4413
Sök

Bandpasslåda till 4st Gladen SQX08

27 Inlägg
7 augusti 2014
Trådstartare
Hej,

Skulle vilja ha förslag på en 4:e ordningens bandpasslåda till 4st Gladen SQX08. Vill bygga en allroundlåda med både djup och punchig bas. Ska mata dem med strax över 400wrms styck. Vill helst bygga med en eller två 6" aeroportar om det går.

Tack på förhand.

21 761 Inlägg
7 augusti 2014
Har kollat på tvåkammars bandpasslåda som är på 50+50 liter netto. Med 1 st 6" port (10 cm rör, sedan trattar) kan lufthastigheten bli ganska hög om du spelar riktigt högt, men väljer man 2 st 6" portar så blir de relativt långa (40 cm rör, sedan trattar).

Frågan är om man törs chansa på 1 st port. smile

27 Inlägg
7 augusti 2014
Trådstartare
Tack för att du tar dig tid att räkna smile
Får nog testa med en port för två får jag aldrig plats med. Lådan ska ligga under hatthyllan på en jänkare och höjden får inte överstiga 28cm yttermått. Kan man kanske bygga en slotport och köra ner som kanske är tex 20cm lång. Vad stor blir den portarean?

1 727 Inlägg
7 augusti 2014
6"-port blir för litet, slotporta.
(tyvärr sitter jag vid fel burk för att komma med måttförslag)

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

21 761 Inlägg
7 augusti 2014
HerrH skrev:
Får nog testa med en port för två får jag aldrig plats med. Lådan ska ligga under hatthyllan på en jänkare och höjden får inte överstiga 28cm yttermått. Kan man kanske bygga en slotport och köra ner som kanske är tex 20cm lång. Vad stor blir den portarean?

Eftersom att Horsyhorse också skriver att 1 st 6" port är för litet och att det inte får plats med 2 st portar så får det som sagt bli slotport, men den kommer dock att bli längre än 20 cm.

Den port jag har räknat på är 300 cm2 (30x10 cm i innermått) och ska vara totalt 31 cm lång, vilket innebär att den antagligen måste vinklas nere på botten. Här blir det bättre att göra trekammars låda (dvs 25 liter netto i varje sluten kammare) med portad mittenkammare, då ska det inte vara några bekymmer att rymma porten.

Tänk på att jag skrev nettovolymer på alla kammare, du får lägga till plats för basar och port. smile

27 Inlägg
4 september 2014
Trådstartare
Drönirettab skrev:
HerrH skrev:

Eftersom att Horsyhorse också skriver att 1 st 6" port är för litet och att det inte får plats med 2 st portar så får det som sagt bli slotport, men den kommer dock att bli längre än 20 cm.

Den port jag har räknat på är 300 cm2 (30x10 cm i innermått) och ska vara totalt 31 cm lång, vilket innebär att den antagligen måste vinklas nere på botten. Här blir det bättre att göra trekammars låda (dvs 25 liter netto i varje sluten kammare) med portad mittenkammare, då ska det inte vara några bekymmer att rymma porten.

Tänk på att jag skrev nettovolymer på alla kammare, du får lägga till plats för basar och port. smile

Jag ska prova bygga den lådan. Tänke bara höra hur det blir om jag på sikt byter slutsteg och matar basarna med den dubbla effekten, ca 850wrms. Funkar det också?

21 761 Inlägg
4 september 2014
Det är jag lite tveksam på, kanske om du rundar av alla kanter ordentligt i båda mynningarna. smile

1 727 Inlägg
4 september 2014
HerrH skrev:
Tänke bara höra hur det blir om jag på sikt byter slutsteg och matar basarna med den dubbla effekten, ca 850wrms. Funkar det också?

Det blir lite svettigt för dom.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

5 155 Inlägg
4 september 2014
Jag ger mina 2 sqx08 940wrms och dom lever än :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Sök