54kkr. Varför nämner de annars 54kkr om din bil inte är värd det med tanke på dess superba skick?


Dirtymike skrev:
Inköpet - 21000kr. Så 21500kr totalt med prutningen från 25000kr.

Okej, du köper bilen som bevislingen inte är värd mer än 21000kr.

Vad har hänt nu då? Jo, Volvo har blåst dig på 200kr för en värdering som felade med 167%. De har dessutom invaggat dig i tron om att bilens värde är 54kkr om du fortsätter serva bilen hos dem själva. och... dem har lyckats.  Frågan är om det är lagligt så som dem gjort.

Varningsklockorna måste börja ringa när man stöter på sådant.

Bilen är köpt privat hos en privat person.
För att inte gå på en nit besiktade vi bilen hos Rejmes och även värderad.
Så jag förstår inte alls hur du tänker nu?
Är det nån som blivit lurad så är det ju ägaren innan.

Bilar har ett visst värde med alla möjliga orsaker.
Du har inte köpt och sålt så mkt bilar va?

hoppas bara ingen snor bilen tror du blir rejält besviken på försäkringsbolaget..

förvisso en 964:a men polarns 964 95:a blev stulen fullt dokumnterad med en stor pärm med papper och gått rätt lite vad jag kan minnas.  han fick ut 12K för bilen.
det satt helskinn eltaklucka ecc osv en av dom finare 964 jag sätt.

men dom är inte värda något tyvärr.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Dirtymike
25 juli 2014 · 1 532 Inlägg

Growe skrev:

Dirtymike skrev:

torpis skrev:
Du är lurad vid din bilaffär. Skall man lita på någon som luras och blåser dig?

Motivering följer;

Dirtymike skrev:
Värdering - 200kr

Med stämplar i boken värderade Rejmes bilen till ca 32000kr utan stämplar hade värdet sjunkit markant sa dom. Så har man köpt en bil som har fullstämplad bok ska man enligt Rejmes fortsätta lämna in bilen för att bibehålla marknadsvärdet någelunda. Volvo V90 -97 -98 enligt Rejmes står mellan 27000-54000kr beroende på skicket av bilen.

Du betalar 200kr för att få veta att bilen du ska köpa är värd 27-54kkr. Volvo är noga med att påpeka att stämplarna är viktiga. Ditt exemplar är extra fint och bör då hamna på 54kkr. Varför nämner de annars 54kkr om din bil inte är värd det med tanke på dess superba skick?



Okej, du köper bilen som bevislingen inte är värd mer än 21000kr.

Vad har hänt nu då? Jo, Volvo har blåst dig på 200kr för en värdering som felade med 167%. De har dessutom invaggat dig i tron om att bilens värde är 54kkr om du fortsätter serva bilen hos dem själva. och... dem har lyckats.  Frågan är om det är lagligt så som dem gjort.

Varningsklockorna måste börja ringa när man stöter på sådant.

Bilen är köpt privat hos en privat person.
För att inte gå på en nit besiktade vi bilen hos Rejmes och även värderad.
Så jag förstår inte alls hur du tänker nu?
Är det nån som blivit lurad så är det ju ägaren innan.

Bilar har ett visst värde med alla möjliga orsaker.
Du har inte köpt och sålt så mkt bilar va?

hoppas bara ingen snor bilen tror du blir rejält besviken på försäkringsbolaget..

förvisso en 964:a men polarns 964 95:a blev stulen fullt dokumnterad med en stor pärm med papper och gått rätt lite vad jag kan minnas.  han fick ut 12K för bilen.
det satt helskinn eltaklucka ecc osv en av dom finare 964 jag sätt.

men dom är inte värda något tyvärr.

Jag har handlat väldigt mkt med bilar så jag vet på ett ungefär vad bilen är värd utan värderingsmänn.

Jeep J20 (1978)
laggan
25 juli 2014 · 27 Inlägg

_740tic skrev:
Ny glykol? häll tillbaka den gamla

Glykol förlorar sina rostskyddsegenskaper med tiden och därför måste man byta den.

torpis Forummoderator
26 juli 2014 · 10 572 Inlägg

DiwraZ skrev:

Mack skrev:

DiwraZ skrev:

Åhh personangrepp!!! Hittade du inte nåt att klaga på mina bilar? Men jag får väl ta åt mig å flickvännens vägnar.

Personangrepp?
Han gav dig ju bara ett vänskapligt tips?

Eller ovidkommande trams... det ligger ju i betraktarens öga.

Du lever inte som du lär alltså. Din bil hade inte gått genom besiktningen medans min hade det trots våra olika filosofier om servicen...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 juli 2014 · 3 730 Inlägg

torpis skrev:

DiwraZ skrev:

Mack skrev:

Personangrepp?
Han gav dig ju bara ett vänskapligt tips?

Eller ovidkommande trams... det ligger ju i betraktarens öga.

Du lever inte som du lär alltså. Din bil hade inte gått genom besiktningen medans min hade det trots våra olika filosofier om servicen...

Ägarskiftet hade inte skett vid bildens tillkomst(bara för att svära mig fri). Vad nu slumpgeneratorn Bilprovningen har med saken att göra får jag inte ihop. För övrigt så tillhör ju denna vagn inte min flotta så jag ansvarar ej för servicen. När bytte du glödlampa på en bil du inte köpt än senast?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mack Forum- och sitemoderator
26 juli 2014 · 26 151 Inlägg

DiwraZ skrev:

torpis skrev:

DiwraZ skrev:

Eller ovidkommande trams... det ligger ju i betraktarens öga.

Du lever inte som du lär alltså. Din bil hade inte gått genom besiktningen medans min hade det trots våra olika filosofier om servicen...

Ägarskiftet hade inte skett vid bildens tillkomst(bara för att svära mig fri). Vad nu slumpgeneratorn Bilprovningen har med saken att göra får jag inte ihop. För övrigt så tillhör ju denna vagn inte min flotta så jag ansvarar ej för servicen. När bytte du glödlampa på en bil du inte köpt än senast?

Om den inte tillhör dig..varför har du den då upplagd?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 juli 2014 · 3 730 Inlägg

Mack skrev:

DiwraZ skrev:

torpis skrev:

Du lever inte som du lär alltså. Din bil hade inte gått genom besiktningen medans min hade det trots våra olika filosofier om servicen...

Ägarskiftet hade inte skett vid bildens tillkomst(bara för att svära mig fri). Vad nu slumpgeneratorn Bilprovningen har med saken att göra får jag inte ihop. För övrigt så tillhör ju denna vagn inte min flotta så jag ansvarar ej för servicen. När bytte du glödlampa på en bil du inte köpt än senast?

Om den inte tillhör dig..varför har du den då upplagd?

Du brukar ju va påläst ang bestämelser på Garaget. Familjens bilar får ju läggas upp som exempel "pappas" eller "tjejens". Någon med makt får gärna granska detta om jag behått regelbrott utan att känna till det.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mack Forum- och sitemoderator
26 juli 2014 · 26 151 Inlägg

DiwraZ skrev:

Mack skrev:

DiwraZ skrev:

Ägarskiftet hade inte skett vid bildens tillkomst(bara för att svära mig fri). Vad nu slumpgeneratorn Bilprovningen har med saken att göra får jag inte ihop. För övrigt så tillhör ju denna vagn inte min flotta så jag ansvarar ej för servicen. När bytte du glödlampa på en bil du inte köpt än senast?

Om den inte tillhör dig..varför har du den då upplagd?

Du brukar ju va påläst ang bestämelser på Garaget. Familjens bilar får ju läggas upp som exempel "pappas" eller "tjejens". Någon med makt får gärna granska detta om jag behått regelbrott utan att känna till det.

Du har rätt, om än att det är en lite knepig regel.
Skyller på den sena timmen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang