3850
Sök

Bygga MOPED KLASS 2 av gokartkaross

4 Inlägg
9 september 2014
Trådstartare
Hej! Simon heter jag och är 19 år gammal. Jag har just tagit studenten vid Polhemsgymnasiet i Göteborg på linjen Industriell design (teknik).

Jag planerar nu att bygga en blandning av liggcykel/moped klass 2 med en gokartkaross som grund.

Tanken är alltså att ha 18 växlar som på en vanlig cykel, men att man cyklar sittandes/liggandes. Eftersom att karossen kommer väga ganska mycket mer jämfört med en vanlig "liggcykel" kommer jag även installera en elmotor på den befintliga karossen.

Gränsen för effekt för en "elcykel" är 250 watt och jag tror att jag kommer behöva lite mer kräm än så (eller?). Det är där moped 2 intyget kommer in. Jag tänker att det är lättare att konvertera till klass 2 moped jämfört med Eu-moped, då klass 2 moped inte behöver registreras, utan bara behöver ett typintyg eller liknande.

Det viktiga med motorvalet (om inte 250 watt räcker) är ju att det inte överstiger 1 kW (vilket är maxeffekt för moped klass 2).

Vad tror ni om detta? Tror ni att det är genomförbart?
Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få om såväl registrering som motorstyrka.

Tack på förhand!

Simon

4 Inlägg
9 september 2014
Trådstartare
Jag tänker även att jag måste kunna koppla ur elmotorn när jag ska cykla med den. Det känns ju onödigt att snurra runt motorn när jag bara ska cykla...

398 Inlägg
9 september 2014
En klasskompis till mig byggde en laglig elektrisk longboard som kandidatarbete på Chalmers. Tydligen har det tillkommit ytterligare en lag som säger att om maxhastigheten är max 20 km/h räknas fordonet som cykel, för att tillåta segways etc. Han skriver lite om detta i en tråd på ett annat forum;

http://elektronikforumet.com/forum/view … mp;t=72781

Lycka till!

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 september 2014
En av mina trådar med en del info för dig...

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.p … ntransport

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 Inlägg
10 september 2014
Trådstartare
AX3L skrev:
En klasskompis till mig byggde en laglig elektrisk longboard som kandidatarbete på Chalmers. Tydligen har det tillkommit ytterligare en lag som säger att om maxhastigheten är max 20 km/h räknas fordonet som cykel, för att tillåta segways etc. Han skriver lite om detta i en tråd på ett annat forum;

http://elektronikforumet.com/forum/view … mp;t=72781

Lycka till!

Åh tack! big_smile Har nu läst igenom det mesta av tråden, riktigt fräckt arbete! smile

4 Inlägg
10 september 2014
Trådstartare
torpis skrev:
En av mina trådar med en del info för dig...

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.p … ntransport

Tack, har även läst igenom din tråd. Mycket intressant fakta! smile

Tyvärr fick jag idag svar från transportstyrelsen att fordonet var tvunget att vara under 1,6 m långt och 0,75 meter brett för att få bli klassat som elcykel (eller inom den nya ändringen 2001:554 för segways etc).

Har därför insett att gokartgrunden inte kommer att fungera. Istället funderar jag nu på att utgå från en liggcykel alternativt bygga ett eget "chassi". För detta skulle jag behöva svetshjälp.

Någon som bor i Göteborg med svetskunskaper nog att kunna svetsa ihop en cykelram (enligt färdiga ritningar) som har lust att hjälpa mig med detta? roll

//Simon

398 Inlägg
10 september 2014
SimonKa skrev:
Åh tack! big_smile Har nu läst igenom det mesta av tråden, riktigt fräckt arbete! smile

Kul att kunna hjälpa till smile Ja det är ett galet häftigt arbete dom har gjort! Jag ångrar lite att jag inte hoppade på det tåget själv, men jag insåg att det är lite för långt från mitt område för att jag ska vara till någon stor hjälp tyvärr.

Anyway, angående ditt behov av svetskunskaper skulle du eventuellt kunna kolla med "XP", en experimentverkstad på Chalmers som bland annat givit oss det stora rullande hjulet på Cortègen. Kanske kanske kan någon där hjälpa dig om du frågar snällt och säger att du är en framtida student wink De har en Facebook-sida, du hittar den om du söker på "XP Chalmers".

Sök