Renovering av min fars gamla Volvo P1800 1961. Påbörjat 2014. Ska bli så likt originalskick som möjligt, med lite extra detaljer. Avställd sedan 1986 och samma ägare sedan 1979.
Blev en hel del gjort idag. Instrumentbräda på plats, innertak på plats samt börjat att dra kabelstammen i bilen.
Till Johan som undrade hur man monterar instrumentbrädan. Ta bort rattstången och oljemätaren först, sedan så monterar man brädan underifrån. Vi hade cirka 45 graders lutning med instrumenten pekandes nedåt, sedan så förde vi brädan upp på "hyllan" som är i karossen
"hyllan" på passagerarsidan. Skruva dock inte dit bultarna på hyllan, går säkert att göra, men svårare att rikta brädan. Jag satte dit dem efter att ha skruvat dit de tre skruvarna i övre delen av brädan.
Tre stycken sådana skruvar ska sitta vid vindrutan, nästan som plåtskruv. De ska skruvas dit i brickorna som du pratade om.
Dessa brickor får skruvarna att gänga fast i brädan
Hoppas det hjälpte lite Annars går jag ut och tar nya bilder. Hittade även en bild på hur tutan ska sitta, men den är på ganska stort avstånd... Vet ej hur mycket du får ut av den bilden
Tackar,fick lite Flashback tack vare bilderna,ska nog gå fint nu att få i brädan verkade nästan lättare än jag kom ihåg,tutorna däremot den ena ser ut som min men hornet ser annorlunda ut ,säkert årsmodell baserat,men fixar sig nog ,så tack skall du ha för detta //Johan
Tackar,fick lite Flashback tack vare bilderna,ska nog gå fint nu att få i brädan verkade nästan lättare än jag kom ihåg,tutorna däremot den ena ser ut som min men hornet ser annorlunda ut ,säkert årsmodell baserat,men fixar sig nog ,så tack skall du ha för detta //Johan
Ja, det var mycket lättare än jag kom ihåg, usch vad vi kämpade för att få bort brädan, vi tog ut den på fel sätt. Men efter att ha tänkt igenom och testat några sätt så kom vi fram till att det måste vara underifrån som är tänkt från början.
Har gått och blivit sjuk... Men kopplingscylindern är på plats efter att ha putsats upp lite. Ska koppla in instrumenten när jag är friskare... Samt dra kabelstammen till bakre delen genom sparklådan. Rattstången ligger löst, tog bort den när brädan skulle på, nu är den lite lurig att få på igen. Kanske får ta bort styrsnäckan, men det löser sig nog.
Hämtade korkpackning till växellådan igår, den ska också på inom kort så jag kan fylla lådan med olja. Motorn ska fyllas när jag tätat torpedväggen, vill inte tömma den en extra gång.
Bromsoken är renoverade och klara för montering. Ska dra bromsrör också. Värmepaketet är halvklart, mycket färg att skrapa när man ej har bläster, ska sätta i nya packningar också
Ena hålet för pinnskruv i topplocket är runddragen. Skulle skruva fast grenröret, men sista muttern ville ej spänna åt, utan skruven gick runt. Har varit så innan, men istället för att låta det vara ska hålet borras upp och helicoil monteras. Har beställt ett 8.3mm borr, har resten som behövs hemma.
Direkt efter skolan gick jag in i garaget, lossade på instrumentbrädan och satte dit rattstången och ratt. Monterade även stötfångaren bak, för trångt i garaget för att få bra bild just nu.
Rutan ska dit ganska snart, ska försöka få bort en stor repa som ena torkaren orsakade på 80-talet. Pedalerna ska kopplas in senare i veckan