Första bilen, vad ska jag ha? Tjej 18 år.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 oktober 2014 · 13 742 Inlägg

it_mutt skrev:

N_W skrev:
Mazda 323 med låga mil och så rostfri det går, det är en bra bil där väldigt lite kan gå fel. Lika spännande som ett glas vatten men de gör sitt job.
Golf är trevligare att åka i men VAG-bilar och hållbarhet är inte direkt synonymt med varandra. Åker själv Volkswagen som bruksbil men det är mest för att de har bra dieslar.


Kan vara vettig 323a.
http://www.blocket.se/lund/Mazda_323_F_ … =4&w=3

Bara av ren nyfikenhet (då jag inte alls delar uppfattningen); vad skulle vara så dåligt på VAG-kärror menar du?

vart ska man börja ?  dsg, 1.4tfsi egrkylare på 2.0tdi   1.4 16v smallblock med tappad oljetillförsel.  1.8t oljesludge    det är skit grejer i stora drag smile

men endå rek eftersom man i regel klarar sig så länge man hoppar det värsta smäcken.. det är framför allt nyare bilar som är rena sopporna och garanterat kommer kosta mer än det smakar i slutänden

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
it_mutt Avstängd
21 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Growe skrev:

it_mutt skrev:

N_W skrev:
Mazda 323 med låga mil och så rostfri det går, det är en bra bil där väldigt lite kan gå fel. Lika spännande som ett glas vatten men de gör sitt job.
Golf är trevligare att åka i men VAG-bilar och hållbarhet är inte direkt synonymt med varandra. Åker själv Volkswagen som bruksbil men det är mest för att de har bra dieslar.


Kan vara vettig 323a.
http://www.blocket.se/lund/Mazda_323_F_ … =4&w=3

Bara av ren nyfikenhet (då jag inte alls delar uppfattningen); vad skulle vara så dåligt på VAG-kärror menar du?

vart ska man börja ?  dsg, 1.4tfsi egrkylare på 2.0tdi   1.4 16v smallblock med tappad oljetillförsel.  1.8t oljesludge    det är skit grejer i stora drag smile

men endå rek eftersom man i regel klarar sig så länge man hoppar det värsta smäcken.. det är framför allt nyare bilar som är rena sopporna och garanterat kommer kosta mer än det smakar i slutänden

Ja, fine, köper det. Och det var lite det jag var ute efter, vad som skulle vara så mycket sämre på VAG-kärror i den prisgrupp det handlar om. Menar DSG-låda väl inte något som dyker upp i denna prisklass. 1.4tfsi kom väl 05? Så det är inte heller aktuellt kanske.

Så, det jag skulle kunna tänka mig är väl sludgen som skulle vara möjlig (iofs, har noll koll på dieselkärrorna, så jag vet inte när problemen började där, inte heller någon koll på 1.4 16v sb:en). Men, det är ju (som du också vet) inte något som drabbar alla bilar.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
N_W V8 de bästa som finns!
21 oktober 2014 · 1 092 Inlägg

it_mutt skrev:

N_W skrev:
Mazda 323 med låga mil och så rostfri det går, det är en bra bil där väldigt lite kan gå fel. Lika spännande som ett glas vatten men de gör sitt job.
Golf är trevligare att åka i men VAG-bilar och hållbarhet är inte direkt synonymt med varandra. Åker själv Volkswagen som bruksbil men det är mest för att de har bra dieslar.


Kan vara vettig 323a.
http://www.blocket.se/lund/Mazda_323_F_ … =4&w=3

Bara av ren nyfikenhet (då jag inte alls delar uppfattningen); vad skulle vara så dåligt på VAG-kärror menar du?

Jag har haft tre st Vag-kärror och jag tycker det är fel på allt: länkarmar, relän, turboaggregat, rostar som fnöske, larm, elektriska skitfel, sen är varken 1,8T eller särskilt V6orna några höjdarkonstruktioner, nu senast så åkte jag på att byta den 6-växlade lådan i  Passaten.
Jag har 6st vänner som kör Passater också och ingen av dom fungerar som dom ska, körde Skoda tidigare och den var om möjligt ännu sämre.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Pontiac Lemans 67 cabriolet "Projekt LTO pro cruising" (1967)
Cadillac Club Coupe "Ls-konverterad" (1949)
it_mutt Avstängd
21 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

N_W skrev:

it_mutt skrev:

N_W skrev:
Mazda 323 med låga mil och så rostfri det går, det är en bra bil där väldigt lite kan gå fel. Lika spännande som ett glas vatten men de gör sitt job.
Golf är trevligare att åka i men VAG-bilar och hållbarhet är inte direkt synonymt med varandra. Åker själv Volkswagen som bruksbil men det är mest för att de har bra dieslar.


Kan vara vettig 323a.
http://www.blocket.se/lund/Mazda_323_F_ … =4&w=3

Bara av ren nyfikenhet (då jag inte alls delar uppfattningen); vad skulle vara så dåligt på VAG-kärror menar du?

Jag har haft tre st Vag-kärror och jag tycker det är fel på allt: länkarmar, relän, turboaggregat, rostar som fnöske, larm, elektriska skitfel, sen är varken 1,8T eller särskilt V6orna några höjdarkonstruktioner, nu senast så åkte jag på att byta den 6-växlade lådan i  Passaten.
Jag har 6st vänner som kör Passater också och ingen av dom fungerar som dom ska, körde Skoda tidigare och den var om möjligt ännu sämre.

Ptja, och baserat på 15 VAG-kärror är det bara Skoda pickupen som rostar rent galet. Fine, Audina har ett par ställen, i sin tur baserat på taskiga konstruktioner (A3:an nederdelen av dörrarna, A100/A4/A6 skärmarna uppe i bågen). Men i övrigt är där inget av det du nämner som stämmer in. Fine, har väl bytt någon länkarm, men, det är trots allt slitagedel. Men, inga lådor, inga turbos, inga elfel (mer än på A3:an...som är självförvållat). Så nope, kan fortfarande inte hålla med (men det är ju som sagt baserat på min erfarenhet).

Ingen erfarenhet av nyare Mazdor alls. De "gamla" rostade ju som obehandlad plåt sprayad med saltvatten...men inte som fnöske däremot.

- - Edit - -

VAG...kör de på egna larm numera btw? Var ju CarGard och DEFA "förr" iaf

Senast redigerat av it_mutt (21 oktober 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Digital_Kicker
21 oktober 2014 · 3 721 Inlägg

DiwraZ skrev:

Digital_Kicker skrev:

DiwraZ skrev:

Och med ditt inlägg menar du???

Ja vad menade TS med tråden? En billig bil. Och S80 2.4 är inte ens i närheten av billigt. Törstig, dyr i skatt och det är en stor bil.
Allt med en s80 är motsatsen till vad TS är ute efter.

Jag är väl ändå i min fulla rätt att hävda att det är en bra förstabil? Vem vet, TS kanske kan tänka om. Fast jag får väl istället underdånigast tacka dig för att du är så duktig på att tillrättavisa. DUKTIGT

Vsg

xXSammy
21 oktober 2014 · 6 571 Inlägg

ssnilsson skrev:
Hej! Jag är på jakt efter en bil. Jag kan verkligen ingenting om bilar så jag behöver er hjälp!


Jag vill ha en bil som har/är
-Bensinsnål (0.4-0.7)
-Fyradörras
-Billig att äga (försäkring och skatt)
- En liten bil

Vad skulle passa mig? alltså vilket märke ska jag kolla efter osv?
Jag har kollat lite på golf, men jag vet fortfarande inte..

http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Fi … _8&w=3

Ford Fiesta?

De/Dem
ssnilsson
21 oktober 2014 · 8 Inlägg

Är Seat Leon nått att ha? 1.6 motor -00

spillolja
21 oktober 2014 · 4 025 Inlägg

ssnilsson skrev:
Är Reanult Clio II något att ha? Är den mycket större än en golf?

Absolut !!

den är lite mindre än golfen  men skatten relativt dyr ca 1200:-/år

fas 1  dvs. årsmodell 99-01  finns i prisklassen 2000-30000:- snabbkoll på blocket  allt från rishögar till  pärlor
fas 2 2002  och nyare kostar från ca 9000 och uppåt, och dämed mindre prisvärd
vilket drar med sig andra kostnader tex. hel alt. halvförsäkring

skicket är viktigare än miltalet

alla beganade bilar är reparationsobjekt


här är min 99:a
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4092714

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
ferr
21 oktober 2014 · 75 Inlägg

Jag har haft väldigt många bilar, allt från 1.1L till 4.4 V8.
Här är lite tips.

Stor bil: oftast bättre komfort samt säkrare men kostar oftast mer.
Liten bil: Mindre komfort, billigare att äga och köra.

Vw golf, polo, lupo. De bilarna har ganska svaga kopplingar så ska du ha en sådan så kolla kopplingen extra noga så den inte slirar. men å andra sidan så drar en liten bil med liten motor MER på motorvägen ifall du kanske kör 120 km/h än vad en bmw 320i gör ioma de får jobba mer och varvar mer. Dock är dem snålare på småvägar.

Volvo S40 1.8 skitbra bil som är relativ billig i både försäkring och skatt samt drar runt 0.7 blandat. så satsa på en schysst sådan.

BMW 328i "Black Pearl" (1996)
it_mutt Avstängd
21 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

spillolja skrev:

ssnilsson skrev:
Är Reanult Clio II något att ha? Är den mycket större än en golf?

Absolut !!

den är lite mindre än golfen  men skatten relativt dyr ca 1200:-/år

fas 1  dvs. årsmodell 99-01  finns i prisklassen 2000-30000:- snabbkoll på blocket  allt från rishögar till  pärlor
fas 2 2002  och nyare kostar från ca 9000 och uppåt, och dämed mindre prisvärd
vilket drar med sig andra kostnader tex. hel alt. halvförsäkring

skicket är viktigare än miltalet

alla beganade bilar är reparationsobjekt


här är min 99:a
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4092714

En Clio 2a för 2000:-? Ja, nu kanske vi ska prata om priser som gäller bilar som faktiskt är körbara åt TS?

Att Fas2 skulle vara mindre prisvärd håller jag inte med om. Den kostar mer, men du får dels en bil som -ser- mycket nyare ut än Fas1 och en hög små godsaker.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
SportPilot Ubåtsingenjör
21 oktober 2014 · 7 232 Inlägg

ferr skrev:
Jag har haft väldigt många bilar, allt från 1.1L till 4.4 V8.
Här är lite tips.

Stor bil: oftast bättre komfort samt säkrare men kostar oftast mer.
Liten bil: Mindre komfort, billigare att äga och köra.

Vw golf, polo, lupo. De bilarna har ganska svaga kopplingar så ska du ha en sådan så kolla kopplingen extra noga så den inte slirar. men å andra sidan så drar en liten bil med liten motor MER på motorvägen ifall du kanske kör 120 km/h än vad en bmw 320i gör ioma de får jobba mer och varvar mer. Dock är dem snålare på småvägar.

Volvo S40 1.8 skitbra bil som är relativ billig i både försäkring och skatt samt drar runt 0.7 blandat. så satsa på en schysst sådan.

Måste bara påpeka att de flesta bilar varvar mindre än just bmw 320 i 120 ... går du däremot upp lite till 330 så varvar det lite mindre

Bmw har ofta en tendens till att varva ganska mycket. Jag älskar dock bmws bilar, helt underbara vagnar...

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 oktober 2014 · 13 742 Inlägg

ferr skrev:
Jag har haft väldigt många bilar, allt från 1.1L till 4.4 V8.
Här är lite tips.

Stor bil: oftast bättre komfort samt säkrare men kostar oftast mer.
Liten bil: Mindre komfort, billigare att äga och köra.

Vw golf, polo, lupo. De bilarna har ganska svaga kopplingar så ska du ha en sådan så kolla kopplingen extra noga så den inte slirar. men å andra sidan så drar en liten bil med liten motor MER på motorvägen ifall du kanske kör 120 km/h än vad en bmw 320i gör ioma de får jobba mer och varvar mer. Dock är dem snålare på småvägar.

Volvo S40 1.8 skitbra bil som är relativ billig i både försäkring och skatt samt drar runt 0.7 blandat. så satsa på en schysst sådan.

inte alltid det är så..  man kan inte generellt säga så om alla bilar.. tycker min v70 d5 varvar mer än våran arosa.. eller det låter som den varvar mer iallfall smile   min Arosa går bäst i 130-140  så tänker man inte på farten utan bara lallar så är det mellan 130-140 man ligger i.
fast visst en växel till är jhu inte fel.   varvar  5000rpm i 180km/h så det är inte extrema varvtal  3300rpm är 120..  bör nog ses rätt normalt för en normal bil.  jämfört med tex min pjukalott 306 från 99 med en 1.6 så varvar den röven ur sig i motorvägsfart.. ofta man försöker lägga i en växel till

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
pukan2
21 oktober 2014 · 3 182 Inlägg

vw up lite smidig och billig att äga och köra.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 oktober 2014 · 13 742 Inlägg

pukan2 skrev:
vw up lite smidig och billig att äga och köra.

2dörrars och kostar mycket mer än 20K

för 20k är det en Lupo/arosa ibästa fall med 1.9D som gäller om man inte har lite tur så kan man kanske hitta en sliten 3l/1.4tdi

den sistnämda är jhu den man ska ha.. snål och stabil.  lådan i 3l är inget vidare..men fattas fortfarande 2dörrar ;-)

Polo 1.4tdi finns men brukar vara dyra.  polarn har en sån och den går riktigt bra för att vara 75hk

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
NIzmO Ollikkala Racing
21 oktober 2014 · 1 724 Inlägg

Hade jag varit TS hade jag nog blivit mer snurrig av att läsa denna tråd tongue

Mina bidrag är i alla fall:
*Ford Fiesta, så ny och fin som budgeten tillåter
*Mazda 323

Jobbat mycket med dom som bilmek och det är bra bilar.

Vad man i min ögon ska undvika är franska bilar, fördomar säger säkert vissa men känner ingen som haft en fransk bil utan att råka ut för stora och frekventa fel.

- Time Attack -
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
it_mutt Avstängd
21 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

NIzmO skrev:
Hade jag varit TS hade jag nog blivit mer snurrig av att läsa denna tråd tongue

Mina bidrag är i alla fall:
*Ford Fiesta, så ny och fin som budgeten tillåter
*Mazda 323

Jobbat mycket med dom som bilmek och det är bra bilar.

Vad man i min ögon ska undvika är franska bilar, fördomar säger säkert vissa men känner ingen som haft en fransk bil utan att råka ut för stora och frekventa fel.

Nej, du känner kanske inte oss som säger det på forumet, men, det finns ju uppenbarligen franska bilar som fungerar "mil efter mil efter mil"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 oktober 2014 · 13 742 Inlägg

it_mutt skrev:

NIzmO skrev:
Hade jag varit TS hade jag nog blivit mer snurrig av att läsa denna tråd tongue

Mina bidrag är i alla fall:
*Ford Fiesta, så ny och fin som budgeten tillåter
*Mazda 323

Jobbat mycket med dom som bilmek och det är bra bilar.

Vad man i min ögon ska undvika är franska bilar, fördomar säger säkert vissa men känner ingen som haft en fransk bil utan att råka ut för stora och frekventa fel.

Nej, du känner kanske inte oss som säger det på forumet, men, det finns ju uppenbarligen franska bilar som fungerar "mil efter mil efter mil"

rätt otäckt..äger själv en 306 från 99  har haft den 1.5år och kanske kört 3000-4000mil utan att göra något större.  saken är den att bilen kostade 1500kr i inköp.
bytt en drivaxel och ett hjulager båda var dåliga vid köpet  kostade runt 500kr på skroten någon timme i garaget. och den fungerar otäckt bra  riktigt skrot  men den går och går..  nu har han stått i 1.5månad i garaget trött på skiten  obekväm och bullrig.  men ingen rost direkt och den startar och går =/  tar i mot men att kalla alla bilar för skit är väll att ta i.  men bara om man inte bryr sig om kvalite känsla.. för gillar man kvalite så hoppar man över det direkt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Christoffer01
21 oktober 2014 · 105 Inlägg

Far min har en Clio 2a 1.6 2006, Drog ca 0,4 när vi pendlade 14 mil om dagen med den. Liten trevlig bil, men inget man vill åka över 100 km/h med!

Lätt skruvad det ända jag har gjort med den är bytt bromsar runt om vid 15 000 mil, och servat enligt servisboken så klart smile

Utför Pulverlackering, Allt som tål 200 grader går att pulverlacka.
it_mutt Avstängd
21 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Growe skrev:

it_mutt skrev:

NIzmO skrev:
Hade jag varit TS hade jag nog blivit mer snurrig av att läsa denna tråd tongue

Mina bidrag är i alla fall:
*Ford Fiesta, så ny och fin som budgeten tillåter
*Mazda 323

Jobbat mycket med dom som bilmek och det är bra bilar.

Vad man i min ögon ska undvika är franska bilar, fördomar säger säkert vissa men känner ingen som haft en fransk bil utan att råka ut för stora och frekventa fel.

Nej, du känner kanske inte oss som säger det på forumet, men, det finns ju uppenbarligen franska bilar som fungerar "mil efter mil efter mil"

rätt otäckt..äger själv en 306 från 99  har haft den 1.5år och kanske kört 3000-4000mil utan att göra något större.  saken är den att bilen kostade 1500kr i inköp.
bytt en drivaxel och ett hjulager båda var dåliga vid köpet  kostade runt 500kr på skroten någon timme i garaget. och den fungerar otäckt bra  riktigt skrot  men den går och går..  nu har han stått i 1.5månad i garaget trött på skiten  obekväm och bullrig.  men ingen rost direkt och den startar och går =/  tar i mot men att kalla alla bilar för skit är väll att ta i.  men bara om man inte bryr sig om kvalite känsla.. för gillar man kvalite så hoppar man över det direkt

Ja som sagt, min mors Clio 1:a från början på 90-talet närmar sig (om den inte redan har passerat) 40.000mil. Dyraste som är bytt på den är katalysator. Sen är det bara slitagedelar, möjligen förutom värmepaketet och fläkten. Fast, vid 30-35.000 mil, så är det kanske inte så förvånande om det också gjort sitt

Ja, och så har den blivit lite rostlagad. Men, just -den- Clion skulle jag iaf inte kalla skitbil (inte den Clio 2:an jag hade heller iofs)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
21 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Christoffer01 skrev:
Far min har en Clio 2a 1.6 2006, Drog ca 0,4 när vi pendlade 14 mil om dagen med den. Liten trevlig bil, men inget man vill åka över 100 km/h med!

Lätt skruvad det ända jag har gjort med den är bytt bromsar runt om vid 15 000 mil, och servat enligt servisboken så klart smile

Är det en 06:a är det iofs en Clio 3:a (Clio 3:an kom 05)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang