Renovering av min fars gamla Volvo P1800 1961. Påbörjat 2014. Ska bli så likt originalskick som möjligt, med lite extra detaljer. Avställd sedan 1986 och samma ägare sedan 1979.
Bilen nere på backen igen, bromsar klara runtom (dra slangar kvar)
Hade en tanke att montera de här stolarna i bilen, men de är lite för breda, slår i handbromsen... Går om man flyttar justeringsknapparna, men kör på andra stolar istället. Nackstöd är ett krav...
Roligt att följa din renovering, jag är intresserad av att köpa stolar till jensen eller inredning över huvudtaget om du har tänkt sälja.
Bilen nere på backen igen, bromsar klara runtom (dra slangar kvar)
Hade en tanke att montera de här stolarna i bilen, men de är lite för breda, slår i handbromsen... Går om man flyttar justeringsknapparna, men kör på andra stolar istället. Nackstöd är ett krav...
Roligt att följa din renovering, jag är intresserad av att köpa stolar till jensen eller inredning över huvudtaget om du har tänkt sälja.
Hej! Ska ha nackstöd under längre bilturer, men originalstolarna ska vara monterade när det blir finåkning Annars skulle jag inte köpt ny klädsel för några månader sedan.
Bilen nere på backen igen, bromsar klara runtom (dra slangar kvar)
Hade en tanke att montera de här stolarna i bilen, men de är lite för breda, slår i handbromsen... Går om man flyttar justeringsknapparna, men kör på andra stolar istället. Nackstöd är ett krav...
Roligt att följa din renovering, jag är intresserad av att köpa stolar till jensen eller inredning över huvudtaget om du har tänkt sälja.
Hej! Ska ha nackstöd under längre bilturer, men originalstolarna ska vara monterade när det blir finåkning Annars skulle jag inte köpt ny klädsel för några månader sedan.
Roligt att följa din renovering, jag är intresserad av att köpa stolar till jensen eller inredning över huvudtaget om du har tänkt sälja.
Hej! Ska ha nackstöd under längre bilturer, men originalstolarna ska vara monterade när det blir finåkning Annars skulle jag inte köpt ny klädsel för några månader sedan.
Förstår, chansa måste man ju.
Ingen fara I detta projekt köps enbart grejer Eventuellt kan jag sälja vissa inredningsgrejer såsom dörrsidor då de ska bytas ut. Men det är först när bilen är klar
Hej! Ska ha nackstöd under längre bilturer, men originalstolarna ska vara monterade när det blir finåkning Annars skulle jag inte köpt ny klädsel för några månader sedan.
Förstår, chansa måste man ju.
Ingen fara I detta projekt köps enbart grejer Eventuellt kan jag sälja vissa inredningsgrejer såsom dörrsidor då de ska bytas ut. Men det är först när bilen är klar
Jag är tacksam för allt jag kan köpa i inredningsväg så hör gärna av dig.
Så fint det blir,så du valde de tunna filtren iofs riktigt för årsmodellen, jag fuska där ville ha mer luft till motorn ,satte även på byxavgasröret skilde ju några hästar där Men tjusigt blir det
Så fint det blir,så du valde de tunna filtren iofs riktigt för årsmodellen, jag fuska där ville ha mer luft till motorn ,satte även på byxavgasröret skilde ju några hästar där Men tjusigt blir det
Har också fuskat med avgasröret, har från en senare modell, 65 om jag inte har fel. Om det är byxavgasrör vet jag inte. Har inte så stor koll på alla prylar till Volvo, på 9-5:an vet jag exakt vad som ska vara till vilken årsmodell.
Kul med småpill som bara är att montera utan att hålla på och krångla. Får se om motorn vill ha mer luft, då får jag sätta andra filter Men tror att den är nöjd med dessa
Tror byxavgaset kom 66 betyder egentligen bara att det var två utgångar istället för ett,tror effekten öka från 108 till 116 hk genom större filter o förbättrat grenrör,mer luft vill alla motorer ha men lite svårare att få till utan turbo,därför är ju 95 så tacksam,men hållet med dig ibland är det bara gött o skruva lite
Glada nyheter! Bromsrör bak är färdiga, kopplade och luftade. Luftade hela systemet. Gav även slavcylindern en sista chans, pumpade tryck och tog i allt jag hade. Med en smäll så började slavcylindern fungera igen! Efter det så låste sig bromsarna, men fick rull efter lite ansträngningar och puttade bilen fram och tillbaka de 20cm som fanns att spela med tills bromsarna släppte. Det var en bra kväll idag
Började med att försöka få till elen i bilen. Parkeringsljuset vill inte funka, ska leta upp varför den krånglar. Är säkert en kabel någonstans. Hel+halv (blå)funkar med fotomkopplaren, det är alltid trevligt. Samma med röd-grön som går till säkringen. Reostaten till instrumentbelysningen fungerar även den och alla 3 ljuslägen funkar på reglaget. Bara parkeringsljuset som krånglar just nu... När det är klart så åker huven på Blev en kortare stund i garaget idag, får se om jag hinner något i helgen.
Vet inte åt vilket håll parkeringsljus/blinkers ska vara, men kör med parkeringsljuset uppåt då det syns bättre. Kommer lite olika alternativ om man googlar, och bilarna på Volvo museum i Göteborg har även dem åt olika håll... Någon som har koll?
Improviserade vid återmontering av stötfångaren. En dunk och domkraft, funkade perfekt!
Blinkers+bromsljus kvar nu samt interiörbelysning! Sedan ska jag försöka få dit grillen och huven
såååååå fiiiiiiiiiiiint. Skulle åxå vilja vara så långt i mitt lilla projekt. (Är förvisso inte så långt efter. )
Med mitt tempo kommer du säkert ifatt Funderar på om man ska sätta i stolarna, bälten och dörrar och sedan besikta den. Kanske skulle vara roligt att äntligen köra bilen
såååååå fiiiiiiiiiiiint. Skulle åxå vilja vara så långt i mitt lilla projekt. (Är förvisso inte så långt efter. )
Med mitt tempo kommer du säkert ifatt Funderar på om man ska sätta i stolarna, bälten och dörrar och sedan besikta den. Kanske skulle vara roligt att äntligen köra bilen
Neeeee.... gör inte det, då ligger du sååååååå långt före mig så då kan jag ju inte komma i kapp.
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Du får följa schemat,originalbrelät har tre pinnar en är spänning in den andra spänning ut när spaken valt antingen höger eller vänster,när bimetallen i relät blir varmt bryter den tills den kallnat igen ,det tredje stiftet ger spänning till lampan i instrumentet //Johan
Du får följa schemat,originalbrelät har tre pinnar en är spänning in den andra spänning ut när spaken valt antingen höger eller vänster,när bimetallen i relät blir varmt bryter den tills den kallnat igen ,det tredje stiftet ger spänning till lampan i instrumentet //Johan
Jo, kollade på schemat men såg inte exakt hur de ska kopplas på spaken. Kopplade och mätte, fick fram en kombination som skulle funka (spänning både höger och vänster). Testade och blinka höger, lampan i instrumentet blinkade, relät tickade i normal takt. Kände en lukt av bränd metall, kollade på relät och det började nästan brinna. Bröt tändningen. Har inte kollat styrkan på relät, men borde vara rätt.
Antar att relät är dåligt. Har för mig att jag testade lite snabbt innan demontering och att blinka vänster inte fungerade (funkar inte nu heller)