Renovering av min fars gamla Volvo P1800 1961. Påbörjat 2014. Ska bli så likt originalskick som möjligt, med lite extra detaljer. Avställd sedan 1986 och samma ägare sedan 1979.
Bilden nederst är väl dom sk turbin kaopslarna. Nytillverkades i mitten på 80 talet.. Snygga som 17. Följer med glädje!
Är det inte samma fälg, bara andra navkapslar? Har letat efter dessa navkapslar ett tag nu, hittade en uppsättning som knappt var använda på ebay. Men säljaren bodde i England och ville ha en hutlös hög summa, samt ville inte skicka till utlandet utan jag fick komma och hämta dem. Men jakten på navkapslarna fortsätter!
Perfekt projekt. En av mina drömbilar som restaureras på det sätt jag skulle vilja, till fint originalskick! Prenumeration lagd Bra jobbat so far!
Tack så mycket! Kul att du följer.
Kan även passa på att säga att det inte hänt något sedan sist, tyvärr. Fixat lite småproblem med Saaben som gav en felkod från kamaxelgivarkretsen, som inte ens finns. Det var en slang från dumpventilen hade lossnat och var borta. Hoppas det fungerar, har inte lust att köpa en ny DI-kassett. Hoppas det var okej att skriva lite om Saaben
Nu är bilen äntligen hemma efter lackering. Det tog ett tag, men det var det värt! Blev otroligt bra.
Stod ute ett dygn, så hann komma lite pollen på den.
Motorrummet blev också lackat
Redo för hemfärd
Inför landning
Hemma!
Då är projektet äntligen igång igen. Har inte gjort något sedan sommaren. Nu blir det motortvätt och lite annat jobb innan den sätts i igen.
Får se hur mycket jobb det blir, tar studenten snart så har inte allt för mycket tid över. Nu när man måste vara rädd om lacken blir det svårare också, förut gjorde det inte så mycket om man råkade tappa skruvmejseln
Tvättade motorn i söndags, kommer en bild senare. Väntar på bussningar och liknande som snart ska komma. De gamla är från fabrik, så det är kanske dags att byta
Blir fint detta ,du ligger lite före min renovering,men hoppaspå lack till hösten //Johan
Sakta men säkert går det. Får se vem som blir klar först
Nu är motorn hemma igen, ska byta bussningar och sånt innan det blir dags att lägga i den igen. Ska även köpa ny kopplingssats och termostat, lite mekande måste man göra själv Har även blästrat bärjärnen till stötfångarna och lagt på primer. Ska lägga på ett lager primer till, några lager svart och klarlack