2022
Sök

Om all el dog på en sekund?

2 Inlägg
31 juli 2014
Trådstartare
#1
Hej! Jag är en författare som behöver hjälp av er erfarna bilmänniskor! Jag hoppas ni vill hjälpa till, även om mina frågor kanske låter korkade för er. Bokmanuset jag jobbar med just nu är i genren science fiction, vilket innebär att allt inte nödvändigtvis skulle kunna hända på riktigt. Vissa detaljer vill jag dock ska vara så verklighetsnära som möjligt, för att öka trovärdigheten. Jag kör inte bil själv, och har enormt dålig kunskap om bilar smile

Fråga 1: Någon kör i typ 70 km/h på rak väg, ingen lutning. Helt plötsligt dör all elektronik i bilen, verkligen all. Vad händer? Föraren kanske försöker bromsa, går det? Eller tvärstannar bilen av sig själv, så föraren kastas fram? Utlöses eventuell airbag? Om bilen fortsätter framåt, hur långt kommer den?

Fråga 2: Samma som ovan, men det är nedförslut och hastigheten ca 30 km/h.

Fråga 3: Samma som ovan, men det är uppförsbacke och ca 30 km/h.

Som sagt, jag är mycket tacksam för all seriös hjälp jag kan få, och jag förstår att det här forumet inte i första hand är till för den här typen av frågor.

543 Inlägg
31 juli 2014
#2
Om elen dör genom att tex generator-remmen går av i bilen så kommer de flesta att bilar att förbruka elen som finns i batteriet tills det är slut och då lägger bilen av, och den rullar på.
Den tvärstannar inte, det går att bromsa, styra osv.
När motorn lägger av så kommer det blir hårdare att bromsa och styra pga att servo-pumparna inte går längre.

Men om tex huvudrelät går sönder, eller elektronikboxen etc dör så kommer bilens motor att stanna och bilen rullar vidare även om man har växeln, inga tvära stopp eller dyligt.
Bromsa kommer gå dock tyngre då servopumpen inte går, samma gäller styrningen..

Samma effekt om du stänger av bilen på nyckeln medan du kör.

Trött och bitter?? javisst!

Offroad Racing
3 123 Inlägg
31 juli 2014
#3
Ja som sagt så kommer inget direkt att hända mer än att bilen slutligen stannar, bilar är byggda så dom alltid ska gå att styra och få stopp på om nåt liknande händer.

Så skillnaden vid uppför/nerför är enbart att det tar olika lång tid för bilen att stanna av sig själv, bromsar man kommer den stanna ungefär som vanligt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Forummoderator
9 299 Inlägg
31 juli 2014
#4
Finns det någon bil öht som använder "fly by wire" dvs utrustad utan tex styrväxel? Kanske någon supersportbil?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
26 547 Inlägg
31 juli 2014
#5
Beror ju också på hur gammal fordonet i fråga är.
Äldre bilar har mindre elektronik och mindre hjälpmedel i form av servostyrning och så vidare.
Tvärdör en bil med servostyrning så är ju denna jobbigare att svänga med, än en bil som inte ens har servo.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
31 juli 2014
#6
Undra vad som händer i en Mercedes med SBC...

Jonas

Forummoderator
26 547 Inlägg
31 juli 2014
#7
Volvo_Mannen skrev:
Undra vad som händer i en Mercedes med SBC...

Och SBC är..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

____________________________________
1 340 Inlägg
31 juli 2014
#8
En gammal diesel går att köra helt utan el smile

Nu kanske dessa inte är jättevanliga i science fiction, men en gammal dieselbil som kan undfly den korrupta regeringens EMP och låt rebellerna ta sig i säkerhet kanske passar i SciFi-stuket tongue

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

2 Inlägg
31 juli 2014
Trådstartare
#9
Tack för alla svar! Till saken hör att själva elavbrottet är, vad ska man säga, "övernaturligt". Det som sker är att ALL el försvinner, på ett par sekunder. Verkligen ALL. Ingen generatorrem, inget huvudrelä som går sönder alltså. Puts väck, inte en gnutta finns kvar. Men jag antar att det ni skrivit fortfarande gäller, dvs bilen fortsätter framåt en liten bit, den går mer eller mindre lätt att styra (beroende på dess teknik) och den går att bromsa. Right?

Forummoderator
26 547 Inlägg
31 juli 2014
#10
The_writer skrev:
Tack för alla svar! Till saken hör att själva elavbrottet är, vad ska man säga, "övernaturligt". Det som sker är att ALL el försvinner, på ett par sekunder. Verkligen ALL. Ingen generatorrem, inget huvudrelä som går sönder alltså. Puts väck, inte en gnutta finns kvar. Men jag antar att det ni skrivit fortfarande gäller, dvs bilen fortsätter framåt en liten bit, den går mer eller mindre lätt att styra (beroende på dess teknik) och den går att bromsa. Right?

Det går att bromsa, men det går mycket tyngre tack vare att servon som hjälper till, slutar att fungera.

Förresten, till er andra Garaget-medlemmar: tal om att bromsa. Hur är det på modernare bilar med elektronisk handbroms?
Slutar denna att fungera om strömmen helt försvinner?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
31 juli 2014
#11
Mack skrev:
The_writer skrev:
Tack för alla svar! Till saken hör att själva elavbrottet är, vad ska man säga, "övernaturligt". Det som sker är att ALL el försvinner, på ett par sekunder. Verkligen ALL. Ingen generatorrem, inget huvudrelä som går sönder alltså. Puts väck, inte en gnutta finns kvar. Men jag antar att det ni skrivit fortfarande gäller, dvs bilen fortsätter framåt en liten bit, den går mer eller mindre lätt att styra (beroende på dess teknik) och den går att bromsa. Right?

Det går att bromsa, men det går mycket tyngre tack vare att servon som hjälper till, slutar att fungera.

Förresten, till er andra Garaget-medlemmar: tal om att bromsa. Hur är det på modernare bilar med elektronisk handbroms?
Slutar denna att fungera om strömmen helt försvinner?

Om vi leker med tanken så borde ju en elparkeringsbroms kunna låsa sig i fart i en övernaturlig värld. Eller ja, vad som helst kan ju hända om man hittar på själv. Servobroms funkar ju i princip lika bra vid första trampet med avstängd motor som med motorn igång.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Forummoderator
26 547 Inlägg
31 juli 2014
#12
DiwraZ skrev:
Mack skrev:
The_writer skrev:
Tack för alla svar! Till saken hör att själva elavbrottet är, vad ska man säga, "övernaturligt". Det som sker är att ALL el försvinner, på ett par sekunder. Verkligen ALL. Ingen generatorrem, inget huvudrelä som går sönder alltså. Puts väck, inte en gnutta finns kvar. Men jag antar att det ni skrivit fortfarande gäller, dvs bilen fortsätter framåt en liten bit, den går mer eller mindre lätt att styra (beroende på dess teknik) och den går att bromsa. Right?

Det går att bromsa, men det går mycket tyngre tack vare att servon som hjälper till, slutar att fungera.

Förresten, till er andra Garaget-medlemmar: tal om att bromsa. Hur är det på modernare bilar med elektronisk handbroms?
Slutar denna att fungera om strömmen helt försvinner?

Om vi leker med tanken så borde ju en elparkeringsbroms kunna låsa sig i fart i en övernaturlig värld. Eller ja, vad som helst kan ju hända om man hittar på själv. Servobroms funkar ju i princip lika bra vid första trampet med avstängd motor som med motorn igång.

I och för sig, det har du rätt i.
Jag satt och tänkte på hur det kändes att bromsa med en krets trasig.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Vettemannen
31 juli 2014
#13
Mack skrev:
DiwraZ skrev:
Mack skrev:

Det går att bromsa, men det går mycket tyngre tack vare att servon som hjälper till, slutar att fungera.

Förresten, till er andra Garaget-medlemmar: tal om att bromsa. Hur är det på modernare bilar med elektronisk handbroms?
Slutar denna att fungera om strömmen helt försvinner?

Om vi leker med tanken så borde ju en elparkeringsbroms kunna låsa sig i fart i en övernaturlig värld. Eller ja, vad som helst kan ju hända om man hittar på själv. Servobroms funkar ju i princip lika bra vid första trampet med avstängd motor som med motorn igång.

I och för sig, det har du rätt i.
Jag satt och tänkte på hur det kändes att bromsa med en krets trasig.

Antingen är det väl triangeldelat så det alltid bromsar på två framhjul eller så kan det vara så att det antingen bromsar fram eller bak.

/Benny

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
1 augusti 2014
#14
Mack skrev:
The_writer skrev:
Tack för alla svar! Till saken hör att själva elavbrottet är, vad ska man säga, "övernaturligt". Det som sker är att ALL el försvinner, på ett par sekunder. Verkligen ALL. Ingen generatorrem, inget huvudrelä som går sönder alltså. Puts väck, inte en gnutta finns kvar. Men jag antar att det ni skrivit fortfarande gäller, dvs bilen fortsätter framåt en liten bit, den går mer eller mindre lätt att styra (beroende på dess teknik) och den går att bromsa. Right?

Det går att bromsa, men det går mycket tyngre tack vare att servon som hjälper till, slutar att fungera.

Förresten, till er andra Garaget-medlemmar: tal om att bromsa. Hur är det på modernare bilar med elektronisk handbroms?
Slutar denna att fungera om strömmen helt försvinner?

Om vi leker med tanken så borde ju en elparkeringsbroms kunna låsa sig i fart i en övernaturlig värld. Eller ja, vad som helst kan ju hända om man hittar på själv. Servobroms funkar ju i princip lika bra vid första trampet med avstängd motor som med motorn igång.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 augusti 2014
#15
Sluta nu. Pedalen går i botten direkt när strömmen bryts och en svettdroppe tränger fram ur agentens panna. Men det är då han (hon?) inser att hen kan...

Vill inte avslöja resten...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
1 augusti 2014
#16
Nu vet jag... Det är elektromagnetiska bromsar. Då blir det inget vidare när elen försvinner. Eller så kan man spekulera i maglev system som blir spänningslöst. Där har du ditt "tvärstopp"...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

...has left the building...
4 474 Inlägg
1 augusti 2014
#17
Senast redigerat av dawwe (1 augusti 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök