5772
Sök

Volvo 855 GLT -96, "förbrukar" styrdon.

Kugghjulsbefälhavare
6 Inlägg
21 augusti 2014
Trådstartare
Har ett (flera?) problem med min 855 GLT 2.5 20v, 170hk, ,18000 mil.
När jag köpte bilen upptäckte jag efter några mil att den drack otroligt mycket bensin, 1,5l/mil.
Började med att kolla felkoder, eftersom motorlampan tändes efter några dagar. Indikerade felaktig signal på främre lambdasond, så bytte denna och släckte koden.
Blev inte bättre, så jag lämnade bilen till lokala bilverkstan i byn jag jobbar. Han kollade lite av varje och upptäckte vaccuumläckor. Detta åtgärdades direkt, felkoder nollades.
Bilen besiktas. Skyhöga avgasvärddn på alla mätningar, 999 på alla mätare.
Samma skit igen, så mekanikern provade andra sonder. Inte bättre. Han misstänker kass styrbox/styrdon/databox eller vad man vill kalla det. Eftersom jag ändå behövde andra grejer för besiktningens skull köpte jag en reservdelsbil med samma motor osv, dock 40k mil. Tog boxen från denna och satte i min konsulträser. Genast sjönk bensinförbrukningen till ca 0.9 liter, ganska normalt för 18år Volvo.
Jag körde in och besiktigade kärran, allt utom avgasvärden bra, dock mycket bättre, så besiktningsgubben och bilmek trodde katten brunnit när bilen gick fett, den skramlar också. Motorlampa tänds igen.
Jag byter katten till splonkans ny. Nollar koder. Motorlampan tänds igen. Bilen dricker åter igen ca 1,5l/mil.
Lämnar in bilen hos annan verkstad som åter konstaterar styrdonet som kasst. Han provade med box från en annan GLT och avgasvärdena blev bra direkt. När han sätter i min igen återgår värdena till skit.

Det ter sig inte lönt att byta box en gång till utan att diagnosticera var felet ligger och fixa detta. Den nya boxen kommer då troligen också gå åt fanders.

Finns det någon som upplevt detta och har en lösning som inte tar 10 timmar på bilverkstad att hitta? Är det lönt att åtgärda på denna bil? Bilen är fräsch och jag har lagt en jävla massa pengar på den så man vill ju inte skrota den i onödan, eller slösa den på stubbrace...

Man är inte vänner förrän man åkt bil, supit, spytt och pissat tillsammans

1 878 Inlägg
21 augusti 2014
Styrenheten som i databoxen?
den kostar inte många kronorna på bildelsbasen om du kan tänka dig en begagnad.

Kugghjulsbefälhavare
6 Inlägg
21 augusti 2014
Trådstartare
Nej jag vet, men 1200 spänn är inget man lägger i slutet av månaden på något som troligtvis går sönder direkt igen, när man har 65 kr på kontot. :-)
Vill gärna ha hjälp att hitta grundorsaken till att boxarna lägger av. Överspänningar? Kortslutningar? Fel på annat sätt? Fel på givare?

6 740 Inlägg
21 augusti 2014
jag hade kollat följande:
alla bilens jordpunkter.
tagit isär kontakterna på motorstyrdonets givare o kollat så det inte är fukt i dom/ oxid som ligger o kortsluter.
samt kollat så att det är rätt ampere på alla säkringar, kan ju vart någon som tröttnat på att säkringarna går o satt i starkare.

mvh
Senast redigerat av Henkix (21 augusti 2014)

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

2 452 Inlägg
21 augusti 2014
med tanke på att du misstänker styrdon ...så borde din heta 0261 204 167 eller 293 på slutet...är den chippad?styrdon brukar inte bete sig så om den är kass....brukar sluta fungera...har ni kollat alla felkodet?

döden kommer tillbaka

Kugghjulsbefälhavare
6 Inlägg
22 augusti 2014
Trådstartare
Ej chippad, varken originalboxen eller den jag satte i. Inte av mig och inte av ägaren innan mig. Tidigare vet man ju inte, men bilen har tidigare gått på världens största revisors-firma, så det är nog inte troligt.

Kan kolla siffror och nuffror när jag kommer hem från jobbet.

Fick aldrig listan från senaste utläsningen igår, men tidigare har det varit:
212 Främre sond, felaktig signal
153 Bakre sond, felaktig signal

Tänker att något påverkar styrbox pga. att den käkat två på några månader.

Sök