Volvo 240. Vilken turbomotor ska i?

Marlboroman
18 oktober 2014 · 8 228 Inlägg

Visst är det fränt med femma, men har man ingen större budget att röra sig med så är en FK det smartaste valet.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
torpis Forummoderator
18 oktober 2014 · 10 572 Inlägg

B4194T ser ju exakt likadan ut som en B4204T, fast den håller. En B4194T med rubbet från 2.0t och du har en med lite tänjda gränser godkänd motor som faktiskt håller.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
elgh33
18 oktober 2014 · 266 Inlägg

Har papper på en 244 -79 reggad med s40 t4 och inga avgaskrav pma om intressant! mvh

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
18 oktober 2014 · 3 730 Inlägg

elgh33 skrev:
Har papper på en 244 -79 reggad med s40 t4 och inga avgaskrav pma om intressant! mvh

Du får gärna utveckla detta med "inga avgaskrav"

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
elgh33
19 oktober 2014 · 266 Inlägg

DiwraZ skrev:

elgh33 skrev:
Har papper på en 244 -79 reggad med s40 t4 och inga avgaskrav pma om intressant! mvh

Du får gärna utveckla detta med "inga avgaskrav"

MOTORFAMILJS
4 FT FORDONSTYP Y MOTORNUMMER 498528
T31B MOTORN ÄNDRAD
T31K FORDONET GODKÄNT ENLIGT UNDANTAGSREGLERNA I NATURVÅRDSVERKETS
FÖRESKRIFTER A40 PUNKT 3.7 ALTERNATIVT 3.8
(DISPENSAVGIFT 200 KR)

är väl som en importbil "flyttgods" de va inte så noga med värdena iallafall

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
19 oktober 2014 · 3 730 Inlägg

elgh33 skrev:

DiwraZ skrev:

elgh33 skrev:
Har papper på en 244 -79 reggad med s40 t4 och inga avgaskrav pma om intressant! mvh

Du får gärna utveckla detta med "inga avgaskrav"

MOTORFAMILJS
4 FT FORDONSTYP Y MOTORNUMMER 498528
T31B MOTORN ÄNDRAD
T31K FORDONET GODKÄNT ENLIGT UNDANTAGSREGLERNA I NATURVÅRDSVERKETS
FÖRESKRIFTER A40 PUNKT 3.7 ALTERNATIVT 3.8
(DISPENSAVGIFT 200 KR)

är väl som en importbil "flyttgods" de va inte så noga med värdena iallafall

Tackar... trevlig reggning. Motor ändrad är inte dumt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Dannne11
19 oktober 2014 · 412 Inlägg

torpis skrev:
B4194T ser ju exakt likadan ut som en B4204T, fast den håller. En B4194T med rubbet från 2.0t och du har en med lite tänjda gränser godkänd motor som faktiskt håller.

Skulle vilja köra på den ja med den har ju 300N och högsta tillåtna är ju 275N så då måste man väl regga som ombyggt fordon?

torpis Forummoderator
19 oktober 2014 · 10 572 Inlägg

Dannne11 skrev:

torpis skrev:
B4194T ser ju exakt likadan ut som en B4204T, fast den håller. En B4194T med rubbet från 2.0t och du har en med lite tänjda gränser godkänd motor som faktiskt håller.

Skulle vilja köra på den ja med den har ju 300N och högsta tillåtna är ju 275N så då måste man väl regga som ombyggt fordon?

Men kära nån...  läs det jag skrev igen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Dannne11
19 oktober 2014 · 412 Inlägg

torpis skrev:

Dannne11 skrev:

torpis skrev:
B4194T ser ju exakt likadan ut som en B4204T, fast den håller. En B4194T med rubbet från 2.0t och du har en med lite tänjda gränser godkänd motor som faktiskt håller.

Skulle vilja köra på den ja med den har ju 300N och högsta tillåtna är ju 275N så då måste man väl regga som ombyggt fordon?

Men kära nån...  läs det jag skrev igen.

Menar du att om jag tar motor och bromsar från samma bil så är det tillåtet att regga ändå?
Är det något mer jag behöver byta då förutom motorn, låda, bakaxel, bromsar, stötdämpare (el etc tillkommer så klart) för att regga bilen med den motorn?

torpis Forummoderator
19 oktober 2014 · 10 572 Inlägg

Dannne11 skrev:

torpis skrev:

Dannne11 skrev:

Skulle vilja köra på den ja med den har ju 300N och högsta tillåtna är ju 275N så då måste man väl regga som ombyggt fordon?

Men kära nån...  läs det jag skrev igen.

Menar du att om jag tar motor och bromsar från samma bil så är det tillåtet att regga ändå?
Är det något mer jag behöver byta då förutom motorn, låda, bakaxel, bromsar, stötdämpare (el etc tillkommer så klart) för att regga bilen med den motorn?

Nej, det jag säger är att de två motorerna T4 och 2.0t ser exakt likadana ut. Välj en T4 med allt runt om från 2.0t så får du en "2.0t" som håller. Det är ju nästan okej smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Dannne11
19 oktober 2014 · 412 Inlägg

torpis skrev:

Dannne11 skrev:

torpis skrev:
Men kära nån...  läs det jag skrev igen.

Menar du att om jag tar motor och bromsar från samma bil så är det tillåtet att regga ändå?
Är det något mer jag behöver byta då förutom motorn, låda, bakaxel, bromsar, stötdämpare (el etc tillkommer så klart) för att regga bilen med den motorn?

Nej, det jag säger är att de två motorerna T4 och 2.0t ser exakt likadana ut. Välj en T4 med allt runt om från 2.0t så får du en "2.0t" som håller. Det är ju nästan okej smile

Tror jag hänger med på vad du menar nu men tror faktiskt att jag ska köra på B5254T från en v70 eller en vanlig b230fk, det beror lite på hur mycket som behöver göras för att nå 300 hästar på de båda motorerna. vilken krävs mest jobb? har läst runt lite och som jag uppfattar det så behöver man byta vevstakar, turbo, spridare, chippa(eller annat sprut, 531 topp, intercooler, annan kam. 3" avgassystem. för att nå ca 300hk på en b230fk, något mer?

Vad skulle krävas för en B5254T?
den har ju 193hk orginal med lågtrycks turbo.
Räcker det med 3", större spridare, annan turbo(ställbar wastegate kanske räcker?), H-profil vevstakar, annan kam,(portning?) E85, chippa eller eget sprut och mappning eller är jag helt ute och cyklar?

Är väldigt ny på det här med trim så läser runt en hel del men väldigt många säger olika så det är svårt att ta in.


Marlboroman skrev:
Visst är det fränt med femma, men har man ingen större budget att röra sig med så är en FK det smartaste valet.

större och större... har väl en tänkt mig typ 25-30 vilket jag tycker är lite om man tänker på vilka jävla summor man kan komma upp till om man ska ha allt smått runt om etc.

Senast redigerat av Dannne11 (19 oktober 2014)

torpis Forummoderator
20 oktober 2014 · 10 572 Inlägg

Dannne11 skrev:
Tror jag hänger med på vad du menar nu men tror faktiskt att jag ska köra på B5254T från en v70.

Om du tittar på B5254T så hänger du inte med på varför jag har givit dig de rekommendationer jag gjort. Jag ger dig inte facit i handen för det är enormt viktigt att kunna dra egna slutsatser, annars lär man sig ingenting.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Dannne11
20 oktober 2014 · 412 Inlägg

torpis skrev:

Dannne11 skrev:
Tror jag hänger med på vad du menar nu men tror faktiskt att jag ska köra på B5254T från en v70.

Om du tittar på B5254T så hänger du inte med på varför jag har givit dig de rekommendationer jag gjort. Jag ger dig inte facit i handen för det är enormt viktigt att kunna dra egna slutsatser, annars lär man sig ingenting.

jadu det kan jag väl också hålla med om men problemet är att jag helt enkelt inte fattar vad du syftar på om du menar att jag ska gå för 2.0T med mindre hästar och regga med den eller om du menar att jag ska försöka lura besiktning med att säga att det är en 2.0T fast det är en T4 men det tycker jag verkar lite..illa eller vad man ska säga

torpis Forummoderator
20 oktober 2014 · 10 572 Inlägg

Dannne11 skrev:
att jag ska försöka lura besiktning med att säga att det är en 2.0T fast det är en T4 men det tycker jag verkar lite..illa eller vad man ska säga

Nu börjar du närma dig.  Det jag säger är dock att du ska bygga en 2.0t av en T4 motor. Detta har klara fördelar, precis på samma sätt som du ska undvika 2.5liters 5cyl.

Det är inte att lura utan att bygga smart.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Dannne11
20 oktober 2014 · 412 Inlägg

torpis skrev:

Dannne11 skrev:
att jag ska försöka lura besiktning med att säga att det är en 2.0T fast det är en T4 men det tycker jag verkar lite..illa eller vad man ska säga

Nu börjar du närma dig.  Det jag säger är dock att du ska bygga en 2.0t av en T4 motor. Detta har klara fördelar, precis på samma sätt som du ska undvika 2.5liters 5cyl.

Det är inte att lura utan att bygga smart.

Som jag förstår det lilla jag har hittar om skillnaden på dessa motorer är att T4'an har tjockare cylinderväggar och bättre Stakar, vevaxel, topp, fulltrycks turbo. (Jag googlade bara lite snabbt och det är vad jag hittade på något forum! ) jag hittade även någon som skrev att man kan flytta över delarna från T4'an till 2.0T och det passar "rakt av" utan att någon sa emot honom och om det stämmer så vore väl det rätt så optimalt att ta ett 2.0T block och kolvar men stoppa i allting från en T4'a. Är det det du syftar på eller är jag ute och cyklar?

torpis Forummoderator
21 oktober 2014 · 10 572 Inlägg

Dannne11 skrev:

torpis skrev:

Dannne11 skrev:
att jag ska försöka lura besiktning med att säga att det är en 2.0T fast det är en T4 men det tycker jag verkar lite..illa eller vad man ska säga

Nu börjar du närma dig.  Det jag säger är dock att du ska bygga en 2.0t av en T4 motor. Detta har klara fördelar, precis på samma sätt som du ska undvika 2.5liters 5cyl.

Det är inte att lura utan att bygga smart.

Som jag förstår det lilla jag har hittar om skillnaden på dessa motorer är att T4'an har tjockare cylinderväggar och bättre Stakar, vevaxel, topp, fulltrycks turbo. (Jag googlade bara lite snabbt och det är vad jag hittade på något forum! ) jag hittade även någon som skrev att man kan flytta över delarna från T4'an till 2.0T och det passar "rakt av" utan att någon sa emot honom och om det stämmer så vore väl det rätt så optimalt att ta ett 2.0T block och kolvar men stoppa i allting från en T4'a. Är det det du syftar på eller är jag ute och cyklar?

Du cyklar, du har fel information!  Du vill ha T4 block med mindre borr för det håller. http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1247521

samma gäller 2.5litrs motorn, använd en 2.3l och klä ut till 2.5 i så fall.  Du får ju en 2.0t resp 2.5t när du gör så i både utseende och effekt så det är ju hårfint om du verkligen lurar besiktningsmannen.  Det är ju i nästa steg när du nämner 300hk som du börjar lura dem rejält och då är nog 2mm på borret minsta problemet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Dannne11
21 oktober 2014 · 412 Inlägg

torpis skrev:

Dannne11 skrev:

torpis skrev:

Nu börjar du närma dig.  Det jag säger är dock att du ska bygga en 2.0t av en T4 motor. Detta har klara fördelar, precis på samma sätt som du ska undvika 2.5liters 5cyl.

Det är inte att lura utan att bygga smart.

Som jag förstår det lilla jag har hittar om skillnaden på dessa motorer är att T4'an har tjockare cylinderväggar och bättre Stakar, vevaxel, topp, fulltrycks turbo. (Jag googlade bara lite snabbt och det är vad jag hittade på något forum! ) jag hittade även någon som skrev att man kan flytta över delarna från T4'an till 2.0T och det passar "rakt av" utan att någon sa emot honom och om det stämmer så vore väl det rätt så optimalt att ta ett 2.0T block och kolvar men stoppa i allting från en T4'a. Är det det du syftar på eller är jag ute och cyklar?

Du cyklar, du har fel information!  Du vill ha T4 block med mindre borr för det håller. http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1247521

samma gäller 2.5litrs motorn, använd en 2.3l och klä ut till 2.5 i så fall.  Du får ju en 2.0t resp 2.5t när du gör så i både utseende och effekt så det är ju hårfint om du verkligen lurar besiktningsmannen.  Det är ju i nästa steg när du nämner 300hk som du börjar lura dem rejält och då är nog 2mm på borret minsta problemet.

okej nu hänger jag med tror jag men besiktningen kollar väl upp motornumret på plats och blir det inte problem då om man har ett T4 block eller kollar dom bara på vilken bil den kommer ifrån?
Kollar dom bara på vilken bil så är det ju lugnt om dom ser likadana ut men kollar dom upp motornumret så får dom ju fram det högre vridet och då går den ju inte igenom och byta motornummer är väl jävligt svårt att få snyggt så man inte ser det.

Jo men 300hk är mitt mål sen får vi väl se hur långt man vågar gå/ hur långt pengarna räcker och ja det är väl att lura dom men ähh , spela roll egentligen.

miniDULTEN
5 januari 2015 · 130 Inlägg

Hej. Jag själv ska köra på B5254t  är tanken i en 240.
det är dock mycket jobb och kostar mycket pengar.
skulle gissa på 50-60 000kr när den är färdig,reggad,rost fri osv. För att få 300 hk ur en sån 5a är det som du säger. Chip(föredrar sprut),större spridare,större turbo,dump,ic + rör + slang i ALU, pysventil om man vill leka med laddet. Extern WG  låter mysigt men går inte igenom besiktningen om den inte går in i avgassystemet samt extractor grenrör. Större avgas typ 3" med race katt. En btr.

Men vill man har mer effekt så bör man nog byta vev och ram lager samt smidd botten.


Det är även allt runt omkring man glömmer, mätare, kanske annan växellåda? Jag vill ha BMW zf, omsvetsad kostar runt 10000kr. Sen motor fäste,vxllåds  fäste, alla bussningar o stag som inte går igenom besiktningen. Så det är mö jobb för lite hk om man tänker igenom allt. Hade varit billigare att trimma en b230ft  till 300 hk o hinka  ner.

miniDULTEN
5 januari 2015 · 130 Inlägg

Sen tror jag torpis mena att du ska ta block o topp från t4 men insug,grenrör,turbo osv osv från 2.0t men jag tror det blir svårt för du måste ha motor beteckningen o göra ny beteckning är inte lätt utan att det syns och man måste ha regg nr och information om donator bilen som motor kommer ifrån. Sen ska det va bänk papper och allt ska va välbyggt, vet inte om man måste men har för mig om man ska byta motor som i 240 som mig så ska jag till auktoriserad Volvo verkstad så ska man få stämpel samt under skrift på att dom har kollat på bilen innan regg och det såg bra ut enligt dom. (Typ för besiktning) det är mycket att tänka på. Men sök överallt och skicka pm till folk som har gjort likadant om dom har sparat information o lista på alla delar samt priser. Kanske någon som har en mapp full av bilder o förklaringar. Det som är mest jobbigt med 5a i en 240 tycker jag är elen. Det har jag inte så bra kolla på. Men det ska nog gå bra till Slut.


Lycka till med bygget smile

Dannne11
6 januari 2015 · 412 Inlägg

miniDULTEN skrev:
Hej. Jag själv ska köra på B5254t  är tanken i en 240.
det är dock mycket jobb och kostar mycket pengar.
skulle gissa på 50-60 000kr när den är färdig,reggad,rost fri osv. För att få 300 hk ur en sån 5a är det som du säger. Chip(föredrar sprut),större spridare,större turbo,dump,ic + rör + slang i ALU, pysventil om man vill leka med laddet. Extern WG  låter mysigt men går inte igenom besiktningen om den inte går in i avgassystemet samt extractor grenrör. Större avgas typ 3" med race katt. En btr.

Men vill man har mer effekt så bör man nog byta vev och ram lager samt smidd botten.


Det är även allt runt omkring man glömmer, mätare, kanske annan växellåda? Jag vill ha BMW zf, omsvetsad kostar runt 10000kr. Sen motor fäste,vxllåds  fäste, alla bussningar o stag som inte går igenom besiktningen. Så det är mö jobb för lite hk om man tänker igenom allt. Hade varit billigare att trimma en b230ft  till 300 hk o hinka  ner.

miniDULTEN skrev:
Sen tror jag torpis mena att du ska ta block o topp från t4 men insug,grenrör,turbo osv osv från 2.0t men jag tror det blir svårt för du måste ha motor beteckningen o göra ny beteckning är inte lätt utan att det syns och man måste ha regg nr och information om donator bilen som motor kommer ifrån. Sen ska det va bänk papper och allt ska va välbyggt, vet inte om man måste men har för mig om man ska byta motor som i 240 som mig så ska jag till auktoriserad Volvo verkstad så ska man få stämpel samt under skrift på att dom har kollat på bilen innan regg och det såg bra ut enligt dom. (Typ för besiktning) det är mycket att tänka på. Men sök överallt och skicka pm till folk som har gjort likadant om dom har sparat information o lista på alla delar samt priser. Kanske någon som har en mapp full av bilder o förklaringar. Det som är mest jobbigt med 5a i en 240 tycker jag är elen. Det har jag inte så bra kolla på. Men det ska nog gå bra till Slut.


Lycka till med bygget smile

Nu fick jag ett väldigt långt och roligt svar men ska tyvärr ge ett tråkigt svar tillbaka.
Det blev en B230fk (sitter nu i och går lite halvdant för tillfället) nöjer mig med 220-230 häst då min ekonomi inte tillåter mer så blir det att köpa en färdig 740 med T5 när jag får jobb för mig del och slipa på den istället.
Har en projekt tråd om du är nyfiken så bara kolla i den! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang