Renovering av min fars gamla Volvo P1800 1961. Påbörjat 2014. Ska bli så likt originalskick som möjligt, med lite extra detaljer. Avställd sedan 1986 och samma ägare sedan 1979.
Det nya påfyllningsröret passade inte, var fel böjning på det. Fick kapa av det gamla från tanken. Ska försöka få det så fint som möjligt.
Limmade ljudisolering på bagageklädseln, drog några strängar, smetade ut det och la på isoleringen. Tog ganska mycket limm, men det sitter bra Baslåda nästa? Har lite småtankar på att bygga en egen tidstypisk låda. Men är bara tankar, bilen ska bli klar först.
Nu är bagagen nästan klar, luckan och hjulhusen ska få klädsel också.
Bilen fortfarande inte startad. Har inte lagt energi på det
Alltid är det något som ska jäklas, men det känns jäkla bra när man är klar o tänker tillbaka när man började plocka isär bilen och allt man hade framför sig 😀
Alltid är det något som ska jäklas, men det känns jäkla bra när man är klar o tänker tillbaka när man började plocka isär bilen och allt man hade framför sig 😀
Håller med! Alltid något, i detta fall en hel del som krånglar. Läcker bensin på två ställen efter pumpen, glappande tändspole och lite annat roligt. Roligare i efterhand när man fixat. Det som gäckar mig mest är prydnadslisten som inte vill på plats...
Det är tydligen andra skivor 62/63-70 om jag förstår det rätt... Har kontaktat några återförsäljare, men inga har skivor till 61:or tyvärr. Går inte heller att svarva enligt en lokal firma som jobbar helt med bromsar. Jag får helt enkelt leta efter bromskitt till Amazon/P1800 och konvertera om till senare modell. Siktar fortfarande på att få bilen rullandes till maj!
Monterade gamla bromsskivan, allt passade perfekt utan problem men de är spruckna och utom räddning
Det var ju Underligt ,Vad är det som skiljer dem åt då ? Nån typ av skiva måste ju kunna svarvas,i värsta fall får du väl ge nån svarvare ett helt ämne. Skivor måste ju bytas ibland .Har du fått snurr på den än då,jag går utbomstartar då o då fick även igång stereon igår ,Nice med lite ljud i bilen
Det var ju Underligt ,Vad är det som skiljer dem åt då ? Nån typ av skiva måste ju kunna svarvas,i värsta fall får du väl ge nån svarvare ett helt ämne. Skivor måste ju bytas ibland .Har du fått snurr på den än då,jag går utbomstartar då o då fick även igång stereon igår ,Nice med lite ljud i bilen
Lagerbanan är 11mm fel i djup. Det är typ som att skivan har för mycket ET. Verkstad vågar ej svarva så mycket då de inte vet hur mycket gods det är. Får se, kanske går att lösa ändå.
Motor ej startad, vill inte göra det i garaget då grejer står 20cm från utblåset... Trångt... Ska koppla bort varvräknaren och se om den får gnista (kördes utan varvräknare när motorn funka) Trevligt med ljud Har lite planer själv som du kanske sett Ingen raggaranläggning, men ganska mycket ljud
Djo skrev:
Inte ens vp autoparts ?
Tyvärr inte, där jag köpte nuvarande skivor. Står 63-70
hm taskigt det då tycker det borde finnas du lär ju inte ha enda 61an me dåliga skivor.
Tycker jag också... Men är glad att det finns nya delar till en 50 år gammal bil
Dåliga nyheter... Min nyinköpta 9-3:a fortsätter att kosta pengar på verkstad, nya styrväxeln och nya servoröret passar inte ihop... Inköpet var en bråkdel av totalkostnaden som fortsätter att stiga... 2:a veckan på verkstad nu... Bromsar och motorn behöver också översyn.
Kommer att lugna mig med utgifter på P18 ett tag, bilkontot kommer snart under min komfortzon
Kanske blir så i framtiden som bruksbil Tänkte ha 9-3:an som vinterbil/pendlarbil. Men med dessa kostnader borde den bli finbil istället Är inte så bra på att köpa bilar, första jag köpt i brukssyfte...
De två 9-5:or jag köpt har jag plockat ned och tagit delar från, 9-5:an som jag äger har jag ju växt upp med och vet allt om den, räknas inte som köp tycker jag
Blir snabbt dyrt om man inte skruvar själv tyvärr.
Har inte tid eller plats tyvärr, så var enda lösningen. Skulle enligt förra ägaren bara vara att byta styrväxel
Förra ägaren är nästan aldrig pålitlig
Känner honom, så trodde jag gick säker Aja, en bra läxa Ska sluta grina nu, imorgon ska jag såga 10 kubik ved, men kanske hinner lacka nya delarna om de blir bra i den hemmagjorda kemianläggningen på kvällen... Fullt upp inför vintern
Har inte tid eller plats tyvärr, så var enda lösningen. Skulle enligt förra ägaren bara vara att byta styrväxel
Förra ägaren är nästan aldrig pålitlig
Känner honom, så trodde jag gick säker Aja, en bra läxa Ska sluta grina nu, imorgon ska jag såga 10 kubik ved, men kanske hinner lacka nya delarna om de blir bra i den hemmagjorda kemianläggningen på kvällen... Fullt upp inför vintern
Okej ja då kanske han trodde fel bara, ja då vet du vad du ska göra iallafall