Nissan 200sx s13 som ska få nytt liv igen. Blir lite uppfräschning av karossen, trimning och allmän renovering av motorn. Allt det här i ett väldigt litet garage.
Bilen lever fortfarande, har dock inte gjort så mycket med den än letar mest buggar bara. Har två felkoder som gjort att bilen gått dåligt. Första felet var en dålig tempgivare så ecun trodde bilen var kall och gjorde att den gick fett. Andra felkoden var till knack sensorn, där hade isoleringen kortslutits mot signalkabeln.
Sen har jag haft ett skapligt knackande från motorn till och från, men bara när man ligger vid viss gas, bestämde mig för att kolla alla lyftare en gång till.
Lyftarna var stenhårda trots att man blåste ur all olja ur dom, hittade några stycken som gick att röra på så jag försökte få liv i resten också.
Jag provade att smörja upp dom men det hjälpte inte... till sist provade jag med skruvstädet. Med hjälp av en liten hylsa så gick det att pressa in dom lite.
Efter att dom vart in pressade en liten bit så släppte dom och det gick nu att trycka i hopp dom med fingrarna.
Nu skulle allt bara ihop igen.
Ljudet minskade avsevärt men det låter lite fortfarande. Funderar på att hälla i en oljetillsats vid nästa oljebyte och se om det tar bort ljudet.
Har kollat felsöknings inställningarna i ecun och det verkar inte som om den går in i "closed loop" ska ta loss lambdan imorgon då jag misstänker att det är den som strular.
Hallå allt trevligt folk! ber om ursäkt för det sega uppehållet, det har gått så segt med bilen så blir inte av att skriva något.
kort och gott så det som har hänt är att jag antar att vevlager spelen är för stora därav knack ljudet. Det låga oljetrycket tyder också på att det läcker ut för mycket olja mellan lagerna. Så nya lager beställda!
För att slippa lyfta ur motorn så har jag lyft ner framvagnen för att komma åt oljepannan och veven lättare.
Blir en kort uppdatering utan bilder idag. Bytte vevlagerna nyss och det visade sig att alla hade snurrat.... Är ganska säker på att anledningen var för stora spel och dålig oljepump vid första uppstarten. Anledningen till varför jag tror att det bara var just då är att lagerna bara snurrat ca 90 grader och att dom ej blivit sönder tuggade. Hoppas på bättre resultat vid nästa uppstart, har bytt till lager som är 0,025 mm mindre än original så det borde tajta till lagerspelet lite grann.
Hoppas på att kunna starta upp den och kolla oljetrycket denna vecka. Tack till alla som fortfarande följer trots att det inte händer så mycket ibland!
Jaha, vevlagerna bytta ny olja i motorn och fortfarande samma konstiga knack. Är rädd att även ramlagerna har gett upp... Nu letar jag efter en ny motor att dumpa i lite snabbt så man kan köra någonting i år... Motorn som sitter i nu och strular kommer få sig en ny genom gång i vinter i hopp om mer power nästa år.
Idag vart det ett litet små pyssel, tänkte byta gummi bussningen som sitter på ratt stången och det är ju inge kul att behöva köpa en rund puck med hål i för 500. Så då kan man ju lika gärna försöka att göra en egen.
Gjorde först en halvtaskig kopia i frigolit.
Sen grävde ner den i lite sand.
Aluminiumet som ska användas till bussningen kommer från en gammal turbo som låg och skräpa.
Det svåra var att smälta ner aluminumet, haha... försökte med gasolen men det vart inte tillräckligt mycket värme så jag staplade några tegelstenar till en liten skorsten. I botten la jag grill kol och sen blåste jag med en varmlufts pistol, ner med aluminium bitarna i en konservburk sen var det bara att lägga på ett lock och sen var allt smält på max 20 min.
Sen var det bara att hälla ner aluminiumet i sanden och låta det svalna. Så här blev det efter tredje försöket.
Borrade om hålen.
Sen efter lite slipning så vart den helt ok.
Det har även kommit hem en ny motor som ska i bilen så fort framvagnen är i och den gamla motorn ur! Kommer en update imorgon om motorn
Nu har det hänt endel i garaget! Nya bussningar till styrväxeln.
När jag ändå hade motorn ur igen så passade jag på att göra i ordning kabelhärvan, här är en före bild.
Sen blev det såhär, den gamla eltejpen är borttagen och jag har satt dit flätade kabelstrumpor överallt.
Tillslut var även nya motorn på plats.
flyttade ner säkringsdosan ner hit istället
så här skulle det set ut med toppmount grenröret.
Var bara tvungen att flytta in intercoolern här har jag böjt till lite ståltråd för att få ett hum om hur jag ska dra tryckrören.
Det nya fästet till kyllaren.
Då jag inte får plats med originalfläkten längre så tog jag volvo fläkten jag fick med den nya motorn. dock var jag tvungen att sätta små distanser så att fläkten inte skulle ta i kylen.
Fläkten fästes med buntband och stor plastbrickor.
För att kunna dra AN-slang till turbon så köptes det in 3 stycken m14*1,5 mm till an6 adaptrar från Hydroscand.
Himla trevligt med AN-slang
Sist men inte minst, Stort tack till Melker som gjorde en styrvinkel adapter åt mig, får se om den kommer att fungera då det var jag som gjorde ritningen Kolla gärna in hans sida på Facebook "Melkers garage" där han skruvar moppe och cross
Jag har använt en "workmate" som den verkar heta. Till att hålla i vinkelslipen och vips så har man en bänk-slip väldigt bra när man ska kapa rör då man bara kan hålla i röret och snurra röret, istället för att hålla i vinkelslipen och hela tiden flytta runt på röret.
Med hjälp av lite tejp så får man en rak markering att gå efter. Sen använde jag dremeln till att grada av insidan på röret.
Åkte förbi Special Mecano och köpte en 5l gas flaska till svetsen.
Kan tyvärr inte säga att jag är så himla bra på att svetsa rör med MIG
Men det här blir nog bra när det får lite färg på sig
Nu när jag har flyttat kylaren behöver jag en ny övre kylarslang och hittade denna som visade sig passa bra efter lite lätt modifiering.
Här kapar jag upp en stegmuff så den inte ska ha så långa steg. Först tejp.
Sen kappa.
Dock så behövde jag få ner diametern till 2". Nu ett litet tips... Gör inte som jag och kapa ett stort V och tro att man kan böja ihop den, kappa ist fyra spår banka ihopp tills det inte är någon glipa sen kappa igen. Håll på så tills rätt diameter är nådd
Och om man har gjort fel så får man kappa till något att fylla ut hålet med
Pang på svetsat och klart!
Och för er som är nyfikna så använder jag sämsta svetsen som gjorts, en Bimax från Jula.... men men det sitter ju ihop iallafall
Gjorde en tuff pluspuck att ha i motorrummet som jag kan dra batteriet till.
Kabeln går då in till mitten av klossarna där den är fast klämd i skruven, på så vis så är bara bulten som sticker upp strömbelagd.
Här placerades den.
Till den undre kylarslangen använde jag denna.
Jag klippte min här och det var på gränsen att den blev lite för kort.
Jag fasade sidorna så att det skulle bli lättare att trä på slangen.
Lite fett gjorde också susen!
För er som är nyfikna på hur mycket styrvinkel det blev med adaptern på ena sidan och en låsbricka på andra.
--------------Bonus bilder----------------
På något sätt har tråden landat på över 8000 visningar och 56 grymma följare vilket är himla kul, så tycker ni förtjänar en liten paus från alla projekt bilder. Vart en tur till Gröndal i söndags där polaren Fredrik körde så här är några bilder på hans åk!
Så nu är man sjukt taggad på att få igång sin egna bil!
Nu är säsongen över och det är dags att börja skruva inför nästa. Under den senaste månaden har jag felsökt som en idiot och försökt fixa småfel på bilen så att den ska kunna gå igenom besiktningen. Och tro det eller ej men den är nu besiktad!
Fick tyvärr problem med att motorn dog vid ca 5000 varv, såg till att spridarna var ordentligt rena med Ultraljuds tvätt
Tyvärr löste det inte problemet utan det visade sig (efter lite googlande) att det var slangen mellan turbon och lmm:en som nöp ihop sig och så ströp allting helt och hållet.
Jag införskaffade en mutternitare, himla trevligt verktyg så den kommer ni få se mer av
Gängorna i bensin tanken var paj så det löstes med nitmuttrar
Gjorde en packning av kork papper, tyvärr tål den inte bensin så bra utan krymper lite grann.
Ska man ut och sladda så vet vi ju att man inte kan köra med öppen diff, så ner med originalaren.
Som ni vet så har jag ju en B-svets från Jula och om den ska orka bränna igenom godset i diffen så såg jag till att värma den ordentligt med gasolen först.
Sen punkta jag ihop dom så dom skulle ligga still, sen var de bara att bränna på.
Om det var någon av er som var på Malmby flygfält 11/10 såg ni att bilen nu mera går framåt, tyvärr har jag inga bilder från helgen
så nu är det bara att se till att man ät lite mera redo till nästa säsong