4878
Sök

Peugout 307 - märkligt hög ljusbild höger fram, trasigt / hur justera?

330 Inlägg
10 augusti 2014
Trådstartare
I stort sett nybesiktigad. Gick igenom utan anmärkning, besiktningsnubben justerade dock en av strålkastarna. sedan en vecka tillbaka har helt plötsligt denna stått mycket högre än den andra. Inga synliga skador, fenomenet är oberoende av om det är hel, halv, eller dimljus. Så det verkar som om något har hänt med justeringen.Tillfälligt har jag förskonat fordon i mötande riktning från att bli bländade genom att skruva ner ljuset inifrån, som om bilen vore tungt lastad där bak, men det är ju inte en varaktig lösning.

Några idéer på vad som kan ha gått sönder? Om inget är trasigt, utan bara justeringen av någon anledning fått frispel, hur justerar man ner den igen?
B!

6 733 Inlägg
10 augusti 2014
Inte så att lampan sitter fel? Ställ bilen emot en vägg när det är mörkt och justera ner den högra strålkastaren till jämn nivå mot den vänstra.

De/Dem

330 Inlägg
13 augusti 2014
Trådstartare
Det borde som sagt inte vara det, eftersom bilen är nybesiktigad med godkänd ljusbild. Men samtidigt, jag hittar inget fel på glödlampa, eller hur lamphuset sitter fast, så något har ju hänt. Den enkla lösningen är ju därför att göra precis som du skriver, och helt enkelt justera ner ljuset så de stämmer. Problemet som uppstår... Hur? Hittar inget att skruva på som verkar rätt, och det står inte i manualen... Naturligtvis. De tycker ju man ska göra det i verkstad.
B!

330 Inlägg
16 augusti 2014
Trådstartare
Det här måste vara Sveriges mest impopulära bil bland entusiaster, och det är inte utan att jag förstår varför. Men jag hade vissa förhoppningar om att någon hade en aning om hur man gör för att justera höjdinställningen på ljuset, på en sådan här.

Är bilen verkligen så hatad att det är helt tomt i Garagets samlade kunskapsbank?
B!

Avstängd
10 388 Inlägg
16 augusti 2014
Vet inte vilken årsmodell det handlar om, men jag justerade på en 03:a förra hösten. Sitter ju en justering "mitt på" baksidan av strålkastaren, bredvid det "stora" locket (eller ja, mellan det stora och lilla locket). En insex uppifrån där så är det bara att justera.

Att tillverkarna tycker man ska ta det på verkstad är väl inget konstigt. För; har du själv någon aning om hur man justerar ljuset så att det blir -rätt- i höjdled (inte bara genom att utgå från att den andra står rätt, utan så att det faktiskt stämmer)?

Skulle väl vilja påstå att 99% av folk inte har en blekaste, och då är det helt enkelt bäst att åka med bilen till någon som kan justera det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

330 Inlägg
17 augusti 2014
Trådstartare
it_mutt skrev:
Att tillverkarna tycker man ska ta det på verkstad är väl inget konstigt. För; har du själv någon aning om hur man justerar ljuset så att det blir -rätt- i höjdled (inte bara genom att utgå från att den andra står rätt, utan så att det faktiskt stämmer)?

Jag fuskar. Det råkar stå en sån där optisk grej att justera det efter i verkstan, fast i just det här fallet hade det antagligen gått bra att sikta efter den andra lampan, som står rätt. Men det fanns ingen självklar skruv för justeringen, och med båda tummarna monterade mitt i vänster hand (högerhänt) så kände jag att lite hjälp var på sin plats. När det slutar regna ska jag gå ut och se hur det ser ut, och se om jag hittar din insex-skruv.

Tack.
B!

Avstängd
10 388 Inlägg
17 augusti 2014
Mr_B skrev:
it_mutt skrev:

Jag fuskar. Det råkar stå en sån där optisk grej att justera det efter i verkstan, fast i just det här fallet hade det antagligen gått bra att sikta efter den andra lampan, som står rätt. Men det fanns ingen självklar skruv för justeringen, och med båda tummarna monterade mitt i vänster hand (högerhänt) så kände jag att lite hjälp var på sin plats. När det slutar regna ska jag gå ut och se hur det ser ut, och se om jag hittar din insex-skruv.

Tack.
B!

Då tillhör du undantaget när det gäller justeringen då wink

Sitter en vit (möjligt grådassig med tiden) plast "mojäng" som ska ha plats för en insex. Ska som sagt gå att se  om man tittar uppifrån

330 Inlägg
5 september 2014
Trådstartare
it_mutt skrev:
Sitter en vit (möjligt grådassig med tiden) plast "mojäng" som ska ha plats för en insex. Ska som sagt gå att se  om man tittar uppifrån

Tur jag aldrig läste det här. På min lånade kärra är det bara ett hål i den annars svarta plasten, i botten på vilket en insexa syntes. Jag justerade ner ljusbilden so den lite grovt matchade den andra på en garage dörr, och sen fick det duga tills jag passerade verkstan, och betonggolvet så jag kunde rulla fram en sån där ljusgrunka, och rätta till den ordentligt. På garage-dörren blev den grovinställningen rent av lite låg, vilket var avsiktligt, tänkte det var bättre så än att blända alla man möter.

Jag har dock fortfarande inte fattat hur inställningen kunde bli så tokig till att börja med. Den förväntas ju inte ändra sig själv, och det är ju inte som om man kommer åt lamphuset utifrån, så den kan ju näppeligen ha fått en smäll av någon som surat på parkeringen eller så...
B!

Edit
Ett stort tack för handhållningen dock. Utan råden hade jag aldrig vetat var jag skulle testa mig fram, och jag var inte sugen på att skruva runt lite överallt för att se vad som gjorde vad på vinst och förlust.
/Edit
Senast redigerat av Mr_B (5 september 2014)

Avstängd
10 388 Inlägg
5 september 2014
Mr_B skrev:
it_mutt skrev:

Tur jag aldrig läste det här. På min lånade kärra är det bara ett hål i den annars svarta plasten, i botten på vilket en insexa syntes. Jag justerade ner ljusbilden so den lite grovt matchade den andra på en garage dörr, och sen fick det duga tills jag passerade verkstan, och betonggolvet så jag kunde rulla fram en sån där ljusgrunka, och rätta till den ordentligt. På garage-dörren blev den grovinställningen rent av lite låg, vilket var avsiktligt, tänkte det var bättre så än att blända alla man möter.

Jag har dock fortfarande inte fattat hur inställningen kunde bli så tokig till att börja med. Den förväntas ju inte ändra sig själv, och det är ju inte som om man kommer åt lamphuset utifrån, så den kan ju näppeligen ha fått en smäll av någon som surat på parkeringen eller så...
B!

Edit
Ett stort tack för handhållningen dock. Utan råden hade jag aldrig vetat var jag skulle testa mig fram, och jag var inte sugen på att skruva runt lite överallt för att se vad som gjorde vad på vinst och förlust.
/Edit

Det är lite spännande, hur en strålkastare utan några egentliga fel, bara "dimper ner" ja (hände på min A6 förra vintern), var visserligen bara att justera upp igen, men iaf.

Gott att det löste sig och blev rätt o riktigt till slut smile

330 Inlägg
5 september 2014
Trådstartare
Jo, det har ju rullat ett par hundra mil sedan den 17'de, så det blev nog rätt. Fast säker är man ju aldrig. Slutar kanske med att besiktnings snubben skäller på mig om knappt 9 månader. Fast för stunden tänker jag klappa mig själv på axeln, och låtsas att jag varit duktig.

B!

Sök