Volvo 242 1983 med M52b28

Målet med projektet är att bygga en Volvo sleeper med BMW sexa på 2.8 liter med tillhörande bmw låda. Inuti är tanken att bilen ska se original ut gällande säten instrumentering och allmänt.
  • 35 Följare
  • 18 825 Visningar
  • Projektet avslutat 26 januari 2016
TurboOriginal
10 oktober 2014 · 17 Inlägg

Tjena!

Tänkte lägga upp en tråd om mitt bilprojekt som jag pular med på fritiden! Har en Volvo 242 83:a med B21a som ska få en BMW sexa på 2.8 L och sedan är tanken att den ska regbesiktigas med den motorn. Motor, motorfästen, växellåda, kardanaxel, downpipe köpte jag som ett kit.

Planerna med bilen är:

-Original liten Volvovarvräknare där den övre täckluckan ska sitta
-Sony bluetooth stereo
-Två 6,5 or Mds fanatic i hatthyllan
-Två 4,2 i framdörrarna
-Bmw sexa M52b28 (med tillhörande styrboxar) från en 528i från 1997
-Femväxlad låda från en 528i från 1997
-1031 bakaxel (kanske lamelldiffad)
-Eldriven instrumentpanel (elektronisk hastighetsmätare från senare 240)
-Bygga om om till hydraulisk koppling med pedalställ från en 265 och huvukopplingscylinder från en 940
-Kolkanister till tanken
-Tankarmatur med förpump från en insprutade
-Inline bränslepump (Bosch 044 kopia)
-Regbesiktning!

Följ gärna! :)

Såhär såg bilen ut när den införskaffades i September:
https://www1.garaget.org/archive/209/208438/366850/366850-3478408.jpg

Senast redigerat av Ludde1994 (23 december 2014)

TurboOriginal
12 oktober 2014 · 17 Inlägg

Förra helgen var vi och hämta Bmw sexan och växellådan och alla tillhörande delar! Motorn så g väldans mycket mindre ut när den satt i bilen jag köpte den från och när man väl fick se den utanför motorutrymmet blev man lätt chockad. Som tur var har vi en motorlyft i garaget så de vart inga problem att få ut den ur släpet med den. Tanken är att motor och växellåda ska i bilen runt den 27 Oktober efter vi haft våra tentor big_smile

Såhär ser motorn ut i dagsläget:

https://www1.garaget.org/archive/209/208438/366850/366850-3480555.jpg

Senast redigerat av Ludde1994 (12 oktober 2014)

saftarN
16 oktober 2014 · 249 Inlägg

Megadödsmördarslaktarmek efter tentan.

keep calm and let it scrape
TurboOriginal
18 oktober 2014 · 17 Inlägg

Ajjemän saftarN!big_smile

Igår kväll var vi och skruva i garaget! Jag bytte bromsbeläggen bak på 242:an då jag har en ombesiktning på ojämn bromsverkan. Det gick oerhört bra och inget kärvade, ibland ska man fan ha tur! wink

Sedan gav vi oss på att sätta dit min volvo varvräknare som jag hitta på blocket! Blev riktigt snyggt och diskret slutresultat. Tycker de blir riktigt snyggt när man använder sig utav Volvo extra tillbehör. Tyvärr så var en av de fasthållande piggen på mätarsargen knäckt så istället för att sätta dit mätarn först satte vi sargen först och sedan mätarn igenom sargen. Det var inte det optimalaste men de funka och varvräknare satt där skulle! smile Tänkte försöka hitta en ny sarg nästa gång jag e på skroten som är hel! Vet inte om den gamla varvräknaren kommer lira med Bmw motorn men det problemet löses senare när de blir aktuellt tongue
Såhär blev slutresultatet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-98db029f8fbdc4dbe434d941c672c7bb.jpg

När vi väl dragit all kabel och liknande till varvmätaren gav jag, saftarN och resten utav gänget på oss att sätta i de nya högtalarna jag fick tag på hos min motorgalne kusin! Han hade två MDS fanatic 6,5 or och 4,2 liggandes som jag köpte av honom. Fram gick väldigt lätt och passade bolt on! Sparade de gamla högtalargallerna från blaupunkt högtalarna som satt i framdörrarna när jag köpte bilen. Satte dit de gamla högtalargallrena så nu är de old style på gallerna så de ser "original" stuk ut wink Tyvärr var 6,5 för stora för de gamla hålen men vi fick i högtalarna och kablar e dragna men de gamla högtalargallren var för små. Så ska försöka hitta några andra gamla högtalargaller som är lite större så hötalarna i hatthyllan blir lite mer dolda smile
Såhär blev resultatet i framdörrarna:

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-094209e4ec9201a00e7929e02898837e.jpg

Då högtalarna var fixade började jag och lud909 att börja kolla vart alla slangar och sladdar skulle kopplas in när vi ska lägga i motorn om två veckor. Vi lyckades nästan lista ut vart allt skulle sitta men de var en grej vi inte hitta och de var den här:

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-6c20846327a5079c3aa1b5d34cfb28d8.jpg

Sä är det någon här som vet vad det är för något så skriv gärna! smile

Om två veckor är det dags för tentaperiod och så fort vi har haft vår tenta så är det dags för att lägga i motor, växellåda, kardan och avgassystem och förhoppningsvis första uppstarten men de återstår att se! wink

Senast redigerat av Ludde1994 (18 oktober 2014)

WobbzGurka
23 oktober 2014 · 725 Inlägg

följer big_smile

TurboOriginal
29 oktober 2014 · 17 Inlägg

Gött big_smile

TurboOriginal
29 oktober 2014 · 17 Inlägg

Tjänna!

Nu när tentan e gjord e de dags för bilmek big_smile

Imorgon ska den gamla motorn och växellådan ur och så ska den nya motorn med växellåda i! Vi ska även montera det nya pedalstället som jag fick idag. Pedalstället är byggt av Volvo från fabrik byggt för hydraulkoppling istället för vajerkoppling som på vanliga 240. Säljaren sa att pedalstället kom från en 265 med manuell låda men vet inte exakt. Den kan även komma från en 264 då dessa hade hydraulisk koppling, har även hört att de högerstyrda exportmodellerna hade hydraulkoopling men de har ja inga säkra källor på tongue

Det som skiljer då egentligen är att istället för en ögla för vajern sitter det en arm på kopplingspedalens axel som trycker in stången på huvudkopplingscylindern. Huvud kopplingscylindern kommer från en Volvo 940 och ska passa bolt on men det återstår att se smile

Tanken är även att all el ska kopplas in till motorn, kardanaxeln ska upp, avgassystemet ska svetsas ihop med det bakre simons 2,5 tums systemet. Då jag ska reg besiktiga bilen måste jag ha katalysatorerna från bmw  motorn är tagen ifrån , så vi ska även försöka snickra ihop katalysatorerna med resten utav avgassystemet.Sen blir de ju de vanliga med lufta koppling och fylla på med kylarvätska och liknande saker cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-84bc18f9a35b97ca5e3962b83d595034.jpg

Dålig bild på pedalstället gjort för hydraulisk koppling

Bilen gick även igenom besiktning så nu är har jag två år på mig att få allting klart med den nya motorn och få den reg besiktigad! Fler bilder kommer imorgon! Ha de gött allihoppa!

Senast redigerat av Ludde1994 (29 oktober 2014)

TurboOriginal
30 oktober 2014 · 17 Inlägg

God kväll allihopa! Dags för en uppdatering! cool

Kom nu precis hem från garaget. Vi var där från klockan nio imorse och kom hem nu runt elva.  Idag har det hänt mycket på projektet big_smile

Idag tog vi ur den gamla motorn och växellådan och satte in den nya bmw sexan och tillhörande växellåda. Kylaren byttes även mot en kylare från en D24 så den e lite större än den gamla. Vi monterade även huvukopplingscylinder och den nya kopplingspedalen som är gjord för hydraulkopplingen. Vi fick även dit växellänkaget så det enda som saknas nu är bakre kardan delen. Som vi ska se om vi kan hitta på skroten imorgon.

Här kommer lite bilder från dagen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-0ab1a592e89dfebb6e2138e969b9ace5.jpg
B21:an innan vi lyfte ur den

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-ad6a2de177dfb77b5cabbbb0054f24d7.jpg
Gamla motorkuddarna var verkligen slut, förstår inte att besiktningen inte såg dessa lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-a266da894640755fa1728686413e2c42.jpg

Gamla motorn ur!

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-77510c0b2562ed5a10b869c9f27a9f0d.jpg
Nya motorn i, lite smågrejor inkopplade!

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-1175155c9f1211535cf1d53ad07af636.jpg
Blev snuskigt nöjd med resultats! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-f7d820c32687638c7525a4632fca185f.jpg
Bonus bild!

Imorgon ska all el kopplas in, motorrummet snyggas till, bränslesystem byggas ihop och även avgassystem ska byggas ihop med katalysator och liknande! Kopplings hydraulik ska även dras och kopplingen ska luftas. Förhoppningsvis har vi första provstarten imorgon men de de får vi se imorgon, riktigt nöjd i alla fall med dagens arbete!

Kommentera gärna smile!

Senast redigerat av Ludde1994 (30 oktober 2014)

Erik7796
31 oktober 2014 · 1 Inlägg

ser bra ut fan big_smile

hoppas det går bättre att lufta din koppling wink du behöver ju din faktisk yikes

Saab 96 "V4" (1977)
TurboOriginal
1 november 2014 · 17 Inlägg

Fan va kul att du skaffat profil på garaget! big_smile

Haha jo det gick fan förvånansvärt enkelt, funkade på första försöket. Ska lägga upp lite mer bilder senare idag när jag vart och fotat kopplingen och grejer, hur går sauuben?

TurboOriginal
1 november 2014 · 17 Inlägg

Dags för update!

Idag har vi varit i garaget och skruvat. Gick inte riktigt som vi tänkt oss då vi stött på patrull med motorelen då startmotorn inte vill gå runt. Ingen respons alls när man vrider på tändningen. Elsystemet till motorn är ombyggt till volvo 240 med kontakter och liknande och boxen är jordad samt har vi ström fram till EWS den lilla vita boxen. Det är denna box som immobilizern sitter i, grejen är bara den att vi har nyckel och ringen som är kopplad till EWS som ska känna av att det är rätt nyckel i tändnings låset, men EWS vill fortfarande inte skicka vidare strömmen till stora styrboxen till motorn sad Någon som vet om det finns boxar till E39 utan startspärr eller om de är någon som har en ide hur vi kan lösa de skriv gärna i tråden smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-bf25b52282fc7dae0e64731bdeb3da32.jpg
Styrboxen monterad lättåtkomligt och dolt i handskfacket!

Annars så har vi provmonterat bränslepumpen så imorgon ska vi montera dit den ordentligt och sedan dra returen och koppla ihop bränslesystemet samt dra kablar till pumpen beroende på vad vi hinner smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-83351e769219e872078b64059dff1554.jpg

Sedan förra updaten har vi även fått dit hydraulkopplingen och luftat den. Hydrauloljebehållaren tog vi från en honda civic så kopplingsoljan e separerad från bromsbehållaren, riktigt nöjd med resultatet. En oerhörd skillnad mot original som knarrar hela tiden tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-60b7fca40a01c61679042b890507bb20.jpg

Vi har även fått dit växellänkaget så nu kan man växla som man ska och kopplade även in backljuskontakten och allting funka som de ska. Igår monterade vi även upp kardan axeln, på morgonen insåg vi att den bakre kardan infäst mot bakaxeln hade de minera splinesen så den passade inte hop med den specialbyggda främre kardanen som passar mot BMW lådan. Men vi hittade som tur var rätt kardanaxel på skroten nära oss, så nu är all hårdvara till drivlinan klar! Nu har vi bara avgassytem, bränslesystem och motor elen kvar! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-0999905314f0ccfa82e5800d5369c5b1.jpg

Perfekt med blockvärmare monterat till vintern! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-1632f56903c46762da82727ba57d4b3b.jpg
En bild hur det med blev med växelspaken i kupén

Update kommer imorgon! Ha de gött!

Senast redigerat av Ludde1994 (1 november 2014)

Turbo-X Mr TX
2 november 2014 · 976 Inlägg

Klart man ska följa detta lilla roliga projekt Ludde wink Kör hårt!

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Budadi
2 november 2014 · 170 Inlägg

Sleeper-Volvo = gött, solklar prem på denna.

Volvo 244 DL "Turbo" (1979)
TurboOriginal
17 november 2014 · 17 Inlägg

Tjena! smile

Dags för en uppdatering! Mycket har nu hänt på bilen:

-Bränslesystemet är klart med retur och liknande
-All el till motorstyrningen inkopplad
-Täckmatta på passagerarsidan monterad
-Kabelbrott på ena tändmodulen fixat
-Sista kylslangarna inkopplade
-Provisoriskt avgassystem fixat (ska på en universal katalysator innan besiktningen)

I fredags blev bilen helt klar för uppstart och när vi fått ordning på elen till motorn så satte vi i batteriet och dubbelkolla all kabel anslutningar. När allting var rätt inkopplat hör man klart och tydligt när boxarna fick ström och EWS boxen(startspärren) klicka! Sedan var det bara att dra på startmotorn och då starta den direkt! big_smile

Bilen teskördes och här uppe i Luleå så har den första snön fallit så det blev en helkväll med provkörning på vinterväglag och med fyra personer i bilen var det inget problem att få ut den på ställ med 3:ans växel smile

Teskörningen gick förvånansvärt bra. Vi kom fram till att termostaten måste bytas då motorn inte riktigt kommer upp i arbetstemperatur. Det vi hade problem med var att servo pumpen läckte ATF olja då vi hade problem med att få kopplingarna täta ordentligt. 242 har ingen styrservo original från fabrik och då jag inte tyckte det var värt pengarna att sätta dit styrservo från en annan 240 så valde vi att försöka återcirkulera styrservopumpen så den bara pumpar runt olja i slags kretslopp mellan pumpen och oljebehållaren. Vi fick dit slangar och allt men kopplingen läcker lite för tillfället så det är en sak vi också ska ge oss på framöver! Annars så blev det en förbannat skojig bil med en M52B28 i en 240! tongue

Nu får projektet vila en lite stund tills efter jul då bakaxeln ska bytas mot en 1031, fixa en hastighets mätare och allmänna smådetaljer såsom att se över kopplingar till bränslepumpen, sätta dit en slangtermostat, sätta dit ett kolkanister och även byta tomgångsmotorn då de e lite svajig på tomgången! Är det någon som vet någon sida man kan få tag på slangtermostater för en schysst peng så skriva gärna i tråden!

Här kommer lite bilder:

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-101774ba361f4124be5bfaf2b9c41cf2.jpg
Motorutrymmet blev riktigt bra

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-abb9352b116c024aa7b33837c48a7ba4.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-6dd7d99065055d73b6b2428252df58e4.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-ec39eb19e4bdb402c18542bb3fef7d6d.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-43a0cc09ed553ba665365bc0d0d8998f.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-7b597f0695036d222130b3b4590db2c4.jpg
Mycket plats för eventuellt turbo bygge om man vill ha de!

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208438/208438-e82578b0c1a74ca5e1fbe94708e4d632.jpg


Bilder från testkörningen kommer inom kort! smile

Screampipe
17 november 2014 · 159 Inlägg

Va kör ni för tråg?smile

TurboOriginal
17 november 2014 · 17 Inlägg

Bmw original M52B28 smile oerhört tight mot framvagnsbalken, bara någon millimeter till godo :0

marcus_242
17 november 2014 · 32 Inlägg

Gött med bmw ruva i Volvo tyckte det passade riktigt bra när jag byggde nästan så det var för lätt Haha.
Kommer följas...

Volvo 242 "den vite" (1975)
Volvo 242 (1975)
TurboOriginal
17 november 2014 · 17 Inlägg

Jo, man kan nästan tro att dom satt där från fabrik, passar riktigt gött! Härligt att höra! big_smile

Screampipe
18 november 2014 · 159 Inlägg

Alltså bulan fram?

Djo
18 november 2014 · 10 157 Inlägg

Blir att följa detta smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang