3122
Sök

Köpråd: volvo 240 frågot osv

SKÅNING
1 215 Inlägg
25 juli 2014
FreZz skrev:
breesladd skrev:
för att göra det så enkelt för dig när du ska byta till turbo senare (om du ska ha en B230FT/FK) så ska du köpa en 1990 eller nyare då det redan sitter LH2.4 i dom, annars får man byta motorhärvan vilket egentligen är väldigt lätt. men annars spelar det ingen roll vilken vilken årsmod du väljer dock är ju typ alla innan 1987 förgasare.

så jag ska alltså ha en GLT med en B23E motor där går det bästa att bygga turbo på alltså?
hur svårt är det att byta motorhärvan då?
är väll hyffsat bra på att meka och hålla på med motorer?
är det bara att slita ut och plugga in den nya eller?

Visst är det så att det kom på vissa 88b men inte alla! Min är en 88b men jag hade lh2.2 i den innan jag byte motor, men skrev från 90 då det sitter på alla dom men kom på sedan att det sitter redan på alla från -89.

Men åter till ts ska du ändå byta till turbo senare så jadr jag satsat på vilken som gl/glt/gle från -89 framåt för att förenkla inkopplingen av elen vid motorbyte, men att byta från lh2.2 till 2.4 är skit lätt

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
26 juli 2014
breesladd skrev:
FreZz skrev:
breesladd skrev:
för att göra det så enkelt för dig när du ska byta till turbo senare (om du ska ha en B230FT/FK) så ska du köpa en 1990 eller nyare då det redan sitter LH2.4 i dom, annars får man byta motorhärvan vilket egentligen är väldigt lätt. men annars spelar det ingen roll vilken vilken årsmod du väljer dock är ju typ alla innan 1987 förgasare.

så jag ska alltså ha en GLT med en B23E motor där går det bästa att bygga turbo på alltså?

Visst är det så att det kom på vissa 88b men inte alla! Min är en 88b men jag hade lh2.2 i den innan jag byte motor, men skrev från 90 då det sitter på alla dom men kom på sedan att det sitter redan på alla från -89.

Men åter till ts ska du ändå byta till turbo senare så jadr jag satsat på vilken som gl/glt/gle från -89 framåt för att förenkla inkopplingen av elen vid motorbyte, men att byta från lh2.2 till 2.4 är skit lätt

88b med 2.2? Regnr tack!!!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

SKÅNING
1 215 Inlägg
26 juli 2014
DiwraZ skrev:
breesladd skrev:
FreZz skrev:

88b med 2.2? Regnr tack!!!

min vita som ligger på min sida. är en 88b regad med kat från fabrik. tändningsbox i motorrummet, 007 lmm och svarta spridare

456 Inlägg
26 juli 2014
Bättre att bygga en skattebefriad om man ska bygga en väl? Elen till motorn är  ju en lös härva och det minsta av problemet, den måste ju modifieras även om bilen har 2.4 original ju...

growing old is mandatory growing up is optional

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
26 juli 2014
Oves_Bror skrev:
Bättre att bygga en skattebefriad om man ska bygga en väl? Elen till motorn är  ju en lös härva och det minsta av problemet, den måste ju modifieras även om bilen har 2.4 original ju...

Skatten ökar ju inte pga motorbytet. Det är ju en minimal modd av elen. Knappt nämnvärd. Att betala 1800 om året i skatt kan ju vara värt istället för att lägga 10dubbelt på rostlagning och övriga rep på en äldre plus elkonvertering.

456 Inlägg
26 juli 2014
Varför betala 1800 i året i skatt? Eftersom snart 85:orna är skattebefriade så är det ju inga skillnader i rost pga årsmodell utan det handlar ju bara om att få tag i en välskött bil.
Om man tycker att jobbet att få i en elhärva från en 2.4 är för mycket då kanske inte bilhobby är rätt intresse?
Och har man inte den kunskapen så kan man ju alltid köpa en färdig och sen bara bygga om Och förbättra.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
26 juli 2014
Oves_Bror skrev:
Varför betala 1800 i året i skatt? Eftersom snart 85:orna är skattebefriade så är det ju inga skillnader i rost pga årsmodell utan det handlar ju bara om att få tag i en välskött bil.
Om man tycker att jobbet att få i en elhärva från en 2.4 är för mycket då kanske inte bilhobby är rätt intresse?
Och har man inte den kunskapen så kan man ju alltid köpa en färdig och sen bara bygga om Och förbättra.

Dräller ju inte om fräsch 85or. Aja det är ju upp till ts att välja...

456 Inlägg
26 juli 2014
DiwraZ skrev:
Oves_Bror skrev:

Dräller inte om fräscha 240:or alls längre sad

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
26 juli 2014
Oves_Bror skrev:
DiwraZ skrev:
Oves_Bror skrev:

Dräller inte om fräscha 240:or alls längre sad

Ne men bra många fler 88-93. Just pga att de är några år nyare

36 Inlägg
28 juli 2014
Trådstartare
Hur gör jag senare för att regga den då?
är det bara att ta kontakt med trafikverket och be dom om en reggbesiktning?

SKÅNING
1 215 Inlägg
29 juli 2014
Då ringrr du bilprovningen/besikta och bokar tid. Tänk på att motorn ska vara orginal vid reg. Då berättar dom allt du behöver ha med dig

456 Inlägg
3 augusti 2014
För att regga den ska all avgasrening med. Inkl tankförminskning så att bara 95 slangen går in, kolkanister historien och katalysator.

Sök