Köpråd: Saab 9-3 1.8T -06

SaabAnton
7 augusti 2014 · 263 Inlägg

Tjena,

Då va de dags igen att ge sig ut i bilhandel djungeln. Denna gång är de min bror som skall köpa och har rekommenderat Saab just för där får man mycket för pengarna enligt min åsikt.

Max taket är ca. 35 tusen.

Denna föll vi för direkt!

http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_9_ … 15&w=3

Bra dåligt? nått man skall akta sig för? osv osv..

Volvo C30 "T5" (2007)
Saab 900 (1995)
Volvo S40 (2004)
mr_green
7 augusti 2014 · 847 Inlägg

Dom är ganska törstiga. Nu har polarn iofs automat men den är steg1 optimerad av maptun. Landsväg ligger den på 0.75-0.80. Blandat runt 0.90. Han kör relativt lugnt oxå.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Andromeda Rumpmas
8 augusti 2014 · 3 860 Inlägg

Handikapplådan gör en del på de bilarna, en manuell går att få nedåt 0,6-0,65 på långkörning, 0,8-0,85 blandat. Automatlåda på en förhållandevis motorsvag bil brukar inte bli så snålt. Kör man som folk sänker ett steg 1 snarare förbrukningen på din kompis bil.
Om det är mycket eller ok beror ju på vad man jämför med. Jämfört med en V70 2,4i är det lite, men jämfört med en Yaris är det mycket. För en Saab är det lagom smile

Det finns inga direkt modellrelaterade fel på den modellen. Krängningshämmarstagen är ofta sönder, men det enda som händer är att bilen klonkar över farthinder, och de är billiga att byta. På tidiga modeller ärgade backspegelfästen, men det byttes på garanti eller goodwill. Tror det problemet var borta före -06.

Sen kan man ju undra vad det är för tattar-handlare som knölar ned ett skitigt däck mellan sätena roll
Sådana där skuttfirmor brukar inte vara så bra att ha att göra med. Säljer han bilen för 37 har han betalat max 25k för den själv. Sannolikheten att du får tag på en finare av en privatperson är nog större. 37k för en lågmilare på en skuttfirma ger i alla fall mig onda aningar. Men det är väl bara att provköra och se hur den känns smile

Senast redigerat av Andromeda (8 augusti 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
8 augusti 2014 · 3 860 Inlägg

Den här kan säkert vara bra, de extra 25 hästarna gör stor skillnad för hur bilen upplevs! Försök få loss den för 40k, men pruta på plats, inte direkt över telefon.
http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_9_3 … 13&w=2

Den här kanske gått för långt för din smak?
http://www.blocket.se/halland/Saab_9_3_ … 13&w=2

Den här är nog en chansning. Det är ju inte seriöst att kalla sig "Saab" i annonsen. Och man kan ju undra hur bilen körts om varenda detalj i upphängningen har behövt bytas på 13k mil. Bör även kosta minst 10k mindre, det är ändå en -04.
http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_9_3 … 13&w=2

Kombi med stora 2,0T, vilket innebär 210 hk. Se upp för xenonljsen bara så att givarna fungerar. Det bör vara den 6-växlade lådan, den är riktigt trevlig.
http://www.blocket.se/goteborg/Saab_9_3 … 13&w=2

Vector har lite mer utrustning, trimmad till 204hk och 17k mil:
http://www.blocket.se/orebro/Saab_9_3_V … 13&w=2

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
SaabAnton
9 augusti 2014 · 263 Inlägg

Tacksam för alla råd och svar! Vi skrota den iden om den blocket annonsen jag la ut, kändes inte som en seriös bilfirma alls!

Jag har för mig det är nån viss årsmodell man skall passa sig för, vilka är de?

Volvo S40 (2004)
Saab 900 (1995)
Volvo C30 "T5" (2007)
Tagg3N Konsult
9 augusti 2014 · 1 247 Inlägg

SaabAnton skrev:
Tacksam för alla råd och svar! Vi skrota den iden om den blocket annonsen jag la ut, kändes inte som en seriös bilfirma alls!

Jag har för mig det är nån viss årsmodell man skall passa sig för, vilka är de?

Jag fick rådet att undvika -03 strax efter jag köpte min (En uns dålig timing). Mycket konstiga elfel var svaret jag fick när jag frågade varför. Min amp1 har dött, vilket medför att högtalarna knastrar och knäpper när stereon är på, det kan även visa sig genom att vissa högtalare helt enkelt slutar fungera.
Hade ett tag lite varningslampor som tändes ibland vilket visade sig vara generatorn som eldade upp sig själv efter en tvätt i tvätthall. I samma veva laddade inte bilen i rätt mängd och absolut ingen belysning fungerade som det skulle.

Att tänka på när du kollar 9-3ss/sc är att alla högtalare fungerar. Amp1, dvs slutsteget som driver nästan allt, sitter under passagerarstolen och blir lätt utsatt för fukt. Baksätespassagerare kommer åt att sparka på steget med snöiga,blöta och skitiga fötter.

Likaså kan det vara bra att lyssna lite på hur acn låter, viner det om den ska man tydligen akta sig. Det kan bli en dyr reparation om den rasar, vilket verkar vanligt.
Även krängningshämmaren som tidigare skrevs, nästan alla jag provkörde klonkade lite i t.ex farthinder.

Jag tyckte absolut inte om 1,8t när jag provade några. Motorn kändes en smula ansträngd och även lite törstig. Min 2,0t på 175hk går att köra på 0,65-0,7 landsväg och snittar för tillfället 0,81 blandat, vilket känns okej för en relativt stor bil.

/Kim

Andromeda Rumpmas
9 augusti 2014 · 3 860 Inlägg

Som ovan, man ska helst undvika -03 pga den elboxen och en annan elbox som också kan krångla. -03 var första året för modellen, och problemet löstes rätt omgående på fabriken när det väl upptäckts.

Sen xenonljusen på alla modeller, nivågivarna är en slitdetalj. Det är inget problem i sig om den bara kostar pengar, men för ett par år sedan var den stört omöjlig att få tag i då leverantören ställt in leveranserna i brist på betalning. Nu bör det inte vara några problem att få tag i delarna i alla fall. Själv tycker jag att xenon ger så pass mycket bättre halvljus att det är värt att få köpa givare för kanske 5k sammanlagt under bilens livslängd. Är de bytta är det ju bra.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
SaabAnton
9 augusti 2014 · 263 Inlägg

Tacksam för svaren!

Volvo S40 (2004)
Saab 900 (1995)
Volvo C30 "T5" (2007)
joH900
9 augusti 2014 · 414 Inlägg

Tagg3N skrev:

SaabAnton skrev:
Tacksam för alla råd och svar! Vi skrota den iden om den blocket annonsen jag la ut, kändes inte som en seriös bilfirma alls!

Jag har för mig det är nån viss årsmodell man skall passa sig för, vilka är de?

Jag fick rådet att undvika -03 strax efter jag köpte min (En uns dålig timing). Mycket konstiga elfel var svaret jag fick när jag frågade varför. Min amp1 har dött, vilket medför att högtalarna knastrar och knäpper när stereon är på, det kan även visa sig genom att vissa högtalare helt enkelt slutar fungera.
Hade ett tag lite varningslampor som tändes ibland vilket visade sig vara generatorn som eldade upp sig själv efter en tvätt i tvätthall. I samma veva laddade inte bilen i rätt mängd och absolut ingen belysning fungerade som det skulle.

Att tänka på när du kollar 9-3ss/sc är att alla högtalare fungerar. Amp1, dvs slutsteget som driver nästan allt, sitter under passagerarstolen och blir lätt utsatt för fukt. Baksätespassagerare kommer åt att sparka på steget med snöiga,blöta och skitiga fötter.

Likaså kan det vara bra att lyssna lite på hur acn låter, viner det om den ska man tydligen akta sig. Det kan bli en dyr reparation om den rasar, vilket verkar vanligt.
Även krängningshämmaren som tidigare skrevs, nästan alla jag provkörde klonkade lite i t.ex farthinder.

Jag tyckte absolut inte om 1,8t när jag provade några. Motorn kändes en smula ansträngd och även lite törstig. Min 2,0t på 175hk går att köra på 0,65-0,7 landsväg och snittar för tillfället 0,81 blandat, vilket känns okej för en relativt stor bil.

/Kim

1,8t och 2,0t är i grund och botten samma motor, dvs rak fyra på 2liter. Det som skiljer är programvaran (och Aeron har annan turbo). Så egentligen kvittar det vilken man köper, en 1,8t blir lätt en 2,0t med programvaruppdatering wink

Senast redigerat av joH900 (9 augusti 2014)

Tagg3N Konsult
9 augusti 2014 · 1 247 Inlägg

joH900 skrev:

Tagg3N skrev:

SaabAnton skrev:
Tacksam för alla råd och svar! Vi skrota den iden om den blocket annonsen jag la ut, kändes inte som en seriös bilfirma alls!

Jag har för mig det är nån viss årsmodell man skall passa sig för, vilka är de?

Jag fick rådet att undvika -03 strax efter jag köpte min (En uns dålig timing). Mycket konstiga elfel var svaret jag fick när jag frågade varför. Min amp1 har dött, vilket medför att högtalarna knastrar och knäpper när stereon är på, det kan även visa sig genom att vissa högtalare helt enkelt slutar fungera.
Hade ett tag lite varningslampor som tändes ibland vilket visade sig vara generatorn som eldade upp sig själv efter en tvätt i tvätthall. I samma veva laddade inte bilen i rätt mängd och absolut ingen belysning fungerade som det skulle.

Att tänka på när du kollar 9-3ss/sc är att alla högtalare fungerar. Amp1, dvs slutsteget som driver nästan allt, sitter under passagerarstolen och blir lätt utsatt för fukt. Baksätespassagerare kommer åt att sparka på steget med snöiga,blöta och skitiga fötter.

Likaså kan det vara bra att lyssna lite på hur acn låter, viner det om den ska man tydligen akta sig. Det kan bli en dyr reparation om den rasar, vilket verkar vanligt.
Även krängningshämmaren som tidigare skrevs, nästan alla jag provkörde klonkade lite i t.ex farthinder.

Jag tyckte absolut inte om 1,8t när jag provade några. Motorn kändes en smula ansträngd och även lite törstig. Min 2,0t på 175hk går att köra på 0,65-0,7 landsväg och snittar för tillfället 0,81 blandat, vilket känns okej för en relativt stor bil.

/Kim

1,8t och 2,0t är i grund och botten samma motor, dvs rak fyra på 2liter. Det som skiljer är programvaran (och Aeron har annan turbo). Så egentligen kvittar det vilken man köper, en 1,8t blir lätt en 2,0t med programvaruppdatering wink

Du har så rätt så. Det skulle jag givetvis lagt till. Dock mött många som inte vågar chippa bilen så jag packade alla i samma påse, så att säga wink

Andromeda Rumpmas
9 augusti 2014 · 3 860 Inlägg

Tagg3N skrev:

joH900 skrev:

Tagg3N skrev:

Jag fick rådet att undvika -03 strax efter jag köpte min (En uns dålig timing). Mycket konstiga elfel var svaret jag fick när jag frågade varför. Min amp1 har dött, vilket medför att högtalarna knastrar och knäpper när stereon är på, det kan även visa sig genom att vissa högtalare helt enkelt slutar fungera.
Hade ett tag lite varningslampor som tändes ibland vilket visade sig vara generatorn som eldade upp sig själv efter en tvätt i tvätthall. I samma veva laddade inte bilen i rätt mängd och absolut ingen belysning fungerade som det skulle.

Att tänka på när du kollar 9-3ss/sc är att alla högtalare fungerar. Amp1, dvs slutsteget som driver nästan allt, sitter under passagerarstolen och blir lätt utsatt för fukt. Baksätespassagerare kommer åt att sparka på steget med snöiga,blöta och skitiga fötter.

Likaså kan det vara bra att lyssna lite på hur acn låter, viner det om den ska man tydligen akta sig. Det kan bli en dyr reparation om den rasar, vilket verkar vanligt.
Även krängningshämmaren som tidigare skrevs, nästan alla jag provkörde klonkade lite i t.ex farthinder.

Jag tyckte absolut inte om 1,8t när jag provade några. Motorn kändes en smula ansträngd och även lite törstig. Min 2,0t på 175hk går att köra på 0,65-0,7 landsväg och snittar för tillfället 0,81 blandat, vilket känns okej för en relativt stor bil.

/Kim

1,8t och 2,0t är i grund och botten samma motor, dvs rak fyra på 2liter. Det som skiljer är programvaran (och Aeron har annan turbo). Så egentligen kvittar det vilken man köper, en 1,8t blir lätt en 2,0t med programvaruppdatering wink

Du har så rätt så. Det skulle jag givetvis lagt till. Dock mött många som inte vågar chippa bilen så jag packade alla i samma påse, så att säga wink

Och med god anledning! Det blir lätt hänt att kopplingen börjar slira på 1,8t/2,0t efter chippning. Byte till kraftigare innan man ens funderar på att höja vridet rekommenderas på STCS t ex.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
SaabAnton
10 augusti 2014 · 263 Inlägg

Spanat in en ny som jag gärna hade velat ha lite feedback från du vi hade tänkt å åkt å kolla påt imon.

http://www.blocket.se/goteborg/Saab_9_5 … 15&w=1

Vet att de är en -03 men är de total katastrof med alla -03or?

Volvo C30 "T5" (2007)
Saab 900 (1995)
Volvo S40 (2004)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
10 augusti 2014 · 999 Inlägg

9-5 av den årsmodellen har ju "problem-motorn" som drabbas av oilsludge. 

9-3 SS/SC har en annan motor som inte lider av det.
Jag hade en manuell 9-3 1,8t cab med steg 1 förra sommaren, helt underbar motor med ny mjukvara!
Föräldrarna har en 9-3 SC 2,0t automat, den drar betydligt mer bensin pga lådan

Senast redigerat av FredrikRangert (10 augusti 2014)

Andromeda Rumpmas
10 augusti 2014 · 3 860 Inlägg

SaabAnton skrev:
Spanat in en ny som jag gärna hade velat ha lite feedback från du vi hade tänkt å åkt å kolla påt imon.

http://www.blocket.se/goteborg/Saab_9_5 … 15&w=1

Vet att de är en -03 men är de total katastrof med alla -03or?

Från och med årsmodell -04 fick 9-5 ett nytt motorblock och ny vevhusventilation från fabrik. På -03 och äldre löper du risk att få koks i motorn, och lågmilare är extra utsatta då de ofta gått korta sträckor så att motorn inte hunnit bli genomvarm. Du avgör själv om det är värt att ta den extra risken. Du får lätt tag på en -04 eller nyare för din budget. Min förra bil, en -04 med 250 hk, sålde jag iväg för ungefär det priset. Och det ar för ett och ett halvt år sedan.

Kan ju tillägga att turbin i 9-5 med 150/170/185 hk, GT17, kallas för "pappersturbon". Den går ofta sönder redan vid 10-15k mil. Stor risk att den där redan är inne på andra turbon. Om inte hänger den kanske på sista versen. Bättre att satsa på en Aero eller 2,3T 220 hk, då -04 eller nyare.

Senast redigerat av Andromeda (10 augusti 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
joH900
10 augusti 2014 · 414 Inlägg

Fast kolvarna är lika skit ungefär även efter 2004 på 9-5

9-5 är ju idag en sån billig bil så man kan köpa en och köra så länge det går, sen är det bara och köpa en ny när den går sönder. Har man tur så kanske man hittar en som håller bra

AX3L
11 augusti 2014 · 398 Inlägg

SaabAnton skrev:
Spanat in en ny som jag gärna hade velat ha lite feedback från du vi hade tänkt å åkt å kolla påt imon.

http://www.blocket.se/goteborg/Saab_9_5 … 15&w=1

Vet att de är en -03 men är de total katastrof med alla -03or?

Den där var jag nära att åka och köpa faktiskt, verkar vara ett riktigt bra exemplar. Har först gått som tjänstebil hos SAAB Microwave systems och sedan ägts av en "Bertil Larsson" vilket bådar gott både för service och att den inte är slutkörd av en yngling.

Men det är prutläge, den har varit inne på blocket LÄNGE och 9-5 sedan är stendöda. Generellt tror jag det ger mer för pengarna än en 9-3, dom är så populära hos ungdomar vilket trissar upp priserna.

SaabAnton
11 augusti 2014 · 263 Inlägg

Tänkte dra en uppdatering såhär på kvällskvisten.

Jag, fassan å brossan kvista dit efter jobbet för att spana in bilen å reka läget. Vi kolla inuti, utanpå ovanför å underifrån och vi vart allmänt nöjda med dess skick. Några skavanker var det, nån repa hit å dit å så men inget märkvärdigt så sätt. Fanns ingen rost i karossen va vi kunde se UTAN på tanklocket vilket skall vara rätt vanligt.

Vi är ute och provkör och svänger in till kanten, öppnar upp bagaget för att kolla och lyfter på mattan och ser massa mögel! I reservhjulet är de världens vattenpöl ala amazona floden. Åker tillbaka för att ifrågasätta och får förklaringen att dom har spolat rent runt omkring där nere och glömt torka efter sig helt enkelt. Köper den förklaringen för det kan väl ändå inte komma underifrån?!

Dom skall iaf fixa dom fel vi påpekat och vi skall återkomma imorn och se hur vi ligger till!

Volvo C30 "T5" (2007)
Saab 900 (1995)
Volvo S40 (2004)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
11 augusti 2014 · 999 Inlägg

Det tar ganska lång tid innan det möglar...

AX3L
12 augusti 2014 · 398 Inlägg

SaabAnton skrev:
Köper den förklaringen för det kan väl ändå inte komma underifrån?!

Visst kan det komma ovanifrån eller underifrån! Att kontrollera alla mattor man kan efter väta är väl mer eller mindre standard vid köp av begagnad bil och kan göra att du undviker en väldig massa problem. Jag ser inte heller varför dom skulle spola rent där nere? I alla bilar jag sett har mattan knappt ens lyfts på, mer än för att kontrollera ev reservdäck då.

Nej jag skulle helt klart tänka till både en och två gånger innan jag köpte en sån bil.

Fredrik_Rangert Egenföretagare
12 augusti 2014 · 999 Inlägg

Det är väl i så fall mer troligt att det läcker in i kofferten, en dålig tätningslist, läckande dräneringsrör, ej tätt runt baklampor etc är sånt som det skulle kunna vara. Och så har det stått vatten där länge och gjort att mattan möglat.

Att dom skulle ha spolat reservhjulsbaljan med vatten inifrån om det är det dom menar, låter helt otroligt lol
Luktar nödlögn...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang