3849
Sök

Återanvända oljefilter?

Herr
1 722 Inlägg
18 augusti 2014
Trådstartare
#1
Har funderat på Detta ett tag. Vid ett oljebyte,  hur viktigt är det att byta filter samtidigt?  Hur skitigt är filtret igentligen efter säg 1000mil?  Säg att vi tömmer oljan och oljan i filtret,  sen på med samma filter igen, på me plugg o ny fin olja; skulle det vara helt okay eller är risken stor för igensatt filter? Frågar bara hypotetiskt,  inget jag gör eller har gjort,  bara en Tanke smile

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

5 149 Inlägg
18 augusti 2014
#2
Jag skulle inte återanvända ett filter, ett filter fyller trotsallt en viktig funktion. Dummt att snåla på dom hundringarna. Byter hällre filter än olja om jag måste snåla.. En ren olja håller längre än en som inte blir renad från sot och andra avlagringar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

...has left the building...
4 474 Inlägg
18 augusti 2014
#3
Tänk igen.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
18 augusti 2014
#4
Ett oljefilter kostar 49-200kr kanske beroende på modell ??

Till saab kostar iaf ett originalfilter 88kr och för den pengen så kan man ju faktiskt kosta på sig att både byta vid tusen mil och dessutom skära upp det gamla filtret för att kolla själv hur skitigt det är inuti tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Herr
1 722 Inlägg
18 augusti 2014
Trådstartare
#5
Det är alltså ingen som vet om det rent teoretiskt skulle kunna gå att återvända filtret igen?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 334 Inlägg
18 augusti 2014
#6
LocKtar skrev:
Det är alltså ingen som vet om det rent teoretiskt skulle kunna gå att återvända filtret igen?

Klart det går att skruva bort det, tömma det på olja och skruva dit det igen. Det är ju inte bra som du kanske förstår. Oljan häller du ut men alla metallpartiklar och alla andra skräpsaker som blir kvar kommer ju så småningom att fara tillbaks in i motorn när filtret blir tillräckligt mättat. Inget bra alltså!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
18 augusti 2014
#7
Visst går det att återanvända det om man är snål
Men då ska du inte plocka loss det utan bara låta det sitta kvar.
Tar du loss det så finns risken att packningen inte tätar som den ska när du skruvar dit det igen.

Det finns 2 saker jag ALDRIG snålar med på en bil, det är bromsar och service delar.
Är det något som kommer ställa till det längre fram så är det just dom sakerna.


...has left the building...
4 474 Inlägg
18 augusti 2014
#8
Rent teoretiskt kan du ju även återanvända oljan med, bara du renar den först (sot,vatten,metall mm). Sedan lär man få addera lite nya friska "additiv" så är den redo igen...
Det ä dumsnålt att återanvända ett filter, jämför gärna med om du skulle komma på den fantastiska idén med att använda ETT toalettpappersarks båda sidor...Eller det kanske du redan gör:)?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Herr
1 722 Inlägg
18 augusti 2014
Trådstartare
#9
Tanken med inlägget var om oljefiltret blir så pass skitigt att det är överhängande risk för igensatt filter om du enbart byter oljan och inte filtret.
Inte ett dugg intresserad av vad man bör göra och vad ett oljefilter kostar. Helt enkelt hur skitigt det igentligen blir. Men det verkar på er att filtret blir såpass smutsigt att vid 1000mil är det verkligen dags för ett byte.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 334 Inlägg
18 augusti 2014
#10
LocKtar skrev:
Tanken med inlägget var om oljefiltret blir så pass skitigt att det är överhängande risk för igensatt filter om du enbart byter oljan och inte filtret.
Inte ett dugg intresserad av vad man bör göra och vad ett oljefilter kostar. Helt enkelt hur skitigt det igentligen blir. Men det verkar på er att filtret blir såpass smutsigt att vid 1000mil är det verkligen dags för ett byte.

Jag tycker verkligen att ett byte är befogat.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 740 Inlägg
18 augusti 2014
#11
hehe en vän till mej har en 945 som gått på samma filter sedan år 2000 o aldrig fått någon ny olja sen dess utan bara fyllt på lite med gammal spillolja lite då o då. den motorn har gått 35000-tusen mil på det filtret o den går fortfarande wink har sammanlagt gått 49000-tusen

men är man rädd om bilen byter man självklart filter samtidigt som olja smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

1 938 Inlägg
18 augusti 2014
#12
Vettemannen skrev:
LocKtar skrev:
Det är alltså ingen som vet om det rent teoretiskt skulle kunna gå att återvända filtret igen?

Klart det går att skruva bort det, tömma det på olja och skruva dit det igen. Det är ju inte bra som du kanske förstår. Oljan häller du ut men alla metallpartiklar och alla andra skräpsaker som blir kvar kommer ju så småningom att fara tillbaks in i motorn när filtret blir tillräckligt mättat. Inget bra alltså!

/Benny

Vad Benny nog menar är att när oljefiltret blir fullt så löser en säkerhetsventil och släpper in ofiltrerad olja i motorn?

Vissa filter har en sån ventil, andra inte.

Det går att byta olja utan att byta filter, både teoretiskt och fysiskt.
Frågan e bara hur många mil du kommer.

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
18 augusti 2014
#13
Har inte filtret en bypass inbyggd så sitter där en i motorblocket där man skruvar fast filtret.


604 Inlägg
18 augusti 2014
#14
Rent teoretiskt blir ju faktiskt filtret "bättre" ju längre det sitter där. När det fylls på med skit blir det tätare och släpper igenom mindre skit. Till en viss gräns givetvis.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

1 938 Inlägg
18 augusti 2014
#15
Pierre_r skrev:
Har inte filtret en bypass inbyggd så sitter där en i motorblocket där man skruvar fast filtret.

Enkelt att säga "dom som inte har i filtret har i motorn".
Svårt att ta det för givet, jag ser filter från olika tillverkare till en och samma bil.
Vissa har ventil, andra inte. Jag skulle inte vilja chansa på ett sketet filter iaf om jag skulle skruvat på min bil, småpengar.

8 892 Inlägg
18 augusti 2014
#16
Klart man kan återavända oljefiltret man kan även köra med ett eller flera punkterade däck.

Fotograf på tierpidag.se

1 938 Inlägg
18 augusti 2014
#17
Hamilton skrev:
Klart man kan återavända oljefiltret man kan även köra med ett eller flera punkterade däck.

Tack.

Forummoderator
9 299 Inlägg
19 augusti 2014
#18
LocKtar skrev:
Det är alltså ingen som vet om det rent teoretiskt skulle kunna gå att återvända filtret igen?

Jag har aldrig sett ett test som jämför skitiga filter med nya, för att se hur flödet förändrats, påverkats eller hur mycket skit det släpper igenom. Det jag däremot sett är ett test mellan olika nya filter. Samma filterpassning/bilmodell/motor men olika tillverkare. Filtren som jämfördes var till någon Honda Vtec-motor och det var väldigt stora skillnader på hur funktion/filteryta faktiskt var. Sammanfattningsvis kan man konstatera att man inte har en aning om hur bra filtret man just köpt är och att "dyrt märkesfilter" inte alls betyder bäst funktion. Så gissningsleken kan börja.

Förr använde man insatser i filtret som man tvättade. Var det bättre eller sämre? Jag tippar på bättre men innebar mer jobb och mer kladdande vilket gör "skruva-loss-kasta-bort"- filter till ett bättre alternativ.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

* Voff voff *
10 953 Inlägg
19 augusti 2014
#19
Nåja, om bilens normala serviceintervall är t.ex. 2000 mil och man byter oljan efter 1000 mil borde det iaf i teorin inte vara nå´n fara att köra 1000 mil till. Men däremot kanske det är lite poänglöst eftersom man ju byter olja oftare av en anledning... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Herr
1 722 Inlägg
19 augusti 2014
Trådstartare
#20
caromania skrev:
LocKtar skrev:
Det är alltså ingen som vet om det rent teoretiskt skulle kunna gå att återvända filtret igen?

Jag har aldrig sett ett test som jämför skitiga filter med nya, för att se hur flödet förändrats, påverkats eller hur mycket skit det släpper igenom. Det jag däremot sett är ett test mellan olika nya filter. Samma filterpassning/bilmodell/motor men olika tillverkare. Filtren som jämfördes var till någon Honda Vtec-motor och det var väldigt stora skillnader på hur funktion/filteryta faktiskt var. Sammanfattningsvis kan man konstatera att man inte har en aning om hur bra filtret man just köpt är och att "dyrt märkesfilter" inte alls betyder bäst funktion. Så gissningsleken kan börja.

Förr använde man insatser i filtret som man tvättade. Var det bättre eller sämre? Jag tippar på bättre men innebar mer jobb och mer kladdande vilket gör "skruva-loss-kasta-bort"- filter till ett bättre alternativ.

Tack smile

There's no need to fear, UNDERDOG is here!


Sök